Die cancelcultuur is typisch Amerikaans, en maakt de sfeer er niet vrolijker op en verbetert ook niets
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Woke, de nieuwe maat van wie?
Collapse
X
-
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/245...door-betrokken
Het koloniale verleden van de Oranjes: 'Ze waren door en door betrokken'
Koning Willem-Alexander laat onderzoek doen naar de rol van zijn familie, de familie Van Oranje-Nassau, in het koloniale verleden. Dan gaat het om de periode van eind 16e eeuw tot het heden.
Maar wat is er eigenlijk al bekend?
Dat de Oranjes betrokken waren bij de koloniale overheersing in zowel de Oost (voormalig Nederlands-Indië) als de West (Suriname en de Caraïbische eilanden) is bekend. Oud-hoogleraar Gert Oostindie (Universiteit Leiden), die het onderzoek zal uitvoeren, deed er zelf eerder ook al onderzoek naar en publiceerde zijn bevindingen in het boek De parels en de kroon.
"Er is geen twijfel over mogelijk dat ze door en door betrokken waren bij die koloniale geschiedenis, maar in hoeverre ze nu echt actief waren, dat weten we eigenlijk niet. En of er nou veel verdiend is aan dat koloniale bezit? Ook niet duidelijk." Dit zijn dan ook belangrijke vragen waarop in het onderzoek antwoord moet komen.
De voorvaderen van koning Willem-Alexander behoorden tot de absolute elite van het land en hadden vooraanstaande posities in zowel de Verenigde Oost-Indische Compagnie (VOC) als de West-Indische Compagnie (WIC). Dat begon al met de kleinzoon van de broer van Willem van Oranje: Johan Maurits van Nassau was namens de WIC vanaf 1636 gouverneur van Nederlands-Brazilië. Daar waren grote suikerrietplantages.
Om genoeg werkkrachten te hebben, werd in 1637 het slavenfort Elmina aan de kust van Ghana veroverd op de Portugezen. Vanaf dat moment stortte de WIC zich in de trans-Atlantische slavenhandel.
Stadhouder Willem V
Tijdens de 18e eeuw waren stadhouder Willem IV (1711-1751) en zijn opvolger Willem V (1747-1806) beide opperbewindhebber van de WIC, Willem V zelfs ook van de VOC. Ze waren vaak zelf niet aanwezig bij de vergaderingen, maar lieten zich vertegenwoordigen door hun adviseurs.
Hier was stadhouder Willem V wél aanwezig bij een WIC-vergadering
Een van hen was Thomas Hope. Die bekleedde namens Willem IV en Willem V een hoge functie binnen de WIC. Hij was tevens bankier van Hope & Co, een voorloper van ABN Amro. De bank liet onderzoek doen naar haar eigen betrokkenheid bij de slavenhandel en bood hiervoor eerder dit jaar excuses aan.
Pepijn Brandon was een van de onderzoekers en kwam in de WIC-archieven ook verwijzingen naar de stadhouders tegen. Als de uitkering aan de aandeelhouders in hun ogen te minimaal was, gooiden ze hun voornaamste bestuurslid, stadhouder Willem V, in de strijd. "Omdat het pleziertje voor de Hoogheid ook te laag is, moeten de uitkeringen omhoog."
Zoals veel adel in die periode, hadden de Oranjes ook zwarte bedienden. Deze (meestal) mannen, zie je soms terug op schilderijen die adellijke families van zichzelf lieten maken. Zo is op een schilderij van stadhouder Willem III in het stadhuis van Veere een zwarte man te zien. Uit onderzoek is gebleken dat deze man de stadhouder vaak vergezelde naar diners.
"Het was een teken van prestige", zegt Esther Schreuder, die een boek schreef over Cupido en Sideron, twee zwarte jongetjes die cadeau waren gedaan aan stadhouder Willem V. "In eerste instantie moesten ze gezien worden. Het had iets vorstelijks, donkere mensen aan het hof. Daarmee liet je zien dat je banden had met de hele wereld."
Slavernij
Ook in de 19e eeuw, als Nederland een monarchie wordt, houden de Oranjes een stevige vinger in de koloniale pap. Na de troonsbestijging van koning Willem I (1772-1843) liet hij in het Cultuurstelsel (1830) vastleggen dat de inheemse bevolking van Nederlands-Indië dwangarbeid voor het Nederlandse bestuur moest verrichten.
Na de grondwetswijziging van 1848, waarin het parlement de macht van de koning beperkt, groeide de kritiek hierop en werd het Cultuurstelsel rond 1870 afgeschaft. Zeven jaar eerder kwam er onder koning Willem III (1817-1890) een einde aan de slavernij.
Maar het Nederlandse koloniale bewind in de Oost en West duurde tot ver in de 20e eeuw. Ook over die periode leven bij historici als Brandon vragen. "In hoeverre bleven de Oranjes in die koloniale ondernemingen investeren, van privébedrijven tot aan de Koninklijke Shell?"
Alles publiceren
Om onderzoek te kunnen doen, krijgt de commissie onder leiding van Oostindie toegang tot documenten uit het archief van het Koninklijk Huis. Dat archief is, zeker wat betreft de 21e eeuw, alleen in te zien met toestemming van de koning.
Volgens Brandon ligt hier een taak voor de onderzoekers. "Zo lang conclusies niet traceerbaar zijn voor andere onderzoekers, kun je niet spreken van een wetenschappelijke conclusie." Oostindie beaamt dit. "Wat we nu hebben afgesproken is dat we alles wat we vinden mogen publiceren. Over de toegankelijkheid van het archief voor andere onderzoekers, voor eventuele toetsing, moeten we nog afspraken maken."
Het onderzoek gaat zo'n drie jaar duren.
Comment
-
https://www.bnnvara.nl/joop/artikele...aan-verzoening
Macron zal Algerije geen excuses aanbieden voor kolonialisme, maar wel blijven werken aan verzoening
De Franse president Emmanuel Macron heeft in een interview met het tijdschrift Le Point gezegd dat hij Algerije niet om ‘vergeving’ zal vragen voor de Franse kolonisatie. Wel hoopt hij samen met de Algerijnse president Abdelmajid Tebboune te blijven werken aan verzoening.
"Het is niet aan mij om vergiffenis te vragen, daar gaat het hier niet om, dat woord zou al onze banden verbreken", zei Macron. "Het ergste zou zijn om te besluiten: 'we verontschuldigen ons en gaan ieder onze eigen weg.'" Ook voegde hij eraan toe: "Werken aan geheugen en geschiedenis is geen afrekening van alle rekeningen.’’
Macron zei dat hij hoopt dat Tebboune in 2023 een bezoek aan Frankrijk zal brengen als vervolg op zijn reis naar Algerije vorig jaar en om hun "ongekende vriendschapswerk" voort te zetten.
De spanningen tussen beide landen zijn het gevolg van de honderd jaar durende Franse kolonisatie van Algerije. Na acht jaar oorlog gevoerd te hebben tussen 1954 en 1962 hebben de Algerijnen hun onafhankelijkheid verklaard. Voor beide landen is deze onafhankelijkheidsoorlog een gevoelig onderwerp.
De Franse president heeft gedurende zijn politieke carrière de spanningen rondom dit onderwerp aangewakkerd, maar ook gesust. Zo liet hij in 2020 een rapport opstellen over hoe de landen tot verzoening kunnen komen. Daarbij werden de opties ‘berouw tonen’ en ‘verontschuldigingen maken’ uitgesloten. Maar zei ook dat hij zich afvroeg of Algerije wel als natie bestond voor de kolonisatie. Dit leidde tot boze reacties van de Algerijnen, waarop hij in een interview met een Algerijnse schrijver antwoordde: "Deze momenten van spanning leren ons.’’ Ook voegde hij eraan toe: "Je moet je hand weer kunnen uitstrekken en meedoen, wat president Tebboune en ik hebben kunnen doen.’’
De twee landen onderhouden hun band door immigratie, betrokkenheid bij het onafhankelijkheidsconflict en naoorlogse repatriëringen van Franse kolonisten.
----
Zo de Fransen bieden net als de Belgen geen excuses aan.
Comment
-
https://www.telegraaf.nl/watuzegt/81...s-watching-you
Column Assita Kanko
Woke is watching you
Big Brother kennen we allemaal. Is het niet van het literair meesterwerk van George Orwell, dan is het wel van het goed bekeken tv-programma waarin verveelde mensen zich op hun meest intieme momenten laten filmen in de hoop op vijf minuten roem. Big Brother is watching you is de metafoor bij uitstek voor een politiestaat waarin de overheid je doen en laten controleert door camera’s op elke hoek van de straat te plaatsen. Een dystopie van formaat die niemand, of toch bijna niemand, gerealiseerd wil zien.
Maar is het wel Big Brother die we het meeste zouden moeten vrezen? De Franse filosoof en schrijver Raphaël Enthoven beantwoordt die vraag negatief en ziet veel meer gevaar in wat hij Little Brother noemt: de trend dat bij elk incident, hoe groot of hoe klein ook, de smartphone wordt bovengehaald en men aan het filmen slaat. Een auto-ongeval, een schermutseling in de tram, een woordenwisseling op straat …Voor je het weet, staat alles op beeld en gaat het viraal op sociale media. Little Brother is watching you.
Viraal
Little Brother is niet iets wat we moeten vrezen, het is er namelijk al. Het overkwam twee personeelsleden van de Universiteit Antwerpen. Na een practicumexamen vond er een gesprek plaats tussen de twee vrouwen maar ze wisten niet dat hun gesprek werd opgenomen. Er werden uitspraken gedaan als, en ik citeer de meest ophefmakende: „Marokkanen hebben hun eigen taaltje”, „Chinezen zijn minder agressief dan Marokkanen” en „Als er amok gemaakt wordt, is het nooit door orthodoxe joden.” Zoals zovele gesprekken: een mix van meningen, clichés en (jammer genoeg) feiten. Maar wat is daar fout aan?
Het gefilmde gesprek ging viraal op sociale media en u raadt het al: de twee werden door de rector van de universiteit meteen geschorst. Dagenlang werden we overspoeld door een golf van verontwaardiging. Over de uitspraken, voor alle duidelijkheid, niét over de schorsing, en al zeker niet over het zonder toestemming verspreiden van beelden van een privégesprek.
Het verdict was duidelijk: het was het zoveelste bewijs van „structureel racisme” in onze samenleving en dus ontoelaatbaar. Dit soort uitspraken, zei men, bedreigt de onderwijskansen van studenten met een migratieachtergrond en ze zijn dus absoluut niet te tolereren binnen de muren van een universiteit.
Meldpunt
Dit voorval was de aanleiding voor de recente oprichting van Hypatia in België, een meldpunt voor woke-incidenten. Verschillende academici vinden dat de academische vrijheid en de vrijheid van meningsuiting bedreigd wordt door wokisme en de cancelcultuur en willen het fenomeen in kaart brengen. Een bijzonder waardevol initiatief.
De schorsing van de twee UA-personeelsleden is een schoolvoorbeeld van wat Raphaël Enthoven le suïcide de la liberté noemt, de zelfmoord van de vrijheid. Hij zet het gevaar van publieke lynchpartijen in de kijker: mensen die perfect te verantwoorden, ’legale’ meningen verkondigen, worden afgestraft, niet alleen door een hypercorrecte overheid die in een goed blaadje wil staan, maar ook door de ’meute’, la foule.
Wat opvalt: in naam van de verdraagzaamheid en de deugdelijkheid worden andere stemmen geweerd uit het debat en wordt één bepaalde visie op de samenleving opgelegd. De juiste visie. Met andere woorden: veralgemenen mag, maar enkel in het geval van ’witte mensen’. Mensen met een andere huidskleur kunnen dat niet aan, dus die moeten beschermd worden. ’Nederlanders zijn racisten’, dat mag gezegd worden. ’Marokkanen spreken een bijzonder taaltje’, dat mag niet. Bent u nog mee?
Aquarium
Laat het alleszins duidelijk zijn: van mij mag u alles zeggen. Zolang u zich maar fatsoenlijk gedraagt. In Vlaanderen pakt men graag uit met de uitspraak ’woorden doen ertoe’. Een verholen manier om duidelijk te maken dat u moet opletten wat u zegt. Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Het is een kwestie van evenwicht. Ik kijk ook naar daden. Die doen er voor mij het meest toe. Hebt u een bepaald idee over Burkinezen? Van mij mag u dat. Maar gedraag u beschaafd als u er één tegenkomt.
In een woke-wereld lijkt het of we vrij zijn, maar dat is een illusie. We zijn daar even vrij als ’vissen in een aquarium’ volgens Enthoven. We mogen zwemmen waar we willen, maar binnen de glazen perken. Dat is exact wat woke voor ogen heeft: zij bepalen hoe groot het aquarium is en hoeveel keer we naar lucht mogen happen.
Ik zeg nee. We mogen niet aan onze vrijheid laten knabbelen onder het mom van (valse) verdraagzaamheid. In plaats van ongehoorde meningen op te sporen en te bestraffen, kunnen we beter als samenleving wat weerbaarder worden. Leren omgaan met mensen met andere ideeën dan de onze.
Botsende ideeën zouden ons moeten verrijken in plaats van ons verdelen. Du choc des idées jaillit la lumière. (Uit de botsing van ideeën ontspringt het licht.) Maar daar zijn we nog ver vandaan. Woke is watching you.
Comment
-
https://www.telegraaf.nl/entertainme...inning-op-woke
John Cleese na 44 jaar terug met Fawlty towers: overwinning op ’woke’?
Na ruim veertig jaar heropent John Cleese (83) in zijn rol als de cynische Basil Fawlty de deuren van het destijds gecancelde hotel Fawlty towers. Kan zijn terugkeer gezien worden als een overwinning op ’woke’? De fans zijn verdeeld.
Enerzijds was de show die van 1975 tot 1979 werd uitgezonden zó legendarisch dat de lat wel heel hoog ligt en het alleen maar tegen kan vallen, anderzijds zijn de meesten dolblij met de terugkeer van hun held in het ’Hotel op stelten’, om de nieuwe gepolariseerde tijd te duiden.
Dat zal inmiddels moeten in een hip boetiekhotel dat Basil Fawlty nu niet runt samen met Sybil (Prunella Scales, die de ziekte van Alzheimer heeft) en onhandige ober Manuel (Andrew Sachs, die is overleden), maar met zijn dochter Camilla Cleese (39).
In het script weet vader Basil aanvankelijk niet dat hij een kind heeft en moet de vader-dochterrelatie van de grond af aan worden opgebouwd. Toch zal de verhaallijn van de menshatende Basil, die op de tast zijn weg moet zien te vinden in de moderne tijd, fans waarschijnlijk meer kunnen bekoren. De verwachting is dat hij geen blad voor de mond neemt en zich zal verwonderen over de tijd waarin er enkel gevoelige scheentjes lijken. Een onmogelijke opgave voor beroepsbelediger Basil; als het niet mag, dan doet hij het juist.
’Racistische praatjes’
Cleese heeft inmiddels de hotelsleutels gekregen bij de Amerikaanse producent Castle Rock Entertainment. Hij moest overzees zijn toevlucht nemen, omdat hij in onmin leeft met zijn voormalige broodheer BBC sinds die in 2013 passages uit de aflevering The Germans verwijderde.
Het ging hier om ’racistische praatjes’ van beroepsmopperpot/gast Major Gowen, het karakter in de serie die vaak aan de balie hing van Fawlty towers en eigenaar Basil van zijn werk hield. Zo staat de gepensioneerde beroepsmilitair in The Germans op te scheppen over zijn tijd in The West Indies (voormalige Britse koloniën in de Caraïben) en neemt daarbij het racistische n-woord in de mond om het cricketteam aan te duiden.
In 2020, na de dood van George Floyd, werd de gehele episode tot grote ontsteltenis van Cleese verwijderd, omdat deze in de nasleep van de wereldwijde Black lives matter-beweging aanstootgevend zou kunnen zijn. Later dat jaar was de aflevering plotseling weer te zien bij UKTV (een streamingsdienst van de BBC), nu vergezeld van een waarschuwing dat er beledigende taal in wordt gebezigd.
’Oude fossiel’
Over deze scène vertelde Cleese drie jaar geleden in een interview met de Australische krant The Age dat de Major een ’oude fossiel was die uit de oudheid stamde’ en dat je door het belachelijk te maken, dit soort uitspraken juist kunt ontkrachten. „Als je iemand speelt die onzin verkondigt, dan verspreid je niet hun gedachten, maar maak je ze belachelijk. Wij stonden ook niet achter de manier waarop hij grapjes maakt, waarop hij naar de wereld keek, wij maakten er juist grapjes óver.”
Hij vervolgde: „Als mensen dat niet kunnen zien, als mensen te stom zijn: wat kunnen ze dan nog wel zien?”
Hitlersnor
Het is niet het enige fragment dat de tand des tijds niet mocht doorstaan. In dezelfde zesde aflevering uit de eerste serie uit 1975 zitten volgens de BBC nog twee andere scènes die niet meer door de beugel kunnen. Zoals het stukje waarin zijn bazige vrouw Sybil in het ziekenhuis komt te liggen met een ingegroeide teennagel. Basil deinst geschrokken achteruit als hij een gekleurde man ontwaart. Als hij eenmaal begrijpt dat het de behandeld arts is, herpakt hij zich.
Groot probleem is volgens de BBC ook de hilarische, klassiek geworden scène van de Duitse gasten die tot op het bot beledigd worden door een grofgebekte Basil, die een hersenschudding heeft opgelopen en daardoor bazelt. Hij doet zijn best niet over de oorlog te beginnen – ’don’t mention the war!’ – maar loopt uiteindelijk in ganzenpas door de eetkamer en maakt met wijs- en middelvinger een Hitlersnor op zijn bovenlip. Een van de dames in het gezelschap is dan al in snikken uitgebarsten, de mannen zijn kwaad.
Cleese had met die befaamde zin ’don’t mention the war’ destijds de lachers op zijn hand. Inmiddels vindt men het beledigend naar het Duitse volk toe. Mocht u nog willen terugkijken: deze aflevering is in losse stukjes nog op YouTube te vinden.
’Gewone mensen’
In een interview vertelde Cleese dat hij televisie maakt voor de ’gewone Britse mensen’ die het beter weten dan de ’media-elite’. Hij zegt niet te begrijpen dat een publiekszender als de BBC aanstoot neemt aan „gewone mensen in gewone verhalen die absurd reageren zonder dat daarvoor een reden is.”
De terugkeer van Fawlty towers kan in die zin worden gezien als een overwinning op zijn woke tegenstanders. Cleese neemt het heft in eigen handen, slaat terug met zijn eigen wapen: humor. Net als Ricky Gervais en Dave Chapelle deden. Cleese daarover tegen Fox News: „Als je je zorgen moet maken over wie je nu weer beledigt en daarover continu moet nadenken, kun je niet creatief bezig zijn.”
De nog altijd energieke maar hoogbejaarde Cleese laat zich door alle kritiek op zijn oude werk niet uit het veld slaan en werkt ook aan een nieuw ’cancelprogramma’ bij CB News dat dit jaar nog te zien is. Volgens Cleese zou het bij de ’te woke’ BBC nog geen vijf minuten kunnen worden uitgezonden zonder uit de lucht te worden gehaald. Cleese – zelfverklaard tegenstander van de geschiedenis airbrushen of wegvegen – heeft gewaarschuwd dat in deze show geen enkel taboe of onderwerp wordt geschuwd en dat de kijker zich moet voorbereiden op een shock.
Comment
-
https://www.ad.nl/binnenland/carnava...meer~a138dc1c/
Carnavalsoutfit: wat had jij vroeger aan en kan nu écht niet meer?
OPROEPJaren geleden trok menig carnavalsvierder de eerste de beste verkleedoutfit uit de kast. Als dat er een met indianentooi, afropruik, tulband óf Afrikaans neusbot was, keek daar bijna niemand van op. Dat is nu wel anders.
Volgend weekeinde is het zo ver: carnaval. Dan barst de strijd los om de meest bijzondere verkleedoutfit. De een zit al weken van te voren achter een naaimachine, de ander trekt de eerste de beste outfit uit de kast. In dat laatste geval is het verstandig om specifieke pakken te laten hangen.
Zo is commotie ontstaan over kostuums die volgens Kick Out Zwarte Piet kwetsend, racistisch en stereotyperend zijn. Ze noemen als voorbeeld mensen die verkleed gaan als indiaan, maar ook praalwagens met kannibalen, joden of terroristen. ,,Veel mensen lijken dit erg grappig te vinden. Maar net als Zwarte Piet een racistische karikatuur is, zijn deze kostuums dat ook", aldus de actiegroep.
Hoe ging jij vroeger verkleed?
Had je iets aan wat nu écht niet meer kan? Of wat je niet meer durft. Wat was de gedachte achter het pak? En had je toen verwacht het niet meer aan te kunnen?
Voor een artikel zijn wij op zoek naar anekdotes. Je kan je toelichting en contactgegevens in het formulier hieronder achterlaten. De redactie neemt na een selectie met een aantal inzenders telefonisch contact op.
Comment
-
https://nos.nl/artikel/2461445-woke-...jkt-mediastunt
'Woke' M&M-personages blijven toch te zien in VS: schrappen blijkt mediastunt
Pratende en bewegende M&M's blijven toch verbonden aan het chocolademerk, in tegenstelling tot wat eerder deze week bekend werd gemaakt. De aankondiging om voorlopig te stoppen met de M&M-personages blijkt een mediastunt.
Producent Mars liet begin deze week via Twitter weten dat de bewegende M&M's voor onbepaalde tijd uit de reclames in de Verenigde Staten verdwijnen omdat deze daar te veel polarisatie veroorzaakten.
Veranderingen in het uiterlijk van de M&M-personages hadden geleid tot veel kritiek uit conservatieve hoek. De snoepjes zouden "te woke" zijn geworden. Zo stelde Fox News-presentator Tucker Carlson dat de M&M's werden misbruikt om een politieke boodschap over te brengen.
Nu erkent het chocolademerk dat de aankondiging onderdeel is van een uitgebreide campagne op de Amerikaanse markt in aanloop naar de Super Bowl op 12 februari. De M&M-personages spenderen "momenteel tijd aan hun andere passies", maar komen terug, zegt het bedrijf in een verklaring. "De personages zijn en blijven de officiële woordvoerders van het merk".
Comment
-
https://www.ad.nl/show/niet-dik-maar...taal~a77a6554/
Niet ‘dik’, maar ‘enorm’: honderden wijzigingen in kinderboeken Roald Dahl om ‘aanstootgevende’ taal
In kinderboeken van Roald Dahl zijn door de Engelse uitgeverij Puffin en de Roald Dahl Story Company honderden wijzigingen aangebracht. Ook zijn er passages toegevoegd. Op die manier moeten de teksten minder aanstootgevend zijn, schrijft de Daily Telegraph. Caspar Slok uit het boek Sjakie en de Chocoladefabriek is nu ‘enorm’ in plaats van ‘dik’ en mevrouw Griezel uit het boek De Griezels niet langer ‘lelijk en beestachtig’, maar alleen nog ‘beestachtig'.
Er is dus gekeken naar de (fysieke) beschrijvingen van mensen, maar er zijn ook zaken uit de boeken van de wereldberoemde Britse schrijver genderneutraal gemaakt. Zo zijn de Oempa Loempa’s uit Sjakie en de Chocoladefabriek nu ‘kleine mensen’ en niet ‘kleine mannetjes’, meldt de Britse krant.
Uitgeverij Puffin huurde speciale lezers in die moesten letten op de gevoeligheden in de teksten van de kinderboeken van Dahl. Door de gevoeligheden te herschrijven kan ‘iedereen blijven genieten van de boeken'. Het resulteerde in honderden veranderingen. Ook werden passages toegevoegd die niet door Dahl waren geschreven. Volgens de Roald Dahl Story Company is het ‘niet ongewoon om de taal opnieuw te beoordelen’ bij nieuwe drukken en de wijzigingen zijn ‘klein en zorgvuldig’.
Zo stond in het boek De Heksen een paragraaf waarin wordt uitgelegd dat heksen kaal zijn en pruiken dragen. Daaraan is nu toegevoegd dat ‘er ook veel andere redenen zijn waarom vrouwen mogelijk pruiken dragen en dat daarmee helemaal niks mis is’. En in het boek De Reuzenperzik zijn de ‘wolkenmannen’ verandert in ‘wolkenmensen’.
Comment
-
https://www.ad.nl/binnenland/jan-ter...rdig~afce6bf6/
Jan Terlouw over aanpassingen boeken Roald Dahl: ‘Het slaat door, we zijn veel te gevoelig tegenwoordig’
Schrijver Jan Terlouw heeft geen goed woord over voor de aanpassingen die de Engelse uitgever Puffin in de bekende boeken van Roald Dahl heeft gedaan. Dat zegt de 91-jarige nestor van de Nederlandse jeugdliteratuur tegen het AD.
In de nieuwste edities van Dahls klassieke werken als Sjakie en de Chocoladefabriek en De Heksen zijn typeringen als ‘lelijk’, ‘dik’ en ‘kaal’ geschrapt. Terlouw vindt het maar niks. ,,Blijf van de tekst af! Kinderen mogen best weten dat iemand dik of mager is, of kaal of een weelderige haardos heeft. We zijn zo overgevoelig tegenwoordig allemaal, het slaat echt door.”
De schrijver van succesvolle jeugdboeken als Koning van Katoren (1971) en Oorlogswinter (1972) is er sowieso geen voorstander van om succesvolle jeugdboeken aan de tijdsgeest aan te passen. ,,Mijn eigen boeken zijn inmiddels een halve eeuw oud, maar ik geloof niet dat er iets in veranderd is. Ja een taalfout wellicht, maar dat is het wel.”
Moeilijk woord
Terlouw doet zijn uitspraken in een verhaal over de vraag of inhoud en taalgebruik in de klassieke jeugdboeken van schrijvers als Thea Beckman, Tonke Dragt en hemzelf nog bij de tijd zijn.
Een kleine wijziging, zoals klas 5 in groep 7 veranderen, vindt de meermaals bekroonde schrijver en voormalige D66-partijleider oké. ,,Maar iets aanpassen omdat het niet gevoeglijk is of omdat kinderen het niet mogen weten? Nee!” Ook moeilijke woorden zal hij snel niet veranderen. ,,Wat is er mis met een moeilijk woord hier en daar? Dan vragen kinderen maar aan hun ouders wat het betekent, dan leren ze nog wat.”
In de verfilming van zijn boek Koning van Katoren uit 2012 werd het verhaal wél op enkele vlakken gemoderniseerd. Zo werd van één van de schuifelende kerken van Uikumene een moskee gemaakt. ,,Die moskee is niet met mijn instemming toegevoegd,” zegt Terlouw daarover. ,,Mij is niets gevraagd door de makers.”
Genderneutrale wc's
Nog steeds is Terlouw niet te spreken over de verfilming van Koning van Katoren. ,,Ga die vooral niet kijken, ik herken mijn verhaal er slecht in.” De bioscoopversie van Oorlogswinter kan hem véél méér bekoren. ,,Daar heb ik als auteur wel veelvuldig overleg gehad met de regisseur. Resultaat is dat de film veel dichter bij mijn boek staat. Daar wordt een film in mijn opinie alleen maar beter van.”
De huidige overgevoeligheid ziet de 91-jarige Terlouw ook terugkomen op andere vlakken. ,,Neem gender. Dat er ineens genderneutrale wc's moeten zijn. Een beetje flauwekul vind ik dat.”
De Britse uitgever van Roald Dahl is overigens afgelopen week deels teruggekomen op het eerdere besluit om typeringen als ‘dik’ en ‘lelijk’ niet meer te gebruiken in klassieke werken als De Heksen, de GVR en Sjakie en de Chocoladefabriek. Naast de aangepaste edities, kunnen Britten Dahls werken ook in de originele tekst blijven kopen.
Comment
-
https://www.ad.nl/show/racistische-p...erd~a3766b2a4/
Racistische passages in nieuwe James Bond-boeken verwijderd
Passages die als racistisch kunnen worden beschouwd, worden in de nieuwe uitgaven van de James Bond-boeken aangepast of verwijderd, aldus The Telegraph. Uitgever Ian Fleming Publications Ltd, die de rechten bezit, heeft de originele teksten laten beoordelen door een groep proeflezers. Naar aanleiding van die beoordeling zijn nieuwe versies tot stad gekomen, waarin ook een disclaimer wordt toegevoegd.
De disclaimer zal er volgens het medium als volgt uitzien: ‘Dit boek is geschreven in een tijd waarin termen en zienswijzen die nu als beledigend zouden kunnen worden beschouwd, gemeengoed waren. In deze editie zijn een aantal aanpassingen gedaan, waarbij is geprobeerd zo dicht mogelijk bij de originele tekst en periode waarin het zich afspeelt te blijven.’ Alle boeken worden in april opnieuw uitgegeven ter gelegenheid van de zeventigste ‘verjaardag’ van Casino Royale, het eerste boek in de serie.
Sommige afbeeldingen van zwarte mensen zijn aangepast of verwijderd. Ook is bijvoorbeeld het n-woord dat Fleming gebruikte om zwarte mensen aan te duiden bijna volledig verwijderd. Dit wordt vervangen door ‘zwarte persoon’ of ‘zwarte man’, of het zinsdeel wordt weggelaten. Ook wordt bijvoorbeeld de etniciteit van een barman in Thunderball in nieuwe edities weggelaten, evenals die van een butler in het boek Quantum of Solace.
Fleming
Fleming gaf toen hij nog leefde al toestemming om erotische passages uit zijn werken te verwijderen of te censureren en om racistische verwijzingen in Live and Let Die af te zwakken. De uitgever laat weten: ,,In navolging van Ian hebben we de verschillende raciale termen in de boeken bekeken en een aantal woorden verwijderd of vervangen door termen die tegenwoordig meer gangbaar zijn, maar wel in overeenstemming met de periode waarin de boeken zijn geschreven. We moedigen mensen aan de boeken zelf te lezen wanneer de nieuwe paperbacks in april verschijnen.”
Eerder raakte bekend dat de Britse uitgeverij Puffin honderden passages uit Britse exemplaren van boeken van Roald Dahl heeft gewijzigd zodat ‘iedereen kan genieten’ van het werk van Dahl. Zo is een personage in Charlie and the Chocolate Factory niet langer ‘dik’ maar ‘enorm’, zijn Oempa Loempa’s in datzelfde boek genderneutraal en wordt in The Twits de vrouwelijke hoofdpersoon niet meer omschreven als ‘lelijk’.
Comment
-
https://www.telegraaf.nl/watuzegt/21...ken-roald-dahl
Lezers: Aanpassingen maken literatuur minder grappig
Uitslag Stelling: ’Censuur boeken Roald Dahl’
Bijna alle deelnemers aan de Stelling van de Dag (96 procent) vinden het te ver gaan dat termen als ‘lelijk’ en ‘dik’ worden geschrapt uit de boeken van Roald Dahl. Zij noemen de aanpassingen in de kinderboeken regelrechte ’censuur’.
De Engelse uitgever heeft zogenaamde sensivity readers de kinderboeken van de in 1990 overleden schrijvers laten checken op gevoelige termen. Dat leverde afgelopen week veel kritiek op. Een respondent: ,,Dit doet mij denken aan Kuifje in Afrika, dat ook politiek correct en diervriendelijk bijgesteld moest worden.” Iemand anders: ,,Als ze aan de boeken van Roald Dahl gaan beginnen, laat ze dan ook meteen de ’heilige boeken’ eens onder handen nemen.”
De meeste respondenten vinden het vervangen van uitdrukkingen en typeringen van mensen door meer politiek correcte termen een vorm van censuur. Een stemmer noemt het ’geschiedvervalsing’. ,,Het is hetzelfde als het nieuws in de krant aanpassen naar de huidige actualiteit.” Een grote meerderheid vindt het ook terecht dat een groot deel van de literaire wereld is gevallen over deze ’correcties’. Een criticus meent: ,,Wel grappig dat de doorgaans zo woke literaire wereld hier nu over valt.”
De ervan Roald Dahl hebben hun zegen gegeven aan de aanpassingen. Dat maakt ze nog niet legitiem, vindt een overgrote meerderheid. ,,Logisch dat die erven dit hebben goedgekeurd. Zij moeten hun inkomsten beschermen”, klinkt het.
Al eerder heeft de schrijver zelf aanpassingen gedaan. Zo waren de Oempa Loempa’s vroeger pygmeeën uit Afrika. Roald Dahl maakte hier later fictieve figuurtjes van uit een fictief land. Een deelnemer stelt: ,,Het moet blijven zoals de schrijver het heeft bedoeld.” Een ander denkt dat het juist goed is om literatuur te zien in de context van de tijd. „Dan kun je pas zien wat er ten goede is veranderd.”
De aanpassingen zijn gedaan door een Engelse uitgever. De meeste stemmers verwachten dat de Nederlandse uitgaven ook aangepast gaan worden. ,,Ik hoop dat de Nederlandse uitgever z’n poot stijf gaat houden en niet meegaat met die idiote Engelsen.” Iemand anders meent: ,,Als je die nieuwe boeken straks gaat lezen, vraag je je bij ieder woord af wat daar oorspronkelijk heeft gestaan en dat leest dus juist zeer onrustig.”
Veruit de meesten geloven dat de verhalen van de wereldberoemde boekenschrijver hierdoor minder grappig zullen zijn. ,,Kinderen zijn onderling kwetsender tegen elkaar dan de volwassenen en kinderen in de boeken van Roald Dahl. Deze boeken zijn tijdloos en de humor is universeel”, klinkt het. Iemand anders stelt weer: ,,Je kunt kinderen prima uitleggen in welke context je een grap moet zien. Dat is juist heel erg leerzaam.”
Als teksten minder kwetsend zijn, worden kinderen minder weerbaar, luidt een kritiekpunt. Slechts een derde van de stemmers gaat hierin mee. Een criticaster vindt: ,,Als we die tere kinderzieltjes willen beschermen, verbiedt dan rapmuziek die gaat over moord, wraak en bitches.” Bijna niemand vindt dat de hernieuwde teksten zullen bijdragen aan de diversiteit. ,,Door te gaan wroeten in literaire teksten, gaat de diversiteit ten onder”, klinkt het. En: ,,Het wordt door de ’wokisering’ van de maatschappij minder veilig, doordat mensen in hokjes worden gestopt.”
Comment
-
https://www.ad.nl/buitenland/bekende...naar~a4ed3515/
Bekende Amerikaanse cartoon verdwijnt uit kranten na racistische opmerkingen tekenaar
De bekende Amerikaanse Dilbert-strip zal niet meer verschijnen in honderden Amerikaanse kranten, waaronder USA Today en de Los Angeles Times. De uitgevers breken met tekenaar Scott Adams nadat hij op zijn YouTube-kanaal een deel van de zwarte Amerikaanse bevolking een ‘haatgroep’ noemde.
De Dilbert-strips verschijnen al sinds 1989 in Amerikaanse dagbladen, waaronder de 300 kranten die onder het USA Today-concern vallen. Ze nemen het Amerikaanse kantoorleven op de hak. Daarin drijft tekenaar Scott Adams geregeld spot met de zogenoemde ‘woke-cultuur’.
‘Get the hell away’
Afgelopen woensdag kwam Adams (65), een witte Amerikaan, onder vuur te liggen vanwege opmerkingen die hij maakte in een YouTube-video. Daarin stelde hij dat een deel van de zwarte Amerikanen onderdeel uitmaakten van een ‘haatgroep’ en dat witte mensen ‘should get the hell away from them’ (zo snel mogelijk afstand van hen zouden moeten nemen).
Adams maakte die opmerkingen, volgens de BBC, in een reactie op een onderzoek van Rasmussen Reports. Daarin werd aan mensen gevraagd of ze het eens of oneens waren met de stelling: ‘Het is ok om wit te zijn'. Een meerderheid van de zwarte Amerikanen die aan het onderzoek meededen, was het met die stelling eens. Maar 26 procent was het daarmee oneens. Adams stelde daarop dat die mensen ‘een haatgroep’ vormden. ,,Gezien de manier waarop dingen nu gaan, is het beste advies dat ik aan witte mensen kan geven zo snel mogelijk weg te gaan bij zwarte mensen... want er is geen manier meer om dit nog te repareren", zei hij in de video.
De Washington Post stelde daarop dat Adams ‘segregatie promoot’. USA Today dumpte Dilbert ‘vanwege de recente discriminerende uitlatingen van de maker'. Adams bevestigde op zijn YouTube-kanaal dat zijn comic wordt geschrapt. Dat verwachtte hij al, zei hij. ,,Tegen maandag zou ik grotendeels gecanceld moeten zijn. Dus het grootste deel van mijn inkomsten zal tegen volgende week weg zijn.” Zijn reputatie zal voor de rest van zijn leven ‘vernietigd’ zijn, stelde Adams. ,,Hier kun je niet van terugkomen.”
Comment
-
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1627...ronisch-verzet
Sylvain Ephimenco houdt met boek lachspiegel voor
Woke te lijf met humor: ’Schreeuwt om ironisch verzet’
Zijn vrije geest koestert het vrije woord en daarom vooral maakt de woke-beweging schrijver/columnist Sylvain Ephimenco razend. Zo kwaad dat hij ertegen ten strijde trekt met zijn meest dodelijke wapen: humor. Het resultaat: een buitengewoon vermakelijk boek dat tot nadenken stemt: Twaalf incorrecte verhalen.
Hij bedacht onder een Toscaanse pergola het verhaal van een klimaatsekteleider die zijn volgers aanspoorde tot bruut geweld om de wereld te redden.
Stuitte hij terug in Nederland op een nieuwsbericht: klimaatactivisten discussiëren in het Amsterdamse Pakhuis De Zwijger over de vraag ’in hoeverre is lichamelijk geweld geoorloofd om opwarming van de aarde tegen te gaan?’
’Krankzinnige realiteit’
„Hoe diep je ook graaft in je fantasie, de bizarre – om niet te zeggen: krankzinnige – realiteit dreigt je telkens in te halen”, zegt Sylvain Ephimenco thuis in Ouderkerk aan den IJssel, gezeten voor een boekenkast vol indrukwekkende werken.
Hij wijst naar een rijtje belegen exemplaren over de Franse revolutie.
„Ik heb de sekteleider in mijn verhaal laten dromen over de verschrikkingen van die bloedige opstand. Hij kwam tot inkeer. Over clubs als Extinction Rebellion wordt gezegd: het zijn aardige mensen met een nobel doel. Dat zeiden ze over de Franse revolutionairen óók, voordat radicalisering voor afschuwelijke bloedbaden zorgde.”
„Het is de meest verschrikkelijke periode van onverdraagzaamheid uit de geschiedenis van Frankrijk. Als je een andere mening had, ging je kop eraf. Hoewel nog aanzienlijk minder gewelddadig, lijken de wokies op de revolutionairen van toen.”
Kogel door de kamer
Hij is zelf oorlogskind. Geboren in Oran, 1956, tijdens de Algerijnse Onafhankelijkheidsoorlog, de verzetsstrijd tegen het Franse kolonialisme.
Speels en onbekommerd – want nog een klein kind – beleefde hij de verschrikkingen. Bij zijn oma vloog een kogel door de kamer, hij vond het vooral spannend.
’Seksist en racist’
Uit liefde voor een Nederlands meisje kwam hij jaren later vanuit Aix-en-Provence naar Rotterdam, de stad waarvan hij ging houden. De rauwheid, het desolate plein voor het oude station, de stad waar je dé Nederlander kon ontmoeten.
De arbeider, met z’n glimmende Jules Deelder-haren vol brylcreem. Jan en Miep op de brommer, helmpjes op. Ephimenco was links, rebels. Ging voor kranten artikelen schrijven, later columns.
Zo’n spijkerharde van 25 jaar geleden heeft hij gebruikt in zijn anti-wokeboek, door de column aan te laten vallen door een hedendaagse officier van Justitie.
„Dat stukje zou vandaag niet meer kunnen. Ik zou neergesabeld worden als seksist en racist.”
Ben je voorzichtiger gaan schrijven?
„Ja. Mijn boodschap en mijn thematiek blijven hetzelfde, maar ik schrijf op een andere manier. Dat is prima. Als je mensen wilt overtuigen, kun je beter iets gematigder zijn.”
Wat dreef je naar twaalf incorrecte verhalen?
„Boosheid. Over de politiekogel die een boerenzoon van zestien op een haar na in z’n hoofd raakte. En vooral ook over het toneelstuk dat daarna door de overheid is opgevoerd. De jongen zou met zijn tractor op agenten zijn ingereden, hij zou gewapend zijn, hij werd afgeschilderd als een kamikaze.”
„Schandalig, ook de lauwe reacties in de media. Ik miste de verontwaardiging, schreef een column: de politie is mijn vriend niet meer. Meteen weer schriftelijke aanvallen, want ik ben de Trouw-columnist met de meeste geplaatste boze brieven. Met koppen als: Banger voor Ephimenco dan voor terroristen.”
„Ik maakte er nog een tweede column over, maar bleef boos. Dus schreef ik onder de pergola van mijn Italiaanse plekje het verhaal ’Guus, de laatste boer’ en bám… de rest kwam er achteraan. Twaalf verhalen in twee maanden, ze vlogen mijn computer uit. Over de gekte van deze tijd, over de waanzin van woke. Ik kon helemaal los, helemaal mezelf zijn.”
Wat is er mis met woke?
„Alles. Een tijd geleden ben ik begonnen om verschijnselen als cancelen en censuur met woorden aan te vallen, en met dit boek zit ik in de tweede fase: woke met humor bestrijden, belachelijk maken.”
„Dat is een mooi wapen, mooier dan roepen dat de vrijheid van meningsuiting wordt aangetast en dat cancelen de geur van fascisme verspreidt. Enige luchtigheid kan geen kwaad, al moeten we niet vergeten dat woke het embryo is van een gevaarlijke beweging.”
Woke schreeuwt om ironie?
„Ja, maar ook om verzet. Ironisch verzet. Twee weken geleden kwam NOC*NSF met een discussienota. Die club oppert nu al om de huidige structuur van sport ter discussie te stellen door de opkomst van transgenders.”
„Nog even en er zijn geen mannen- en vrouwencategorieën meer, want iedereen is gelijk. Arme vrouwen, zeg ik dan. Stop maar met sporten.”
Je schrijft over een man die vrouw genoemd wil worden en daarom mee mag doen met de sprintsters op de atletiekbaan. Hij loopt een vrouwenwereldrecord en voelt zich de eenzaamste mens op aarde.
„Ja, maar het kan nog gekker, want je kunt als transgender ook zeggen dat je zelf wilt bepalen hoe oud je bent en dus als omgebouwde man van dertig tussen jonge meisjes wilt sporten. TransAges.”
Hoe noem je iemand die als 50-plusser nog wereld- kampioen werpvijfkamp wil worden bij de veteranen?
„Hahaha, Sylvain Ephimenco. Ik was te anarchistisch voor een teamsport als handbal, dus ging ik speer- en discuswerpen. Niet onverdienstelijk, ik werd als ’gast’ – want met een Frans paspoort – vijfde op het NK atletiek, maar was toch vooral de schrijver met zijn bijpassende ongezonde levensstijl.”
„Na mijn vijftigste wilde ik de beste belegen werpvijfkamper op aarde worden. Heb er keihard voor getraind en het is gelukt. In Italië versloeg ik de onverslaanbaar geachte Griek Manganas. Dat was genieten.”
Hoeveel lol had je tijdens het schrijven van de incorrecte verhalen?
„Op een ochtend kwam mijn vrouw ongerust naar me toe. ’Gaat het wel goed met je?’, vroeg ze. Ik zat zo onbedaarlijk hard te lachen dat ze zich oprecht zorgen maakte over mijn geestelijke gesteldheid, maar het was puur plezier over de zinnen die ik schreef.”
Er zit wel een serieuze ondertoon in de kolderieke vertellingen.
„De eerste die dat constateerde was mijn vrouw. Ze zei al na het lezen van het tweede verhaal: ’Dit is echt serieus wat je aan het doen bent. Je ontleedt de maatschappelijke idioterie zoals ik het nog nooit heb gelezen. Dit moet mensen raken, aan het denken zetten.’ Zelf besefte ik nog helemaal niet wat er gebeurde. Ik was aan het tikken zonder te weten waar het naartoe ging.”
Wat kunnen we er van leren?
„Niet luisteren naar woke-types die zeggen: de tijd verandert en daarin moeten wij meegaan. Niet toegeven aan lieden die schrijven dat de woorden van Roald Dahl in dit nieuwe tijdperk geschrapt moeten worden. Op dit gebied kun je maar beter conservatief zijn.”
„Er zijn krachten losgekomen die ons willen verplichten om anders naar de samenleving te kijken. Het is een non-issue, een leugen. Daar vecht ik tegen, ook als columnist, met als gevolg dat linkse lezers bijna dagelijks om mijn ontslag vragen.”
Comment
-
Je laat je niet in een hok duwen.
„Er zijn genoeg linkse mensen die dat nu voor mij doen. Ephimenco, de linkse anarchist van vroeger, is extreemrechts geworden omdat hij spuugt op woke. Ik ben ooit de antichrist genoemd, nu word ik uitgescholden voor fascist, terwijl ik toch echt dezelfde man ben gebleven. De rebel.”
„Het enige acceptabele stempel op mijn hoofd is dat van onafhankelijkheid, los van stromingen en politieke partijen. Ik ben niet Sander Schimmelpenninck, die schaamteloos aanschurkt tegen D66.”
In je boek laat je klimaatvluchtelingen uit Marseille op de bodem van uitgedroogde Amsterdamse grachten jeu de boules spelen. Dat soort ironie doet het niet goed bij D66 en GroenLinks.
„Kan me geen moer schelen. Prima als ze me beschuldigen van transfobie en racisme. Hun verontwaardigde reacties zijn voorgeprogrammeerd. Ik ben vrij, schrijf wat ik wil.”
En dan laat je ook nog Jesse Klaver als 81-jarige bureaumedewerker van de afdeling Taalkundige Vernieuwing van het Meertens Instituut wegteren in de hitte en hem beroven van z’n eten door klimaatvluchtelingen uit Zuid-Frankrijk.
„Ik had er lol in om de man te laten werken bij het instituut waar schrijver J.J. Voskuil zo’n beetje zijn hele leven heeft gesleten. Ik nam Voskuil nooit serieus, omdat hij niet met zijn talent zijn nek durfde uit te steken, maar laf de ambtenaar bleef. Vind ik wel passen bij Jesse Klaver, die ook altijd meer van woorden dan van daden is geweest.”
Mooiste verhaal in het boek is dat van de blanke jongen die zich zo schuldig voelt voor het gedrag van zijn kleurgenoten dat hij transzwarte wordt en in elkaar wordt gemept door een ciszwarte die zich beledigd voelt over zo veel aanstellerij.
„Ik ben kennelijk geïnspireerd door een Amerikaanse blanke vrouw die bleef volhouden dat ze zwart was en dat in haar paspoort bevestigd wilde zien.”
„Je hoeft als man alleen maar te zeggen dat jij je vrouw voelt en je geslacht wordt in alle documenten veranderd. Dan kan dat toch ook met een blanke man die zich zwarte vrouw voelt? Ik was aan het tikken en zei tegen mezelf: ga maar door! De waanzin kent geen grenzen meer.”
Dus beschrijf je hoe een bejaarde in het overbevolkte land van de onbegrensde migratie thuis wordt belaagd door dakloze jongeren. Ze gooien zijn ruiten in, roepen ’ga eindelijk eens dood’ en zingen hem op z’n verjaardag toe: ’Snel zal hij sterven in de gloria’.
„Hoe ver is dat nog verwijderd van de werkelijkheid? Er wordt nu al tegen oudere mensen gezegd hoe asociaal het is dat ze in hun eigen huis blijven zitten.”
’De woke-revolutie eet zijn eigen kinderen op’, schrijf je. Als hoopgevende boodschap: er komt een eind aan?
„Ik heb contact gezocht met een Noorse feministe. Zij botste met een transvrouw met een penis, die – vond zij – niet in een vrouwenkleedkamer toegelaten zou mogen worden. Ze is voor die opmerking aangeklaagd, opgepakt, drie uur verhoord. Ze riskeerde drie jaar gevangenisstraf voor transfobie en haat zaaien. Na zo’n acht maanden onderzoek heeft de Noorse justitie de zaak geseponeerd. Er is dus nog hoop.”
Woke is ook pamperen van migranten. Jij zei twintig jaar geleden al ’dit kleine land is vol’ en tijdens de Abel Herzberglezing van 2003 maakte je gehakt van de multiculti-samenleving.
„Multiculti was de voorloper van woke. We hadden een sterkte tegenbeweging. Ayaan Hirsi Ali – als lijdende getuigenis van de beperkingen die de islam op kan leggen –, Paul Scheffer, Hans Jansen, Leon de Winter, Afshin Ellian… We voelden ons vrij sterk.”
Maar nu… De gekte is doorgeslagen, constateert hij – koffie zettend – vanuit de keuken.
„Wat gisteren links was is nu rechts. En andersom. Onze richtpunten zijn totaal in de war geschopt. Toen ik de verschuivingen in dit woke-tijdperk zag, heb ik besloten om niets anders meer te zijn dan autonoom en onafhankelijk.”
Comment
-
https://www.ad.nl/buitenlands-voetba...log~a0400a256/
Gary Lineker keert terug bij BBC: ‘Het is zwaar geweest, maar onvergelijkbaar met oorlog’
Gary Lineker keert terug als presentator van de BBC, zo meldt hij zelf op Twitter. De presentator moest onlangs een stap terugdoen, nadat hij op Twitter kritiek had geuit op de toon waarmee de Britse regering plannen voor het nieuwe asielbeleid bekendmaakte. De BBC vond dat hij zich met zijn tweet niet hield aan de richtlijnen van de omroep.
Naar verwachting maakt de BBC ook excuses aan de presentator van het populaire voetbalprogramma Match of the Day. Volgens Sky News komt de omroep later op de dag met een verklaring. Vanmorgen meldde Lineker zelf al zijn aanstaande rentree. Hij is komend weekeinde, als in het Engelse FA Cup-toernooi wedstrijden op het programma staan, weer terug. ,,Het waren enkele surrealistische dagen.’’
Comment
-
https://www.ad.nl/buitenland/antwerp...burg~a3e1a3f2/
Antwerpen verwijdert ‘woke’ portretten uit trappenhuis schouwburg
MET VIDEOVier foto’s die het trappenhuis van de Arenbergschouwburg in Antwerpen een ‘diversere en hedendaagse look’ moesten geven, moeten van het stadsbestuur weer vervangen worden door de oorspronkelijke historische schilderijen. De beslissing zorgt voor grote ophef: ,,Ze wilden het beeld van blanke mannen laten verdwijnen.”
De vier foto’s van de internationaal gerenommeerde fotograaf Mous Lambarat - onder meer een portret van een vrouw met een hoofddoek - sieren sinds begin november het trappenhuis van de Arenberg, die een grondige renovatie onderging. De opzet volgens de schouwburg was het interieur ‘een diversere en hedendaagse look’ geven. ,,Onze hal hing vol witte oude mannen. Die weerspiegelen het stadsbeeld van tegenwoordig niet”, verklaarde directeur Milan Rutten het afgelopen najaar aan Gazet van Antwerpen.
Voor Lambarats foto’s moesten vier portretten van historische Antwerpse figuren - onder meer Antwerps burgemeester Filips van Marnix, ondernemer Gilbert van Schoonbeke en Pieter Appelmans, een van de architecten van de Onze-Lieve-Vrouwekathedraal - wijken.
Dat was tegen het zere been van Luk Lemmens, lid van de raad van bestuur van culturele instellingen Antwerpen. ,,Het stoort mij dat men het beeld van blanke mannen wil laten verdwijnen. Zo probeert men de geschiedenis te wissen onder druk van de wokecultuur die een groep intellectuelen aanhangt. Ik verzet mij tegen het herschrijven van de geschiedenis”, zegt Lemmens, ook gedeputeerde van de provincie Antwerpen namens de Vlaams-nationalistische N-VA, tegen de Gazet van Antwerpen (GVA). ,,Ik begrijp zeer goed dat de Arenberg rond diversiteit wil werken, maar er zijn plekken genoeg in de schouwburg dat te doen.”
Lemmens vond gehoor bij het Antwerpse stadsbestuur. Die besliste dat de foto’s verwijderd moeten worden en de oorspronkelijke schilderijen teruggehangen moeten worden. De foto’s van Lambarat worden verplaatst naar andere locaties in de Arenberg. Eén foto van een vrouw met een sluier is al weggehaald, en zal ‘prominent’ in de ontvangsthal te zien zijn. De drie andere foto’s verdwijnen in de paasvakantie, die komen uiteindelijk in vernieuwde foyer te hangen.
De Antwerpse cultuurwethouder Nabilla Ait Daoud (N-VA) reageerde donderdag op de Belgische Radio 1 op de kwestie. ,,Het uitwissen van het verleden is waanzin. Ik doe niet mee aan deze cancelcultuur”, zegt ze. ,,Het gaat hier niet zomaar om schilderijen van blanke mannen die zijn weggehaald, maar om historische figuren die onze stad mee groot hebben gemaakt.”
‘Op eigen houtje’
Ait Daoud benadrukt dat ze de foto’s van Lambarat niet ‘woke’ vindt. ,,Ik vind die portretten fantastisch. Ze tonen onze stad in al haar diversiteit, hoofddoek of niet. Het gaat mij over een directeur, een ambtenaar van Antwerpen, die op eigen houtje historische schilderijen laat weghalen.”
Dat de stad zo drastisch ingrijpt, valt naar verluidt bijzonder slecht bij de leiding van de Arenberg. Het was een van de redenen voor Milan Rutten om eind februari ontslag te nemen als directeur van de schouwburg. Ook andere politieke partijen in de gemeente laten hun ongenoegen horen over de actie van het stadsbestuur om in te grijpen. ,,Dit is ongehoord en ik ben gechoqueerd”, zegt gemeenteraadslid Tatjana Scheck van Vooruit, een van de grootste partijen, tegen de Belgische krant. Scheck is ook bestuurslid van de Arenberg. ,,Arenberg is een autonoom kunstenhuis en het Antwerpse stadsbestuur grijpt nu in de artistieke vrijheid van dit huis in. Dit schept een gevaarlijk precedent.”
Fotograaf Moes Lamrabat, die werkt voor internationale modetijdschriften als Vogue en GQ en merken als Yves Saint Laurent, is teleurgesteld. ,,In Vlaanderen blijft diversiteit steeds weer voor discussie zorgen, in tegenstelling tot het buitenland. Daar kijken ze helemaal niet op van wat er op mijn werk staat”, zegt Lamrabat tegen de krant.
Comment
-
Hahaha Johan Derksen en Rene vd Gijp, dacht dat die zo anti-cancelculture waren? Je mag ook niets meer zeggen in dit land
Sander Schimmelpenninck is gecanceld bij Vandaag Inside: ‘In het echt zijn ze poeslief’
Sander Schimmelpenninck is niet meer welkom in Vandaag Inside, schrijft het AD. De reden is dat Johan Derksen en René van der Gijp hem te arrogant vinden, althans, dat denkt Schimmelpenninck.
Maandag zeiden de heren van VI wat geprikkelde dingen over Schimmelpenninck, die vroeger hoofdredacteur was van zakenblad Quote en tegenwoordig overal opduikt als columnist, podcastmaker en tv-personality. Zo zei Van der Gijp: "Deze jongen leidt aan een extreme vorm van zelfoverschatting."
Domrechts
Het lijkt erop dat Gijp en Derksen zich vooral storen aan Schimmelpennincks gewoonte om het woord "domrechts" te gebruiken. Tegen de krant legt hij uit wat hij daarmee bedoelt: "Domrechts is een hele treffende term voor mensen die rechts stemmen tegen hun belang in."
Hij noemt de mensen zelf dus niet dom, maar hij heeft het idee dat de VI-heren dat wel zo opvatten. Vandaar het verwijt dat hij arrogant zou zijn. Daar reageert hij zo op: "Het is ook opvallend hoe rechtspopulisten altijd strooien met woorden als ‘dedain’, ‘hautain’ of ‘arrogant’ als ze tegengesproken worden. Allemaal ter afleiding van de inhoud."
Doodsbedreigingen
Al met al vind hij het prima dat hij nu is "gecanceld", want hij ontvangt na elke uitzending waaraan hij bijdraagt doodsbedreigingen op social media. En het VI-trio zelf, dat vindt hij best leuke gasten.
Poeslief
Maar: "In het echt zijn ze poeslief. Ze zeggen alleen ja en amen. Dan moeten ze niet na afloop zeggen dat het allemaal zo vreselijk was en dat ik geen respect heb voor andersdenkenden."
Bron: https://sportnieuws.nl/fun/sander-sc...n-ze-poeslief/
Comment
Comment