Banner mainpage

Collapse

Announcement

Collapse
No announcement yet.

Woke, de nieuwe maat van wie?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • https://www.ad.nl/show/kamer-worstel...enis~ad102fb0/

    Kamer worstelt met eventuele terugkeer Gouden Koets door omstreden slavernijbeeltenis


    VIDEODe Tweede Kamer zit ernstig in zijn maag met een terugkeer van de gerestaureerde Gouden Koets. De politiek is zwaar verdeeld over het idee dat het verbindende koningschap op Prinsjesdag met een omstreden slavernijbeeltenis door de residentie moet rijden.

    De gerestaureerde Gouden Koets wordt vanaf vrijdag na vijf jaar afwezigheid voor acht maanden in het Amsterdam Museum getoond. Wat er daarna gebeurt is onduidelijk en plaatst politieke partijen voor een dilemma. Op de koets is een schildering zichtbaar waarop halfnaakte slaven hun rijkdommen aanbieden aan het koningshuis.

    De linkse partijen en D66 vinden dat de Gouden Koets in een museum thuishoort. De rechtse partijen FvD, JA21 en PVV vinden dat de koning ermee de straat op moet kunnen. Andere aarzelen nog, zoals VVD en CDA.



    Paraderen


    Nooit meer mag de koets worden ingezet als rijtuig op Prinsjesdag, hij moet het museum in, meent Sylvana Simons van BIJ1: ,, Het moet eindelijk eens afgelopen zijn met het paraderen van koloniale afbeeldingen als vorm van machtsvertoon.’’ Aan de andere kant stelt FvD-Kamerlid Gideon van Meijeren: ,,We moeten ons niet emotioneel laten chanteren door een klein groepje drammerige extremisten dat onder elke steen racisme ziet.’’

    Alle andere partijen bewegen zich daartussenin. VVD-Kamerlid Rudmer Heerema: ,,De politiek moet niet bepalen met welk voertuig de koning rijdt. Maar als hij ermee wil rijden, dan mag dat. Het voertuig kan ook prima in een museum.’’ Ook CDA-Kamerlid Inge van Dijk spreekt geen veto uit: ,,Het is met name aan de koning om daar een oordeel over te vellen.’’

    D66 is de enige duidelijke regeringspartij: ,,Laat ik het zo zeggen: de premier heeft mijn volledige steun als de Gouden Koets in het museum blijft en de koning op Prinsjesdag in een andere koets door Den Haag trekt’’, aldus Kamerlid Joost Sneller. Ook SP, GroenLinks en PvdA-Kamerlid Attje Kuiken zijn voor de museumoptie: ,,Laat hem daar lekker staan!’’ De Partij voor de Dieren wil via een motie regelen dat de Gouden Koets voortaan wordt gebruikt voor bewustwording tegen racisme.

    In elk geval tot en met eind februari is de gerestaureerde Gouden Koets, mét slavernijpaneel, een museumstuk in Amsterdam. Maar wat dan? Historici buitelen over elkaar heen, de Curaçaose kunstenaar Ruben La Cruz - die al in 1990 als eerste protesteerde - weet het antwoord wél. ,,Laat de schoolkinderen lessen over slavernij leren die hun ouders niet kregen.’’ Lees het hele verhaal na de foto.



    Hij studeerde aan de Vrije Academie in Den Haag, Ruben La Cruz, afkomstig van Curaçao. Hij had zo veel gehoord over Prinsjesdag in zijn nieuwe woonplaats - of zoals hij zelf noemt: Koffertjesdag. Op dinsdag 15 september 1987 stond hij langs de dranghekken in het centrum van de Hofstad, om de rijtoer van toenmalig koningin Beatrix en prins Claus in de Gouden Koets met eigen ogen te kunnen aanschouwen.

    Bijna 34 jaar later zegt La Cruz: ,,Ik kwam om de koningin te zien, maar ik zag alleen dat slavenpaneel op de koets. Het raakte me zo hard, zoals mijn volk werd weggezet als tweederangs mensen.’’

    Discussie

    La Cruz doelt op verreweg het meest besproken onderdeel van de net gerestaureerde Gouden Koets, die de komende maanden een museumstuk wordt. Koning Willem-Alexander opent morgen een expositie rond de Gouden Koets in het Amsterdam Museum, waar het rijtuig nu in een glazen kast op de binnenplaats staat. Eén van de doelen van het museum is om een plaats te geven aan de maatschappelijke discussie over de toekomst van de koets, die dus vooral omstreden is vanwege het zogeheten slavenpaneel. Kunstschilder Nicolaas van der Waay, die eind 19de eeuw vier panelen van de koets beschilderde, liet aan de linkerkant van het rijtuig ‘de Hollandsche maagd’ op een troon geschenken van knielende bewoners van de toenmalige Nederlandse koloniën in ontvangst nemen.

    La Cruz, al decennialang beeldend kunstenaar: ,,Ik wilde protesteren tegen die koets, maar ik wist dat de aanvraag van een vergunning lastig zou worden. Daarom besloot ik op het Zomercarnaval van 1990 in Rotterdam over te gaan tot een ludieke actie, door de Gouden Koets na te bouwen in karton.’’ Daarop schreef La Cruz onder meer: Gouden Eeuw Negers Eeuw en Geef ons ons goud terug.

    Protesten tegen de Gouden Koets als symbool van de monarchie zijn er al sinds de bouw aan het einde van de 19de eeuw, maar de actie van La Cruz was als eerste gericht tegen het paneel ‘Hulde der Koloniën’. Twintig jaar later schreven de toenmalige Kamerleden Mariko Peters (GroenLinks) en Harry van Bommel (SP) dat het paneel van de koets af gehaald zou moeten worden, waar de Oranjes niets voor voelden.

    ,,We restaureren hem zoals hij was’’, zei koning Willem-Alexander vorig jaar tegen de pers, bij de zomerse fotosessie bij paleis Huis ten Bosch. ,,Want het is een deel van ons cultureel erfgoed in Nederland. Dus we gaan nog niet de geschiedenis herschrijven bij de restauratie. En zodra de restauratie afgerond is, zien we verder wel.’’

    Lessen


    Dat moment is nu dus gekomen. Tot en met februari 2022 is de Gouden Koets in elk geval een museumstuk in Amsterdam. Maar dan? Stapt het koningspaar op Prinsjesdag 2022, 35 jaar na de kennismaking van La Cruz met het slavernijpaneel, weer in de Gouden Koets, op weg naar het uitspreken van de Troonrede?

    La Cruz zou er niet mee kunnen leven. ,,We geven bewoners van Curaçao een paspoort van het Koninkrijk der Nederlanden, maar dan zouden die burgers wel op zo’n vernederende manier worden afgebeeld op de koets van hun koning? Veel beter is het om ’m straks over te brengen naar het Mauritshuis in Den Haag en daar permanent tentoon te stellen. Zodat de Nederlandse schooljeugd lessen over slavernij kan leren die hun ouders nooit kregen. Het Mauritshuis is echt de geschikte plek.’’

    Speelbal

    Naamgever en kunstliefhebber Johan Maurits handelde zelf in slaven voor eigen gewin, bleek twee jaar geleden. ,,De koets is een speelbal van de huidige identiteitsstrijd geworden, waarin een grote onverdraagzaamheid tegenover het verleden bestaat’’, merkt historicus en slavernijkenner Piet Emmer op. ,,Ik mag graag naar mooie geveltjes in monumentale stadscentra kijken, maar ik weet dat ze met kinderarbeid tot stand zijn gekomen. Ik ben blij dat die kinderarbeid nu niet meer bestaat, maar dat is nog geen reden om die gevels dan maar af te breken.’’

    ,,De monarchie is niet echt een moderne staatsvorm, maar eentje die draait om geschiedenis, tradities en continuïteit. Een koets zie je zelden, is echt een voorwerp uit vroeger tijden, dus die twee passen uitstekend bij elkaar. Kies je voor een monarchie, dan hoort daar een paleis in plaats van een doorzonflat bij en een koets in plaats van een Volkswagen. Daarbij: te pas en te onpas wordt de term slavenpaneel gebruikt, maar de slavernij was al lang afgeschaft toen Van der Waay dit schilderde. Wat je ziet is een dankbare koloniale bevolking, die in ruil voor het brengen van de westerse vooruitgang goederen aan een Nederlandse maagd geeft. Als je iets van die tijd begrijpt, dan weet je dat de bevolking van de koloniën inderdaad met dat onderwijs en die gezondheidszorg gebaat was. Die koloniale reflex zie je in Nederland opnieuw nu we Suriname helpen met dokters, verpleegsters, vaccins en zuurstofcilinders in de strijd tegen het coronavirus.’’
    Hardnekkig


    Die laatste opmerkingen van Emmer vallen verkeerd bij collega-historicus Karwan Fatah-Black. ,,Als je zegt: de slavernij was al afgeschaft, dus daar had het niet mee te maken, dan begrijp je het anachronisme van beeldtaal niet. Dat was bij slavernij en rassenongelijkheid dertig jaar later nog heel hardnekkig. Daar is deze afbeelding een uitdrukking van.’’

    Wat er met de Gouden Koets moet gebeuren wil Fatah-Black, die meewerkte aan de expositie in het Amsterdam Museum, niet kwijt. ,,Laat ik me met die verhitte discussie maar eens niet bemoeien. Het is bovendien aan de koning zelf, hij gaat erover.’’

    Comment


    • Dus eerst bepalen of de Koning in de Gouden Koets wil rijden, zo ja, dan bepalen of dat paneel overgeschilderd moet worden met iets wat voor iedereen ok is dan zijn we van het gedonder af. En kunnen we weer verder.

      Comment


      • Misschien mooie kans van onze koning om te scoren om zelf er iets over te zeggen dat ie bv wel in die koets wil met een aangepaste afbeelding? scoort ie weer eens punten

        Comment


        • https://www.ad.nl/show/willem-alexan...oort~a476f95c/

          Willem-Alexander: Gouden Koets op plek waar hij thuishoort


          VIDEOEen mysterieuze uitspraak, een goede anekdote en een bewonderende blik: zo liep koning Willem-Alexander rond de gerestaureerde Gouden Koets, die in elk geval tot en met februari 2022 een museumstuk is in Amsterdam. Over de bestemming nadien zweeg de vorst.

          De glimlach krult rond zijn mond, als koning Willem-Alexander tijdens een rondgang langs de net gerestaureerde Gouden Koets - tot en met februari 2022 geparkeerd in een grote glazen vitrine op de binnenplaats van het Amsterdam Museum aan de Kalverstraat - merkt dat hij zijn toehoorders iets nieuws vertelt.

          Die koets, vertelt de vorst tegen museumdirecteur Judikje Kiers en artistiek directeur Margriet Schavemaker, kan van binnenuit niet open. ,,Je zit echt opgesloten”, aldus Willem-Alexander aan de schaterende museumdirectie.



          O, fraaie symboliek. Want ook figuurlijk zit de koning opgesloten in een dilemma rond de Gouden Koets. Kan hij na de expositie, op Prinsjesdag volgend jaar met goed fatsoen weer in het voertuig stappen, dat zo omstreden is vanwege het paneel Hulde der Koloniën aan de linkerzijde? Hoe legt hij dat dan uit aan het deel van de bevolking van zijn koninkrijk dat dit niet wil? Anderzijds: hoe zou hij tegen voorstanders van de koets verkopen dat het net voor 1,2 miljoen euro opgeknapte rijtuig uit het straatbeeld verdwijnt op Prinsjesdag en bij huwelijken van de troonopvolgers?

          Het museum wil met de expositie vanaf vandaag bezoekers van alles leren over de context van dat paneel en van de koets in zijn geheel. Ook wil het mensen leren openstaan voor andere meningen. Schavemaker richtte grote woorden tot de koning: ,,We hopen dat deze tentoonstelling tot verbinding leidt en een mooiere samenleving voor iedereen.’’

          Willem-Alexander knikte instemmend, maar liet niets los over de uiteindelijke bestemming van de koets. Of toch? Tegen Kiers en Schavemaker geeft hij aan dat de koets nu staat op de plek waar hij thuishoort. Betekent dit dat het rijtuig definitief een museumstuk is? Of bedoelt Willem-Alexander het iets breder. De Gouden Koets was eind 19de eeuw immers een geschenk van de Amsterdamse bevolking aan de nieuwe koningin Wilhelmina. En letterlijk: de kussens in de koets werden mede geborduurd door de meisjes van het Burgerweeshuis, dat op de plek van het tegenwoordige museum stond. De koning gaf geen verduidelijking tegen de pers, maar vertrok zwaaiend naar wat voetbalfans in de stad. ,,Fijne wedstrijd!’’



          Vermoedelijk is ook aan het hof nog geen besluit genomen over de definitieve bestemming van de Gouden Koets. ,,Deze tentoonstelling is ook bedoeld om geluiden op te halen uit heel Nederland, om met elkaar tot een verstandige toekomst van de koets te komen’’, vertelt Pieter Verhoeve, burgemeester van Gouda maar vandaag in het museum bovenal present als voorzitter van de Koninklijke Bond van Oranjeverenigingen. Verhoeve is aanvoerder van een club diehard Oranjefans, maar heeft tal van Zoom-gesprekken op woensdagavonden met andersdenkenden gevoerd over de koets, in een zogeheten klankbordgroep van het museum. ,,Een bizarre coalitie, met ook Black Lives Matter-demonstranten en overtuigd republikeinen. Eén van hen, professor Ulli Jessurun d’Oliveira, en ik staan natuurlijk aan weerskanten van het spectrum. En toch zei ik bij de laatste Zoom-sessie tegen hem dat ik een beetje van hem was gaan houden. Hij vertelde dat dit wederzijds was.’’

          Op de binnenplaats van het museum bekijkt Willem-Alexander de koets minutenlang. Maar dat is niet de eerste keer sinds de jarenlange opknapbeurt, verklapt hij even later aan de voorzitter van de Raad van Toezicht van het museum. ,,Ik heb hem al even bekeken voordat hij hier naartoe vertrok.’’

          Comment


          • https://www.telegraaf.nl/sport/20955...-kylian-mbappe

            Ja in Oost Europa en Italie kunnen ze er veel meer van qua racisme , daar zijn wij lieverdjes bij.

            Comment


            • https://www.ad.nl/binnenland/eftelin...eman~a73cd6c1/

              Efteling verwijdert controversiële attractie: Monsieur Cannibale maakt plaats voor Sindbad de Zeeman


              Monsieur Cannibale maakt plaats voor Sindbad de Zeeman. De Efteling ruilt de draaiende kookpotten in voor bootjes in een zeestorm. Na het vervangen van de omstreden Aziatische en Afrikaanse poppen in Carnaval Festival verdwijnt in het park nu ook de donkere kannibaal die menig keer het stempel ‘racistisch’ en ‘kwetsend’ kreeg.

              De Efteling gaat na 33 jaar Monsieur Cannibale aanpassen. Maar niet alleen omdat de attractie veel kritiek kreeg. De donkere kannibaal met dikke lippen, oorringen, grote voortanden en een lepel door z’n neus werd (vooral ook in het buitenland) gezien als ‘racistische stereotypering’. Net als de Aziatische en Afrikaanse figuren in Carnaval Festival.



              De Efteling verwijderde daarom twee jaar terug het kroeshaar, de spleetogen en de neusringen uit die populaire grote attractie, maar de kannibaal bleef staan. Eventuele aanpassingen van Monsieur Cannibale zou de Efteling pas bekijken bij groot onderhoud, was de reactie steeds. ,,En dat is nu”, aldus directeur Fons Jurgens.

              Het attractiepark kreeg namelijk vorige maand groen licht van de Raad van State voor grote uitbreidingsplannen. Het in orde maken van het Reizenrijk (waar onder andere deze veelbesproken attractie staat) is het begin daarvan. ,,Om straks in het nieuwe gedeelte bij het Eftelinghotel te komen, moeten we eerst de looproute daarheen in orde maken”, aldus directeur Fons Jurgens. En laat het bijna dertig jaar oude Monsieur Cannibale nou net langs die route liggen.

              Sirocco en Archipel


              De attractie blijft in de basis hetzelfde: je draait nog altijd rond op een groot plateau. Alleen stap je volgend jaar in de nieuwe attractie genaamd ‘Sirocco’ (dat Arabisch is voor storm) niet meer in kookpotten, maar in bootjes die terechtkomen in een zeestorm. Sindbad de Zeeman vaart mee, terwijl kooplieden hun handelswaar proberen te redden. Het naastgelegen en gedateerde Avonturen Doolhof wordt meegenomen in het thema en verandert in een waterspeeltuin voor de kinderen; een vissersdorp genaamd Archipel. Restaurant Panorama is pas later aan de beurt maar zal datzelfde Oriëntaalse sausje krijgen.

              ,,Allemaal geïnspireerd op het verhaal van het naastgelegen Vogel Rok”, legt ontwerper Sander de Bruijn uit. Die mythische vogel komt uit een van de zeereizen van Sindbad. ,,Maar veel bezoekers weten dat niet. Het komt nu ook niet echt tot z’n recht”, vindt De Bruijn. Door de wereld van Sindbad de Zeeman uit te breiden in het Reizenrijk krijgt Vogel Rok een hoofdrol. ,,En dat verdient zo'n grote attractie”, aldus de ontwerper. Daarbij streeft de Efteling ook steeds meer naar gebiedsontwikkeling in het park. Geen losstaande attracties, maar het gebied eromheen in hetzelfde thema. Waarbij dus ook het kleinere entertainment, de horeca en verdere aankleding, hetzelfde verhaal vertellen.

              Tekst gaat na de tekening verder



              ‘Door huidige situatie doen we nu het minimale’


              De aanpassingen kosten 2,8 miljoen euro. Hoe zit dat? De Efteling draaide vorig jaar haar slechtste jaar ooit met een verlies van 14,5 miljoen. ‘Voorlopig geen grote investeringen, alleen het noodzakelijke. We moeten hard op de rem trappen’, aldus Jurgens tegen deze krant in januari. Speeltuin Nest zou de enige grote verandering zijn in het park dit jaar.

              Maar de uitspraak van de Raad van State verandert de zaak. ,,We kunnen nu echt aan de gang met onze plannen. En dat willen we natuurlijk zo snel mogelijk. Maar door de slechte financiële situatie doen we dan nu wel het minimale. En dat is het aanpassen van het Reizenrijk, zodat we daarna wel verder kunnen in het oosten met de daadwerkelijke uitbreiding”, aldus Jurgens, die aangeeft na de zomer te starten met Sirocco.

              Corona laat dus z’n sporen zeker wel na. De directeur had ook graag alles in één keer aangepakt. ,,Maar nu gaan we het gefaseerd doen. We beginnen met Monsieur Cannibale en het doolhof. Het restaurant, dat een van onze oudste gebouwen is, doen we later. Daarna gaan we kijken naar de grote attracties.” In welk tempo, wordt na de zomer bekeken, geeft Jurgens nu aan. ,,Dan pas weten we écht wat de schade voor dit jaar is en kunnen we beter kijken naar de toekomst.”
              Extra fruit en een witte man als compromis


              Eigenlijk was er al vanaf de bouw in 1988 kritiek op de attractie in de Efteling. Een metershoge donkere kannibaal met dikke lippen, oorringen, grote voortanden en een lepel door z’n neus, zittend op een tamtam. Dat kon niet, vond het Tilburgs Meld- en Registratiepunt Discriminatiezaken toen. Als compromis werd er fruit toegevoegd - om te suggereren dat hij vegetariër zou zijn - en kwam er een wit figuur naast de kannibaal. Jarenlange acceptatie.

              Tot 2014, toen de Wall Street Journal het ‘een discriminerend tafereel met een walgelijke weergave van zwarte mensen’ noemde. Sindsdien laait de discussie steeds weer op. In 2016 schreef de actiegroep Stop Oppressive Stereotypes (SOS) een open brief aan het themapark met als titel ‘Efteling, wereld vol racisme’. De groep liet weten de attracties Carnaval Festival en Monsieur Cannibale uiterst racistisch te vinden en kreeg vooral online veel bijval.

              Bekende cultuur- en mediawetenschapper Dan Hassler-Forest twitterde vorig jaar mei over ‘schokkende racistische bullshit’, waar hij de hashtag BlackLivesMatter aan toevoegde. Twee bezoekers demonstreerden een maand later bij de kookpottenmolen, Canadese vloggers noemde het ‘een racistische karikatuur van een donker persoon dat niet meer zou moeten bestaan’. En een petitie om de kannibaal per direct te verwijderen is inmiddels ruim 2700 keer ondertekend. Een petitie voor behoud van de attractie is er overigens ook. Die heeft op dit moment meer dan 1200 handtekeningen.
              ----------------------

              Volslagen absurd en willekeur dat een paar duizend man via een petitie dit voor elkaar krijgen, en ook omdat er kanibalen bestaan of bestaan hebben, en Sinbad was een zeerover dus is dat dan geen racisme tegen Arabieren? Hou toch eens op met die onzin.

              Comment


              • https://www.trouw.nl/opinie/maak-van...elen~b4140278/

                Comment


                • https://www.telegraaf.nl/vrouw/58930...k-te-woke-zijn

                  Columns & opinie
                  ’Nu moet Efteling-lakei in jurk weg; het kan ook té woke zijn’

                  Hester Zitvast schrijft over dat wat haar opvalt in het nieuws. Dit keer over een ingezonden brief van een gekwetste moeder. Haar 7-jarige genderkind werd in haar ogen bespot door de Efteling-attractie Symbolica, waarin een lakei in een jurk te zien is. ’De draak steken met een man in een jurk is niet onschuldig’, schrijft ze. Ik zie meer problemen in het feit dat ouders hun kinderen zo hypergevoelig menen te moeten opvoeden.

                  Monsieur Cannibale


                  Monsieur Cannibale gaat verdwijnen uit de Efteling. Ik ben daar niet rouwig om. Door alleen al de naam van de attractie te tikken, heb ik het bloedirritante bijbehorende liedje weer de hele dag in mijn hoofd, maar dat is slechts één aspect van de donkere kant van de ronddraaiende kookpotten. De misselijkmakende attractie zet een karikatuur neer waar je anno 2021 niet langer mee wegkomt.



                  Niet jouw pijn


                  Tijden veranderen. En of je het er nou mee eens bent of niet: na tal van klachten is duidelijk geworden dat aardig wat mensen zich ongemakkelijk voelen bij het beeld van de dikke zwarte pop met de grote lippen en de pollepel door zijn neus. Het hoeft jouw pijn niet te zijn om te begrijpen dat het een ander wel steekt. Neem het nou maar gewoon aan. Geen kind zal de potten missen en jij ook niet. In het nieuwe deel van de Efteling komt vast een apparaat terug waar we weer de overdaad aan ijs en patat in uit kunnen kotsen. En De Efteling kennende zorgen ze ook wel weer voor een irritant deuntje.

                  Bespottelijk


                  Nu Monsieur Cannibale definitief is afgeschreven, is het tijd te zoeken naar een volgend item dat kwetst. En daar hoef je in een fantasierijk park als de Efteling niet lang voor te zoeken: gekkigheid te over. Moeder Jackie June ter Heide uit Weesp heeft iets gevonden, zo valt te lezen in haar ingezonden brief aan De Volkskrant. Ze heeft haar pijlen gericht op de lakei in de attractie Symbolica, die in haar ogen haar genderkind de boodschap voorschotelt: ’Jij bent bespottelijk.’ Met het risico nu met twee maten te meten: Ik vind dit wel erg ver gaan hoor…

                  Dunne scheidslijn


                  Want waar trek je een grens? Ga tijdens de Pride langs de rand van de Amsterdamse grachten staan en je ziet duizenden mannen in jurken staan – volledig over the top. Veelal toveren de outfits een lach op je gezicht en zijn ze voorzien van een enorme knipoog – kwetst dat dan ook? Of een man in een jurk met carnaval? Het is zo’n dunne scheidslijn aan het worden. Het wordt steeds meer op eieren lopen en het wordt ook zó onduidelijk voor de gemiddelde mens.



                  Mee leren omgaan


                  Op de site Eftepedia, een soort Wikipedia over de Efteling, lees ik dat Lakei Punctuel de buiten protocollaire in drie verschillende soorten vermommingen probeert te stoppen. Zoekt moeder Jackie June daarmee niet gewoon spijkers op laag water? Kinderen meegeven dat je maar door alles gekwetst mag en kan raken en daaropvolgend verwachten dat bestaande situaties dan maar worden aangepast gaat niemand goed doen. Feit is namelijk dat het leven je niet altijd toelacht. Daar kun je beter mee leren omgaan.

                  Te woke


                  Een lakei in een jurk is geen racisme. En ook geen doelgerichte of bewuste actie om kinderen met genderissues te bespotten. Laten we de zaken wel blijvend zien zoals ze werkelijk zijn. Holle Bolle Gijs steekt de draak niet met obesitas, het figuur eet papier (en afval), heel veel. Punctuel vermomt zich in een jurk en verstopt zich achter een waaier, meer niet. Kun je dat niet aan, blijf dan thuis, binnen de veilige muren van je eigen woning waar je alles zo kunt inrichten dat het jou behaagt. Het kan ook té woke zijn allemaal.

                  Comment


                  • mensen slaan door, je kan je altijd wel beledigd voelen, dan kunnen we niets meer doen

                    Comment


                    • https://www.nd.nl/nieuws/nederland/1...eworden-keti-k pff mag ik zelf bepalen wat ik belangrijk vind, of moet ik nu ook alle ellende waar dan ook en met wie is gebeurd in Nederland op mijn schouders meenemen alleen omdat ik Nederlander ben. Wat is dat toch met die mensen? Ik heb mijn eigen leven en verantwoordelijkheden en die heb ik niet voor wat andere doen of tig 10 jaar geleden gedaan hebben, wat is daar nu zo moeilijk aan te begrijpen?

                      Straks moet ik nog de last van verkrachters, criminelen etc op mijn schouders nemen of wie dan ook wat slechts heeft gedaan. Kom op zeg, het is historie en eventueel alleen levende verantwoordelijke mensen kan je daarop aanspreken

                      net als die monsieur cannibal vd Efteling , wie heeft daar last van? Hebben we kannibalen in Nederland? zo ja, dan is dat verboden, zo nee, waar hebben we het dan over als die mensen hier niet leven en wonen? Als Sinbad de Zeerover dan geen probleem is wat nu de vervanger wordt,

                      Comment


                      • https://www.telegraaf.nl/nieuws/1965...vernijverleden

                        Namens het huidige stadsbestuur wat nooit in de slavernijtijd heeft geleefd of gehandeld. Nou als men daar tevreden meer is, kunnen we dan verder met osn huidige leven en toekomst, of zijn er nog meer excuses te maken voor bepaalde mensen of groepen?

                        Comment


                        • https://www.ad.nl/politiek/kabinet-z...eden~a4c5a946/ hup het is onzin maar doe nou maar dan zijn we klaar met die gasten die alleen maar excuses willen, de dode slachtoffers zullen het horen want er zijn geen levende slachtoffers of daders

                          ze willen ook al nationale feestdag ervoor, ja men wil dat ook voor suikerfeest en andere zaken, allemaal goed als het maar vrije dag wordt!! want 4 en 5 mei zijn ook geen vrije dagen, allemaal dom gelul in de ruimte

                          Comment


                          • 5 mei is wel degelijk een vrije dag voor sommige beroepen. En een nationale feestdag 1 x per 5 jaar. Nederland is wel wat veranderd sinds de oorlog. Niet meer het exclusieve domein van de blanke man. Vrouwen krijgen meer te zeggen en niet blanken kunnen ook burgermeester van een grote stad worden. Ik ben zelf blank en nooit ergens last van gehad, nooit een baan geweigerd omdat ik blank was, etc etc. Maar wat kan mij die zwarte piet schelen? Als dat traditie is dan is het droevig gesteld. En die standbeelden? Die zijn lang nadat wie ze verbeelden overleden geplaatst.
                            Geplaatst toen de situatie zoals nu is: Nederland stelt niks meer voor internationaal. Niemand is bang voor ons. Laatste keer dat we oorlog hadden was het binnen 5 dagen klaar. Toen we daarna nog dachten dat we Indonesie kon houden kregen we meteen van de Amerikanen te horen dat we daarmee moesten ophouden. Dus die standbeelden zijn geplaatst om ons te herinneren hoe " goed" we toen waren.
                            De zg Nederlandse tolerantie bestaat uit. Mensen van een andere afkomst mogen hier wonen maar wel hun grote bek houden. Silvana Simons is overigens in Nederland geboren...
                            Nee ik ben echt blij dat ik blank ben met alle bijbehorende privileges waar ik niks voor hoef te doen.

                            Comment


                            • mensen maken zich te druk over van alles, gewoon ieder lekker zijn eigen ding doen, en elkaar in elkaars waarde laten, ze vieren maar een eind weg, zolang het mij niet opgedrongen wordt

                              Comment


                              • https://pointer.kro-ncrv.nl/wie-werd...-van-slavernij interessante docu over slavernij in Nederland wat nu weer actueel is, en wie er nu echt aan verdienden en de rol van politiek daarin destijds

                                Comment


                                • https://www.ad.nl/show/spike-lee-roe...sme~a6b852699/

                                  Comment


                                  • Monsieur Cannibal van de Efteling en zwarte Piet vind ik allemaal wat vergezocht. als je de tekst van het liedje opzoekt op youtube snap je trouwens niet wat ze bij de Efteling bezield heeft om dit honderd keer per dag bij een kindvriendelijke attractie af te spelen , de tekst is best pikant (voor een pretpark dan ,niet voor deze site natuurlijk) ik kan zelf geen link plaatsen , ik denk ivm mijn adblog maar als je even zoekt heb je hem zo gevonden
                                    We moeten onderscheid maken tussen wat een commercieel bedrijf als de Efteling of de HEMA met die moorkoppen acceptabel vind en wat ons door de overheid opgelegd wordt
                                    De Efteling zal die carousel van ze alleen aanpassen of verwijderen als ze denken dat het ze te veel negatieve publiciteit oplevert en dus geld kost als ze er niets aan doen , van overheidsinmenging is geen sprake in dit geval
                                    Hetzelfde geld voor de moorkoppen van de HEMA , men besluit daar in een gewichtige directievergadering dat uit onderzoek gebleken is dat ze die cholesterolballen van hen beter een andere naam kunnen geven omdat een bepaald deel van hun doelgroep er wel eens aanstoot aan kan nemen en dan hun winkels niet meer bezoekt

                                    Voor zover ik weet hebben de HEMA en de Efteling geen wetgevende macht en mogen andere aanbieders in dezelfde branche hun producten nog gewoon noemen zoals ze zelf willen
                                    Persoonlijk zou ik niet weten wat het verschil is tussen een doedelzak spelende Schot ,een alpinopet dragende Fransman met een stokbrood onder zijn arm en een bos uien om zijn nek , een Bier drinkende Duitser in lederhose , een Hollander op klompen en een kannibaal met een bot door zijn neus , maar ja ik heb dan ook geen pretpark wat jaarlijks 2 miljoen gasten hoopt te ontvangen

                                    Comment


                                    • er is overal wel wat achter te zoeken, mensen zijn zielepieten geworden en niet alleen met BLM thema zie maar eens op fora hoe mensen met elkaar omgaan of twitter

                                      Comment


                                      • Ach die BLM is op gang gekomen omdat in Amerika schietgrage politieagenten onevenredig veel Zwarte mensen omleggen en dan vooral onschuldige en ongewapende zwarte mensen , het is volkomen terecht dat daar aandacht voor gevraagd wordt en tegen gedemonstreerd wordt , in Amerika dan

                                        Maar waarom moet dat dan zo nodig hierheen gehaald worden ? Het aantal slachtoffers door politiegeweld is hier te verwaarlozen en als er een geval zich voordoet wordt dat grondig onderzocht en meestal blijkt dan nog dat de politieagent volkomen in zijn/haar recht stond , ik zeg niet dat er hier niet gediscrimineerd wordt maar als die BLM movement in om het even welk ander land op de aardkloot ontstaan zijn had iedereen er zijn schouders over opgehaald

                                        Maar ja het gebeurd in Amerika natuurlijk en dan moeten we hier ook allemaal meedoen , een orkaan kan het complete Caribisch gebied verwoesten met honderdduizenden daklozen , het komt hier pas op het journaal als er in Florida twee golfplaten wegwaaien
                                        Amerikaanse politiek hetzelfde , iedereen had en heeft nog steeds een mening over Trump terwijl negentig procent van de Nederlanders niet eens weet wie de premier van Belgié is

                                        Comment


                                        • Komt ook door wapen wet daar, als mensen een wapen hebben en de mensen aan de onderkant van de maatschappij vaak gekleurde mensen zijn, dan wil ik geen agent zijn die zo n wijk in moet. overigens worden daar ook veel blanken doodgeschoten, dus het is een eenzijdig beeld wat men toont.

                                          Het is altijd overal wat en dat is nu eenmaal de wereld, maar die draait gewoon door met alle problemen, crisissen, oorlogen, natuurrampen en veranderingen.

                                          Comment


                                          • Natuurlijk Sander , als ik politieagent was in de US en ik zou weten dat iedere jan lul daar zomaar een vuurwapen tevoorschijn kan halen zou ik bij twijfel ook eerder schieten dan in een land waar je in 99 % van de gevallen de enige bent die zo'n ding heeft , je wilt toch levend thuiskomen aan het eind van de dag
                                            Wat ik aan wilde geven is dat we hier in West Europa de vreemde obsessie hebben om alle wat aan de andere kant van de oceaan gebeurd over te nemen en uit te vergroten alsof het ons probleem is

                                            In Amerika gaat het over het doodschieten van onbewapende burgers en wij hebben het over de huiskleur van de medewerker van een fictieve vrijgevige bisschop , een totaal andere discussie maar om de één of andere reden wordt het op één hoop geveegd

                                            Zolang ze in Amerika niet de straat opgaan om bijvoorbeeld onze boeren te steunen in hun strijd tegen het stikstofbeleid zie ik geen enkele reden om hier te demonstreren voor dan wel tegen de BLM beweging ,laat ze dat lekker zelf uitzoeken , er is nog wel meer onrecht in de wereld , staatsgreep in Myanmar, Russen in de Krim ,Oeigoeren in China , verkiezingsfraude in Wit Rusland , ga daar lekker voor op je knieën als je zo nodig betrokkenheid wil tonen ,maar ja dat is niet in Amerika dus daar scoor je geen publiciteit mee

                                            Comment


                                            • Originally posted by Ed Raket View Post
                                              https://www.ad.nl/binnenland/eftelin...eman~a73cd6c1/

                                              Efteling verwijdert controversiële attractie: Monsieur Cannibale maakt plaats voor Sindbad de Zeeman


                                              Monsieur Cannibale maakt plaats voor Sindbad de Zeeman. De Efteling ruilt de draaiende kookpotten in voor bootjes in een zeestorm. Na het vervangen van de omstreden Aziatische en Afrikaanse poppen in Carnaval Festival verdwijnt in het park nu ook de donkere kannibaal die menig keer het stempel ‘racistisch’ en ‘kwetsend’ kreeg.

                                              De Efteling gaat na 33 jaar Monsieur Cannibale aanpassen. Maar niet alleen omdat de attractie veel kritiek kreeg. De donkere kannibaal met dikke lippen, oorringen, grote voortanden en een lepel door z’n neus werd (vooral ook in het buitenland) gezien als ‘racistische stereotypering’. Net als de Aziatische en Afrikaanse figuren in Carnaval Festival.



                                              De Efteling verwijderde daarom twee jaar terug het kroeshaar, de spleetogen en de neusringen uit die populaire grote attractie, maar de kannibaal bleef staan. Eventuele aanpassingen van Monsieur Cannibale zou de Efteling pas bekijken bij groot onderhoud, was de reactie steeds. ,,En dat is nu”, aldus directeur Fons Jurgens.

                                              Het attractiepark kreeg namelijk vorige maand groen licht van de Raad van State voor grote uitbreidingsplannen. Het in orde maken van het Reizenrijk (waar onder andere deze veelbesproken attractie staat) is het begin daarvan. ,,Om straks in het nieuwe gedeelte bij het Eftelinghotel te komen, moeten we eerst de looproute daarheen in orde maken”, aldus directeur Fons Jurgens. En laat het bijna dertig jaar oude Monsieur Cannibale nou net langs die route liggen.

                                              Sirocco en Archipel


                                              De attractie blijft in de basis hetzelfde: je draait nog altijd rond op een groot plateau. Alleen stap je volgend jaar in de nieuwe attractie genaamd ‘Sirocco’ (dat Arabisch is voor storm) niet meer in kookpotten, maar in bootjes die terechtkomen in een zeestorm. Sindbad de Zeeman vaart mee, terwijl kooplieden hun handelswaar proberen te redden. Het naastgelegen en gedateerde Avonturen Doolhof wordt meegenomen in het thema en verandert in een waterspeeltuin voor de kinderen; een vissersdorp genaamd Archipel. Restaurant Panorama is pas later aan de beurt maar zal datzelfde Oriëntaalse sausje krijgen.

                                              ,,Allemaal geïnspireerd op het verhaal van het naastgelegen Vogel Rok”, legt ontwerper Sander de Bruijn uit. Die mythische vogel komt uit een van de zeereizen van Sindbad. ,,Maar veel bezoekers weten dat niet. Het komt nu ook niet echt tot z’n recht”, vindt De Bruijn. Door de wereld van Sindbad de Zeeman uit te breiden in het Reizenrijk krijgt Vogel Rok een hoofdrol. ,,En dat verdient zo'n grote attractie”, aldus de ontwerper. Daarbij streeft de Efteling ook steeds meer naar gebiedsontwikkeling in het park. Geen losstaande attracties, maar het gebied eromheen in hetzelfde thema. Waarbij dus ook het kleinere entertainment, de horeca en verdere aankleding, hetzelfde verhaal vertellen.

                                              Tekst gaat na de tekening verder



                                              ‘Door huidige situatie doen we nu het minimale’


                                              De aanpassingen kosten 2,8 miljoen euro. Hoe zit dat? De Efteling draaide vorig jaar haar slechtste jaar ooit met een verlies van 14,5 miljoen. ‘Voorlopig geen grote investeringen, alleen het noodzakelijke. We moeten hard op de rem trappen’, aldus Jurgens tegen deze krant in januari. Speeltuin Nest zou de enige grote verandering zijn in het park dit jaar.

                                              Maar de uitspraak van de Raad van State verandert de zaak. ,,We kunnen nu echt aan de gang met onze plannen. En dat willen we natuurlijk zo snel mogelijk. Maar door de slechte financiële situatie doen we dan nu wel het minimale. En dat is het aanpassen van het Reizenrijk, zodat we daarna wel verder kunnen in het oosten met de daadwerkelijke uitbreiding”, aldus Jurgens, die aangeeft na de zomer te starten met Sirocco.

                                              Corona laat dus z’n sporen zeker wel na. De directeur had ook graag alles in één keer aangepakt. ,,Maar nu gaan we het gefaseerd doen. We beginnen met Monsieur Cannibale en het doolhof. Het restaurant, dat een van onze oudste gebouwen is, doen we later. Daarna gaan we kijken naar de grote attracties.” In welk tempo, wordt na de zomer bekeken, geeft Jurgens nu aan. ,,Dan pas weten we écht wat de schade voor dit jaar is en kunnen we beter kijken naar de toekomst.”
                                              Extra fruit en een witte man als compromis


                                              Eigenlijk was er al vanaf de bouw in 1988 kritiek op de attractie in de Efteling. Een metershoge donkere kannibaal met dikke lippen, oorringen, grote voortanden en een lepel door z’n neus, zittend op een tamtam. Dat kon niet, vond het Tilburgs Meld- en Registratiepunt Discriminatiezaken toen. Als compromis werd er fruit toegevoegd - om te suggereren dat hij vegetariër zou zijn - en kwam er een wit figuur naast de kannibaal. Jarenlange acceptatie.

                                              Tot 2014, toen de Wall Street Journal het ‘een discriminerend tafereel met een walgelijke weergave van zwarte mensen’ noemde. Sindsdien laait de discussie steeds weer op. In 2016 schreef de actiegroep Stop Oppressive Stereotypes (SOS) een open brief aan het themapark met als titel ‘Efteling, wereld vol racisme’. De groep liet weten de attracties Carnaval Festival en Monsieur Cannibale uiterst racistisch te vinden en kreeg vooral online veel bijval.

                                              Bekende cultuur- en mediawetenschapper Dan Hassler-Forest twitterde vorig jaar mei over ‘schokkende racistische bullshit’, waar hij de hashtag BlackLivesMatter aan toevoegde. Twee bezoekers demonstreerden een maand later bij de kookpottenmolen, Canadese vloggers noemde het ‘een racistische karikatuur van een donker persoon dat niet meer zou moeten bestaan’. En een petitie om de kannibaal per direct te verwijderen is inmiddels ruim 2700 keer ondertekend. Een petitie voor behoud van de attractie is er overigens ook. Die heeft op dit moment meer dan 1200 handtekeningen.
                                              ----------------------

                                              Volslagen absurd en willekeur dat een paar duizend man via een petitie dit voor elkaar krijgen, en ook omdat er kanibalen bestaan of bestaan hebben, en Sinbad was een zeerover dus is dat dan geen racisme tegen Arabieren? Hou toch eens op met die onzin.
                                              Vooropgesteld ,de Efteling is een bedrijf dat met een kleine 5 miljoen bezoekers per jaar natuurlijk rekening dient te houden met een internationaal publiek en haar standpunten en ze zijn er natuurlijk niet op uit om mensengroepen te beledigen ( anders dan mensen die van fatsoenlijk eten houden voor een redelijke prijs dan)

                                              Met internationale kritiek valt het in mijn ogen wel mee overigens , er wordt hier natuurlijk weer Amerikaanse kritiek mee bedoeld en of je je nou wat moet aantrekken van een land waar je als celebrity aan de schandpaal genageld wordt als je twintig jaar geleden toen je dronken was een keer een Halloween feest bezocht hebt met een indianenpakje aan maar aan de andere kant nog staten heeft waar feitelijk een onofficieel apartheidsregime aan de macht is? Mwah veeg eerst jullie eigen straatje maar schoon
                                              Een groepje Canadese vloggers en een Tilburgs actiecomitee met vijf leden en een ton subsidie is ook niet echt representatief denk ik , maar goed als een half procent van de potentële eftelingbezoekers wegblijft hebben we het over 25000 mensen a 40 Euro intree en nog een Euro of 60 voor eten, parkeergeld en een souvenirtje dan kom ik op 2,5 miljoen per jaar , wat zou het kosten om een 40 jaar oude attractie die waarschijnlijk toch al aan modernisering toe was te restylen? En wat levert al die extra publiciteit die er gratis aan besteed wordt op?

                                              De rest van die kritiek is in mijn ogen allemaal ver gezocht in dat carnavalsgebeuren met dat irritante muziekje wordt van zowat ieder land een stereotiep beeld neergezet , het zou eerder discriminerend zijn als je daar niet vertegenwoordigd wordt

                                              Terwijl in de fata morgana een bootreis door een arabische stad wordt aangeboden waar je buikdanseressen bedelaars en onguur volk voorbij ziet komen en bij vertrek wordt er nog zomaar zonder reden of provocatie een kanon op je leeggeschoten ook
                                              Daar hoor je niemand over (nog niet tenminste)
                                              Last edited by ome aad; 08-07-2021, 08:28.

                                              Comment


                                              • er zijn zoveel bevolkingsgroepen die achtergesteld voelen, denk eens aan Marokkanen

                                                Comment


                                                • racisme is van alle tijden en onder alle bevolkingsgroepen of religies etc. Dat moet bestreden worden, maar zal nooit verdwijnen zoals criminaliteit nooit zal verdwijnen. Maar er zijn ook mensen die hier in te doorschieten om alles maar ook discriminatie te schuiven. En dat geeft weer verzet bij anderen waarbij het echte doel voorbij wordt geschoten.

                                                  Comment


                                                  • Ook dat en iedereen maakt zich weer druk om andere dingen of meer of minder dan een ander. Zo schrijven wij hier weer op een forum met al onze meningen, dat zullen anderen weer wat van vinden...

                                                    Comment

                                                    Working...
                                                    X