Banner mainpage

Collapse

Announcement

Collapse
No announcement yet.

Klimaat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • mooie ontwikkeling, dat zien we overal met dit soort dingen, alleen die zonnepanelen geven wel een probleem bij brand en bij vervuiling ervan dat ze opeens veel minder opnemen en dat energiebedrijven vaak geen of opeens veel minder geld voor die energie terug geven,

    Comment


    • https://nos.nl/artikel/2480207-veel-...te-of-autobahn

      Veel meer laadpunten in EU, minder laadstress op Autoroute of Autobahn



      De zomervakantie komt eraan en dus doemt voor de eigenaars van elektrische auto's ook de 'laadpaalstress' weer op. Als ze door Europa willen gaan rijden, althans. Vorig jaar bleken veel mensen met een stekkerauto voor de zomer toch een benzineauto te lenen of huren, om niet met een lege accu langs een buitenlandse snelweg te blijven staan.

      Het goede nieuws is: de stress zal dit jaar een stuk minder zijn. Uit nieuwe cijfers van ChargeUp, de Europese vereniging van laadpaalaanbieders, is er in de hele EU afgelopen jaar zo'n 44 procent aan openbare laadpunten bij gekomen.

      Veel van die groei kwam terecht in landen die Nederlanders graag bezoeken op vakantie, zoals Frankrijk, Duitsland, Spanje en België:



      Voor de duidelijkheid: in dezelfde tijd kwamen er ook heel veel nieuwe stekkerauto's bij in Nederland, zo blijkt uit cijfers van het CBS. Die moeten in potentie vechten om de plekjes aan de snellader in het buitenland.

      "Het gaat echt heel snel" met de toename in het aantal laadpalen in Europa, zegt Sjors ten Tije van de Vereniging Elektrische Rijders, die zo'n 14.000 Nederlanders met een stekkerauto vertegenwoordigt. "Het verbaast mij eerlijk gezegd ook wel eens. Met name in Frankrijk zie je de laadpalen uit de grond schieten, daar verschijnt het ene laadplein met 20 of 25 plekken na het andere. Dat moest ook wel, want daar waren er wel erg weinig en ze waren ook nog eens vaak kapot."

      Ook in andere landen gaat het goed. Én je kunt zelf iets doen om relaxed met de e-auto op reis te gaan:

      In Duitsland heeft inmiddels bijna elk tankstation voor fossiele brandstof ook een snellader, zegt Ten Tije. "Daar kun je met een stekkerauto bijna op de bonnefooi gaan rondrijden."

      Ook bij de ANWB zien ze het aantal laadpunten voor vakantiegangers snel toenemen, zegt woordvoerder Harm Zeven. "Op het moment dat er een doorgaande route is, dan komen er ook al snel laadpalen. Je ziet nu ook dat een Nederlandse aanbieder als FastNed in het buitenland laadpunten aan het bouwen is."

      Nog een voordeel voor Nederlandse elektrische rijders is dat ook mensen zonder Tesla gebruik mogen maken van het Tesla Supercharger-netwerk, voegt Ten Tije toe. Dat netwerk heeft een dichte dekking over een groot deel van de EU.

      Elke 60 kilometer een laadpaal


      De EU-landen moeten ook wel werk maken van meer laadpunten, zegt Ten Tije, want er komt EU-wetgeving aan om dat te verplichten. Over een aantal jaar moet er tenminste elke 60 kilometer langs de snelweg een laadpunt staan en moet er een manier bedacht zijn om in de hele EU op dezelfde manier te betalen. Of dat nu met een uniform laadpasje is of gewoon met de bankpas. Wanneer deze regels ingaan, is nog niet bekend, omdat de wet nog ondertekend moet worden, maar uiterlijk 2026 moet het wel geregeld zijn.

      Tot die EU-regels er zijn, "blijft het puzzelen" voor vakantiegangers met stekkerauto, zo waarschuwt Zeven van de ANWB. "Maar dat hoort bij pionieren. De actieradius van zo'n auto is beperkt. Kijk van te voren op een routeplanner voor elektrische auto's waar de laadpalen zijn en bekijk welke pasjes je nodig hebt om op te laden. Die kun je vanuit Nederland al aanvragen. Zorg dat je er meerdere hebt, zodat je meer opties hebt: dus niet eentje, maar neem er drie of vier. Je kunt dat gewoon per land opzoeken."

      Veel mensen met een elektrische auto vrezen dat hun bereik achteruitgaat bij een zwaar beladen auto, zegt Zeven, "maar dat is niet zo'n issue. Het is vooral een probleem bij optrekken, niet als je een heel eind over de snelweg rijdt. Je snelheid maakt wel veel uit: als je 130 of 140 gaat rijden, is je accu zo leeg."

      Ten Tije onderschrijft de tips van de ANWB in grote lijnen, maar waarschuwt vooral voor "te veel stress vooraf. Laat je niet bang maken, je bent veel flexibeler dan vijf jaar geleden."

      Afgelopen zomer hadden veel Nederlanders op vakantie nog grote problemen met het vinden van een oplaadplek, zo merkte correspondent Frank Renout:

      Comment


      • dat ziekenhuis ging toch alleen over 2 IC bedden plekken op het dak zodat ic patienten ook in de open lucht ff konden verblijven?

        Comment


        • dit https://nos.nl/video/2479925-ic-pati...n-paraplu-heen

          Comment


          • Er worden weer dingen door elkaar gegooid, zoals altijd.. ik bedoelde deze... https://www.rijnstate.nl/over-rijnst...ijnstate-elst/

            Comment


            • had je kunnen voorkomen door een linkje direct te plaatsen

              maar wel een teken aan de wand als die het 1e ziekenhuis in heel Europa is, dan zie je dus hoe weinig effect er is in de wereld met dit soort maatregelen, helaas

              Comment


              • goh en dan verrassend nieuws (NOT) wat velen al tijden hier roepen, de EK klimaatmaatregelen helpen dus niet....

                https://www.bnnvara.nl/joop/artikele...ste-verte-niet

                Rekenkamer: EU haalt eigen klimaatdoelen in verste verte niet



                Met de huidige maatregelen gaat de Europese Unie haar eigen klimaat- en energiedoelstellingen voor 2030 niet halen. Daarvoor waarschuwt de Europese Rekenkamer maandag. Dat de EU haar doelen voor 2020 nog wel wist te behalen, was voor een belangrijk deel te danken aan externe factoren, zo meldt ANP. "De doelen voor 2030 zijn veel ambitieuzer, maar we zien onvoldoende bewijs dat de EU de nodige maatregelen hiervoor neemt", legt een van de controleurs van de uitgaven van de EU uit.

                De bedoeling is dat in 2030 de Europese Unie 55 procent minder broeikasgassen wil uitstoten dan in 1990. In 2021 bleef die uitstoot echter nog steken op slechts 30 procent minder dan in 1990. Ook wil de EU aan het einde van dit decennium dat de energie bij voorkeur voor 45 procent uit hernieuwbare energie bestaat. Dat percentage zat afgelopen jaar nog maar op ongeveer 22 procent.

                De EU heeft te weinig inzicht in hoe het is gelukt om de doelen voor 2020 wel te halen, signaleert de rekenkamer. Hoe groot het effect was van bijvoorbeeld de financiële crisis in 2009 en de coronapandemie in 2020 is daarom onduidelijk. Volgens de Europese toezichthouder is verbetering noodzakelijk om te kunnen bepalen wat daadwerkelijk een prestatie was van de EU-lidstaten en wat niet. Dat kan ook meer duidelijkheid bieden over of de doelstellingen voor 2030 haalbaar zijn.

                Ook bestaan er zorgen of er wel voldoende geld beschikbaar is voor klimaatactie. De komende jaren geeft de EU volgens de begroting ongeveer 87 miljard euro per jaar uit aan klimaatactie. Dat is minder dan 10 procent van de totale investeringen die nodig zijn, signaleert de Europese Rekenkamer. Naar schatting komt het werkelijke bedrag uit op zo'n 1 biljoen euro per jaar. De rest van het bedrag moet uit andere fondsen komen, maar het is niet duidelijk of dit geld ook daadwerkelijk geïnvesteerd wordt.

                De toezichthouder concludeert dat transparantie op veel punten ontbreekt. Zo hebben sommige EU-lidstaten, waaronder Nederland, bijvoorbeeld hun streefcijfer voor het aandeel in hernieuwbare energie niet gehaald. Nederland kocht in 2020 voor tussen de 100 en 200 miljoen euro aan duurzame energie in Denemarken om het doel van 14 procent alsnog te halen. De Rekenkamer wijst erop dat het niet duidelijk is welke prijs lidstaten voor dit soort middelen betaalden. Of het dus daadwerkelijk goedkoper was om duurzame energie in te kopen in plaats van zelf het doel te bereiken, is daarom ook niet te beoordelen.

                Comment


                • Tja, als alle regeringen alles maar aan laten modderen, is het niet verbazingwekkend dat de EU-doelen niet gehaald worden.

                  Comment


                  • en de rest van de wereld is het nog slechter die doen of kunnen niets doen

                    dus we zijn geld aan het vernietigen, want miljarden gaan in een bodemloze put met heeeeeeeel weinig , in ieder geval te weinig effect dus die andere landen zijn dan nog slimmer die besteden hun geld dan aan zaken wat wel wat oplevert

                    Comment


                    • Vanmiddag was Jesse Klaver op radio 1, hij gaf toe dat de 122 klimaatmaatregelen met ca 30 miljard Euro kosten weinig gaan opleveren omdat ons elektriciteitsnet het niet aan kan en die amper uitgebreid mag worden vanwege de daarbij behorende stikstofuitstoot, zodat we direct al vastlopen met de klimaatplannen.

                      Comment


                      • https://www.bnnvara.nl/joop/artikele...ent-nu-aan-zet

                        Stemmen staken opnieuw over Europese Natuurherstelwet van Frans Timmermans


                        Een stemming in de milieucommissie van het Europees parlement over de natuurherstelwet van Europees Commissaris Frans Timmermans is geëindigd in 44 stemmen vóór en 44 tegen. Het staken van de stemmen betekent dat de wet niet is aangenomen en op 11 juli voorgelegd wordt aan de plenaire vergadering. Dan kunnen alle 705 Europese volksvertegenwoordigers over de wet stemmen. Het is al de tweede keer dat de stemmen staken. Twee weken geleden trachtten tegenstanders de wet af te schieten met een amendement maar ook die poging eindigde in 44-44.


                        De Morgen schrijft:

                        Het voltallige Europees Parlement zal nu, naar verwachting tijdens de plenaire zitting volgende maand in Straatsburg, moeten bepalen welke kant het op wil met de natuurherstelwet. De Europese fractie van christendemocraten, waaronder cd&v, is faliekant tegen de plannen, en wil dat bevoegd Europees Commissaris Timmermans zijn wetsvoorstel intrekt. Maar die heeft eerder gezegd dat daar geen tijd meer voor is voor het mandaat van de Europese Commissie verloopt, in 2024.

                        De Europese milieuministers zijn het vorige week in Luxemburg wel eens geworden over de wet die er op gericht is de enorme schade aan de natuur te stoppen en deels te repareren. Dat gaf Timmermans de hoop dat de commissie dit keer wel in zou stemmen. Italië en Polen zijn tegen de wet, Nederland en Oostenrijk weigerden de wet te steunen en onthielden zich van stemming. Timmermans legde vorige week uit dat de omstandigheden per land sterk verschillen.

                        De natuurherstelwet moet de Europese Unie helpen om haar wettelijke verplichtingen in de beperking van de uitstoot van broeikasgassen te halen en om tegen het midden van de eeuw helemaal klimaatneutraal te worden. De Europese Commissie heeft de natuurherstelwet twaalf maanden geleden op tafel gelegd om verzwakte ecosystemen en habitats te herstellen en van de natuur een bondgenoot te maken in de strijd tegen klimaatverandering. Aan de lidstaten wordt gevraagd om tegen 2030 voor minstens 20 procent van de land- en zeegebieden herstelmaatregelen te nemen, en tegen 2050 voor alle ecosystemen die herstel behoeven.

                        Als de wet door het parlement wordt aangenomen volgen er nog onderhandelingen over de finesses in de uitwerking. Volgend jaar zijn er verkiezingen voor het Europees parlement.

                        Comment


                        • Tjeerd de Groot van D66 bekritiseerd om zijn 'Peel-illusie': Planten en dieren hebben de tijd van hun leven!



                          Tjeerd de Groot, één van de grootste drammers van D66 in de Tweede Kamer, heeft op Twitter zijn bezorgdheid geuit over de verslechtering van de Peel als gevolg van stikstof. Hij beweert dat dit zowel slecht is voor planten, dieren als de economie, waardoor diverse projecten op het gebied van infrastructuur, industrie, woningbouw en duurzaamheid niet verder kunnen. Echter, er zijn mensen die zijn zorgen in twijfel trekken en wijzen op de bloeiende natuur in het gebied.

                          Verschillende critici stellen dat de planten en dieren in de Peel juist de tijd van hun leven hebben. Ze prijzen de overvloed aan flora en fauna die het gebied kenmerkt. Tjeerd de Groot lijkt echter een andere kijk te hebben op de situatie. Misschien moet hij eens een uitstapje maken naar de Peel en zelf zien hoe ontiegelijk goed het daar gaat. Niet alleen afgaan wat er in kranten staat.

                          Een interessant punt om te benadrukken is het historische perspectief van de veenafgravingen in de regio. Het lijkt erop dat Tjeerd de Groot vergeten is dat onze voorouders veen hebben afgegraven om zichzelf warm te houden. Helaas herstelt veen zich niet binnen slechts tien jaar zoals de Twitteraar Richard Steenvoorden zegt. Het vergt geduld en begrip om de complexiteit van het natuurlijke herstelproces te waarderen.

                          Hoewel Tjeerd de Groot bezorgdheid uit over de verslechtering van de Peel door stikstof, zijn er critici die wijzen op de bloeiende natuur in het gebied. De overvloed aan planten en dieren spreekt voor zich. Misschien wordt het tijd voor Tjeerd de Groot om zijn visie op de Peel te heroverwegen en te erkennen dat de natuur in staat is om zichzelf te herstellen. Een bezoek aan het gebied zou zeker verhelderend kunnen zijn.

                          Comment


                          • Het project startte al in 2017 en zou eigenlijk dit jaar worden afgesloten. In totaal is er ruim 3 miljoen euro voor uitgetrokken. De Europese Unie heeft er voor ruim 1,8 miljoen euro aan bijgedragen.



                            Experimentele auto op zonne-energie vliegt in brand: twee doden


                            Een door de Europese Unie gefinancierd onderzoek naar auto's die rijden op zonne-energie leidde tot een dodelijk ongeval. Twee onderzoekers overleden nadat hun auto plotseling in brand vloog en zelfs explodeerde.





                            De wetenschappers reden in een experimentele hybrideauto in Napels. Zij maakten deel uit van het onderzoeksproject Life-Save, dat oudere benzineauto's wil ombouwen tot hybrides die gedeeltelijk rijden op zonne-energie. Het idee is om aan bestaande auto’s elektromotoren toe te voegen, die vervolgens van stroom worden voorzien door een batterijpakket en zonnepanelen op het dak en op de motorkap. Hierdoor zou elektrisch rijHet onderzoeksinstituut NCR prijst Maria Prati als een ‘briljante onderzoeker en een autoriteit op het gebied van uitlaatgassen en de toepassing van alternatieve brandstoffen'. Bij het project was ook de universiteit van Salerno betrokken. De website van het proefproject is onmiddellijk offline gehaald. Het is op dit moment dan ook onduidelijk of het project ooit nog wordt voortgezet.
                            Lightyear


                            Ook in Nederland wordt al jaren geprobeerd om auto's op zonne-energie te laten rijden. Het in Helmond gevestigde Lightyear investeerde er inmiddels honderden miljoenen in en bracht vorig jaar de allereerste zonneauto op de markt. Maar enkele maanden later moest Lightyear de productie en dus ook de verkoop daarvan staken. Het bleek commercieel niet haalbaar, en vooral de productiekosten vielen tegen. Een jaar daarvoor had het bedrijf zich al genoodzaakt gezien een extreme prijsverhoging door te voeren. De auto kostte toen ineens 250.000 euro in plaats van 150.000 euro. Inmiddels probeert Lightyear een doorstart te maken.
                            den voor veel meer mensen bereikbaar worden, want zelfs jaren oude auto’s zouden ervoor geschikt kunnen worden gemaakt.

                            Het project startte al in 2017 en zou eigenlijk dit jaar worden afgesloten. In totaal is er ruim 3 miljoen euro voor uitgetrokken. De Europese Unie heeft er voor ruim 1,8 miljoen euro aan bijgedragen.

                            Derdegraads brandwonden


                            Maria Vittoria Prati, onderzoeker van de Italiaanse National Council of Research (NCR), stierf afgelopen maandag aan de derdegraads brandwonden die zij bij het ongeval opliep. De andere inzittende, leerling-onderzoeker Fulvio Filace, overleed afgelopen nacht in het Cardarelli-ziekenhuis in Napels. Het was volgens een woordvoerder van het ziekenhuis al meteen duidelijk dat beiden bij de mislukte testrit ‘zeer ernstig’ gewond raakten. Maar voor de jongste van de twee slachtoffers was er gezien de leeftijd nog enige hoop dat hij het zou overleven.




                            Het openbaar ministerie in Napels is een onderzoek gestart naar de oorzaak van de brand en explosie. Bij het project worden onder meer elektromotoren in de achterwielen van de auto ingebouwd. Als dat ook bij de betreffende experimentele auto is gebeurd, zou daar door verhitting brand kunnen zijn ontstaan.


                            Comment


                            • https://www.nu.nl/economie/6269992/w...tactivist.html

                              Wat doet en verdient een klimaatactivist?

                              We kennen Extinction Rebellion vooral van de blokkades op de A12. De naar schatting tienduizend klimaatactivisten zijn overwegend vrijwilligers en combineren hun hart voor de klimaatzaak veelal met een betaalde - vaak parttime - baan.



                              "Steeds meer mensen sluiten zich bij ons aan, waardoor we steeds groter worden. Dat zorgt voor nog meer aantrekkingskracht", zegt Daan van Meurs, die binnen de organisatie deel uitmaakt van de kring Rotterdam. "Het heeft iets romantisch."

                              Extinction Rebellion - of XR, zoals de organisatie zichzelf ook noemt - staat voor geweldloze disruptie. "Met zoveel mogelijk mensen. Iedereen kan zichzelf XR noemen." Want iedereen die de waardes en principes van XR volgt, hoort erbij. "Steeds meer mensen beseffen dat er te weinig gebeurt met de klimaatcrisis, die in een stroomversnelling zit."

                              Niet iedereen die sympathiseert met de boodschap van XR sluit zich direct aan. "De supportersdemonstraties worden steeds groter", zegt Van Meurs. Vooral bij de blokkades van snelweg A12 is dat 'een ding' geworden. "Het gaat om mensen die wel willen meedoen, maar dan vanaf de zijlijn. Ze zitten niet op het asfalt, maar demonstreren wel. Die groep is wel twee keer zo groot als onze groep."
                              Trainingen in geweldloos actievoeren


                              Blokkeren lijkt de corebusiness van Extinction Rebellion. "We voeren actie op de plekken die ertoe doen, binnen het gehoor en zicht van de organisaties of bedrijven waartegen de actie gericht is", legt het XR-lid uit. Bij de A12 zijn dat de tijdelijke Tweede Kamer en het ministerie van Economische Zaken.

                              "Dertig tot veertig jaar demonstreren en handtekeningen verzamelen heeft weinig opgeleverd. Dus het was tijd voor iets anders." Er gaat veel tijd zitten in al dat actievoeren. En XR is inmiddels zo groot dat het bijna een professionele organisatie is.

                              Niet alleen moeten de acties georganiseerd worden, er is ook juridische en logistieke ondersteuning en er worden trainingen in geweldloos actievoeren gegeven, om maar wat te noemen. Sommige functies vragen zoveel tijd en energie dat ze volgens XR dan ook niet meer uitsluitend door vrijwilligers ingevuld kunnen worden - naast hun reguliere baan.

                              "Ik ben er zeker 20 tot 25 uur per week aan kwijt", zegt Van Meurs, die dit als vrijwilliger doet. Maar als het echt niet anders kan, worden taken aan een zzp'er uitbesteed. "Die worden tot dusver altijd binnen de beweging gevonden." Voor die klussen staat dan een vergoeding van 14 euro per uur, exclusief btw. "Het aantal uur voor de opdracht wordt doorgaans gemaximeerd op 24 uur per week."

                              Vorig jaar kwam ruim 400.000 euro binnen


                              De inkomsten van Extinction Rebellion bestaan voornamelijk uit donaties en giften van particulieren. Vorig jaar ging dat om 312.319 euro. Bedrijven steunden de doelen van XR met 16.650 euro en organisaties zonder winstoogmerk leverden een bijdrage van 77.569 euro. Er kwam in totaal 406.538 euro binnen via de Stichting Vrienden van XR.

                              Hoe dat geld wordt besteed is te zien op de website, waar de techkring zich over buigt. Wie aan het hoofd van een kring staat, verandert elke drie maanden. Iedereen kan zichzelf of een ander voor deze taak naar voren schuiven, de kring stemt daar dan al dan niet mee in.

                              Comment


                              • Die groene klimaatgek Timmermans werd gisteren wel ff te kijk gezet door deskundigen na zijn uitspraak over die storm gisteren in Nederland.

                                Comment


                                • De klimaatpaus werd ff overmoedig met zijn beweringen. Klimaat is ook een vorm van religie. De deskundigen zijn er onderling niet over eens wat waar if niet waar is. Om over het nut van het beleid met wel of geen resultaat maar te zwijgen. Net als bij een religie ruzies daarover en veel slachtoffers.

                                  Comment


                                  • Voor iedereen die altijd roept: "als die Chinezen niks doen, hoeven wij dat ook niet.."

                                    https://www.nu.nl/301385/video/china...-voor-ons.html

                                    Comment


                                    • Zijn zo groot, zijn voorlopig de grootste vervuilers en gaat niet alleen om China, gaat om ca 2/3 vd wereld die te weinig doen

                                      Comment


                                      • Nou je kon er op wachten, in Nederland nu 1e mens aangevallen door wolf. Leuk he diversiteit dieren en dat we ze met rust moeten laten. Ze doden klein vee en vallen dus nu ook mensen aan.

                                        Wachten tot een wolf een kind van een stemmer van D66, Groenlinks of Partij vd Dieren grijpt

                                        Comment


                                        • Wat dit met het klimaat te maken heeft, ontgaat me in zijn geheel...

                                          Comment


                                          • het klimaat bepaalt hoe mensen en dieren en natuur kunnen leven en vele klimaatmaatregelen zijn gericht op minder uitsterven van beesten, ja ben je er weer?

                                            Comment


                                            • Comment


                                              • https://www.ad.nl/politiek/natuurher...els~a10041c6f/

                                                nou die groene gek heeft het voor elkaar, de armoede zal hier door toenemen, want de gewone mensen moeten dit allemaal betalen

                                                Comment


                                                • maar zal toch wat moeten gebeuren want anders gaan we er met zijn allen aan lijden door klimaatsverandering want dat die er duidelijk is valt niet te ontkennen meer

                                                  Comment


                                                  • klimaatverandering is van alle tijden . er waren warme periodes en ook zeer koude periodes. het klimaat sturen is onmogenlijk want er zit echt geen aan en uit of regelknop op.

                                                    Comment

                                                    Working...
                                                    X