Banner mainpage

Collapse

Announcement

Collapse
No announcement yet.

Klimaat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Of het nu gaat over onze stikstofaanpak, onze vastgelopen woningmarkt, de toestroom van asielzoekers en vooral onze energiecrisis met als gevolg een torenhoge inflatie waardoor miljoenen landgenoten de eindjes niet meer aan elkaar kunnen knopen. Het pakt allemaal anders dat dat we vooraf voorzien hadden. Daarom zal er snel geschakeld moeten worden door luxe dingen weg te laten die niet echt noodzakelijk zijn. Laten we daarom juist prioriteit geven aan de noden van onze burgers en laten we D66 kroonjuweel ‘de klimaattransitie van 60 miljard’ eventjes in de ijskast zetten. Anders zullen de gevolgen qua armoede en onrust straks onder de bevolking niet te overzien zijn.

    Comment


    • Mandat voor investeren in klimaat is bij de meeste kiezers weg.

      Comment


      • https://www.telegraaf.nl/watuzegt/74...jl-in-biomassa

        Comment


        • Deskundigen adviseren het kabinet om alsnog snel de gasboringen in Groningsn weer compleet open te gooien. Nu dit noodzakelijk is voor armoedebestrijding en onze economie. Klimaat moet maar ff wijken gezien de huidige en komende noodsituatie.

          Comment


          • Die linkse Frans TImmermans die EU graaier van de PvdA die miljarden over de balk gooit voor klimaat gaat nu roepen dat we mensen aan de onderkant moeten gaan helpen met hun energie rekening? En de gewone mensen dan? En het MKB dan?

            Zullen we ze niet allemaal helpen en die miljarden weghalen bij die klimaat maatregelen die geen reet helpen, of willen we met zijn allen in armoede en onvrede gaan leven met veel spanningen onder elkaar? Is dat het nieuwe linkse gedachtengoed? Gek he dat mensen aan de onderkant niet meer op die linkse partijen kiezen. Ze geven geen reet om mensen die minder hebben. Allemaal klimaatgelul en eltair gelul van linkse mensen met geld die niet weten wat het is om met weinig rond te komen. Zitten er voor zich zelf.

            Comment


            • https://www.briefjevanjan.nl/aan-rob-jetten-20/

              Aan Rob Jetten

              Beste Roborob,

              Mooi toneelstukje gisteravond weer bij Op1.

              Charles Groenhuijsen en Carrie ten Napel van de Staatsomroep werkten keurig het vooraf met je mannetjesmakers afgesproken script af.

              Wachten op Prinsjesdag blablabla.

              Schuld van Poetin blablabla.

              Verantwoordelijkheid voor het oplossen van de hoge gasprijs afschuiven naar de energieleveranciers blablabla.

              Bedrijven die nu exorbitante winsten maken gaan straks meebetalen blablabla

              De oude gasprijs komt nooit meer terug, want blablabla.

              En tot slot mocht je proberen een krantenkop te scoren: niemand wordt deze winter afgesloten van het gas (een sigaar uit eigen doos, want wie niet kan betalen, bouwt een vette schuld op).

              Ik denk dat die twee ambtenaren van de Staatsomroep na afloop de complimenten kregen van hun bazen.

              Het leek net alsof ze een kritisch interview hielden.

              Maar ze vroegen niet hoe immoreel het is om van alle landen om ons heen als laatste in te grijpen.

              Hoe immoreel het is dat dit kabinet dankzij torenhoge accijnzen en belastingen juist het meest van alle partijen de zakken vult (en dus belang heeft bij zo laat mogelijk ingrijpen).

              Hoe het is om de verantwoordelijkheid van de hoge prijzen af te schuiven op de gasleveranciers.



              Hoe immoreel het is dat de prijs van elektra en gas aan elkaar gekoppeld blijft, waardoor juist jouw grote vrienden van de zonnepanelen en de windmolens ongegeneerd hun zakken vullen over de rug van burgers.

              Hoe immoreel het is om telkens “Schuld van Poetin” te roepen, terwijl de gasprijzen al door het dak gingen vóór de Russische invasie in Oekraïne.

              Hoe immoreel het is om die duivelse agenda van de klimaathandel en de klimaatkerk (eufemistisch ‘energietranisitie’ genoemd) autistisch door te blijven drukken.

              Ze hadden, om je een beetje uit je ingestudeerde praatjes te halen, ook wel wat vuiltjes weg kunnen werken.

              Waarom je afgelopen vrijdag niet bij het belangrijke overleg van de ‘energieministers’ in Brussel was, maar opeens de ministerraad prioriteit gaf.

              Waarom je komende week een Kaagje doet: wel naar een of andere flutconferentie in Pittsburgh gaan, ontbreken bij de algemene beschouwingen.

              Waarom je als enige van alle West-Europese energieministers pas naar de put gaat kíjken als het kalf al verdronken is (van dempen is immers nog geen sprake).

              Waarom de gaskraan in Groningen vooral (goedkoop!) gas levert aan Duitsland en België.

              Waarom die gaskraan niet echt open gaat voor de eigen bevolking (nádat de Groningers die daar het slachtoffer van worden allemaal een grote zak met geld hebben gekregen).

              Waarom je geen sorry hebt gezegd voor het spekken van Poetins oorlogskas met die belachelijke eis aan gemeenten om hun energiecontracten op te zeggen.

              Ze hadden, om je echt te ontregelen, ook een beetje kunnen gaan zuigen.



              Of die halvering van D66 in de peilingen misschien gewoon ligt aan jullie totale gebrek aan voeling met mensen van vlees en bloed buiten jullie bubbel.

              Of je al weet hoe je huizen kunt verwarmen met kernenergie.

              Of je bekend bent met het Peter Principle.

              En ze hadden het dan met wat persoonlijke dingen kunnen afmaken.

              Uit de oude doos.

              Of het niet onverantwoord is dat jij in je vrije tijd rondrijdt in een auto die 1 op 5 rijdt (op Super-benzine).

              Of je geen spijt hebt dat je de lgbtqenzovoort-gemeenschap verloochende door met je ex en twee alibivriendinnen naar Jemen op vakantie te gaan.

              En uit de nieuwe doos.

              Of papa Anton en moeder Yvonne je weleens bezorgd vragen of je niet teveel onder invloed staat van die sekteleidster op die bezem.

              Maar ja, zo zijn Charles Groenhuijsen en Carrie ten Napel van de Staatsomroep niet.

              Het is niet voor niets de Staatsomroep.

              Groetjes!

              JanD


              Comment


              • Zijn we al tenonder gegaan aan de droogte hier in Nederland? Was toch zoveel om te doen?

                Comment


                • Net als die zure regen destijds😆

                  Comment


                  • https://www.nu.nl/klimaat/6225101/ni...030-halen.html

                    Comment


                    • Bevolking is niet bezig met klimaat was vandaag top 10 bekend geworden wat burgers belangrijk vinden op dit moment. Klimaat zit niet eens meer in de top 10. 1. Eigen inkomen,kom ik nog rond, 2. Huisvesting etc etc.

                      Kabinet ziet nu ook eindelijk meer de noodzaak en klimaat wordt al langzaam meer naar achteren geschoven.

                      Comment


                      • https://eenvandaag.avrotros.nl/panel...er-belangrijk/

                        Kabinet moet prioriteit geven aan koopkracht vinden meesten, klimaat dit jaar stuk minder belangrijk

                        Koopkracht is met afstand het belangrijkste thema waarmee het kabinet aan de slag moet, blijkt uit het jaarlijkse Prinsjesdag-onderzoek van EenVandaag. Het klimaat raakt op de achtergrond door de vele andere crises die spelen en verdwijnt uit de top 5.

                        EenVandaag deed onderzoek onder ruim 30.000 leden van het Opiniepanel. Zij kiezen ieder jaar de onderwerpen waar het kabinet volgens hen prioriteit aan moet geven. Dit jaar ziet de lijst er heel anders uit dan vorig jaar.

                        Armoede stijgt op de lijst


                        Vooral de problemen waar mensen in hun eigen leven tegenaan lopen scoren hoog: driekwart (73 procent) van de deelnemers aan het onderzoek zet koopkracht op de eerste plaats. Armoede en economische ongelijkheid komt in het verlengde daarvan op de derde plaats terecht.

                        Iemand schrijft hierover: "Kinderen die zonder ontbijt de deur uit gaan en ouders die niet meer weten hoe ze rond moeten komen door de gestegen energieprijzen. Dat veel mensen straks in de problemen komen door de continu stijgende prijzen is onverteerbaar", schrijft een deelnemer aan het onderzoek.

                        Woningmarkt houdt gemoederen bezig


                        Ook de crisis op de woningmarkt blijft mensen bezighouden en staat dit jaar op de tweede plaats. 59 procent vindt dat het kabinet hier prioriteit aan moet geven. "Het is van de zotten dat jongvolwassenen van 29 jaar nog bij hun ouders wonen omdat ze geen huis kunnen vinden", schrijft een deelnemer aan het onderzoek.

                        Ook het thema asiel en immigratie staat hoog. De problemen in Ter Apel liggen bij veel mensen nog vers in het geheugen. Veel mensen vinden dat de opvang van asielzoekers in Nederland beter geregeld moet worden, om inhumane situaties als die in Ter Apel te voorkomen. Maar er zijn ook mensen die Nederland te vol vinden en willen dat het kabinet de instroom van asielzoekers beperkt.

                        Klimaat blijft belangrijk, maar andere zaken hebben prioriteit


                        De klimaatcrisis is dit jaar ondergesneeuwd door de andere crises die op dit moment spelen in Nederland. In 2021 stond het nog op de derde plaats, nu op de zevende. "Klimaat is belangrijk, maar eerst moeten andere zaken worden opgelost", zegt een panellid.

                        Gezondheidszorg staat eigenlijk elk jaar hoog in de lijst. 2 jaar geleden stond de zorg op de eerste plek, vorig jaar op de tweede. Dit jaar levert de gezondheidszorg in en gaat van plek twee naar plek vijf. Onderwijs en de coronacrisis zijn helemaal niet meer te vinden in de top 10.

                        'Politiek moet dichter bij burger'


                        Op de zesde plek staat het vertrouwen tussen burgers en de overheid. Mensen maken zich zorgen over de polarisatie in de samenleving en vinden dat er steeds meer afstand is tussen overheid en burger. Iemand schrijft hierover: "Het vertrouwen in de overheid moet herwonnen worden. Den Haag staat nu zo ver van de burgers af dat mensen de politiek en politici niet meer vertrouwen."

                        "Natuurlijk is koopkracht belangrijk, maar ik wil niet alleen een economisch verhaal horen. De politiek moet veel meer oog hebben voor hoe het echt met de samenleving en mensen zelf gaat", schrijft een ander.

                        top 10 waar kabinet volgens bevolking prioriteit aan moet geven:

                        1. Koopkracht 73%
                        2. Woningmarkt 59%
                        3. Armoede en economische ongelijkheid 48%
                        4. Asiel en immigratie 46%
                        5. Gezondheidszorg 42%
                        6. Vertrouwen van burgers in de overheid 35%
                        7. Klimaat en duurzaamheid 32%
                        8. Nederlandse identiteit, normen en waarden26%
                        9. Veiligheid en criminaliteit 23%
                        10. Stikstof 19%

                        Comment


                        • Kabinet heeft besloten versneld nieuwe kerncentrales te bouwen, om tekort aan fossiele energie op termijn op te lossen en fossiele energie in het algemeen te vervangen

                          Comment


                          • Dat duurt dan ook nog 10 jaar, de klimaatlobby heeft dat jaren tegengehouden met als gevolg nu energuetekort, gevolg stijging armoede bij vele huishoudens

                            Comment


                            • https://www.telegraaf.nl/nieuws/2021...-bandenterreur

                              ’Je speelt met mensenlevens’
                              Milieuactivisten drijven automobilisten tot wanhoop met bandenterreur

                              Een internationale milieuactivistengroep met de naam Tyre Extinguishers is een nachtmerrie aan het worden van bezitters van SUV’s en 4x4 wagens. Onverlaten die zich identificeren met deze organisatie hebben dit jaar al meermalen toegeslagen door banden van deze grote wagens leeg te laten lopen. De politie noemt hun actie ’verwerpelijk’.

                              Het aantal meldingen en aangiften van autobezitters die een (half) lege band aantroffen, is volgens de politie in de afgelopen maanden, en dan met name in september, gestegen. „Gemeenschappelijk is dat de gedupeerden allemaal een brief onder de ruitenwisser vonden”, stelt een woordvoerder van de Nationale Politie.


                              Het aantal meldingen en aangiften van autobezitters die een (half) lege band aantroffen, is met name in september flink gestegen.

                              Ⓒ 123RF

                              In het schrijven staat als aanhef: ’Let op: je benzineslurper doodt!’ En dan: ’Wij hebben één of meerdere van uw banden leeggepompt. Je zult boos zijn, maar vat het niet persoonlijk op. Jij bent het niet, het is jouw auto.’

                              Deze week waren autobezitters in onder meer de Haagse Vogelwijk de dupe. De politie vermoedt dat het gaat om een individuele actie. In juni was het daar ook al raak. Eerder gebeurde het in Amersfoort, Apeldoorn, Zwolle en Hengelo.


                              „Ik was me van geen kwaad bewust”, zegt Marleen. „Ik stapte in mijn BMW X3 en bracht mijn zoontje naar school. Eenmaal op weg, gaf mijn auto een melding dat een band geen spanning had.”

                              Ze zag later dat er onder haar ruitenwisser een brief was gepropt. „Ik ben heel kwaad. Voor hetzelfde geld had mijn boordcomputer geen melding gegeven, was ik de snelweg opgereden en had ik een vreselijk ongeluk veroorzaakt. Dan zeggen ze dat mijn benzineslurper doodt... Nou, hun actie had daar voor kunnen zorgen. Het zijn malloten. Het is waarschijnlijk iemand die te veel tijd heeft.”

                              Strafbaar


                              Paul Broer, landelijk projectleider infrastructuur bij de politie, stelt dat het leeg laten lopen van banden zorgt voor gevaar in het verkeer. „Een bestuurder kan, wanneer hij wil gaan rijden, immers niet in de gaten hebben dat één of meer banden van zijn of haar auto zacht of leeg zijn. Een auto vertoont met een zachte of lege band sterk afwijkend rijgedrag, waardoor de mogelijkheid bestaat dat de bestuurder daardoor een ongeval veroorzaakt, iets of iemand aanrijdt of zelf verongelukt.”

                              Het ministerie van Justitie en Veiligheid zegt dat de actie strafbaar kan zijn en gezien kan worden als vernieling of baldadigheid. Het is volgens de politie niet ondenkbaar dat het Openbaar Ministerie naast vernieling ook vervolging kan instellen voor het voor gevaar zorgen op de weg. „Daarvoor hoeft dat gevaar nog niet eens te zijn voorgekomen, maar alleen al de mogelijkheid dat dit kan gebeuren kan voldoende zijn”, zegt Broer.



                              Extra surveilleren


                              De politie zegt in de getroffen gebieden extra te surveilleren. „Bel vooral 112 als je verdachte situaties ziet”, aldus een politiewoordvoerder. Diens collega Paul de Waal van Bovag noemt de acties van de activistengroep een ’idioot fenomeen en levensgevaarlijk’. „Zoek andere manieren om je punt te maken in plaats van banden leksteken of leeg laten lopen.”

                              Volgens Bovag is er strenge regelgeving voor voertuigen in Europa. „Vanaf 2035 mogen er geen nieuwe brandstofauto’s meer worden verkocht. Daarnaast zijn er in Europa strenge uitstootnormen. Je moet de maatschappij ook de kans geven om veranderingen te kunnen voorbereiden. Als groeperingen vinden dat het sneller moet, moeten ze dat niet doen door het eigendom van andere mensen te vernielen. Het is gevaarlijk en je speelt met mensenlevens.”

                              De ANWB stelt dat ze incidenteel vanuit het hele land meldingen krijgen. „Het is heel vervelend voor onze leden die hiermee te maken hebben. Je zult maar met spoed weg moeten. Het is geen gewoon pechgeval, maar we helpen ze wel op weg”, zegt een ANWB-woordvoerster. „Deze groep wil een punt maken, maar dit is wat ons betreft niet de manier.”

                              Manifest


                              De groep Tyre Extinguishers is sinds dit jaar actief in meer landen in Europa en de Verenigde Staten. Op hun website schrijven ze in een manifest dat de groep bestaat uit mensen uit alle geledingen die maar één doel hebben: het onmogelijk maken om een grote vervuilende 4x4 te bezitten in de stedelijke gebieden.

                              „Wij verdedigen onszelf tegen klimaatverandering, luchtvervuiling en onveilige bestuurders.” De organisatie zegt geen leider te hebben, iedereen kan zich aansluiten en meedoen.

                              Comment


                              • dat tuig is altijd maar bezig, zijn het niet de boerderijen of fokkerijen die ze bedreigen of schade toerichten, nu ook al op de gewone burgers, nou ik sla ze met een honkbalknuppel het licht uit hun ogen als ze aan mijn auto komen waarvoor ik hard gewerkt heb! Zouden ze ook eens moeten gaan doen, werken dat linkse tuig!

                                Comment


                                • https://www.ad.nl/geldmeter/tienduiz...even~a6611c32/

                                  Tienduizenden Nederlanders stappen over naar energiecontract met wisselende uurtarieven


                                  Tienduizenden Nederlanders switchen naar energiecontracten met wisselende uurtarieven om de torenhoge energierekening omlaag te krijgen. Je moet dan als consument wel ‘bovenop je verbruik zitten’, stelt de Consumentenbond.

                                  Reguliere energiebedrijven rekenen gedurende de dag één tarief, dat tegenwoordig voor drie maanden vaststaat. Aanbieders van dynamische contracten rekenen uurprijzen. Een dag van tevoren maken ze bekend hoeveel elektriciteit op een bepaald tijdstip gaat kosten. De prijzen zijn laag als er bijvoorbeeld veel groene energie is door wind of zon. Afgelopen donderdag bijvoorbeeld was de stroom tussen 11.00 en 14.00 uur gratis, alleen de belasting (7 cent) moest worden betaald.



                                  Gemiddeld kost een kilowattuur (kWh) bij een regulier variabel contract nu 65 cent. Klanten met een dynamisch energiecontract kunnen op de app van hun energiebedrijf zien hoeveel de energie morgen per uur gaat kosten en hun verbruik daarop aanpassen.

                                  Anderhalf jaar geleden begon de ANWB met dynamische energiecontracten. ,,Sinds afgelopen zomer hebben we tienduizenden klanten erbij gekregen. Nu melden zich wekelijks duizenden mensen’’, zegt Perry Lievaart van ANWB Energie. Het bedrijf begon met de contracten om de overgang naar elektrisch rijden soepel te laten verlopen. Door op slimme tijden, als er weinig vraag is naar elektriciteit, te laden met duurzame stroom, wordt het energienet ontlast en het scheelt veel geld. ,,Wie elektrisch rijdt en op de goedkope uren laadt, bespaart wel 1000 euro per jaar.’’

                                  Prikkel om stroomgebruik te verplaatsen


                                  De nieuwe klanten zijn niet alleen elektrische rijders, maar ook mensen die een uitweg voor hun torenhoge energierekening zoeken. ,,Met een dynamisch tarief geef je mensen een prikkel om het gebruik te verplaatsen naar de goedkope uren. Maar zelfs als je je gedrag niet aanpast bespaar je nog gemiddeld 160 euro per jaar.’’

                                  Wie erop let wanneer de grote stroomverbruikers - vaatwasser, wasmachine en droger - draaien kan honderden euro’s besparen op jaarbasis. Volgens energiebedrijf Zonneplan waren mensen met een dynamisch contract tussen januari en september ruim 300 euro goedkoper uit. Ook de ANWB stelt dat het voordeel honderden euro’s op jaarbasis is.

                                  Energiebedrijven kopen energie in voor de korte en lange termijn. Ze zetten een risico-opslag op de prijs. Bij dynamische contracten is die risico-opslag veel kleiner. Er wordt energie ingekocht per uur en per dag. Volgens ANWB is de dynamische prijs 85 procent van de tijd lager dan de gemiddelde vaste prijs van energiebedrijven. Een slimme meter is vereist voor een contract met dynamische prijzen.

                                  Er zijn inmiddels zo’n tien kleine aanbieders van dynamische tarieven. In de nieuwe Energiewet waaraan wordt gewerkt wordt opgenomen dat ook grote energieleveranciers klanten dynamische contracten moeten aanbieden. Dynamische contracten zijn volgens Lievaart in Scandinavische landen vrijwel standaard. ,,In Denemarken weet iedereen dat elektriciteit minder kost als het hard waait.’’

                                  Blijft een risico


                                  Volgens de Consumentenbond kunnen dynamische prijzen voordelig uitpakken. ,,Als je als consument bovenop je verbruik zit. En de stroom gebruikt wanneer het weinig kost’’, zegt Joyce Donat van de Consumentenbond. Maar er blijft ook altijd een risico dat de dagprijzen hoger zijn dan de contractprijzen.

                                  Ook op gas is volgens de bedrijven die dynamische contracten aanbieden flink te besparen. Zo lag de gasprijs inclusief belasting bij de ANWB afgelopen dagen onder de 2 euro per kubieke meter, bij de grote aanbieders is de prijs gemiddeld 2,55 euro.

                                  Volgens energieleverancier Zonneplan zal het prijsplafond leiden tot nog meer overstappers omdat de prijs voor het basisverbruik is gemaximeerd. Met een dynamisch contract wordt er dan wel geprofiteerd van de lage prijzen, maar is er geen risico op hogere prijzen.

                                  Comment


                                  • Er komen steeds meer dieren naar Nederland, nu naast bevers, wolven, insecten en spinnen heeft de wasbeer ook ons land gevonden. Dus klimaat is schijnbaar gunstig voor die beesten hier😃

                                    Comment


                                    • https://www.telegraaf.nl/nieuws/1172...-klimaatagenda

                                      Zijn spoor en Schiphol speelbal van politiek?
                                      ’Alles geofferd voor het hogere doel: de klimaatagenda’

                                      Voor de reiswereld staat als een paal boven water dat een ’labbekakkig’ kabinet rendement belangrijker vond dan een oplossing voor Schiphol. Er wordt breder geconstateerd dat de dubbelrol van de overheid bij staatsdeelnemingen als Schiphol, maar ook NS en ProRail, bedrijven een speelbal dreigt te maken van politieke agenda’s. „Dit D66-kabinet is een activistische aandeelhouder die zijn weerga niet kent.”

                                      Bij ondernemingen als Schiphol, ProRail of de NS staat de overheid in principe op afstand, zeker als het gaat om de dagelijkse operationele gang van zaken. Maar als aandeelhouder kan dezelfde overheid een kat-en-muisspel ontketenen.



                                      „De raad van commissarissen fungeert als buffer tegen politiek ingrijpen”, zegt hoogleraar ondernemingsrecht en advocaat Gerard van Solinge. ,,De Staat zelf heeft een dubbelrol. Dat zie je nu bij Schiphol. Vanuit een publiekrechtelijke rol zegt de Staat nu dat Schiphol moet krimpen, terwijl de Staat als aandeelhouder daar niet bij gebaat is omdat het ten koste gaat van omzet en bedrijfsvoering. Daar zit spanning tussen.”

                                      ’Labbekakkerig’


                                      De reisbranche ziet in het huidige pappen en nathouden rond de chaos op Schiphol vanuit het ministerie van Financiën en het ministerie van Infrastructuur een politieke agenda, zo blijkt uit reacties op de reconstructie in De Telegraaf van zaterdag op basis van documenten die op verzoek van deze krant zijn vrijgegeven. Reiskoepel ANVR spreekt van een ’labbekakkerig’ kabinet dat het normrendement belangrijker vond dan het meewerken aan een daadwerkelijke oplossing voor de lange rijen op de luchthaven. „Het trieste is dat de problemen nog steeds niet voorbij zijn”, zegt voorman Frank Oostdam.

                                      Het ministerie van Financiën liet eerder weten zich niet te herkennen in dat beeld. „Het was aan de onderneming om de juiste maatregelen te nemen. De kosten zouden hiervoor geen belemmering moeten zijn”, aldus Financiën.


                                      Minister Sigrid Kaag stapt in het regeringsvliegtuig voor een reis naar Rome in 2021.

                                      Ⓒ FOTO ANP / ANP


                                      Het verschil in aanpak van de verschillende staatsdeelnemingen springt in het oog bij betrokkenen in de reiswereld. Terwijl de verantwoordelijke ministeries niet ingrepen bij de luchthaven, kreeg het personeel van de Nederlandse Spoorwegen er onlangs 10 procent bij. Er moest daar rust komen, waarbij de kosten volgens minister Kaag even geen rol speelden. „Die dubbele standaard die de overheid hanteert zie je overal”, zegt Reinier Castelein van vakbond De Unie, die er geen touw meer aan vast kan knopen.

                                      KLM’ers moesten flink loon inleveren in ruil voor het leningenpakket tijdens corona, terwijl bij NS, dat met miljarden gestut werd, geen loonoffer gevraagd werd. Ook de bankiers hoefden dat in 2008 niet, memoreert de vakbondsman. „Activistische aandeelhouders kennen geen genade als het gaat om zachte belangen. Dit D66-kabinet is een activistische aandeelhouder die zijn weerga niet kent. Werknemersbelangen, sociale gemeenschappen worden geofferd voor het hogere doel: de klimaatagenda.”

                                      Overheid als activistische aandeelhouder


                                      Minister Kaag (D66) overlegt met Schiphol over de profielschets van de nieuwe Schipholbaas. De luchtvaartsector vreest, na oud-minister Wouter Koolmees (D66) bij NS, ook daar een politieke benoeming. „De afgelopen maanden leek de overheid niet geïnteresseerd in de bereikbaarheid van Nederland”, zegt voorman Marnix Fruitema van luchtvaartkoepel Barin.

                                      „Het is niet te voorkomen dat een staatsdeelneming in sommige gevallen een speelbal wordt van de politiek, die toch direct betrokken is bij de onderneming. De overheid als activistische aandeelhouder zie je niet vaak, maar het gebeurt wel”, zegt hoogleraar Van Solinge.

                                      ’Overheid had kunnen ingrijpen’

                                      Dat de ministeries van Infrastructuur en Financiën ondanks hun rol op afstand niet hebben ingegrepen bij Schiphol, verbaast Van Solinge. Hij wijst erop dat de Staat vanuit zijn publiekrechtelijke of aandeelhoudersrol iets had kunnen doen, zoals het wegsturen van de directie en het afdwingen van de vergunningsvoorwaarden, bijvoorbeeld via het opleggen van dwangsommen.

                                      „De ministers hadden een verbeterplan kunnen eisen, met daarin een termijnen waarin Schiphol dat had moet laten zien. Daarnaast had het ministerie van Infrastructuur dwangsommen kunnen opleggen, of desnoods dreigen met het intrekken van de vergunning. Hoewel dat in de praktijk waarschijnlijk niet gaat gebeuren, gaat de directie wel harder lopen om de problemen op te lossen.”

                                      Volgens het ministerie van Infrastructuur is dat niet aan de orde, zo liet het dit weekend weten. „Op basis van de intensieve gesprekken die er met de luchthaven Schiphol zijn geweest, was en is ons beeld dat het bestuur allerlei maatregelen neemt en in gang zet om de operatie weer beheersbaar te maken.”

                                      Comment


                                      • https://www.ad.nl/utrecht/utrechtse-...n-br~aace36d7/

                                        Utrechtse buurt verbijsterd over ‘klimaat-vandalisme’: activisten laten banden van SUV's leeglopen


                                        Bewoners van de Utrechtse wijk Oog in Al konden dit weekend hun ogen niet geloven. Een deel van de auto's in de buurt stond met leeggelopen banden. Klimaatactivisten hadden het op een onbekend aantal SUV’s voorzien.

                                        ‘Je zult boos zijn, maar trek het je niet persoonlijk aan’, schrijven de activisten in een bij de leeggelopen banden achtergelaten brief. Hierin staat meer te lezen over hun reden om in actie te komen: de klimaatcrisis. Zelfs hybride en elektrische auto's zijn volgens de activisten geen goede optie meer. In Oog en Al troffen vooral eigenaren van SUV-modellen hun wagen met een lege band aan.



                                        Getuigen gezocht


                                        De politie hoort verder graag getuigen die meer weten van de actie of iets gezien hebben. De 43-jarige Jeroen is één van de gedupeerden. ,,Het is klein leed natuurlijk, maar vervelend is het wel. We zijn toch even in de weer geweest om de band weer op te pompen met een elektrische pomp van de overburen weer hard genoeg te krijgen.’’

                                        Als het aan de Utrechter ligt hadden de activisten gewoon even aangebeld. ,,Dan had ik ze kunnen vertellen dat we erg met het milieu begaan zijn. Dat we het huis isoleren, dat we bewust maar één auto hebben en ik met de trein naar mijn werk ga, de thermostaat één of twee graden lager staat en we minder vlees zijn gaan eten.’’

                                        De omvang van zijn auto is puur uit praktisch oogpunt zo gekozen. ,,Om ons gezin in te vervoeren. Maar bij de aanschaf hebben we ook bewust voor een jonger model gekozen.’’ Als het eenmalig bij deze actie blijft, kan hij er begrip voor opbrengen. ,,Tegelijkertijd hadden we ook gewoon alleen een briefje achter kunnen laten. Waarom die band leeg laten lopen? Nu staat het gelijk aan klein vandalisme.’’



                                        Milieubewust


                                        Danny Brouwer (33) heeft geen goed woord over voor de protestactie. Zijn schoonvader trof zijn auto met één lege band aan in de omgeving van de Schubertlaan. ,,Ze kwamen oppassen, en hadden haast bij het weggaan vanwege een ziekenhuisbezoek. Gelukkig was de ANWB snel hier. Kijk, als het om de boodschap van deze actievoerders gaat zeg ik: een dikke prima. De klimaatcrisis gaat iedereen aan. Maar de manier waarop? Ja, hij rijdt een Audi-SUV, maar ze hebben hun oude diesel juist ingeruild voor een nieuwe elektrische. Hoe milieubewust wil je het hebben?’’

                                        Stephan en Nathalie - dertigers en SUV-eigenaren - ontsprongen de dans aan de Goethelaan. ,Kennelijk hebben ze de onze hier niet gezien, terwijl het hier om de hoek bij ons voor de deur waar onze Jeep meestal staat wel raak was. ,,Zouden ze hebben lopen spotten of gewoon willekeurig zijn geweest? Er was ook een wijkbewoner die wel een lege band had, maar geen briefje. Kan toeval zijn.’’

                                        Ze vervolgen: ,,Hun punten zijn dan wel ok, maar je blijft natuurlijk wel van andermans spullen af. Zo is het een beetje de pot die de ketel verwijt. Zelf iets vernielen en anderen oproepen milieuvriendelijker te zijn. We hebben nieuws voor ze; dat zijn we al. Veel meer dan de doorsnee-wijkbewoners om ons heen denk ik zo. Als ze onze auto een benzineslurper vinden, hebben ze een punt, maar als het om het totaalplaatje gaat zeker niet. Integendeel zelfs.’’

                                        Ongemak

                                        De meeste getroffen SUV-bezitters wonen aan de noordkant van de Everhard Meijsterlaan leert een rondgang. Om hoeveel auto's het precies gaat, is onbekend.

                                        Jeroen is achteraf blij dat zijn band op zaterdag en niet op zondag leeg stond. ,,Een buurman wilde vandaag onze auto lenen voor een verjaardag, dat had voor de nodige vertraging gezorgd natuurlijk. Nu hadden we enkel wat ongemak dat er weer lucht in de band moest.’’

                                        Comment


                                        • https://www.bnnvara.nl/joop/artikele...ace-wil-verbod

                                          Max Verstappen vliegt telkens maar 25 kilometer met privéjet, Greenpeace wil verbod

                                          Het vliegtuig van wereldkampioen Formule 1 Max Verstappen vliegt regelmatig op en neer tussen Cannes en Nice: een afstand van slechts 25 kilometer. Dat blijkt uit onderzoek van CE Delft in opdracht van Greenpeace.

                                          Uit het onderzoek blijkt verder dat het gebruik van privéjets schrikbarend toeneemt. In de eerste negen maanden van dit jaar zijn er al meer privévluchten van en naar Schiphol en Rotterdam The Hague Airport geweest dan in heel 2019.

                                          De privéjets die vanaf Schiphol opstijgen, worden onder meer gebruikt voor vluchten naar Antwerpen. Met de Thalys duurt die reis nog geen uur. Ook Londen en Parijs, steden die eveneens makkelijk per trein zijn te bereiken, blijken populaire bestemmingen. Het vliegtuig van Shell maakte de meeste vluchten van alle onderzochte vliegtuigen. Van de 183 vluchten waren er maar liefst 130 onder de 500 kilometer.

                                          Greenpeace pleit voor een verbod op privéjets. “Wij zijn geschrokken dat een bepaalde groep in tijden van een klimaatcrisis niet minder maar juist meer is gaan vliegen. En ook nog met privéjets die het meest vervuilend zijn. We moeten daarmee stoppen”, zegt luchtvaartexpert Dewi Zloch.



                                          Er zijn de afgelopen maanden meer pleidooien geweest om vluchten met privéjets te verbieden of aan banden te leggen. Zo pleitten de Franse Groenen in augustus voor een verbod, terwijl de Belgische Groenen privéjets veel zwaarder willen belasten. Ook GroenLinks wil dat privévluchten aan banden worden gelegd.

                                          Bij een vlucht van vier uur met een privéjet komen net zoveel broeikasgassen vrij als de gemiddelde Europeaan in een heel jaar uitstoot. De uitstoot van privéjets valt nu niet onder de klimaatdoelen die de Nederlandse overheid stelt voor de luchtvaart. Bizar, vindt Zloch. “Deze sector hangt van uitzonderingen en voordeeltjes aan elkaar.”

                                          Comment


                                          • https://www.telegraaf.nl/financieel/...tie-windparken

                                            Vondst TNO doorbraak waterstofproductie windparken

                                            AMSTERDAM - Windmolenparken krijgen een zetje. Veel apparaten die de windenergie omvormen tot het waterstofgas voor stroom kunnen niet zonder het schaarse metaal iridium. Met de groei van de aantallen windparken dreigt een iridiumtekort. Onderzoekers van TNO hebben een methode ontwikkeld die tweehonderd keer minder van dit metaal gebruikt.

                                            Voor TNO is dit ’een grote doorbraak’, aldus onderzoeker Lennart van der Burg. Het komt op een belangrijk moment: Nederland verdubbelt binnen acht jaar zijn windenergie op zee tot 21 gigawatt. Die capaciteit is straks goed voor 16% van de energie in Nederland, en moet ook helpen om minder afhankelijk van gas te worden.



                                            „De voorziene groei van groene waterstof heeft een keerzijde, een onevenredig groeiende behoefte aan het schaarse iridium. Over tien jaar zou de vraag de beschikbare hoeveelheid ver overtreffen”, verklaart de TNO-expert de noodzaak van de zoektocht voor uitbreiding van de productie van groene stroom.

                                            Snel winbaar iridium, een platina-achtig metaal, komt als een bijproduct van bijvoorbeeld koperwinning mee uit de bodem. Volgens grondstoffenexpert Theo Henckens is iridium ’van groot belang voor de productie van waterstof uit groene stroom’.

                                            Patent


                                            Onderzoeksinstituut TNO probeert de komende tijd de prestatie te vergroten van dit zilverwitte metaal in het proces in de electrolyse-apparaten, die waterstof van bijvoorbeeld offshore windparken omzetten in stroom. „Dat we het benodigde iridium met een factor tweehonderd reduceren en daarbij nu al op gemiddeld een derde van de prestatie van de huidige electrolysers zitten, is een technologische doorbraak”, aldus Van der Burg.

                                            TNO heeft net een patent op zijn ontwikkelde procedé aangevraagd. „De werking en stabiliteit is na talloze testen in het lab aangetoond”, aldus de expert.

                                            Waterstof is volgens het kabinet komende decennia een cruciale energiedrager voor kracht uit zon en wind. Het stoot geen CO2-uit en zou Nederland kunnen helpen zijn doelen van verlaging van vervuiling in opeenvolgende klimaatakkoorden te bereiken.

                                            Comment


                                            • En nu willen die milieufreaks dat we maximaal 2x per week vlees eten te grootte van een hamburger. Ja, daaaag

                                              Comment


                                              • https://www.briefjevanjan.nl/aan-jelle-de-graaf/

                                                Aan Jelle de Graaf

                                                Beste Jelle,

                                                Nu je na je genânte optreden bij Jinek/Beau niet uit schaamte bent weggekropen in een holletje waar niemand je kan zien, denk ik dat we de schijnwerpers maar blijvend op jou moeten zetten.

                                                Je bent namelijk het prototype van de nieuwste terroristensoort, de klimaatterrorist.

                                                Je bent te lui om gewoon te gaan te werken, met je tocht langs de BIJ1’en en andere subsidieslurpers van deze wereld.

                                                Je manipuleert tere zieltjes, met je geleuter over het vergaan van de aarde.



                                                Je gedraagt je als een hysterisch meisje, met je angstige gegil als een paar mensen je bij Jinek/Beau met tafel en al naar achter de coulissen willen brengen.

                                                Je bent een cultuurbarbaar, met je goedpraterij van die door aandachtsgeile museumdirecteuren gefaciliteerde aanslagen op eeuwenoude kunstwerken.

                                                Je bent een activistenschandvlek, met die glijpartij van die tafel die bewees dat je eerder een druppeltje peuter- en kleuterlijm dan een tube secondenlijm op je zweterige knuistjes had gespoten.

                                                Je lijdt aan chronische zelfoverschatting, met de waanzinnige gedachte dat je met je optreden bij Jinek/Beau ook maar iets hebt bijgedragen aan een betere wereld.

                                                Je bent een principeloze klootzak, met je (ongetwijfeld door kinderhandjes van kleur gemaakte) half-synthetische ‘kostuum’ dat de hele wereld over dieselde op een mega-containerschip uit China voor het in de data vretende webshop van een goedkopepakkenboer terecht kwam.

                                                Je bent…

                                                Ach, laat ik het gewoon samenvatten met één beeld uit een AT5-reportage.

                                                Die van de poster waarmee je namens de Piratenpartij ooit in de gemeenteraad van Amsterdam probeerde te komen.

                                                Daarop zie je exáct waarom jij hét prototype van de klimaatterrorist bent.

                                                Kijk maar eens goed:





                                                Zie je het?

                                                Ik wel.

                                                Wat dan?

                                                Nou, meer lul dan hersens.

                                                Groet,

                                                JanD


                                                Comment


                                                • Opnieuw blundert het RIVM , nu met de lijst meest stikstof uitstotendsle bedrijven die weer niet klopt. Tja zo krijg je nooit vertrouwen, laat staan een goed beleid.

                                                  Comment


                                                  • https://www.telegraaf.nl/nieuws/1237...-dieselmotoren

                                                    ’Ze kunnen beter gasmaskers gaan uitdelen’
                                                    Kabel te kort: asielboot Velsen-Noord blijft draaien op dampende dieselmotoren

                                                    VELSEN-NOORD - Asielboot Silja Europa in Velsen-Noord blijft voorlopig draaien op dampende dieselgeneratoren. De aan het dorp beloofde schone elektriciteit laat door het ontbreken van de juiste kabel nog weken op zich wachten, meldt het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA).

                                                    „En we zijn al het schoonste stukje van Nederland”, foetert Velsen-Noorder Leo Aardenburg, raadslid van de lokale partij LGV. Hij wijst erop dat de noordelijkste woonkern van de gemeente Velsen ligt ingeklemd tussen Tata Steel en andere fabrieken, de snelweg en het Noordzeekanaal vol zeeschepen.



                                                    Om de politiek mee te krijgen voor het afmeren van de asielboot tot 1 maart aan de kade in Velsen-Noord, hadden de Velsense burgemeester Frank Dales en het COA beloofd om de Silja Europa te voorzien van ’walstroom’, elektriciteit vanaf de wal. Beter dan elektra opgewekt door dieselgeneratoren die 24 uur per dag moeten draaien.

                                                    Het schip ligt er sinds eind september, maar de walstroom is er nog steeds niet. Afgelopen week moest Dales de gemeenteraad opnieuw teleurstellen: nóg niet gelukt.
                                                    Technische problemen


                                                    Het COA laat weten dat technische problemen een snelle aansluiting in de weg staan. Weliswaar had Liander de benodigde werkzaamheden aan de kade op tijd voor elkaar, maar de aansluiting lukt niet. „We hebben speciaal een schip gekozen dat geschikt is voor walstroom – daar zijn er niet zoveel van”, zegt een COA-woordvoerster. „Alleen: de kabel blijkt niet compatibel. Hij moet geschikt zijn voor 11.000 volt. Daarnaast zit de aansluiting aan de waterkant, waardoor de kabel te kort is.”

                                                    De boot kan niet worden omgedraaid. Hij moet met de voorsteven richting het westen liggen, met de kop in de wind. Dat heeft met de veiligheid te maken. „Berekeningen wijzen uit dat als hij andersom ligt, harde wind vat op het schip kan krijgen. Dat is vanwege de veiligheid niet gewenst.”

                                                    Een dikke en lange kabel blijkt niet zomaar geregeld. Veiligheidseisen vergen een zorgvuldig traject, schetst de COA-woordvoerster. „Die kabel moet speciaal ontwikkeld worden. Dat gaat via een serie bedrijven, ook buitenlandse, die kijken naar de veiligheid en de certificering. We nemen geen risico. Je moet er niet aan denken dat er brand uitbreekt aan boord.”

                                                    Biobrandstof


                                                    Hoeveel de kabel gaat kosten, kan ze niet zeggen. „Daar heb ik geen idee van.” Zolang de walstroom nog niet geregeld is, gaan de aggregaten draaien op biobrandstof, ofwel Hydrotreated Vegetable Oil (HVO), belooft het COA. „Dat betekent in elk geval minder uitstoot van CO2 en stikstof.”

                                                    Niettemin verbruiken de aggregaten nog altijd 200 tot 400 liter diesel per uur, schat docent Maritiem en Techniek Guido Kapteijn van het Maritiem College in IJmuiden. Hij rekent 100 liter diesel per 1000 pk en schat in dat de Silja voor de opvang van zo’n duizend asielzoekers ’tussen 2000 en 4000 pk nodig zal hebben’.

                                                    Verhalen in het dorp dat de Silja op stookolie zou draaien, verwijst Kapteijn naar het rijk der fabelen. Alleen een schip dat vaart, verbruikt stookolie en dat is enorm vervuilend. Maar een stilliggend schip draait op diesel. „De dieselmotoren zijn een stuk zuiniger en milieuvriendelijker, maar ja: walstroom is natuurlijk veel beter. En het maakt minder geluid.”
                                                    ’Gasmaskers’


                                                    Opgeven wil het COA niet: „We hebben het beloofd en zullen er alles aan doen om het alsnog voor elkaar te krijgen. Maar het kan nog zeker een paar weken gaan duren.”

                                                    Raadslid Leo Aardenburg gelooft er al niet meer in: „Ze kunnen beter gasmaskers gaan uitdelen.”

                                                    Comment

                                                    Working...
                                                    X