Net zoals beetje bij elektrische autos dus die qua produktie ook niet ok zijn en vooral vervaardiging en demonteren vd accus niets...
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Klimaat/natuur
Collapse
X
-
-
AMSTERDAM - De warmtepomp blijkt enorm veel vervuilender dan gedacht, maakte de Nationale Milieudatabase (NMD) maandag bekend. De milieuscore van de pomp verslechtert zelfs zo erg, dat het apparaat volgens het Bouwbesluit nauwelijks nog geproduceerd zou mogen worden. Zorgelijk, omdat de warmtepomp de cv-ketel op korte termijn moet verdringen.
Moet er pas op de plaats worden gemaakt met de warmtepomp, of is het goed dat de uitrol gewoon doorgaat? Joost Eerdmans en Olof van der Gaag zijn het fundamenteel met elkaar oneens.
— „De warmtepomp helpt ons uitstekend de winter door en heeft tal van voordelen: voor het klimaat, voor onze onafhankelijkheid en voor een betaalbare energierekening”, zegt Olof van der Gaag, voorzitter van de Nederlandse Vereniging Duurzame Energie.
De warmtepomp is een vreedzaam anti-tankwapen voor Nederlandse huishoudens: exit Russisch gas, exit miljarden euro’s voor de oorlogskas en tanks van Poetin. Met een warmtepomp heb je minder zorgen over je energierekening. De warmtepomp haalt warmte uit de lucht of de bodem en die energie hoef je niet te betalen. De investering verdient zich binnen enkele jaren terug en de overheid ondersteunt dit ruimhartig: met 30% subsidie voor iedereen en renteloze leningen voor mensen met een laag inkomen.
Geen wonder dat ruim 100.000 Nederlanders afgelopen jaar een warmtepomp kochten. En gelukkig gebeurt dat niet alleen in Nederland: in heel Europa brak de warmtepomp door, met zo’n drie miljoen verkochte exemplaren. Alle warmtepompen in Europa bespaarden samen ongeveer evenveel aardgas als het Nederlandse gasverbruik in 2022. Dat scheelt meer CO2-uitstoot dan de totale uitstoot van Zweden. En over Zweden gesproken: ruim de helft van de Zweden heeft een warmtepomp. Die doet het uitstekend, ook in een kouder land. Heja (hup) warmtepomp dus!
Tegelijkertijd belast de productie van de warmtepomp het milieu natuurlijk ook: ze groeien niet aan de boom maar komen uit de fabriek. Die fabrieken hebben energie en grondstoffen nodig. Dat geldt voor veel oplossingen voor de energietransitie: zonnepanelen, windmolens, elektrische auto’s, isolatiemateriaal, ledlampen, enzovoort. Dat is geen reden om ermee te stoppen: ze besparen tijdens hun levensduur veel meer vervuiling dan de productie kost.
De energie van de productie is binnen enkele maanden tot enkele jaren ’terugverdiend’. En dat gaat steeds sneller: de producten worden beter, dus ze besparen meer fossiele energie. En de productie wordt schoner, dus ze kosten minder fossiele energie. Zo krijg je een steeds duurzamer energiesysteem, met steeds duurzamer apparaten die het systeem verder verduurzamen.
Al doende leert men
De grondstoffen verdienen extra aandacht. Veel materialen worden al gerecycled, maar het kan beter. Juist doordat de markt voor warmtepompen snel groeit, geldt ’al doende leert men’. Bedrijven verbeteren hun producten als er veel vraag naar is. We hebben afgelopen jaar bovendien een dure les geleerd: we zijn veel te afhankelijk van dubieuze landen voor zoiets wezenlijks als onze energievoorziening.
De energietransitie maakt ons veel minder afhankelijk: de warmtepomp is een vrijheidspomp, elke windmolen is een middelvinger naar Poetin. Wanneer ze er eenmaal staan, hebben we onze energieproductie 15 tot 30 jaar in eigen handen. Maar voor de grondstoffen zijn we nog erg afhankelijk van andere landen. Laten we daarom maximaal inzetten op zuiniger gebruik van die grondstoffen, op recycling en op de ontwikkeling van alternatieve grondstoffen, bij voorkeur uit Europa. Dat is beter voor het milieu en voorkomt dat we een speelbal worden van andere landen.
De warmtepomp helpt ons uitstekend de winter door en heeft tal van voordelen: voor het klimaat, voor onze onafhankelijkheid en voor een betaalbare energierekening. Tegelijkertijd snap ik dat consumenten willen weten hoe het zit met de productie. Het zou goed zijn als er één indicator komt voor de hele levensduur: de productie, het gebruik en het hergebruik van de materialen. Dan is in één oogopslag duidelijk hoeveel beter een warmtepomp is dan een cv-ketel en zie je ook welke warmtepomp het beste scoort.
Olof van der Gaag is voorzitter van de Nederlandse Vereniging Duurzame Energie
Comment
-
https://www.telegraaf.nl/watuzegt/19...-een-dwangpomp
DE KWESTIE: PAS OP PLAATS VOOR WARMTEPOMP
’De warmtepomp is een dwangpomp’
— „Wat Nederland nodig heeft is een energiebeleid gebaseerd op ratio in plaats van op blind idealisme”, zegt Joost Eerdmans. De fractievoorzitter van JA21 in de Tweede Kamer wil daarom „stoppen met de onbetaalbare en onuitvoerbare ’operatie aardgasvrij’.”
Vorig jaar liet klimaatminister Jetten weten nooit meer te willen horen dat zijn plannen ’haalbaar en betaalbaar’ moeten zijn. Een bizarre ontboezeming die tot de nodige ophef leidde, maar die tegelijkertijd een zeldzaam eerlijk inkijkje in het irrationele klimaat- en energiebeleid van Rutte IV bood.
Het aardgasvrij maken van de volledige gebouwde omgeving is hiervan misschien wel het beste voorbeeld. In 2030 wil het kabinet anderhalf miljoen woningen ’verduurzaamd’ hebben, waarna in 2050 alle 8 miljoen Nederlandse huizen en gebouwen van het gas moeten zijn. Een operatie die vooralsnog traag en met horten en stoten verloopt. Ondanks het keer op keer verhogen van de energiebelasting op gas in een poging om huishoudens van het aardgas te verdrijven, heeft nog altijd ruim 90 procent van de huishoudens een gasaansluiting. Het kabinet koos daarom voor de beproefde methode om maatregelen zonder maatschappelijk draagvlak door te drukken: dwang.
Met de nieuwe Wet Gemeentelijke Instrumenten Warmtetransitie krijgen gemeenten de mogelijkheid om hele wijken gedwongen van het gas af te sluiten. Of u nu wilt of niet: u gaat van het gas en aan het warmtenet of de warmtepomp. Om er vaart achter te zetten besloot minister De Jonge (Volkshuisvesting) het aanschaffen van een nieuwe cv-ketel vanaf 2026 te verbieden. Wiens ketel aan vervanging toe is, moet deze vervangen door een warmtepomp. Een dure grap. Uit berekeningen van het Economisch Instituut voor de Bouw bleek eerder dat het installeren van een hybride warmtepomp (waarbij de cv-ketel als back-up actief blijft) zo’n €4500 duurder is dan het vervangen van een normale hr-ketel. Wie op een volledig elektrische warmtepomp overstapt, waar het kabinet op aanstuurt, is afhankelijk van zijn energielabel gemiddeld tot wel €50.000 kwijt. Een ’investering’ waarvan ruim de helft onrendabel is en dus niet terug te verdienen valt. Geen investering dus, maar een financiële strop.
Aanslag
Het energiebeleid vormt niet alleen een aanslag op de welvaart van gewone Nederlanders, maar ook op het elektriciteitsnet. Onlangs waarschuwde netbeheerder TenneT dat de leveringszekerheid van stroom in 2030, als gevolg van de grootschalige elektrificatie en de afhankelijkheid van zon en wind, niet meer gegarandeerd kan worden. Maar ook nu, pas aan de vooravond van de grootscheepse uitrol van warmtepompen, is het net al dermate overbelast dat bedrijven in diverse regio’s op de wachtlijst belanden voor een aansluiting. Een situatie die tot kolderieke taferelen leidt. Zo moest de Zaanse voorbeeldwijk De Molenaer onlangs maandenlang van stroom worden voorzien door een ronkend dieselaggregaat. Reden: de aardgasvrije wijk drukte te zwaar op het net.
Als klap op de vuurpijl ging deze week ook het duurzaamheidsargument van het kabinet in rook op. Uit onderzoek van de Nationale Milieudatabase bleek dat de milieubelasting door warmtepompen maar liefst elf keer groter is dan werd aangenomen, waardoor vergunningsnormen voor nieuwbouwprojecten met warmtepompen vaak niet meer gehaald kunnen worden.
Wat Nederland nodig heeft is een energiebeleid gebaseerd op ratio in plaats van op blind idealisme. Stop daarom de onbetaalbare en onuitvoerbare ’operatie aardgasvrij’. Zie af van het cv-ketelverbod en de dwangpomp en zet in plaats daarvan in op woningisolatie. Daarmee sparen we de portemonnee van Nederlanders, het elektriciteitsneténhetmilieu.
Joost Eerdmans is fractievoorzitter van JA21 in de Tweede Kamer
Comment
-
https://www.ad.nl/auto/is-dit-de-sch...mst~a1916c020/
Is dit de schone, oneindige energiebron van de toekomst?
Het zit diep verborgen in het aardgesteente: natuurlijke waterstof - een tot nu toe volledig onderschatte bron van duurzame energie. Europese en Afrikaanse onderzoekers willen het gas gaan ontginnen.
Waterstof kan een belangrijke bijdrage leveren aan de energietransitie, omdat na verbranding alleen water overblijft. Helaas is er altijd energie nodig om waterstof te maken. Toch zou onze planeet mogelijk een oplossing kunnen bieden in de vorm van witte waterstof. De Europese en Afrikaanse Unie onderzoeken nu in hoeverre deze natuurlijk voorkomende waterstof kan worden gebruikt, zo meldt het Duitse opinieblad Der Spiegel.
Nooit bewust naar gezocht
Lange tijd werd aangenomen dat het niet in hoge concentraties in de aardkorst aanwezig was, zodat commercieel gebruik nauwelijks de moeite waard was. Een van de redenen hiervoor was dat tijdens het boren naar aardgas en olie we nooit grote waterstofreserves zijn tegengekomen. Waterstof en fossiele brandstoffen komen echter zelden op dezelfde plaatsen voor. Bovendien werd meestal niet gemeten of er waterstof uit het boorgat ontsnapte - men was immers op zoek naar olie of aardgas.
Volgens een model van de VS Geological Survey (USGS), dat werd gepresenteerd tijdens een bijeenkomst van de Geological Society of America in oktober 2022, zou er genoeg natuurlijke waterstof kunnen zijn om gedurende duizenden jaren aan de groeiende wereldwijde vraag naar energie te voldoen.
Bourakébougou
Op dit moment maken alleen mensen in het Afrikaanse land Mali direct gebruik van deze natuurlijke energiebron. Op 60 kilometer afstand van de Malinese hoofdstad Bamako wekt een kleine generator de elektriciteitsbehoefte op van het dorp Bourakébougou. Deze wordt aangedreven door witte waterstof, die aldaar uit de grond wordt gehaald. Witte waterstof wordt gemaakt doordat ijzer en water in de aarde onder hoge druk en temperatuur met elkaar reageren, waarbij onder andere waterstof overblijft.
Witte waterstof wordt mogelijk oneindig bijgemaakt door de aarde
Het Hyafrica-project van de Afrikaanse en Europese Unie onderzoekt nu het potentieel van de energiebron voor het continent. Want als landen de stap van fossiele brandstoffen overslaan, kunnen vele miljoenen tonnen CO2 worden bespaard. De witte waterstof uit de aarde heeft nog een voordeel.
Witte waterstof is mogelijk zelfs oneindig beschikbaar, omdat de reactie tussen ijzer en water continu is en er dus permanent waterstof in grote hoeveelheden wordt bijgemaakt door de aarde. Alhoewel experts denken dat het relatief goedkoop is om het omhoog te pompen, staat of valt alles met de kosten en de energiedichtheid van witte waterstof.
Comment
-
https://www.bnnvara.nl/joop/artikele...alle-vogels-op
‘De vos is prachtig, maar het moeten er niet te veel zijn, want dan vreten ze alle vogels op’
Hoe ziet Nederland eruit als het aan de BoerBurgerBeweging ligt? BBB doet overal mee aan de Provinciale Statenverkiezingen en wordt naar verwachting een van de grotere partijen. Hoog tijd voor een kennismaking: wat wil deze partij en wat moeten groene stemmers daarvan denken? In Reeuwijk woont Heidi Looy, de nummer twee in Zuid-Holland. Haar familie beheert al vijf generaties een polder in Mijdrecht. ‘We hebben allemaal hetzelfde doel: het behoud van flora en fauna. Ik ben een rentmeester, ik vind de natuur een geschenk.’
Hoe kwam je met BBB in aanraking?
‘Rond Schiphol moet de fauna worden beheerd, want niemand wil vogels in vliegtuigmotoren. Er moet met name een reductie komen van ganzen. Als je die in een vliegtuigmotor krijgt heb je een probleem. In de Schipholzone is dit vraagstuk heel ingewikkeld omdat je met drie provincies zit met elk andere regels. Caroline is bij ons langsgekomen. We hebben een bustocht georganiseerd. Zo hebben we laten zien hoe ingewikkeld de regelgeving is. Ze diende later een motie in en die heeft een meerderheid gehaald. Die motie wil het gebied rond Schiphol vergroten.’
‘Je moet landelijk regels voor faunabeheer opstellen en dan per locatie een plan maken. Nu heeft iedere provincie eigen beleid. Met landelijk beleid kun je het beheer beter afstemmen en beter ingrijpen, bijvoorbeeld bij de bever, de wolf of de gans. De bever is een prachtig dier dat dammen bouwt. Dat is fascinerend, maar in Limburg wil je dat niet, want daar zorgt hij voor overstromingen. In Groningen kun je de bever wel prima hebben want dat gebied ligt hoger. Ook de muskusrat moet je beheren. Dat is een prachtig dier, maar het is een exoot die de dijken ondergraaft. Nu worden ze gevangen. De Partij voor de Dieren lobbyt om dat te veranderen.’
Ben je eerder politiek actief geweest?
‘Ik ben persoonlijk medewerker geweest van Fred Teeven toen hij in de Tweede Kamer zat. Daarvoor moet je lid zijn van de VVD. Ik werkte daar tot hij staatssecretaris werd. Ik heb nu niks met de VVD. Ze zijn veel te veel naar links opgeschoven. Later ben ik afgekeurd. Ik ben gereïntegreerd en wilde niet bij de pakken neer gaan zitten, dus toen ben ik meer gaan doen met natuurbeheer. Toen ben ik mijn eigen stichting begonnen: Natuurlijk Heidi. Daar kan ik veel doen met vrijwilligers en kan ik het verhaal vertellen.’
Wat is het verhaal?
‘Het verhaal is dat beheer nodig is om de natuur te behouden. Beheer is niet alleen jagen. Je moet als je een tuin hebt ook onkruid wieden. Dieren zijn natuurlijk geen onkruid, maar er zijn bijvoorbeeld wel te veel ganzen en die verdringen andere dieren. Als je niet beheert gaat de ene populatie de andere overwoekeren. Als je de eilanden in de Reeuwijkse plassen niet onderhoudt, zijn ze binnen een paar jaar weggespoeld, terwijl het prachtige biotopen zijn. De takken die we snoeien gebruiken we ter versteviging van die eilanden en de bagger uit de plassen storten we daar eveneens. We doen dat dus circulair. Als je niets doet, wordt alles overwoekerd door bramen. Die snoeien we en zetten schapen erop. Die houden ze kort.’
‘Wij vinden dat het beheer moet liggen bij mensen die er verstand van hebben en niet moet komen van iemand die achter een bureau in een rapportje kijkt. Faunabeheer staat bij een klein deel van de mensen in een kwade reuk. Ze weten niet beter. We hoeven geen gelijk te hebben, maar we moeten wel naar elkaar luisteren. Ik nodig altijd iedereen uit om mee te gaan. Ga om vier uur in de ochtend het land in. Kijk wat je dan ziet. We hebben deze week de waterspitsmuis gevonden. Die zat tussen de takken. We hebben ook otters, karekieten en uilen. We zijn daar zuinig op.’
De jacht blijft dieronvriendelijk, dat begrijpt u toch wel?
De Partij voor de Dieren wil dat de wolf terugkeert. De wolf moordt alles uit. Wolven, vossen en reeën moet je beheren. Ze hoeven heus niet allemaal dood, ze zijn een verrijking, maar te veel is een probleem. Een vriend monitort de weidevogels: 27 nesten zijn door vossen in één nacht leeggevreten, zowel de eieren als de ouders. Ik vind de vos prachtig, maar het moeten er niet te veel zijn want dan vreten ze alle vogels op. Ook ratten eten zangvogels op, plus de kuikens. GroenLinks en PvdD willen de rattenbestrijding aan banden leggen. Gif mag je niet meer gebruiken, maar er is geen andere manier. Als je honderd ratten hebt, heb je er binnen de kortste keren 500 en dan vreten ze elkaar op. Dat wil je toch niet? Brandnetels snoei je ook.’
‘Andere meningen mogen er zijn, maar wij zijn mensen uit de praktijk. Andere mensen roepen iets omdat ze iets horen of lezen, maar ze weten niet hoe het echt zit. Burgers weten niet wat jacht is. Je doet aan populatiebeheer, want je weet hoe groot de populatie is. Je schiet nu ganzen, want daar zijn er te veel van. Je schiet broedparen, want die gaan nestelen. Dat doe je niet als ze broeden, want dan verkommert het vrouwtje. Als ze kuikens hebben ook niet. Ik vind het niet leuk kuikens te laten verhongeren.’
‘Alles hangt met elkaar samen. Het een tikt het ander aan. Iedereen wil zijn huis isoleren, maar heb je enig idee hoeveel dieren in spouwmuren wonen? Als boerderijen verdwijnen, raak je ook heel veel dieren kwijt. Vroeger kwam de boer met de giertank langs. Dan werd de mest op het land gespoten. Dan zaten de vogels op de akker onder de poep. Ze schudden zich uit en dan was het klaar. Nu moet de mest worden geïnjecteerd. Die trekkers en injectoren rijden over die nesten heen. Zij hebben het altijd over grasland en zeggen dan: er is geen leven. Als ik ga opschrijven wat ik allemaal tegenkom, zul je verbaasd zijn.’
Waarom horen we dit perspectief nooit?
‘We willen het niet horen. Dat de weidevogels weg zijn komt door de boeren, zegt GroenLinks. Het worden er wel minder, maar er zijn veel meer factoren. Er is verbambisering, het is losgezongen van de realiteit. We maken samen met de boeren, de weidevogelvereniging, de ganzencoördinator en de natuurvereniging een beheerplan. Jagers zetten wat ze schieten in een systeem. Als je tien ganzen schiet, tik je dat meteen in. Vier keer per jaar worden de soorten geteld. Dat wordt heel serieus gedaan. Het is gelul dat we alles schieten. Ik zou heel graag dieren tellen met partijen die tegen de jacht zijn, want dan heb je geen discussie meer over de aantallen.’
‘Ik ga nu bij het flyeren in gesprek met mensen over wat leeft. Het gaat over vanalles, van het MKB tot de zorgen van bejaarden. Daar gaan de provincies niet over, maar luisteren vinden mensen ontzettend fijn. De afstand tot de politiek is ontzettend groot, dat vind ik heel erg. Ik heb gisteren bij het flyeren honderd mensen gesproken, ik had blaren op mijn tong. Je kunt luisteren en doorverwijzen. Je kunt iets doen met vragen. Ik app meteen met de BBB-fractie en ze appen in drie seconden terug. Onze taak is te besturen en luisteren. Je kunt het met ons oneens zijn en we kunnen niet aan alles wat doen, maar we zijn in gesprek.’
BBB doet voor het eerst mee aan de Provinciale Statenverkiezingen. Ik praat met vier kandidaten over hun visie op natuur, milieu, landbouw en duurzaamheid.
Comment
-
https://palnws.be/2023/03/landbouw-e...litieke-keuze/
Landbouw- en voedselexpert Louise O. Fresco: “Stikstofprobleem is politieke keuze”
België en Nederland zijn zélf verantwoordelijk voor de (politieke) problemen rond stikstof. Dat zegt de Nederlandse wetenschapper en schrijver Louise O. Fresco. “Europa zegt niets over stikstof”, vertelde ze in De Afspraak. België en Nederland hebben gekozen voor stikstof als belangrijkste meetwaarde om de kwaliteit van de natuur in stand te houden. De stikstofnormen in België en Nederland zijn ook veel strenger dan in veel andere Europese landen. “Omdat de natuur(beschermings)organisaties een heel grote rol hebben gehad.”
“Een politieke keuze over een ecologisch proces.” Zo omschrijft Louise O. Fresco de politieke crisissen rond stikstof in Vlaanderen en bij onze noorderburen. Om het behoud van bepaalde kwetsbare natuurgebieden te verzekeren, besloten de Vlaamse en Nederlandse regering op een gegeven moment parameters te gebruiken om ‘vervuiling’ van bepaalde gebieden te meten. In andere landen worden de luchtkwaliteit, watervervuiling… als parameters gekozen, afhankelijk van de specifieke situatie in bepaalde gebieden.
Natuurbeheer
De belangrijkste parameter werd de stikstofdepositie. “Als bioloog-ecoloog-landbouwkundige zou ik zeggen dat ecosystemen altijd aan het veranderen zijn”, legt de wetenschapper uit. “Wij (Vlaanderen en Nederland, red.) hebben besloten dat droge gebieden; de Kempen hier of Brabant bij ons, dat dat kwetsbare gebieden zijn omdat daar een aantal soorten last hebben van stikstof. Bij ons betekent ‘instandhouding’ dat we die stikstof niet willen hebben.”
Vlaanderen en Nederland hebben van stikstof dus zélf een ‘probleem’ gemaakt, oordeelt Fresco. “Een politieke keuze.” En geen verplichting vanuit de Europese Unie om iets aan de stikstofwaarden te doen. “Dat hele stikstofprobleem hebben we onszelf natuurlijk aangedaan. Europa zegt niks over stikstof.”
Geen nieuwe analyse
In andere landen bestaat stikstof ook, maar gaat men er heel anders mee om, legt de Nederlandse wetenschapper uit. “De hoogste uitstoot van stikstof in Europa is op de Povlakte (Italië). Daar speelt helemaal geen stikstofprobleem omdat niemand dat aankaart bij de rechter. (…) De norm voor stikstofdepositie in Duitsland is duizendmaal hoger dan in Nederland.”
Volgens Bram Bombeek, de woordvoerder van minister van Landbouw Jo Brouns (cd&v), is deze analyse niet nieuw. “Waarom is die nooit eerder opgepikt?”, vraagt hij zich af. “Zeer juist geduid door Fresco. De Europese richtlijn spreekt er (de stikstofdeposititienorm, red.) spreekt er met geen letter van”, besluit hij op Twitter.
Comment
-
https://www.ad.nl/binnenland/live-po...nten~a3214449/
LIVE | Politie grijpt in bij A12-blokkade: waterkanon ingezet tegen zittende demonstranten
MET VIDEODe politie heeft zaterdag waterkanonnen ingezet tegen demonstranten van Extinction Rebellion (XR) die sinds het middaguur de A12 bij het Malieveld blokkeren. De gemeente waarschuwde eerder al dat de politie zou optreden als de demonstratie niet om 17.00 ontbonden zou zijn. Ook in het Zuiderpark werd gedemonstreerd: daar kwamen duizenden betogers af op een boerenprotest. Volg alle ontwikkelingen in ons liveblog hieronder.
- Klimaatactivisten van Extinction Rebellion (XR) hebben zaterdagmiddag de A12 geblokkeerd. De politie probeerde ze tegen te houden en waarschuwde dat er ingegrepen gaat worden. Vanuit verschillende kanten gingen een paar duizend activisten de Utrechtsebaan op, waar ze bij de ingang van de tunnelbak op de grond gingen zitten. Om 17.00 moest de demonstratie ontbonden zijn, anders grijpt de politie in.
- Meerdere vrachtwagens zijn vanmiddag het demonstratieterrein in het Zuiderpark in Den Haag opgereden nadat een shovel een afzetting van de politie kapot heeft gereden. De chauffeur van de shovel is aangehouden en het voertuig is in beslag genomen. Het Zuiderpark stroomde vol met duizenden demonstranten. Rond 16.15 uur was de demonstratie afgelopen.
- Trekkers die de stad Den Haag in wilden werden weggestuurd of weggeleid bij de stadsgrens. Om dat te bewerkstelligen was rond 08.00 uur een noodbevel afgekondigd. Den Haag vreesde voor verstoring van de openbare orde en veiligheid. Ook werd het centrum van de stad afgesloten voor landbouwvoertuigen.
Droge kleding verkrijgbaar
Actievoerders van Extinction Rebellion die nat zijn geworden door het waterkanon kunnen bij de brandweer droge kleding halen. De gemeente Den Haag laat weten dat de brandweer uit voorzorg een tent heeft neergezet op de Zuid Hollandlaan in Den Haag. De straat ligt naast het begin van de A12. Demonstranten kunnen daar ook een medische controle krijgen.
----------------
ja joh ga ze nog droge kleding en nazorg geven ook, helemaal gek geworden zijn we in dit land!
Comment
-
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1243...oelen-te-halen
Zuivel, vlees, vliegen en autorijden
Ambtenaren adviseren meer belastingen om klimaatdoelen te halen
DEN HAAG - Het kabinet moet nieuwe of hogere belastingen heffen op zuivel, vlees, vliegen en autorijden om de klimaatdoelen voor 2030 te halen. Dat adviseren ambtenaren, die ook een menukaart vol klimaatmaatregelen opperen waar linkse partijen hun vingers bij zullen aflikken.
Dat schrijven ze in een advies aan het kabinet, dat naar manieren zoekt om de klimaatdoelen - 60 procent CO2-reductie in 2030 – te halen. Naast het klimaatfonds met 35 miljard euro voor subsidies wil het kabinet dit voorjaar ook de knoop doorhakken over andere manieren om die doelen te halen: namelijk via hogere belastingen. Om de mogelijkheden te onderzoeken heeft het kabinet vorig jaar een werkgroep ingesteld van ambtenaren van verschillende ministeries, onder leiding van AFM-voorzitter Laura van Geest.
Zij komt nu onder meer met belastingen op vlees en zuivel, die gezamenlijk ruim 1 miljard euro moeten opleveren. Het is een gevoelig onderwerp sinds de alweer vertrokken landbouwminister Henk Staghouwer vorig jaar opperde zo’n vleestaks te onderzoeken. Hij werd teruggefloten door de Tweede Kamer.
Sowieso is de verwachting dat in de coalitie de komende tijd nog een stevig robbertje gevochten gaat worden over de extra klimaatmaatregelen. De plannen die nu voorliggen zullen linkse partijen als PvdA en GL juist als muziek in de oren klinken. Attje Kuiken (PvdA) en Jesse Klaver (GL) opperden gisteren soortgelijke belastingen in hun debat met VVD’ers Mark Rutte en Edith Schippers.
Vlieg- en vleestaks
Een andere optie die de ambtenaren noemen is het verder aanslaan van vliegtuigpassagiers. De ambtenaren denken aan een extra vliegtaks voor mensen die lange afstanden vliegen. Ook automobilisten worden op de korrel genomen. In het onderzoek worden een verlaging van de kilometervergoeding en een verhoging van de wegenbelasting geopperd. Op de lijst maatregelen staat eveneens een verbod op zakelijke auto’s op fossiele brandstoffen vanaf 2025 en een uitbreiding van de heffing op vrachtwagens.
Minister Rob Jetten (Klimaat) noemt de menukaart die de ambtenaren opdienen in een eerste reactie ’absoluut prikkelend’. Ook hij voorziet dat er in Den Haag nog een pittig gesprek in kabinet en coalitie over mogelijke klimaatmaatregelen zal volgen, zeker als het om hogere belastingen gaat: „Alles wat raakt aan de portemonnee van huishoudens, gaat natuurlijk discussie opleveren.”
Jetten benadrukt dat het kabinet wel naar ’het totaalplaatje’ wil kijken. Dus als de lasten op ’consumptie en vervuiling’ omhoog gaan, komen daar wellicht algemene belastingverlagingen tegenover te staan.
Dat het rapport, met daarin maatregelen die Jettens partij D66 ook zullen bevallen, vlak voor de verkiezingen uitkomt, is volgens Jetten ’toevallig’: „Ik heb maanden geleden beloofd dat het advies af is als het af is en het dan naar de Tweede Kamer zou gaan. Toevallig was die dag vandaag.”
Lage inkomens
Al met al zijn er volgens de ambtenaren 3,5 miljard euro aan belastingverhogingen nodig om aan de klimaatdoelen te voldoen. Die plannen komen wel met de nodige waarschuwingen. „De normerende en beprijzende maatregelen uit het centrale pakket verhogen de kosten voor burgers, bedrijven en maatschappelijke organisatie, wat een zorgvuldige politieke afweging vereist”, staat in het rapport.
Zo zou een (hogere) taks op vliegen en vlees een ’relatief groot effect hebben op mensen met een lager inkomen’: „Het is daarom belangrijk om in de vormgeving van deze maatregelen ook rekening te houden met verdelingsvraagstukken.” De nadruk moet komen te liggen op ’uitvoerbaarheid en rechtvaardigheid’, het klimaatbeleid mag ’niet verworden tot een simpele tonnenjacht’ (van CO2).
Maar volgens de ambtenaren is er ook urgentie geboden bij het klimaatbeleid. „De tijd van laaghangend fruit is voorbij en de klimaatdoelen komen snel dichterbij.”
Comment
-
https://www.ad.nl/klimaat/lucht-scho...jaar~a3833182/
Lucht schoner, lentes zonniger: KNMI ziet duidelijke toename zonnestraling in voorjaar
De Nederlandse lente wordt steeds zonniger. De afgelopen tien jaar steeg de zonnestraling in de lentemaanden met bijna 5 procent. Dat stelt het KNMI in De staat van ons klimaat 2022. Schonere lucht is één verklaring.
Vorig jaar was ‘het jaar met de meeste zonnestraling sinds het begin van de metingen in 1965’, aldus het meteorologisch instituut in De Bilt in de jaarlijkse samenvatting van het Nederlandse weer. Vooral tijdens de zomer en lente van 2022 baadde Nederland in het zonlicht, met 17 procent meer zonnestraling dan normaal.
Sneller opgewarmd
Dat is goed voor mensen met zonnepanelen, maar heeft ook een keerzijde: Nederland warmt nóg sneller op. Sinds begin vorige eeuw is ons land 2,3 graden opgewarmd, bijna twee keer zo veel als het wereldgemiddelde. Extra zonnestraling leidt tot meer verdamping, verdroging en een groter neerslagtekort.
Als oorzaak voor de grotere zonnestraling noemt het KNMI een afname in de bewolking. Dat komt door het vaker voorkomen van hogedrukgebieden in de lente en zomer, en dat hangt weer samen met de uitstoot van broeikasgassen, aldus klimaatwetenschapper Peter Siegmund van het KNMI.
Terugdringen van luchtvervuiling speelt ook een rol. Stof- en roetdeeltjes uit verkeer en industrie kaatsen zonlicht terug. Daarnaast stimuleren ze de condensvorming waaruit wolken ontstaan. Maar de luchtverontreiniging is sinds eind vorige eeuw flink aangepakt. Een studie van de Universiteit van Leipzig bevestigde vorig jaar: schonere lucht versterkt de aardse opwarming.
Europa snelst met milieubeleid
De Duitse meteoroloog Johannes Quaas schat dat 15 tot 50 procent van de huidige opwarming is te verklaren door schonere lucht. Europa is het continent dat het snelst opwarmt, en dat als eerste milieubeleid heeft ingezet om de luchtkwaliteit te verbeteren.
Het broeikaseffect is wel dominant, stelt het KNMI. ,,Vooral in de jaren 90 had de schonere lucht zeker invloed, de laatste jaren verklaar ik vooral uit klimaatverandering’’, zegt Siegmund. Hoelang de toename van zonnestraling nog zal duren, is niet te voorspellen aldus het KNMI.
Comment
-
https://www.telegraaf.nl/nieuws/4379...tad-ter-wereld
Ook Bangkok staat in de top tien van luchtvervuiling
Chiang Mai meest vervuilde stad ter wereld
BANGKOK - De Thaise toeristenbestemming Chiang Mai heeft de eerste plaats bereikt op de lijst van steden met de meest vervuilde lucht ter wereld. Ook de hoofdstad Bangkok staat in de top tien.
De hoeveelheid giftige PM2.5-stofdeeltjes was deze week 161 µg/m3 in Chiang Mai, vele malen hoger dan de jaarlijkse gemiddelde limiet van 5 µg/m3 die de Wereldgezondheidsorganisatie hanteert. Ook de rest van het noorden, Bangkok en omliggende provincies bereikten gevaarlijk hoge niveaus aan fijnstof.
Toeristen in de chique bars op dakterrassen van hotels in Bangkok staren met cocktails in de hand naar een mist van grijze fijnstof boven de stad. In Chiang Mai delen de autoriteiten stofmaskers uit aan inwoners en vakantiegangers sinds de provincie worstelt met gevaarlijke luchtverontreiniging veroorzaakt door aanhoudende branden.
Oogstcyclus
De branden zijn een jaarlijks probleem tussen de maanden december en april, wanneer boeren hun akkers aansteken om het land klaar te maken voor de volgende oogstcyclus. In Bangkok en omgeving komt daar ook nog fijnstof van het verkeer en de industrie bij.
Volgens het Thaise ministerie van Volksgezondheid zijn afgelopen week bijna 200.000 mensen in ziekenhuizen opgenomen met ademhalingsproblemen veroorzaakt door de luchtvervuiling. Bijna 1,5 miljoen mensen in het land zijn sinds het begin van het jaar ziek geworden als gevolg van luchtverontreiniging. Werknemers van bedrijven worden opgeroepen thuis te werken. Kinderen en zwangere vrouwen krijgen het advies om binnen te blijven. Wie toch naar buiten gaat, moet een hoogwaardig N95-stofmasker dragen.
Zoals elk jaar kondigt de regering maatregelen aan als handhaving van emissienormen voor voertuigen, een verbod op het verbranden van suikerriet en landbouwafval, het mobiliseren van vrijwilligers om bosbranden aan te pakken en fabrieken verzoeken de productie te verlagen.
Nationale parken
Nationale parken zijn tijdelijk gesloten vanwege de branden. Helikopters sproeien water op het vuur in de westelijke provincie Kanchanaburi, maar met weinig succes vanwege de droogte. Volgens de Thaise wet kan iedereen die wordt betrapt op gevaar voor anderen door het verbranden van landbouwafval een gevangenisstraf van maximaal zeven jaar en een boete van maximaal 140.000 baht (omgerekend 3.777 euro) krijgen.
Premier Prayut Chan-o-cha dringt er bij de boeren op aan om te stoppen met het verbranden van afval van hun akkers. Maar de agrarische conglomeraten die suikerriet en mais afnemen van de arme boeren, blijven uit het zicht. In Bangkok en omgeving zullen mensen van 14 tot 16 maart last hebben van nog meer fijnstof dat over de gebieden trekt. Daarna zouden zuidelijke winden moeten helpen om stof uit de lucht te verwijderen.
Comment
-
https://www.telegraaf.nl/nieuws/3394...met-bbb-beleid
VERKIEZINGEN 15 MAART
Milieuorganisaties waarschuwen: ’Nederland loopt vast op stikstofcrisis met BBB-beleid’
DEN HAAG - Nu de stofwolken zijn opgetrokken en BoerBurgerBeweging (BBB) de vlag kan uithangen, slijpen de milieuorganisaties de messen. De verkiezingswinst is knap volgens Natuur & Milieu, maar ze benadrukt dat haar organisatie zich blijft inzetten om het stikstofprobleem aan te pakken. Mobilisation for the Environment (MOB) waarschuwt zelfs: „Nederland zal vastlopen op de stikstofcrisis met BBB-beleid.”
Ook Greenpeace houdt vast aan de eigen idealen. „BBB ontkomt niet aan de weerbarstige praktijk”, aldus directeur Andy Palmen van de milieuorganisatie.
De verkiezingswinst van de BoerBurgerBeweging (BBB) is knap gedaan, zegt directeur Marjolein Demmers van Natuur & Milieu. Ze benadrukt dat de natuurorganisatie „ook in deze nieuwe samenstelling” zich inzet om gezamenlijk het stikstofprobleem aan te pakken.
„Onze kwetsbaarste natuurgebieden staan op omvallen”, zegt Demmers. „Dat kunnen we allemaal zien aan de dode bomen en overwoekering door onder meer bramenstruiken. Dus verandering en tempo blijft nodig; de urgentie van het aanpakken van de klimaatcrisis en de natuurverslechtering worden niet kleiner van verkiezingen.” Ze noemt het cruciaal dat de politiek deze problemen oplost, ook met de grote winst van de BBB bij de provinciale verkiezingen.
Mobilisation for the Environment
MOB waarschuwt dat ze al tal van rechtzaken heeft gewonnen. Nederland zal vastlopen op de stikstofcrisis, als de winst van de BBB ertoe leidt dat stikstofbeleid niet doorgaat, zegt voorzitter Johan Vollenbroek van Mobilisation for the Environment (MOB). De milieuorganisatie heeft tal van rechtszaken gewonnen tegen provincies, die weigerden op te treden tegen boeren die niet de juiste natuurvergunning hebben. „Een halvering van de veestapel is de enige uitweg”, aldus Vollenbroek.
Als Nederland vastloopt op de stikstofcrisis heeft dat grote economische gevolgen, denkt Vollenbroek. Bovendien komen dan ook klimaatprojecten stil te liggen, waardoor de regering het doel voor 2030 niet haalt om de uitstoot van broeikasgassen in elk geval met 55 procent te verminderen ten opzichte van 1990. Daardoor zullen de BBB-plannen nog erg lastig worden, zegt Vollenbroek. „We zijn benieuwd wanneer de BBB kleur gaat bekennen.”
Wel ziet hij ook lichtpuntjes. Zo is Forum voor Democratie (FVD) in veel provincies veel kleiner geworden. „FvD is mordicus tegen klimaat- en natuurmaatregelen.” Ook denkt hij dat Lelystad Airport nu definitief van de baan gaat, omdat de BoerBurgerBeweging tegen de komst van het vliegveld is.
MOB procedeerde onder meer met succes tegen het zogeheten Programma Aanpak Stikstof (PAS): de Raad van State bepaalde in 2019 dat dit in strijd was met Europese natuurbeschermingswetten.
Greenpeace
Door de stikstofcrisis moeten provinciebesturen immers ingrijpen, vindt Greenpeace. „Er kunnen amper huizen worden gebouwd zonder dat de stikstofcrisis wordt opgelost en de natuur moet worden gered, ook van de wet.”
„Al twintig jaar zien we politieke aardverschuivingen bij populistisch rechts”, zegt Palmen. „Zodra ze verantwoordelijkheid moeten nemen, worden ze geconfronteerd met de weerbarstige praktijk.” De BBB van Caroline van der Plas behaalde bij de provinciale verkiezingen een enorme zege. De partij wil onder meer een streep halen door de deadline van 2030, waarin de stikstofuitstoot gehalveerd moet zijn.
Comment
-
https://www.bnnvara.nl/joop/artikele...htvaart-krimpt
Stikstofbestrijder Johan Vollebroek enthousiast over BBB: 'Ook zij willen dat luchtvaart krimpt'
Johan Vollenbroek is degene die de overheid via de rechter dwong tot het nemen van maatregelen tegen het stikstofprobleem dat de natuur en leefbaarheid vernietigt. Maandag citeerde hij nog een columnist die BBB de "blindedarmontsteking van het CDA" noemde. "Het is de laatste, zinloze stuiptrekking voor het behoud van een landbouwsysteem dat uit haar voegen is gegroeid". Maar hij ziet de partij nu niet als tegenstander. Wel zijn er volgens de gedreven natuurbeschermer een paar stappen nodig.
Trouw interviewt de activist die zich inzet voor natuurherstel. Hij zegt hartstikke blij te zijn dat er door de overwinning van BBB ruimte komt voor een nieuwe aanpak en ziet de partij op een aantal gebieden als bondgenoot. Bijvoorbeeld bij de noodzakelijke terugdringing van het vliegverkeer. BBB is net als Vollenbroek tegen de komst van een nieuw vliegveld in Flevoland. “Als zij er in slagen om Lelystad Airport te annuleren, zou dat geweldig zijn. (…) Ze willen eigenlijk dat Schiphol krimpt. Dat spoort aardig met wat wij willen.”
Vollenbroek gaat er van uit dat BBB ook bereid is de industrie aan te pakken, evenals het autoverkeer. Hij ziet het als pluspunt dat door de komst van de BBB de pijn voor de oplossing van het stikstofprobleem eerlijker verdeeld gaat worden. Niet alleen boeren zullen moeten inleveren maar ook de industrie en andere sectoren die het probleem veroorzaken, zoals het verkeer. In het verkiezingsprogramma van de partij kon hij over die voor de stikstofreductie belangrijke onderwerpen niets terugvinden. “Maar ongetwijfeld zijn ze het met ons eens, dat als de boeren 50 procent moeten inleveren, dat dit dan ook geldt voor de industrie en mobiliteit.” In die zin zou BBB samen op kunnen trekken met partijen als GroenLinks.
Hij constateert nog wel een hobbel. De BBB suggereerde dat het stikstofbeleid van tafel wordt geveegd maar dan moet er wel ander beleid voor in de plaats komen. Niets doen is geen optie en in de praktijk onmogelijk. Vollenbroek gaat er van uit dat de BBB dat nu aan hun kiezers gaat uitleggen. Hij merkt ook op dat de deadline van 2030 niet zoals BBB wil naar de toekomst moet worden verschoven maar juist naar voren gehaald. De tijd dringt immers met de dag meer. En harde maatregelen zijn onvermijdelijk aldus Vollenbroek die over het programma van BBB zegt dat daar "hele mooie dingen in staan".
Comment
Comment