Banner mainpage

Collapse

Announcement

Collapse
No announcement yet.

Klimaat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • En elektrische autos die steeds vaker inde fik vliegen

    Comment


    • Ik denk niet dat die auto's steeds vaker in de fik vliegen..er worden meer van die auto's verkocht...

      Comment


      • meer dan niet elektrische autos wordt natuurlijk bedoeld

        Comment


        • Het Afvalfonds Verpakkingen laat in haar jaarverslag weten dat slechts 58% van de kleine flesjes werd ingezameld. De wettelijke norm is gesteld op 90%.

          Het afvalfonds ’verdient’ hieraan 84 miljoen! Geld dat door consumenten is betaald. Voor blikjes zal het resultaat niet beter zijn; eerder slechter gezien het kleverige gedoe en het beperkt aantal innamepunten. De reactie van het kabinet laat zich raden, maar het resultaat zal niet veel beter worden; het zit kennelijk in onze volksaard. De onhaalbare wet kan de prullenbak in. Waarom schaffen we het statiegeld op verpakkingen, met uitzondering van glas, niet weer af? De container voor plastic en blik is ingeburgerd en zo wordt het afval gescheiden. Het maakt het voor de consument eenvoudiger en voordeliger. En het zou het vertrouwen in de politiek doen toenemen.

          Comment


          • https://www.telegraaf.nl/nieuws/4468...es-dan-gedacht

            Vuur grijpt om zich heen op Tenerife, minder evacués dan gedacht

            SANTA CRUZ - De brandweer op Tenerife blijft worstelen met uitslaande natuurbranden. Het vuur heeft volgens plaatselijke media een gebied verwoest van 8600 hectare. De autoriteiten maakten eerder bekend dat 26.000 mensen waren geëvacueerd. Ze stelden dat aantal zondag weer naar beneden bij, naar 12.279 evacués.

            Het eiland wordt al dagen geteisterd door uitslaande natuurbranden. Die braken uit in het nationale park bij de grote vulkaan El Teide. De regionale leider Fernando Clavijo voorspelde dat zondag een „erg complexe dag” wordt voor de brandweer. Dat heeft te maken met de weersomstandigheden. Door harde wind kan het vuur sneller om zich heen grijpen.

            Belangrijke toeristische gebieden op het Spaanse eiland zijn vooralsnog gespaard gebleven. Ook de twee vliegvelden zijn nog open.

            Comment


            • Originally posted by Gast View Post
              Het Afvalfonds Verpakkingen laat in haar jaarverslag weten dat slechts 58% van de kleine flesjes werd ingezameld. De wettelijke norm is gesteld op 90%.

              Het afvalfonds ’verdient’ hieraan 84 miljoen! Geld dat door consumenten is betaald. Voor blikjes zal het resultaat niet beter zijn; eerder slechter gezien het kleverige gedoe en het beperkt aantal innamepunten. De reactie van het kabinet laat zich raden, maar het resultaat zal niet veel beter worden; het zit kennelijk in onze volksaard. De onhaalbare wet kan de prullenbak in. Waarom schaffen we het statiegeld op verpakkingen, met uitzondering van glas, niet weer af? De container voor plastic en blik is ingeburgerd en zo wordt het afval gescheiden. Het maakt het voor de consument eenvoudiger en voordeliger. En het zou het vertrouwen in de politiek doen toenemen.
              De gemiddelde NL-er wil geen moeite doen, net als de gemiddelde forummer alhier...: liever bewust vervuilen dan bewust schoonhouden, da's zo'n beetje het motto..als het maar geen moeite kost!

              Comment


              • Tenerife branden zijn aangestoken is gisterend bekend gemaakt

                Comment


                • die blikjes troep gooi ook weg, in 1 week zat mijn auto of tassen onder plakresten van limonade, of kwamen er wespen, mieren en vliegen op af, en dan daar in de rij staan of een automaat die niet werkt, ben er gek

                  en vaak net als bij gescheiden afval is uitgekomen gaat alles toch in dezelfde verbrandingsoven

                  nu gooi ik het weg en help ik de armen ermee die het gaan opzoeken om geld te verdienen, dan doe ik er nog iets goeds mee

                  Comment


                  • https://www.parool.nl/amsterdam/berk...elen~be1c49a6/

                    Berken, linden en platanen als airco van de stad: ‘Het kan zo twaalf graden schelen’

                    Bomenonderzoek in de Nicolaas Ruychaverstraat in Amsterdam-Nieuw-West. Onder zes bomen in Amsterdam peilden onderzoekers de hele dag door de temperatuur en in zowel de zon als in de schaduw.BEELD KOOSJE KOOLBERGEN

                    Bomen worden wel bestempeld als de airco’s van de steden, maar bomenconsulent Hans Kaljee van de gemeente Amsterdam spreekt liever van ‘de parasols van de straten’. Het verkoelende effect is hoe dan ook groot. “Op een warme zomerdag kan het voor het gevoel zo twaalf tot vijftien graden schelen als je in de schaduw van een boom zit.”

                    Maar de ene boom is de andere niet en daarom onderzocht de TU Delft maandag in Amsterdam de koelende werking van berken, linden en platanen. Het onderzoek is onderdeel van een landelijke studie in acht gemeenten. Onder zes bomen in Amsterdam peilden onderzoekers de hele dag door de temperatuur en dan zowel in de zon als de schaduw. De verwachting is dat de ene boomsoort een veel groter effect
                    op de temperatuur heeft dan de andere .

                    Merkbaar verschil


                    “De bladerkroon van deze plataan kan wel 30 meter in doorsnee worden,” zegt Kaljee in Geuzenveld wijzend naar een van de onderzochte bomen. In de verte ziet hij een berk waarvan meteen opvalt dat de kroon veel minder vol is. “Meer dan dat wordt het niet. De zon kan er bijna onderdoor.”

                    Het is maar één meting, maar het verschil tussen beide boomsoorten is meteen merkbaar in de schaduw eronder. Onder de plataan is het zo’n 22 graden, onder een berk in Geuzenveld is het even later bijna 24 graden.

                    De onderzoekers meten ook het effect van de grond rondom de boom. Staat de boom in gras of wordt hij omgeven door steen? “In smalle, dichtbebouwde straten kun je een soort canyoneffect krijgen waar de warmte ’s avonds lang blijft hangen,” legt TU-onderzoeker Tom van den Wijngaard uit. In zo’n omgeving kan het verkoelende effect van bomen wellicht nog groter zijn. “Bomen kunnen daar dankzij hun schaduw voorkomen dat materialen opwarmen en de warmte vasthouden.”

                    Tegelijk zijn dat vaak drukke straten waar bomen maar weinig ruimte krijgen om te groeien. “Juist hier wordt het lastig om een beetje volwassen bomen te krijgen,” zegt Van den Wijngaard. “Het is een gevecht om de ruimte.”
                    De waarde


                    De metingen worden verder gebruikt voor een Amerikaans computermodel met de naam i-Tree dat de waarde van bomen voor de leefomgeving in kaart brengt. Dit computerprogramma dat per boom kan inschatten wat de bijdrage is aan luchtkwaliteit, biodiversiteit, regenwaterafvoer of CO2-opname en daar zelfs een prijskaartje aan hecht, is nu helemaal ingericht op Amerikaanse data terwijl de verschillen met de Nederlandse situatie groot kunnen zijn. Zo zijn de straten hier vaak smaller en wortelen de bomen in dit natte polderland doorgaans een stuk minder diep dan in de VS.

                    I-Tree kan straks dan weer inschatten welke bomen er in een stedelijke omgeving als Amsterdam te verkiezen zijn als de klimaatverandering doorzet, zegt Van den Wijngaard. De meeste verkoeling komt van volwassen bomen, maar het kan zomaar veertig jaar duren voordat ze volgroeid zijn. “In de stad zijn de groeiomstandigheden lastig, dus we moeten eigenlijk nu al weten welke bomen geschikt zijn.”

                    De meeste koeling


                    Voor Amsterdam rekenen de onderzoekers ook door welke bomen geknipt zouden zijn voor de Jan Evertsenstraat, de De Clercqstraat en de Rozengracht, straten van de zogeheten Oranje Loper die loopt tussen het Centraal Station en het Mercatorplein in Amsterdam-West. De bomen die hier staan hebben het niet makkelijk omdat in het verleden is gekozen voor soorten die beter gedijen bij andere omstandigheden, legt Kaljee uit.

                    Nu de Oranje Loper wordt aangepakt, kan de gemeente Amsterdam anticiperen op almaar heftiger hittegolven. “Als je de straat dan toch opnieuw gaat inrichten, kan je meteen nagaan welke soorten over dertig jaar de meeste koeling bieden.”

                    Dan moeten grotere boomkronen en de bijbehorende wortels in de ondergrond in zulke volle, drukke straten ook maar passen, natuurlijk. “Als we alleen kijken naar hittestress, zijn we zo klaar. Maar ja, ruimte is schaars.”

                    Bomen met een grote, dichte kroon zoals de linde, maar ook de populier en de paardenkastanje kunnen een straat bovendien donker maken. Bewoners hechten vaak aan licht in hun woning, begrijpelijk ook. Kaljee: “Deze zoektocht moeten we nu beginnen.”

                    Meer schaduw


                    Dat Amsterdammers beginnen te merken hoe heet zomers kunnen uitvallen, helpt ook wel weer. In het verleden wilden bewoners vaak sierlijke, lollyvormige bomen voor hun straat. “Als er maar bloemetjes aan groeiden en besjes voor de vogels,” zegt Kaljee. “Nu krijg ik ook weleens het verzoek of er meer schaduw bij kan. Dat heb ik in het verleden maar zelden gehoord.”

                    Comment


                    • Nou ga snel bij elektrische auto weer inruilen voor een diesel.ze gaan wegenbelasting voor elektrische autos invoeren en ook nog bijna 2x zo duur als benzine of diesel autos. Knettergek die klimaatregelen die precies tegenovergestelde zijn. Wat een krankzinnige wereld wirdt dit toch....

                      Comment


                      • Ja ik vernam dit ook, niet uit te leggen net als die zonnepanelen. Alle klimaat acties worden uiteindelijk duurder dan vervuilende zaken te kopen of te gebruiken. Zelfde zie je met voedsel gebeuren. Zo komen we nergens.

                        Comment


                        • https://www.telegraaf.nl/nieuws/1221...rkte-miljarden

                          In de zetelpeiling is ook te zien dat de meeste kiezers klaar zijn met de miljardenverspilling ten koste vd burgers voor klimaatdoelen

                          Comment


                          • https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/362...nnen-provincie

                            Ze komen er eindelijk achter dat niet te betalen is, zeker als je de gaskraan hebt dichtgedraaid en we de NAVO norm qua uitgaven aan defensie moeten halen. Plus armoedebestrijding, assielopvang etc etc

                            Comment


                            • https://www.bnnvara.nl/joop/artikele...oor-de-planeet

                              Formule 1 is de gevaarlijkste sport ter wereld, voor de planeet

                              Beeld: Rico Verhoeven

                              Indrukwekkend. Nog een beker in de prijzenkast.

                              Voorspelbaar? Misschien. Toch is het telkens weer ongelooflijk hoe record op record wordt verbroken. En hoe Nederland er als één man achter lijkt te staan. Zelfs Koning Willem-Alexander en (bijna) zijn hele gezin, kickboxer Rico Verhoeven (op de foto met de koning), voetbalsterren, de NOS sportredactie. Miljoenen Nederlanders waren zondag getuige van de indrukwekkende prestatie van een absolute wereldkampioen.

                              Het gaat hier niet om Max Verstappen, maar om de hoofdsponsor van de Formule 1: olie- en gasbedrijf Saudi-Aramco. Hun prijzenkast is buitengewoon indrukwekkend:

                              - Aramco is de grootste olie- en gasproducent ter wereld én de grootste uitstoter van broeikasgassen door bedrijven.
                              - Ruim 4% van alle historische CO2-uitstoot sinds 1965 kan worden toegeschreven aan het Saoedi-Arabische staatsolie- en gasbedrijf.
                              - Als ze hun enorme reserves aan fossiele brandstoffen volgens plan opmaken, zal dit een kwart van het geschatte CO2-uitstoot‘budget’ dat de wereld heeft om de opwarming onder de 1,5 graden Celsius te houden, opslokken (Client Earth).
                              - In 2022 maakte Aramco alleen al een recordwinst van 161 miljard dollar voor een omzet van 552 miljard dollar, de hoogste winst ooit gemaakt door een beursgenoteerd bedrijf (+53% vergeleken met 2021!).

                              Deze prestaties staan niet opzichzelf:
                              - De mondiale energiegerelateerde CO2-uitstoot is in 2022 met 0,9% gestegen en bereikte een nieuw hoogtepunt van ruim 36,8 miljard ton (+321 miljoen ton; IEA 2023).
                              - De wereld wordt geteisterd door recordbrekende hittegolven, bosbranden en regenval.

                              Dit wordt met recht de gevaarlijkste sport ter wereld genoemd. Een die niet alleen sporen nalaat op het circuit van Zandvoort (met een rode vlag stilgelegd wegens regenval), of op het circuit van Noord-Italië (geannuleerd vanwege dodelijke overstromingen). Ook Slovenië en Noord-China zijn geteisterd door recordoverstromingen. Canada, Zuid-Europa en Hawaii kenden recordbosbranden. Het ging er duizelingwekkend snel. Duizendenden zijn er verbrand, verdronken, verzwolgen.

                              Als Aramco een (bescheiden) CO2-prijs zou betalen van $100 per ton, zou het naar schatting $187,2 miljard kunnen bijdragen aan de preventie en herstel van deze rampen. Of de bestrijding van energiearmoede en de versnelling van de energietransitie. Overigens zou dit wel betekenen dat het bedrijf verlies zou maken, zelfs met de recente recordopbrengst. Een goede prikkel voor klimaatvriendelijker ondernemen dus.

                              Maar in plaats van een wereldwijde CO2-prijs, subsidiëren overheden fossiele bedrijven massaal. Het IMF becijferde recent dat er in 2022 een recordbedrag is uitgekeerd aan: zevenduizend miljard dollar.

                              Indrukwekkend. Nog een beker in de prijzenkast.

                              Het laat zich raden wie de rekening mag betalen voor de groeiende rekening voor (materiële) klimaatschade en -preventie en oliesubsidies. De meeste 'rol'modellen zijn alvast vertrokken naar belastingparadijs Monaco.

                              Comment


                              • https://www.telegraaf.nl/watuzegt/99...or-het-klimaat

                                Column Roderick Veelo
                                Greenpeace is een ramp voor het klimaat



                                De aanval op een van de meest rigide milieuclubs in de wereld – Greenpeace – is eindelijk ingezet. Greenpeace probeert bij het Europese Hof van Justitie kernenergie z’n groene status af te nemen. De internationale milieugroep RePlanet wil dat met alle macht voorkomen. En daar hebben ze gelijk in. Kernenergie is hard nodig in de strijd tegen klimaatverandering. Net op tijd gaan de ogen open om te zien wat Greenpeace werkelijk is: een ramp voor het klimaat.


                                Per hoofd van de bevolking heeft Frankrijk na Zweden de laagste CO2-uitstoot van Europa. Polen en Duitsland hebben de hoogste uitstoot. In Frankrijk wordt 70 procent van de energie geproduceerd door kerncentrales. In Zweden is dat 40 procent. In Duitsland staan alle kerncentrales definitief uit. Polen heeft nog geen werkende kerncentrale.



                                De conclusie is simpel: landen die kernenergie produceren, verstoken aanzienlijk minder fossiele brandstoffen.

                                Op een na vieste jongetje


                                Duitsland heeft mogelijk al 1000 miljard euro uitgegeven aan het verduurzamen van z’n energieconsumptie. Dat geld is onder meer gestoken in 30 duizend windturbines op land en 2,6 miljoen systemen voor het opwekken van zonne-energie. Duitsland is kampioen investeren in ’vergroening’, maar is nog altijd het op een na vieste jongetje van Europa.

                                De reden daarvoor is dat zonne- en windenergie afhankelijk zijn van het weer en dat een moderne geïndustrialiseerde samenleving niet afhankelijk kán zijn van het weer. Betrouwbare energiebronnen zijn onontbeerlijk. Dus toen Duitsland zijn kerncentrales begon uit te zetten, bleken weersafhankelijke energiebronnen geen alternatief en moest Duitsland extra steenkool, bruinkool en (Russisch) gas stoken.

                                Sinds de gasimport uit Rusland gestopt is, door de sancties tegen Moskou en een aanslag op de Nordstream-pijpleiding, is er nog meer steenkool en bruinkool opgestookt. De Duitse ’Atomausstieg’ heeft het land afhankelijker gemaakt van fossiele brandstoffen en kan beschouwd worden als de grootste klimaat-vergissing tot nu toe. Greenpeace is een grote promotor geweest van het sluiten van de Duitse kerncentrales.

                                De milieuorganisatie voert wereldwijd al decennia een kruistocht tegen kernenergie. De angstcampagnes begonnen begin jaren zeventig met het op één hoop gooien van kernenergie en kernwapens. Beiden droegen de belofte in zich van een nucleaire ramp en het einde van de wereld.

                                Rampen


                                De rampen zijn beperkter gebleven, maar ongelukken met kerncentrales hebben plaatsgevonden. In het Amerikaanse Harrisburg (1979), in Tsjernobyl in Oekraïne (1986) en in het Japanse Fukushima (2011). In Harrisburg zorgde een menselijke fout voor een probleem met de koeling. Er vielen geen slachtoffers.

                                Hoe rampzalig een ongeluk met een kerncentrale kan zijn hebben we gezien in Tsjernobyl. De reactorkern explodeerde en er kwamen op grote schaal radioactieve stoffen in het milieu terecht. De schattingen van het aantal slachtoffers dat ten gevolge van de straling overleden is, lopen sterk uiteen. Maar het kunnen er tienduizenden zijn. De kerncentrale was van een type dat in het Westen niet gebruikt wordt.

                                In Fukushima overspoelde – na een zeebeving – een tsunami de noodstroomvoorziening, waardoor de koelvoorziening zonder stroom kwam te zitten. Waterstofexplosies volgden en daardoor konden radioactieve stoffen in het milieu terechtkomen. De ramp heeft geen sterfgevallen door straling of mensen met een stralingsziekte opgeleverd.

                                De vrees voor kernenergie is een goede raadgever. Het heeft ervoor gezorgd dat nieuwe generaties centrales en de procedures voor het opwekken van kernenergie steeds veiliger geworden zijn. Van de ongelukken is geleerd. Op dit moment functioneren er wereldwijd 450 kerncentrales zonder problemen.

                                Onbeperkte mogelijkheden


                                Het ongeluk in Fukushima was voor Greenpeace in Duitsland een kans om nog harder voor de sluiting van kerncentrales te pleiten. Dat gebeurde en de publieke opinie ging mee. Ondanks dat Duitsland zeebevingen noch aardbevingen kent, was het ongeluk in Japan de aanleiding om alle Duitse kerncentrales te gaan sluiten. Na jaren van waarschuwen claimde Greenpeace zijn gelijk en binnen drie weken werden al acht centrales op non-actief gesteld.

                                In 2019 sprak ik de Amerikaanse milieuactivist en kernenergie-advocaat Michael Shellenberger en vroeg hem waarom het verzet van Greenpeace tegen kernenergie zo hardnekkig blijft, ondanks de technische vooruitgang op het gebied van veiligheid en de grote winst die kernenergie voor het klimaat betekent. Volgens Shellenberger boezemt het idee dat we onbeperkt energie tot onze beschikking hebben angst in voor de onbeperkte mogelijkheden die dat oplevert.

                                In plaats van dat we onbeperkte mogelijkheden nastreven, moeten we ons volgens Greenpeace juist bescheidener en harmonieuzer opstellen ten opzichte van de natuur. „Het is een romantisch beeld van eigen biologische groente verbouwen, zonnepanelen op het dak en een windmolen in de tuin”, aldus de Amerikaan. Maar met biologische landbouw voed je de wereld niet en op zon en wind draaien geen steden, ziekenhuizen, stoplichten en auto’s. Geen hele samenlevingen.

                                Wensdenken


                                Greenpeace propageert dat nog meer zonne- en windenergie, grote batterijen voor energieopslag en nieuwe waterstoftechnieken kernenergie overbodig maken. Dat is gevaarlijk wensdenken. Want die werkelijkheid is nog hoogst onzeker en ver weg. Ondertussen kunnen we geen afscheid nemen van grote CO2-vervuilers als steen- en bruinkool, olie en houtverbranding (biomassa).

                                De jonge klimaatactivisten van RePlanet vinden dat Greenpeace vast zit in het verleden. Er zit inderdaad al vijftig jaar geen beweging in hun ideologische standpunten over kernenergie. Greenpeace is er op uit CO2-reductie te dwarsbomen. Ik mag hopen dat het Europese Hof van Justitie dat ook zo ziet.

                                Comment


                                • Comment


                                  • https://www.telegraaf.nl/nieuws/1816...rden-nog-hoger



                                    Onderzoek: natuurgebieden gevoeliger
                                    Nederlandse stikstofeisen worden nog hoger

                                    DEN HAAG - De Nederlandse stikstofeisen worden nog hoger omdat natuurgebieden nog gevoeliger voor stikstof zijn dan eerder werd gedacht. Dat blijkt uit onderzoek van de Wageningen Universiteit en wordt bevestigd door demissionair minister Christianne van der Wal (Natuur en Stikstof), die opdracht gaf voor het onderzoek. Of het mes hierdoor nog dieper in de veestapel moet, is vooralsnog onduidelijk. Wel kondigt de minister nieuw onderzoek aan om te kijken ’wat aanvullend nodig is’.

                                    In het rapport van de Wageningen Universiteit is internationaal onderzoek naar Nederland vertaald. Daaruit blijkt dat de Nederlandse gegevens te conservatief zijn en moeten worden aangepast. „De noodzaak om stikstof te verminderen was al hoog, door de nieuwe wetenschappelijke inzichten is onze opgave helaas groter geworden. Dat is zorgwekkend nieuws voor de natuur en voor iedereen die zo hard werkt aan onze gezamenlijke opgaven om de natuur te herstellen”, meldt Van der Wal (VVD) aan de Tweede Kamer. Van der Wal bestudeert momenteel wat de gevolgen zijn voor de vergunningverlening, al vindt ze het ’vervelend nieuws voor iedereen die behoefte heeft aan vergunningsruimte’. „De komende tijd wil ik het RIVM laten onderzoeken welk effect onze huidige inzet heeft om de wettelijke natuurdoelen te halen en wat mogelijk nog aanvullend nodig is.”

                                    In de wet is momenteel opgenomen dat Nederland voldoende oppervlakte in natuurgebieden moet beschermen tegen een overbelasting door stikstofneerslag. In 2025 zou 39 procent van het oppervlakte niet meer overbelast zijn, maar met de nieuwe cijfers is dat nog slechts 29 procent. In 2030 gaat het om respectievelijk 43 procent wat gedaald is naar 30 procent. Belangrijke kanttekening is wel dat recente plannen om de stikstof te verminderen (het Nationaal Programma Landelijk Gebied en de Aanpak Piekbelasting) niet meetellen in deze cijfers.

                                    Omstreden KDW


                                    Het onderzoek richt zich ook op de omstreden Kritische Depositie Waarde (KDW). De KDW is de wetenschappelijk bepaalde waarde waarboven het risico bestaat dat natuur significante schade lijdt door de invloed van stikstof. Die is per type natuur verschillend. Eerder zag stikstofbemiddelaar Johan Remkes ruimte om die op termijn uit de wet te schrappen. Dat is ook een vurige wens van agrarische partijen. Zij pleiten er ook nu nog voor dat door wetenschappers, natuurorganisaties, boswachters, ecoloegen, provincies en boeren gekeken gaat worden naar wat er in een gebied gebeurt.

                                    Remkes omarmde het schrappen van de KDW uit de wet omdat ’de staat van de natuur’ leidend moet zijn, in plaats van een focus op alleen stikstof. „Strikt genomen is opname van de KDW in de wet dus niet noodzakelijk, maar het blijft door zijn wetenschappelijke onderbouwing voor rechters een ijkpunt in de vergunningverlening. Dat betekent dat de KDW goed gebruikt moet worden en niet heilig moet worden verklaard. Zoals is afgesproken zal daarom samen met de sector gezocht worden naar een andere juridisch houdbare systematiek waarin ’de staat van de natuur’ centraal staat. Indien de juridische houdbaarheid is verzekerd, dient dit alternatief de KDW wettelijk te vervangen. Voor de staat van de natuur is het belangrijk dat de komende jaren meer wordt ingezet op natuurbeheer en herstelmaatregelen”, zei Remkes daar wel bij.

                                    Geen alternatief voor KDW


                                    Toch houdt Van der Wal voorlopig vast aan de KDW, omdat er nog geen alternatief is uitgewerkt. Wel is er door haar een ’verkenning’ uitgevoerd. ’Komende maanden’ wordt er nog een ’haalbaarheidsonderzoek gedaan waarin wordt onderzocht of een alternatief ecologisch effectief, juridisch houdbaar en uitvoerbaar is’, kondigt Van der Wal aan.

                                    Lees hieronder verder

                                    Demissionair minister Christianne van der Wal

                                    Ⓒ ANP

                                    Overgens blijkt uit nieuwe cijfers en metingen die het RIVM heeft gepubliceerd dat - ondanks het stikstofbeleid - de totale stikstofdepositie in Nederland juist hoger is geworden, zowel in de huidige situatie als in de verwachting voor toekomstige jaren. In welke natuurgebieden dat precies is, wordt nu door het RIVM uitgezocht en zal later dit najaar gepubliceerd worden.

                                    Comment


                                    • Nou dat gaan wij weer voelen in onze portemonnee

                                      Comment


                                      • https://www.telegraaf.nl/financieel/...nd-op-het-spel

                                        Kritische brief uit Washington over Haagse luchtvaartplannen
                                        VS pikken Schiphol-krimp niet: ’Handelsrelatie met Nederland op het spel’

                                        AMSTERDAM - Amerika dreigt met represailles als Nederland de krimp van Schiphol doorzet en eist dat het dossier controversieel wordt verklaard. Dat blijkt uit een gepeperde brief die in handen is van De Telegraaf. De VS mengen zich zo actief in de Haagse politiek.


                                        In de brief dreigt het Amerikaanse ministerie van Transport dat de samenwerking tussen Nederlandse en Amerikaanse airlines spaak kan lopen als Amerikaanse maatschappijen zogenoemde slots kwijtraken. KLM zou dan mogelijk rechten verliezen in de VS. „Dat betekent dus dat als de minister zijn zin doordrijft, KLM niet alleen zou moeten schrappen in het aantal vluchten, maar ook nog eens niet zelf kan kiezen welke, omdat landen als de VS, Canada, China en Brazilië de toegang van KLM tot hun luchthavens beperken”, reageert KLM-topvrouw Rintel.

                                        ’We vragen het ministerie van IenW om fase 1 van de experimenteerregel zo snel mogelijk uit te stellen’, schrijven de Amerikanen in een brief op hoge poten. Ook richten ze zich expliciet tot Eerste en Tweede Kamerleden. ’We vragen ook dat de eerste fase van de krimp én de experimenteerregel controversieel worden verklaard.’

                                        Maar meerdere bronnen melden juist dat demissionair minister Harbers ’doordendert’. Deze week gingen de papieren de deur uit richting Brussel waarmee de krimpplannen doorgezet kunnen worden.

                                        Krimp


                                        Daarvoor is een zogenoemde balanced approach nodig, wat betekent dat Den Haag alle opties moet hebben uitgeplozen, voor naar het paardenmiddel krimp gegrepen kan worden. Volgens de luchtvaart is dat niet gebeurd: er zijn immers andere opties. Toch zet Harbers (VVD) door. Het demissionaire kabinet zal bovendien vandaag zeer waarschijnlijk een besluit nemen om de luchtvaart de komende jaren verder aan banden te leggen, zo melden Haagse ingewijden aan De Telegraaf. Met name regels rondom geluidsbelasting worden aangescherpt.

                                        Bovendien zal vandaag bekend worden gemaakt dat vanaf komend voorjaar Schiphol maximaal 460.000 vluchten mag faciliteren door de experimenteerregel. De rechter besloot deze zomer dat dat mag. De sector ging in cassatie en rekent op uitspraak voor januari, maar er is geen opschortende werking.

                                        De Amerikanen zijn echter laaiend. Zij zien de experimenteerregel als een voorportaal van de krimp en eisen dat Nederland ook hiervoor een balanced approach volgt.

                                        ’De VS zullen Nederland niet uitzonderen van de verplichting om een balanced approach te volgen’, klinkt het. Bovendien ’herhaalt’ het Amerikaanse ministerie de verbazing over de uitspraak van de rechter en meent dat ’de Nederlandse overheid het luchtvaartverdrag niet naleeft’. Het transportministerie verwacht dat de EU ingrijpt.

                                        Handelsrelatie


                                        De Amerikanen waarschuwen Den Haag verder dat de samenwerking tussen Amerikaanse en Nederlandse partners niet kan worden gegarandeerd. Als partijen als Delta, United en JetBlue slots verliezen door de krimp en nieuwkomers niet welkom zijn, kan dat KLM midscheeps treffen. Dat zou ook de handelsrelatie tussen de landen schaden, klinkt het vanuit de sector.

                                        „We hebben in Den Haag al neergelegd dat de verwachting is dat meerdere landen, en de VS zijn er daar een van, met harde maatregelen zullen komen”, zegt voorman Marnix Fruitema van luchtvaartkoepel Barin.

                                        Simpel gezegd komt het erop neer dat als Schiphol slots van buitenlandse airlines afpakt, hetzelfde zal gebeuren met de slots van Nederlandse maatschappijen in den vreemde. „Als je dan toch doorzet, opereer je met oogkleppen op. Dat is levensgevaarlijk.”

                                        Grote zorgen


                                        Ook werkgeversorganisatie VNO-NCW reageert met afgrijzen op de mogelijke schade voor het hele Nederlandse bedrijfsleven. „Ik maak mij grote zorgen over dit signaal uit de VS”, zegt voorzitter Ingrid Thijssen. „Het wereldwijde netwerk van directe verbindingen van KLM/Schiphol is een van de weinige sterke punten die ons nog onderscheiden. Minister Harbers laat weten dat de brief uit de VS is ontvangen. Hij stuurt binnenkort een antwoord.

                                        KLM-baas Rintel weet dat de messen worden geslepen. „We zijn bekend met het standpunt van DOT dat Nederland niet zomaar Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen de toegang tot Schiphol kan ontzeggen. Wij hebben dit van meer landen gehoord. Die dreigen als vergelding met dezelfde maatregel richting Nederlandse maatschappijen. Dat betekent dus dat als de minister zijn zin doordrijft, KLM niet alleen zou moeten schrappen in het aantal vluchten, maar ook nog eens niet zelf kan kiezen welke, omdat landen als de VS, Canada, China en Brazilië de toegang van KLM tot hun luchthavens beperken. Daarmee wordt KLM dus dubbel geraakt.”

                                        Comment


                                        • https://www.ad.nl/politiek/d66-leide...rbij~a8e427a4/

                                          Jetten zal niet meer veel kunnen doen straks voor het klimaat straks

                                          Comment


                                          • https://www.telegraaf.nl/financieel/...straks-25-jaar

                                            En het naaien van mensen gaat maar door...

                                            Comment


                                            • https://www.ad.nl/binnenland/weer-de...lgen~a30db9fb/

                                              Weer demonstratie A12: ‘Naarmate vaker blokkades plaatsvinden, denk ik dat meer straffen volgen’


                                              MET VIDEODe overheid weet zich niet goed raad met de klimaatactivisten die zaterdag weer vreedzaam en massaal de A12 zullen blokkeren. Duizenden mensen arresteren en snel weer vrijlaten, is dat een houdbaar recept als de A12-blokkade straks een dagelijks ritueel wordt? ,,Ik denk dat de rechters dan minder begrip zullen tonen.”

                                              De achterkant van het station in Utrecht, woensdagochtend, even na tienen. Zo’n 150 klimaatactivisten hebben zich verzameld voor de A12-Mars, die zondag op drie plekken in het land begon en zaterdagochtend eindigt bij de Prins Clauslaan in Den Haag, waar zoals het er nu uitziet vele duizenden activisten zich verzamelen voor een nieuwe blokkade van snelweg A12.

                                              De vraag die we aanwezigen stellen: is het klimaat je een strafblad waard? ,,Daar heb ik nog niet over nagedacht”, zegt de eerste, een vrouw van rond de veertig. ,,Ik loop vandaag mee en probeer zaterdag naar Den Haag te gaan, omdat ik het klimaat belangrijk vind. Maar als het me een straf zou opleveren? Ik weet het nog niet.”

                                              De volgende dan, een wat oudere dame. Ze is al decennia actief in de milieubeweging, en vindt de urgentie van het probleem zo groot dat de dreiging van straf haar er niet van zou weerhouden om mee te helpen aan een snelwegblokkade. ,,Een werkstraf zou me niet uitmaken”, zegt ze. ,,Iedereen moet die afweging voor zichzelf maken. Maar ik vind de toekomst van de aarde belangrijk genoeg om er persoonlijk een offer voor te brengen.”


                                              Bij de vorige A12-blokkade op 27 mei werden bijna 1600 activisten opgepakt. De meesten kwamen er zonder straf vanaf. © Joris van Gennip
                                              Volgens Puk van Noort, woordvoerder van Extinction Rebellion, moet elke demonstrant nadenken over de mogelijke consequenties. ,,Mijn persoonlijke standpunt is: het klimaat verkeert in crisis, ons voortbestaan staat op het spel. Ik sta daar tegen op, op vreedzame wijze. Als een overheid vervolgens besluit om daar straffend tegen op te treden, dan is dat een consequentie die ik voor lief neem.”
                                              Bijna 1600 arrestaties


                                              De Nederlandse overheid weet niet goed wat te doen met de klimaatactivisten op de A12. Al zeven keer werd de toegang tot de snelweg bij Den Haag - volgens de activisten een symbolische plek tussen het tijdelijke Tweede Kamergebouw en het ministerie van Economische Zaken - geblokkeerd. Tot nu toe was de reactie steeds: stevig politieoptreden en een hoop arrestaties (de laatste keer zelfs bijna 1600), maar nauwelijks strafvervolging.

                                              De redenering van justitie is zo’n beetje als volgt: ja, het blokkeren van een belangrijke verkeersader als de A12 is verboden en daarmee strafbaar. Maar de opzet van het protest is wel vreedzaam, en de activisten komen op voor hun idealen. Om ze daarvoor nou massaal met een strafblad op te zadelen, dat gaat te ver.

                                              Dat leidt weer tot frustratie bij politieagenten. Waarom staan zij daar op de snelweg de wet te handhaven als vervolging daarna uitblijft? Dat doet wat met de motivatie van agenten, stelde Jan Struijs van politievakbond ACP na de laatste A12-blokkade in mei.

                                              De activisten zelf vinden het lamleggen van het verkeer op de weg geoorloofd. Ze wijzen naar het Europees Hof voor de Rechten van de Mens. ,,Zij stellen dat tijdelijke verkeersblokkades als een demonstratie kunnen worden beschouwd, mits de gevolgen mild zijn”, zegt XR-woordvoerder Puk van Noort. ,,Wij beschouwen dit als milde gevolgen. Vorig jaar was het begin van de A12 maanden afgesloten vanwege werkzaamheden. Dat is voor weggebruikers veel ingrijpender.”

                                              Zo’n 150 klimaatactivisten verzamelden zich woensdagochtend in Utrecht voor een etappe van de A12-Mars. © Chris van Mersbergen/ADRedden van de wereld


                                              En, stellen de klimaatdemonstranten: het kortstondig overtreden van de wet is simpelweg nodig omdat de overheid weigert te luisteren naar hun eis: stoppen met fossiele subsidies en belastingvoordelen, deze week door milieuorganisaties becijferd op 37,5 miljard euro. De achterliggende gedachte: het redden van de wereld is in dit geval vele malen belangrijker dan het Nederlandse wetboek.

                                              Het is een denkwijze die bij heel wat Nederlanders op veel sympathie kan rekenen, niet voor niets blijft het aantal demonstranten groeien. Bij de vorige blokkade was er zelfs een hulpofficier van justitie die arrestanten bedankte voor hun inzet voor het klimaat alvorens ze vrij te laten, tot afgrijzen van de Haagse burgemeester Jan van Zanen.

                                              Denken dat je doel zó belangrijk is dat het wetsovertredingen rechtvaardigt, is juist gevaarlijk voor een democratie, stellen critici. Want ja, klimaatverandering bedreigt onze toekomst. Maar protesterende boeren vinden op hun beurt dat hun voedselproductie essentieel is voor de toekomst van de aarde. En de mensen die demonstreerden tegen het coronabeleid, kwamen op voor hun vrijheid - ook niet onbelangrijk. Je als overheid coulant opstellen als regels worden overtreden, kan daarom glad ijs zijn om je op te begeven. Wanneer doe je het wel, wanneer niet?

                                              De politie zette in mei het waterkanon in in een poging om activisten van de A12 te krijgen. © Joris van GennipMinder begrip?


                                              In andere landen, het Verenigd Koninkrijk bijvoorbeeld, zijn al wetten ingevoerd waardoor klimaatactivisten maanden in de cel kunnen belanden. Ook in Nederland valt niet uit te sluiten dat er vaker straffen worden uitgesproken, vooral nu Extinction Rebellion heeft aangekondigd de A12-blokkade elke dag te herhalen, tot het kabinet stopt met fossiele subsidies. Dat stelt Jan Brouwer, hoogleraar algemene rechtswetenschap in Groningen.

                                              ,,Tot nu toe zag je dat de rechter begrip had voor de boodschap van de activisten”, analyseert Brouwer. ,,Maar naarmate de blokkades vaker gaan plaatsvinden, denk ik dat dit begrip minder zal worden en dat er meer straffen zullen worden uitgedeeld. Je hebt in Nederland veel ruimte om te demonstreren, maar bij het blokkeren van een belangrijke weg blijft er sprake van een strafbaar feit.”

                                              En dat beroep van de activisten op Europese mensenrechten, die milde blokkades toestaan? Volgens Brouwer is het moeilijk verdedigbaar. ,,Als protesten symbolisch en kortstondig zijn, zou je die nog wel onder de definitie mild kunnen scharen. Maar is daar op de A12 nog sprake van? Ik vraag het me af.”

                                              Honderden klimaatactivisten lopen deze week mee in de door Extinction Rebellion georganiseerde A12-Mars. © ANPWoedende burgers


                                              Burgers die minder overtuigd zijn van de noodzaak van het klimaatprotest, of last hebben van de hinder die ermee gepaard gaat, hebben soms moeite om hun boosheid te bedwingen. Toen activisten van klimaatbeweging Letzte Generation zich eind juli vastplakten aan het wegdek van de Brennerpas in Oostenrijk, werden ze door woedende weggebruikers van het asfalt getrokken. En in Londen werden demonstranten van Just Stop Oil, die in slakkengang door de straten liepen met achter zich rijen toeterende auto’s, door omstanders van de weg geduwd.

                                              Aanvallen van woedende burgers: staan die ook Nederlandse klimaatactivisten te wachten? ,,Geweld is wel iets waar we rekening mee houden", zegt Van Noort. ,,We hebben een sfeerbeheerdienst die in de gaten houdt wat er rond demonstraties gebeurt. Zelf zullen we nooit geweld gebruiken. Geweld is niet sexy.”

                                              De deelnemers van de A12-Mars in Utrecht zien de trend om vreedzame burgers die opkomen voor de toekomst van de planeet te ‘criminaliseren’ met lede ogen aan. Maar het weerhoudt ze er niet van om, gewapend met vlaggen en borden, te vertrekken richting de plek waar het zaterdag moet gebeuren: Den Haag. ,,We zullen ons onderweg netjes aan de verkeersregels houden”, instrueert een van de protestleiders de activisten. ,,Mijn oproep: bewaar al je disruptie (ontwrichting, red.) voor zaterdag!”

                                              Comment


                                              • Natuurlijk snap ik hun doelstellingen en sta daar ook achter..maar snelweg blokkeren mag nu eenmaal niet. Ik snap niet dat de ME nu niet al ingegrepen heeft met bijtgrage honden, wapenstok en dergelijke.. Een flinke dosis traangas en de snelweg is zo weer vrij vermoed ik..

                                                Comment


                                                • dat mag niet, rechten vd mens etc, anders krijgen ze weer rechtszaken van die linkse rakkers en organisaties

                                                  gewoon met je auto overheen rijden, laat ze op het Malieveld demonstreren en niet steeds de mensen die in Den Haag wonen en werken lastig vallen, ff met een paar dikke diesel Range Rovers gewoon gas erop, wie niet spring is dood

                                                  Comment


                                                  • ondermijning van veilgheid overal want veel agenten van andere gebieden moeten op de zaterdag nu voor deze ongein naar Den Haag komen en het gewone publiek heb je als activist ook tegen je

                                                    gewoon met rubber schieten zoals in andere landen

                                                    Comment

                                                    Working...
                                                    X