Gaan we nog wat aan die oprukkende wolven doen die helemaal niet schuw blijken te zijn voor mensen?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Klimaat/natuur
Collapse
X
-
https://www.telegraaf.nl/nieuws/9892...n-groene-dwang
Amper plek voor de auto in nieuwe woonwijken: ’Groene dwang’
Ruim 900.000 woningen moeten er tot 2030 gebouwd worden om ervoor te zorgen dat iedereen een dak boven zijn hoofd heeft. Zo’n 400.000 huizen worden op locaties gebouwd waar ze automobilisten liever kwijt dan rijk zijn, want aan (voldoende) parkeerplaatsen wordt bewust niet gedacht.
„Er wordt ons een ’autoschaamte’ aangepraat. Alsof het niet normaal is dat je er in rijdt. Je schaadt het milieu en bent ook nog eens een ruimteslurper. Wat een onzin. Het is nog altijd het beste vervoermiddel dat je overal brengt en de maatschappij draaiende houdt. Faciliteer dat dan en zit ons niet dwars met nieuwe woonwijken waarbij de auto als vijand wordt gezien. Je kunt hem straks bijna niet meer parkeren, zodat je wel gebruik móet maken van de tram, trein of bus”, stelt Cynthia van Arkel die gaat wonen in een autoloze wijk in Utrecht.
„En laat het openbaar vervoer nu net de partij zijn die niet uitblinkt in betrouwbaarheid. En dan snel in je auto stappen kan niet, want die heb je dus niet meer bij je huis staan. Maar in deze oververhitte woningmarkt heb je niets te kiezen. Je moet concessies doen. Maar met grote tegenzin, waarbij ik nog niet weet wat ik met mijn Fiatje ga doen...”
Afhankelijk
Het terugdringen van parkeerplaatsen wordt een groot probleem, want volgens onderzoek van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) groeit het autopark de komende jaren juist en zijn er tegen 2040 met 10 miljoen auto’s ongeveer een miljoen meer dan nu. „Bijna de helft van de Nederlanders vindt dat ze afhankelijk zijn van een auto. Bovendien ziet een derde het bezit ervan niet als vrije keuze, maar zelfs als noodzaak”, aldus de onderzoekers.
Duco Wildeboer houdt zijn hart vast. „Ik verhuis straks naar Centrumeiland op IJburg. Zo’n Amsterdamse wijk waar op elke tien woningen één parkeerplaats komt of je moet op je eigen kavel maar een eigen parkeerplek creëren. Absurd natuurlijk, vooral omdat er geen echt alternatief geboden wordt. De gemeente zegt doodleuk dat bewoners vooral gebruik moeten maken van het openbaar vervoer en de fiets, maar er is hier een slecht functionerend tramlijntje op de eilanden en fietspaden die nu al overvol zijn. Ik vind dat als je zo dwingend bent als gemeente, je wel móet zorgen voor andere goede vervoerwijzen en die zijn er dus niet.”
Wouter Veldhuis, Rijksadviseur voor de Fysieke Leefomgeving, zegt dat er planologische blunders zijn gemaakt in het verleden, waar bewoners volledig afhankelijk waren van een auto. „Het is zaak die fouten niet meer te maken. Dat er wijken komen zonder of met geringe parkeerruimte is niet meer dan logisch. De ruimte is gewoon te kostbaar geworden om iedereen een parkeerplek voor de deur te geven. Zo’n 70 jaar geleden had bijna niemand er één en inmiddels is het zo dat bijna iedereen er een of twee wagens voor de deur heeft staan. Het is een geluk dat jongeren niet zo hechten aan bezit en daardoor autodelen een deel van de oplossing is op termijn.”
Spits
Dat de auto populair blijft, constateert ook het Planbureau voor de Leefomgeving, komt doordat de aanrijtijd van voorzieningen en werk met de auto veel korter is dan met andere vervoerswijzen, zelfs in de spits. Zo kan 30% van de ouderen – woonachtig in de randen van steden en dorpen – binnen een half uur geen enkel ziekenhuis of buitenpolikliniek bereiken als ze niet met een auto kunnen.
Volgens ANWB-ceo Marga de Jager hoeft een lage parkeernorm niet per se een probleem te zijn, mits voorzieningen zoals winkels, scholen en zorg binnen handbereik zijn én er voldoende alternatieve vervoersmogelijkheden beschikbaar zijn. „Denk aan ov, P+R faciliteiten en deelvervoer. Maar tegelijkertijd blijven mensen de auto nodig hebben. Van alle reiskilometers die we in Nederland maken, wordt 70% immers met de auto afgelegd en die moet je wel kunnen parkeren.”
Ook Arnhem is de auto liever kwijt dan rijk. „Zeker in de binnenstad is de ruimte zeer kostbaar”, meent D66-wethouder Nermina Kundić. „Vandaar dat ons ’donkergroene’ college het standpunt heeft eerst de voetganger, dan de fiets, openbaar vervoer en op de laatste plaats de auto te faciliteren.”
’Levensbehoefte’
De Vereniging Eigen Huis ziet de toekomst met lede ogen tegemoet. „Een auto is gewoon een levensbehoefte voor veel mensen. Als je een huis hebt en de hypotheek moet maandelijks betaald worden, moet je toch op je werk kunnen komen. Met het huidige openbaar vervoer gaat dat haast niet meer. Collega’s van mij waren onlangs 2,5 uur onderweg van Amsterdam naar ons kantoor in Amersfoort omdat de ov-aansluitingen spaak liepen”, meent woordvoerder Hans André de la Porte.
Allemaal leuk en aardig die woningbouwplannen en wijken zonder parkeerplaatsen. Maar het is de vraag of er tegen die tijd wel overal stations of ov-hubs gerealiseerd zijn. „Het wordt een uitdaging dit voor elkaar te krijgen”, meent Reinout Wissenburg, directeur duurzaamheid bij spoorbeheerder ProRail. „We kunnen veel, maar niet alles en moeten daarom vooral van de bestaande infrastructuur uitgaan. We moeten keuzes maken over wat we als eerste doen. Bestaande stations kunnen we sneller aanpassen, nieuwe stations vergen veel tijd, geld en vooral mensen. En aan alle drie hebben we een tekort.”
Comment
-
https://www.bnnvara.nl/joop/artikele...british-museum
Activisten bezetten zitbanken in Harrods, tafels in Michelin-restaurant en entree van British Museum
In Groot-Brittannië is het een hete herfst voor activisten met tal van acties tegen vooral de fossiele brandstoffen. Zo bezetten leden van Just Stop Oil spuuglelijke zitbanken in het luxe warenhuis Harrods.
Activisten van Animal Rebellion namen plaats in het chique vleesrestaurant Salt Bae en werden door het personeel letterlijk op straat gegooid.
En in het British Museum warmde een delegatie van Don't Pay UK zich op uit protest tegen de exorbitante energieprijzen en de subsidies die naar de aandeelhouders van de fossiele industrie gaan. Er warmpjes bijzitten wordt voor veel mensen ook iets voor het museum.
Comment
-
https://www.telegraaf.nl/nieuws/5624...ijden-en-wonen
Via energiebedrijven en pompstations
EU-burgers gaan betalen voor CO2-uitstoot rijden en wonen
BRUSSEL - Inwoners van de Europese Unie gaan aan de pomp en via hun gasrekening betalen voor de broeikasgassen die ze uitstoten. Om de kosten te drukken, door bijvoorbeeld hun huis te isoleren of over te stappen op een elektrische auto, kunnen ze wel een beroep doen op een speciaal fonds. De maatregelen maken deel uit van een cruciaal pakket aan klimaatwetten dat onderhandelaars van de EU-landen en het Europees Parlement zaterdag overeen zijn gekomen.
De nieuwe klimaatwetten, waarvoor de regeringen van de lidstaten en het voltallige parlement nog wel definitief goedkeuring moeten geven, heeft de EU nodig om de klimaatdoelen te halen. Voor 2030 moet de CO2-uitstoot met 55 procent omlaag, zodat de EU in 2050 helemaal ’klimaatneutraal’ kan zijn.
De kern van de maatregelen is het strenger maken en uitbreiden van het succesvolle systeem van CO2-certificaten voor vervuilers. Energiebedrijven en de industrie moesten de afgelopen jaren al zulke vergunningen hebben om broeikasgassen te mogen uitstoten. Elk jaar geeft de EU minder van die rechten uit om de uitstoot omlaag te brengen. Door de schaarste worden ze steeds duurder. Bedrijven moeten door het zogeheten emissiehandelssysteem (ETS) dus minder gaan uitstoten of meer betalen. De onderhandelaars hebben afgesproken om de emissies in de sectoren die onder het Europese emissiehandelssysteem vallen 62 procent terug te dringen voor 2030.
Doorberekenen aan de klant
Een markt voor uitstootrechten komt er nu ook voor de broeikasgassen waarvoor het wegverkeer en gebouwen verantwoordelijk zijn. Burgers en bedrijven moeten gaan betalen voor de CO2 uit de uitlaat en de schoorsteen. Dat gaat via energiebedrijven en pompstations. Zij moeten betalen voor emissierechten en rekenen de kosten vervolgens door aan de klant die komt tanken of de gaskachel aanzet.
Dat kan pijn doen nu alles, en zeker energie, afgelopen jaar zo duur is geworden. Daarom is het des te belangrijker dat mensen met een kleine beurs worden geholpen, erkenden de onderhandelaars. Het fonds dat voor hen is bedacht moet daarom groter worden dan gepland. De EU-landen kunnen met dat geld de kosten voor armen wat dempen of hen helpen bij het aanschaffen van een warmtepomp of elektrische auto. Het fonds bedraagt ruim 86 miljard euro.
Klimaatkampioen
De EU wil wel klimaatkampioen zijn, maar ook voorkomen dat het zoveel van de eigen bedrijven vraagt dat die eraan onderdoor gaan. Daarom komt er ook een grensbelasting voor de invoer van een aantal klimaatonvriendelijke producten als staal en cement. Dat moet voorkomen dat Europese fabrikanten op de fles gaan of uitwijken naar een minder streng buitenland, wat banen kost en het klimaat niet verder helpt.
Europarlementariër Esther de Lange (CDA) zegt in een reactie blij te zijn „dat er een gebalanceerd akkoord is bereikt op het grootste klimaatwetgevingspakket in de EU ooit.”
„Met deze deal brengen we de uitstoot in Europa drastisch naar beneden, maar dan wel op een sociaal verantwoorde manier zonder de Europese industrie de das om te doen. De invoering van ETS voor transport en gebouwen is nodig om onze klimaatdoelen te halen, maar voor het Europees Parlement - en voor het CDA - kan dit niet zonder sociale maatregelen om mensen te helpen deze transitie te maken. Europese bedrijven en gezinnen worden namelijk al geconfronteerd met uitzonderlijk hoge energieprijzen. Zeker in deze onzekere tijden moeten we voorzichtig en slim te werk gaan: de noodrem, het maximumprijsmechanisme voor ETS2 en het Sociaal Klimaatfonds maken dat mogelijk”, stelt De Lange.
Comment
-
de gemiddelde burger is niet zo bezig met het klimaat en best wat te besteden aan dit soort dingen:
https://www.telegraaf.nl/nieuws/3245...0-miljoen-euro
Nog nooit zoveel vuurwerk verkocht: voor 110 miljoen euro
DEN HAAG - Er is dit jaar voor een recordbedrag aan vuurwerk gekocht. Volgens de Belangenvereniging Pyrotechniek Nederland (BPN) hebben vuurwerkhandelaren een omzet van 110 miljoen euro gedraaid.
Vuurwerkverbod
Het verkooprecord was tot nu toe bij de jaarwisseling van 2019-2020, toen voor 77 miljoen euro aan vuurwerk werd afgestoken. De twee jaren erna gold er een vuurwerkverbod vanwege de coronapandemie.
Inflatie
Volgens een woordvoerder van BPN komt 10 procent van de gestegen omzet door inflatie en de hogere prijs van het vuurwerk. „De rest komt echt doordat er enorm veel meer is verkocht. Het enthousiasme voor vuurwerk is dit jaar heel groot.”
De vuurwerkbranche verwachtte eerder dat voor zo’n 85 miljoen euro verkocht zou worden. De vuurwerkverkopers hadden het aantal bestellingen in de voorverkoop namelijk al flink zien stijgen. Volgens Stichting Vuurwerkdealers Nederlands Consumentenvuurwerk (SVNC) ging het om anderhalf tot twee keer zoveel bestellingen als in dezelfde periode in 2019.
Voorverkoop
Sinds half november konden er al bestellingen worden geplaatst en de afgelopen drie dagen kon vuurwerk gekocht worden in de winkels. „Tijdens de voorverkoop bleek dat de bestellingen al met zo’n 35 procent omhoog gingen, en tijdens de verkoopdagen is het ook niet stil geweest. Ik sprak een aantal grote winkels die om 15.00 uur vanmiddag al helemaal leeg waren”, aldus de woordvoerder van BPN.
De vuurwerkbranche denkt dat vuurwerkliefhebbers dit jaar zo enthousiast zijn omdat ze na twee jaarwisselingen met een landelijk verbod weer vuurwerk mochten kopen. Dit jaar zijn vooral de grote ’cakes’ populair. Dat zijn „samengestelde boxen met een complete vuurwerkshow.” Een kwart van het verkochte vuurwerk is zogeheten F1-vuurwerk, oftewel fop- en schertsvuurwerk zoals sterretjes en knalerwten. De rest is F2-vuurwerk: siervuurwerk als cakes, compoundboxen, grondbloemen en fonteintjes. Sinds 2020 geldt er een verbod op knalvuurwerk, zoals rotjes en losse vuurpijlen, ook wel categorie F3-vuurwerk.
Verbod
Het afsteken van vuurwerk mag tussen 31 december 18.00 uur en 1 januari 02.00 uur. In twaalf gemeenten geldt met oud en nieuw een verbod. Onder meer in Amsterdam, Rotterdam, Schiedam, Nijmegen en Apeldoorn mag geen vuurwerk afgestoken worden. Er mag wel vuurwerk verkocht worden. Volgens de woordvoerder van BPN gebeurde dat volop. „Er werd er in die gemeenten niet minder verkocht dan in gemeenten zonder afsteekverbod.”
Comment
-
er bestaat geen ideale maatschappij, zolang Nederland nog bij de top zit in de wereld mogen we niet klagen, maar in ieder land zijn er mensen die het slecht of minder hebben en er wordt in Nederland momenteel wel veel weggehaald bij burgers en hard werkende ondernemers. En mag alles maar binnen komen terwijl we geen woningen hebben. En worden beroepsgroepen als boeren, vissers ook het land uitgejaagd. Het wordt er niet leuk op. En je moet er helemaal niet aan denken als ooit hier een Groenlinks, PvdA en weer een D66 in de regering samen komt want dan komt er meer armoede en nog minder woonruimte voor de mensen of de dan nog meer aanwezige assielzoekers en economiche vluchtelingen.
Comment
-
https://www.telegraaf.nl/watuzegt/20...sa-de-aarde-op
Column Roderick Veelo
Frans Timmermans warmt met biomassa de aarde op
Er is weinig funester voor een geloofwaardig beleid dan inconsequente politici. Het zijn niet de minsten die zowel urgentie preken over het klimaat als met maatregelen de CO2-uitstoot vergroten. Dat zien we in ernstige mate in Brussel en Duitsland. En Nederland lijkt zo trots op z’n prominente plek in de Europese Commissie, dat vicevoorzitter Frans Timmermans overal mee wegkomt.
Op dertig kilometer van de Nederlandse grens ligt het Duitse dorpje Lützerath. Nog wel, want het dorp zal van de aardbodem verdwijnen. Energieconcern RWE graaft er het landschap af naar bruinkool. Uiteraard met een vergunning van de Duitse overheid. Milieuactivisten raakten er deze week slaags over met de politie.
Lützerath is een buurtschap dat teruggaat tot de middeleeuwen. Er waren kloosters en boerderijen. In het dorp woonden nooit meer dan honderd mensen. Op recente foto’s zien we een boerengemeenschap in een glooiend landschap. De graafmachines veranderen dat landschap nu dramatisch en voor altijd. Het afgegraven gebied rond Lützerath is inmiddels een gat zo groot als Den Haag.
Bombarie
Energieconcern RWE graaft naar de allersmerigste fossiele brandstof die er is: bruinkool. De CO2-uitstoot van bruinkool is per hoeveelheid opgewekte energie groter dan bij steenkool. In het gebied wordt jaarlijks 35 miljoen ton bruinkool gewonnen. Bij verbranding brengt dat 100 miljoen ton CO2 in de lucht. Dat is evenveel als de uitstoot van heel België.
Dit is beleid van een Duitse overheid, die twaalf jaar geleden met veel bombarie de afslag naar duurzame energie nam. Voor het einde van de Russische gasleveranties vorig jaar besloeg bruinkool bijna 10 procent van de Duitse energiebehoefte. Dat aandeel kan weleens groeien, omdat de regering in Berlijn ook besloten had tot sluiting van alle 33 kerncentrales.
CO2-vrije kernenergie ruilen voor CO2-rijke bruinkool bij wijze van klimaatbeleid. Het gezonde verstand verdwijnt met dorpen als Lützerath in de verbrandingsovens voor bruinkool.
Krankzinnig
Krankzinnig klimaatbeleid is ook de handelswijze van de klimaatcommissaris van de Europese Unie, Frans Timmermans. Tegen alle feiten in blijft Timmermans het opstoken van bossen (houtige biomassa) als duurzaam claimen en met belastinggeld stimuleren. Ontbossing en bomen verbranden voor biomassa is een milieumisdaad en een klimaatramp in een.
Bij biomassaverbranding komt anderhalf keer zoveel CO2 vrij als bij het verbranden van steenkool en drie keer zoveel als bij het verbranden van aardgas. Als er al bomen worden bijgeplant ter compensatie van de houtkap blijft ontbossing en het verstoken van bomen een krankzinnig onderdeel van ’klimaatbeleid’. Er is niemand meer te vinden die kan uitleggen dat biomassa duurzaam is. Om die reden heeft ook Australië biomassa inmiddels gediskwalificeerd als ’hernieuwbare energie’. Maar Timmermans houdt stug vol, tegen beter weten in.
Green Deal
Dus wat moeten we denken van een Duitse klimaatminister die rept over CO2-reductie, maar die CO2-vrije kernenergie beëindigt en de eigen industrie laat draaien op bruinkool? En hoe geloofwaardig is een klimaatcommissaris te Brussel die Europa een Green Deal verkoopt, maar ook miljoenen euro’s uitgeeft aan ontbossing en biomassa?
Met de Green Deal van Timmermans is 1000 miljard euro gemoeid. Daarmee moeten burgers en bedrijven verduurzamen. Er moet meer elektrisch gereden gaan worden, verpakkingen worden recyclebaar, landbouw moet biologischer en natuur moet beter worden beschermd. De lijst met goede bedoelingen en voornemens is lang, maar met biomassa en bruinkool op volle toeren slaat het nergens op.
Vliegtaks en vliegschaamte zijn geen garantie dat er minder gevlogen gaat worden. Een goed en goedkoop alternatief waarschijnlijk wel. Is het een idee dat Timmermans investeert in een perfect aansluitend en supersnel spoornetwerk door heel Europa? Waardoor we zonder wachtrijen en inchecktijd razendsnel in Parijs, Berlijn, Milaan en Barcelona zijn. Dan kan Timmermans nog iets voor het klimaat betekenen.
Comment
-
https://www.ad.nl/wonen/prijsplafond...erug~aac1a556/
‘Prijsplafond gooit rem op energietransitie: vraag naar warmtepompen en isolatie loopt terug’
Het prijsplafond gooit een rem op de energietransitie. Zo is de vraag naar besparings- en isolatiemaatregelen en warmtepompen teruggelopen, merkt de Nederlandse Vereniging Duurzame Energie (NVDE). ,,Het gevoel van urgentie is weg, mensen zeggen: we wachten nog een jaartje.”
---
al die dure klimaatregelingen zijn niet te betalen voor de gewone man die al bijna alles moeten betalen tegenwoordig
Comment
-
https://www.bnnvara.nl/joop/artikele...oeien-geslagen
Klimaatactivisten geven ambtswoning Franse premier verfbeurt en worden in de boeien geslagen
Milieuactivisten van het collectief Derniére Rénovation, Laatste Renovatie, hebben het kantoor van de Franse premier Elisabeth Borne met oranje verf besproeid. Het gebouw, Hôtel Matignon in het hart van Parijs, is tevens de ambtswoning van de premier. Het is de derde keer in een week tijd dat de activisten oranje verf tevoorschijn halen om aandacht te vragen voor de klimaatcrisis.
Het Matignon was deze week twee keer doelwit. Nadat de activisten woensdag de gevel al hadden besmeurd, gebeurde dat vrijdagmiddag nog een keer. Video’s van de acties zijn gedeeld op sociale media. De verantwoordelijke activisten werden vrijwel direct aangehouden door de gendarmes die het gebouw bewaken, en zijn overgedragen aan de politie.
In een persbericht laat Derniére Rénovation weten:
"Zolang de regering haar criminele passiviteit voortzet, zullen we alle niet-gewelddadige middelen blijven gebruiken die tot onze beschikking staan om onze kreten van opstand te laten horen."
Behalve de werkplek van premier Borne, moest deze week ook het ministerie van Financiën eraan geloven. Donderdag bespoten ook daar activisten de gevel met oranje verf. In alle gevallen zijn de activisten opgepakt. Zij worden beschuldigd van “vernieling van eigendommen die bestemd zijn voor openbaar nut en minachting van de persoon die verantwoordelijk is voor het openbaar gezag.”
Comment
-
https://www.ad.nl/binnenland/opwindi...rden~a2ae09ec/
Opwinding over visreclame in bushokjes: we zijn een overgevoelig volk geworden
COLUMNÖzcan Akyol schrijft drie keer per week over wat hem bezighoudt.
Soms laat ik iets op zijn beloop, een paar dagen, in de hoop dat ik vanzelf ga begrijpen wat er nu daadwerkelijk aan de hand is. Dat gebeurde deze week twee keer, toevallig met kwesties die een beetje op elkaar lijken.
Eerst was er woede richting de provincie Noord-Holland, zelfs van mensen die er niet woonden, omdat er een verbod werd aangekondigd op het adverteren voor vlees, vis en fossiele producten in bushokjes. Dit soort abricampagnes moest, volgens de bestuurders, verleden tijd zijn, om de simpele reden dat in tijden van klimaatproblematiek de overheid niet kon meewerken aan het promoten van vervuilende industrieën.
Ik vond het vooral je reinste symboolpolitiek, maar daar is niets verkeerds aan, als je ook daadwerkelijk ergens voor staat, zodat de buitenwereld het ook weet. Dat laatste zal de rijksoverheid ook hebben gedacht toen de campagne werd gelanceerd om discriminatie op de woningmarkt een halt toe te roepen.
Ironisch genoeg stonden er in diezelfde bushokjes teksten te lezen als: ‘Erik en Annemarie krijgen morgen de sleutel. Omar en Samira niet’. Dat vonden veel mensen onsmakelijk, om redenen die ik met de grootste welwillendheid nog steeds niet begrijp. Het punt dat gemaakt werd, was dat verhuurders sommige mensen niet moesten buitensluiten doordat zij een achternaam hebben die exotisch aandoet, terwijl zij bijvoorbeeld al vierde generatie Nederlanders zijn, afkomstig uit een familie van gastarbeiders.
Wat een opwinding. Wat een debat. Als je in Nederland iets goeds wilt doen of aankaarten, moet je je daar tegenwoordig ook voor verantwoorden, lijkt het wel. Ik dacht vooral, na een weekje polemiek, wat zijn we toch een hypersensitief volk geworden dat niet op een evenwichtige manier met elkaar kan praten. Alsof het einde der tijden deze week geanalyseerd moest worden in kranten en aan talkshowtafels.
En voor de rest moet gezegd worden: wat een zeer geslaagde marketingcampagnes. Iedereen heeft het erover. We weten nu allemaal waar de provincie Noord-Holland voor staat. En iedereen zal begrijpen dat het verantwoordelijke departement discriminatie bij het toekennen van huizen keihard wil elimineren.
Dat is nog iets positiefs dat je uit de afgelopen dagen kunt halen. Voor de rest was het niveau behoorlijk bedroevend. En we zitten pas in de eerste week van het jaar. Dat belooft niet veel.
Comment
-
https://www.ad.nl/reizen/geen-vliegs...gens~a8364350/
Geen vliegschaamte op vakantiebeurs: ‘Als je niet vliegt, dan kom je ook nergens’
Oeganda, Nieuw-Zeeland, Soedan... Nu vliegen weer kan, willen Nederlanders massaal de wereld over. Een impressie vanaf de vakantiebeurs voor bijzondere reizen, die vandaag en morgen wordt gehouden in Amsterdam. ,,Iran is zó’n prachtig land.”
,,Weet u wat nou het mooie is van vogels?”, zegt Eduard Opperman. Voor zijn stand heeft zich een kloek clubje mensen verzameld, geïnteresseerd als ze kennelijk zijn in het wel en wee van de gewervelde dieren. ,,Het mooie van vogels”, vervolgt de reisleider van Inezia Tours. ,,Is dat je ze overal ter wereld hebt.”
Nu de coronagolf in Europa langzaam dooft, lijkt ook van vliegschaamte geen sprake meer. Na twee jaar van veelal noodgedwongen aan huis gekluisterd zitten, willen Nederlanders weer massaal op pad. Die schijn heeft het althans, als de vakantiebeurs voor bijzondere reizen daarvoor maatgevend zou zijn. In de Amsterdamse Beurs van Berlage is het deze zaterdag een komen en gaan van belangstellenden die het wel zien zitten om gorilla’s te spotten in Oeganda, mozaïeken te zoeken in Jordanië of de zon onder te zien gaan in Oost-Turkije. ,,Het mag weer en het kan weer”, heeft organisator Boudewijn Richel eerder al opgetogen verteld. ,,En dat is goed om mee te maken.”
Vogelen op vakantie
Opperman, gespecialiseerd in vogelreizen over de hele wereld, is één van degenen die dat enthousiasme treffend belichaamt. Een flinke poos kreeg zijn bedrijf economisch harde klappen. Maar vandaag, in de hoofdstad, lokt zijn stand de ene na de andere vogelliefhebber. Ina en Corrie bijvoorbeeld, twee Amsterdamse dames in identieke rode jassen. En dat ze uitgerekend bij Opperman zijn uitgekomen, is geen toeval. De 57-jarige reisleider geniet grote status in de vogelwereld. Achttien jaar was hij nog maar toen hij als eerste Nederlander de Noord-Siberische geelsnavelduiker spotte, nota bene in de haven van Scheveningen. En inmiddels zijn al meer dan vijfduizend vogelsoorten voor zijn kijker gevlogen, ongeveer de helft van de totale vogelpopulatie wereldwijd. ,,De meest speciale?”, herhaalt de Hagenaar, wrijvend over zijn kale bol. ,,De kaalkopibus, een prachtvogel die ik in Marokko zag.”
In een tijd dat de aarde opwarmt en skigebieden in Zwitserland en Frankrijk transformeren tot groene weides, heeft het iets dubbels, de drang om in Nieuw-Zeeland de inheemse Kiwi-vogel eitjes te zien leggen. Of in Madagaskar op zoek te gaan naar de bamboo lemur. Corrie en Ina zijn de eerste om het toe te geven. ,,We zetten onze ecologische voetafdruk, daar zijn we ons van bewust”, erkent de langste van het vogelaars-paar. ,,Anderzijds kan dankzij het toerisme geïnvesteerd worden in die vele prachtige natuurgebieden. Het mes snijdt aan twee kanten.”
Veilig naar Soedan
En zo koestert iedereen zijn of haar argument om zich te laven aan de stoet aan stands. Opvallend is de rij voor de kraam van Rosetta Reizen, onder meer expert in trips naar Iran, het land dat al maanden het decor vormt van hevige onlusten. ,,Het is nu onrustig, dat klopt”, erkent Theo van de Laar van het Eindhovense bedrijf. ,,Maar wie weet is het in april wél weer mogelijk om naar Iran te gaan. Het is zo’n prachtig land.”
Van de Laar heeft meer bestemmingen in de aanbieding. Soedan bijvoorbeeld, een land dat tamelijk rood kleurt op de kaart van het door de overheid gegeven reisadvies. Desondanks zou hij er moeiteloos heen gaan. ,,Het is heel gek”, zegt hij. ,,Nederland geeft een negatief reisadvies voor Soedan, maar een lokale reisagent appte me onlangs nog: ‘Niets aan de hand.’ Ik bedoel: het is ook maar hoe je een bepaald gebied beoordeelt. Ik durf te zeggen dat onze klanten veilig naar Soedan kunnen. Anders zouden we ze er niet heen sturen. En, vergeet niet: de mensen daar leven van het toerisme. Dankzij ‘ons’ kunnen zij daar een brood kopen.”
Simpel zat
Even verderop raakt Opperman maar niet uitgepraat over zijn vogels. Tot vrolijkheid van de bezoekers voor zijn stand, die de wandelende vogelencyclopedie zichtbaar bewonderen. Wanneer ze hem vragen naar de bekendste vogel van Costa Rica rolt als vanzelfsprekend het ‘bruine hokka’ over zijn lippen. Die van Mongolië? Ja, hè hè, de Kaukasische grote rosefinch. En zeg je Sri Lanka, dan zeg je uiteraard: de paradijsvliegenvanger.
,,Weet je”, besluit Opperman als de zaterdagse aflevering van de reisbeurs op zijn eind loopt. ,,We zijn ons er allemaal van bewust dat we zuinig met de planeet moeten omgaan. En dat doen we ook op tal van vlaken. Alleen: je ontkomt er soms niet aan om een vliegtuig in te stappen. Want als je het níet doet, dan kom je ook nergens. Zo simpel is het natuurlijk ook.”
Comment
-
https://www.ad.nl/buitenland/duitse-...rath~ac4971df/
Duitse politie begonnen met opruimen barricades rond bezet bruinkooldorp Lützerath
In Lützerath is de Duitse politie in alle vroegte begonnen met het opruimen van de barricades rond het bezette bruinkooldorp, zo’n 50 kilometer over de grens bij Roermond.
Het ‘spookdorp’ Lützerath is al ruim twee jaar bezet om te verhinderen dat energieconcern RWE het dorp van de aardbodem wegvaagt om er bruinkool te kunnen winnen. Lützerath groeide uitgroeide uit tot symbool van verzet tegen bruinkoolindustrie in Duitsland.
Weerstand
De activisten hebben bij Lützerath barricades opgeworpen, die vandaag door de politie worden opgeruimd. Dat proberen de bezetters te verhinderen, door onder meer in hoge palen te klimmen waar de politie moeilijk bij kan. De politie zet een hoogwerker in om mensen uit hoge houten constructies te halen. Een bulldozer probeert de barricades rond het ‘bruinkooldorp’ aan de kant te schuiven.
Ook worden er menselijke blokkades gevormd. Om die te doorbreken worden activisten weggedragen door de politie. Dat gaat niet zonder slag of stoot. Enkele honderden bezetters proberen de politie te omsingelen en terug te dringen.
De actie van de politie loopt vooruit op een ontruiming van het bezette dorp. De politie liet vanmorgen weten dat met die ontruiming nog niet is begonnen. Het gaat alleen om het weghalen van de barricades, aldus de politie. Er wordt namelijk gewacht op een bijeenkomst voor inwoners van Erkelenz, waar Lützerath onder valt. Die worden vanavond door politie en overheid bijgepraat over wat er in het dorp gaat gebeuren en waarom dat nodig zou zijn. Als dat eenmaal achter de rug is, kan de ontruiming vanaf woensdag of de dagen daarna beginnen.
Bezorgd om ontruiming
Gisteren blikte de Duitse politie met bezorgdheid vooruit op de ontruiming van het bezette bruinkooldorp. De politie zal proportioneel optreden, maar geeft ook aan geen ‘bruut geweld’ te tolleren. Hoeveel agenten zullen worden ingezet bij de ontruiming wilde de politie om ‘tactische’ redenen niet zeggen.
Alle betrokken wacht volgens operatieleider Wilhelm Sauer een ‘lastige uitdaging’. ,,Het doel van de protestbeweging is om de operatie zo lang, complex en duur mogelijk te maken.’’ De manschappen krijgen in Lützerath te maken met bezette gebouwen, barricades en veel constructies die de afgelopen maanden zijn gebouwd. ,,We weten niet of er vallen zijn opgezet”, hoorde de regionale krant Rheinische Post de operatieleider zeggen.
De politie-eenheden zijn volgens hem op alles voorbereid. Vooral de kraakpanden - de inwoners van Lützerath trokken weg omdat het dorp plaats moet maken voor de bruinkoolwinning - vormen een grote uitdaging. De krakers hebben ‘zeer complexe’ kabelstructuren aangelegd die vereisen dat de ontruiming ‘met de grootste kalmte en voorzichtigheid’ gebeurt.
Comment
-
https://www.bnnvara.nl/joop/artikele...dorp-lutzerath
Greta Thunberg wil zich aansluiten bij demonstranten bruinkooldorp Lützerath
Greta Thunberg zal zich zaterdag aansluiten bij de activisten in het Duitse ‘bruinkooldorp’ Lützerath, net over de grens bij Roermond. Dat hebben de activisten woensdag bekendgemaakt, melden Duitse media.
De Zweedse klimaatactiviste reisde in september 2021 ook al eens af naar het dorp om te protesteren tegen de winning van bruinkool. Het verbranden van bruinkool leidt tot de uitstoot van veel broeikasgassen en is daarnaast zeer vervuilend.
Honderden activisten wonen al twee jaar in Lützerath om te voorkomen dat het Duitse energiebedrijf RWE 130 miljoen ton bruinkool kan ontginnen. Op woensdag is de Duitse politie begonnen met de ontruiming van het dorp, waar ook vijftien Nederlandse activisten bivakkeren.
De activisten geven zich niet zonder slag of stoot gewonnen. “We zitten zeker op tien meter hoogte en de politie moet met gespecialiseerde klimmers komen om ons eruit te halen”, aldus activist Hazel die met anderen in een boomhut woont. “We hebben eten en water ingeslagen waar we het enkele weken mee kunnen uithouden.”
Activisten zijn zaterdag van plan om vanuit vijftig verschillende plaatsen af te reizen naar Lützerath. Op donderdag en vrijdag zijn er ondersteuningsdemonstraties in München en Hamburg.
Comment
-
https://www.bnnvara.nl/joop/artikele...weet-nu-waarom
Vegetariërs zijn vaker depressief en ik weet nu waarom
Alles zou anders worden maar de wegen zijn drukker dan voor corona, meldde het Parool zaterdag. Het is nog erger kan ik je vertellen want het is niet alleen drukker op de weg, autorijders zijn ook agressiever geworden. Dat realiseerde ik me deze week toen een verkeershufter een asoclale manoeuvre uithaalde. Even later scheurden twee auto's met hoge snelheid voorbij, de zoveelste. Ze hadden kennelijk geen last van de energiecrisis. Ook niet in morele zin.
Dat laatste zette me aan het denken. Wat me tijdens de coronacrisis opviel, vooral in het begin, is dat er toen zo rustig gereden werd. Natuurlijk, het was ook stiller maar het lijkt me sterk dat alle patjepeeërs in quarantaine zaten. Mensen gedroegen zich gewoon anders. Als je je aan de maximumsnelheid hield werd je zelden ingehaald. En jakkeraars en wegpiraten zag ik al helemaal niet meer.
Het navolgen van de regels en rekening houden met elkaar ging niet alleen op voor de corona-adviezen. De omgang werd vriendelijker, empathischer. Was dat omdat er een beroep werd gedaan op ons moreel besef? ‘Alleen samen krijgen we corona onder controle’. Nee, natuurlijk werkt dat vast niet bij iedereen. Ik bedoel, neem een Sywert… Maar een lichtje ging op over de wereld zoals die nu is geworden. Het heersende neoliberalisme heeft een uitgesproken afkeer van moreel besef. Als iedereen elkaar moet beconcurreren is moreel besef een ongewenste hinderpaal. Dat remt maar af. Wie er toch een beroep op doet wordt afgestraft. Betutteling, vingertje, gutmensch, je kent de scheldtermen wel.
Ondertussen werd het verkeer drukker en berekende Waze, een navigatie-app van Google, een snellere route, die me een half uur reistijd zou schelen. Ik werd de snelweg af gedirigeerd. Het voelde niet goed. Dit was geen omleiding maar een sluiproute. Ik ging nu over provinciale wegen, de gevaarlijkste die er zijn. Die moet je juist luwer maken, niet drukker. Zeker in de spits niet. Er fietsten scholieren. Heeft Waze geen moreel besef? Moet de overheid niet gewoon verbieden dat zo'n app dit doet? Hoeveel doden mag Waze kosten? Waar eindigt betutteling en begint preventie?
Ik had die ochtend afscheid genomen van Ivan Wolffers, de schrijvende arts die Nederland beter maakte. Dezelfde dag verscheen ook het bericht dat supermarkten nog steeds ongezonde eetgewoontes stimuleren. Een kwestie die hem zeer aan het hart ging.
Het Nationaal Preventieakkoord, dat een gezonde leefwijze moest stimuleren, werkt niet goed constateren kritische onderzoekers. Supermarkten als AH wekken naar buiten toe wel de indruk dat ze de goede zaak dienen maar in de winkel zelf is het anders. Ongezond eten wordt uit winstoogmerk gepromoot. Ik dacht aan een van de stukken die Ivan voor Joop schreef, in 2018, waarin hij dat akkoord met de grond gelijk maakte. Hij legde uit hoe supermarkten voorkomen dat je gezond eet. Hoe wetenschappelijk onderzoek wordt gemanipuleerd door de voedingsindustrie om tegen te gaan dat je onbewerkt vers voedsel eet.
“Lezers, stuur dit verhaal naar het Kamerlid waar u op heeft gestemd. Kamerleden, als dit ter discussie komt in de Tweede Kamer, lees het bewuste artikel even en zorg dat er een echt ambitieus plan komt,” smeekte Ivan.
Een zo’n Kamerlid dat begrijpt wat er moet gebeuren met de voedingsindustrie is Esther Ouwehand van de Partij voor de Dieren. Deze week maakte ze bekend dat het haar te veel wordt en ze rust moet nemen. Zo gaat dat, de strijders voor een betere wereld raken uitgeput en de klimaatvernietigers krijgen ruim baan.
Vrijdag goten twee wanhopige klimaatactivisten een blik soep leeg tegen een Van Gogh-schilderij. De wereld schreeuwde moord en brand, nu wel. De soep was vegetarisch en van Heinz zag ik. Dat bedrijf adverteert er mee dat het blikvoer valt onder de Britse Schijf van Vijf, tot woede van voedingsdeskundigen.
Ik las dat vegetariërs twee keer zo vaak depressief zijn als vleeseters. Dat lijkt op het eerste gezicht iets voor het Preventieakkoord en voor je het weet beweert de supermarkt dat je van kalfsvlees gelukkig wordt maar de sombere gemoedstoestand heeft niets met gebrek aan vlees te maken. Integendeel. Vegetariërs zijn minder vrolijk omdat ze weten hoe het er voor staat met de wereld. Dat is een nadeel van moreel besef, je wordt er onwillekeurig mee geconfronteerd dat het bij anderen ontbreekt.
Maar als ik moreel besef heb, waarom rijd ik dan auto? Omdat in de treincoupés nu iets teveel gekuch klinkt. Dat de overheid geen beschermende maatregelen wil nemen, helpt het veiligheidsgevoel ook niet. Dus maak ik met het oog op mijn eigen gezondheid de wegen onveilig. Zo gaat dat. Een vegetarische somberheid overviel me. Ineens voelde ik me een wegpiraat.
cc-foto: Derek Hatfield
Comment
-
https://www.ad.nl/buitenland/confron...wond~a048fd39/
Confrontaties Lützerath eisen zware tol: vele tientallen demonstranten en agenten gewond
Bij confrontaties zaterdag met de Duitse politie bij ‘bruinkooldorp’ Lützerath, niet ver van Roermond, zijn vele tientallen, mogelijk zelfs meer dan honderd actievoerders gewond geraakt. Veel van hen hadden botbreuken in armen en benen, zei een arts. Ook liepen demonstranten hoofdwonden op.
De arts deed haar uitspraken zondag tijdens een persconferentie in een actiekamp van klimaatactivisten in Keyenberg, vlakbij Lützerath. Zij coördineerde zaterdag de opvang van de gewonden tijdens een grote demonstratie. Een van de gewonden zou in levensgevaar verkeren. Volgens de ziekenverzorger heeft de politie hard met gummiknuppels geslagen. Er zou vaak op de hoofden van demonstranten zijn geslagen. Ze sprak van exorbitant politiegeweld.
Een woordvoerder van de demonstranten zei dat de protesten desondanks doorgaan. „Jullie hebben ons niet gebroken. We zijn alleen maar bozer geworden.”
De gewonden vielen toen een groep demonstranten zich losmaakte van een grote betoging, waarin volgens de actievoerders meer dan 35.000 mensen, onder wie honderden Nederlanders, meeliepen. Een grote groep linksradicale activisten doorbrak de politiekordons en liep richting het met dubbele hekken afgezette dorp Lützerath, waarop de politie hardhandig ingreep en de groep terugdrong. Lützerath wordt momenteel ontruimd door de politie na een ruim twee jaar durende bezetting.
Bij de confrontaties raakten ook tientallen politieagenten gewond, meldde de politie zondag. Sinds woensdag zijn zeventig agenten gewond geraakt, de meeste op zaterdag.
Delven
De politie heeft sinds woensdag een kleine vijfhonderd bezetters, onder wie tientallen Nederlanders, uit het dorp gehaald. Energiemaatschappij RWE wil de bruinkool onder het dorp delven, de bezetters probeerden dat te voorkomen. Nog enkele bezetters hielden zondag stand in boomhutten, maar zeker twee van hen haalde de politie daar zondagochtend uit. In een tunnel onder de grond zitten nog twee activisten, die weigeren daar uit te komen.
De activisten hebben in Keyenberg een actiekamp opgezet. Het gaat om een groot tentenkamp waarin zich momenteel duizenden activisten zouden bevinden. Ook zondag meldden zich activisten om er hun tent op te slaan en mee te doen aan komende acties. Dinsdag hebben zij een actiedag aangekondigd rond Lützerath. Daarover wilden ze verder niets zeggen.
Een woordvoerder van actiecomité Alle Dörfer bleiben zei zondag dat de ontruiming van Lützerath een keerpunt is. ,,Als de rechtspraak de vernietiging van dorpen en het klimaat steunt, is verzet nodig”, zei hij.
Comment
Comment