Dat XR tuig heeft weer de a12 bezet, gvd arresteren, boete, strafblad en factuur vd kosten meegeven, , Malieveld mogen ze staan, hoe moeilijk is het
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Klimaat/natuur
Collapse
X
-
ze zijn nu verwijderd door de politie en afgevoerd van onze belastingcenten en veel ondernemers weer schade in Den Haag,, terwijl ze demonstreren tegen een regering die er niet actief zit, ze zijn immers demissionair en dat op een zaterdag als ze daar ook niet aanwezig zijn
dus alleen schade voor de economie, ondernemers en reizigers en bewoners van die regio
wordt tijd voor tegen akties,
Comment
-
https://www.telegraaf.nl/financieel/.../86023626.html
Hergebruik waardevolle grondstoffen loopt vast door milieuwetgeving: ’Bedrijven worden kapot gereguleerd en stoppen met investeringen’
Amsterdam- Steeds meer ondernemers zetten in op een circulaire economie: reststromen uit productie hergebruiken of opwaarderen tot nieuwe grondstoffen. Wat ooit als afval werd gezien, kan met slimme verwerkingsmethoden uitgroeien tot de basis van nieuwe producten. Maar juist die duurzame ambitie botst met milieuwetgeving. ,,Dit is onuitvoerbaar.”
Nederland wil voorop lopen. Het kabinet zegt voor alle productieresten en afval in 2050 een volledig circulaire economie te willen. Nederland moet zo min mogelijk grondstoffen inslaan en vooral hergebruiken van wat nu afval heet.
Maar het Utrechtse AquaMinerals weet als geen ander hoe taai de weg naar een circulaire economie kan zijn. Het geeft reststromen van drinkwaterbedrijven en waterschappen een tweede leven. Het heeft zeven jaar gekost om een uitspraak te krijgen van de overheid dat het mineraal struviet uit afvalwater geen afvalstof is en als bron van fosfaat gebruikt mag worden.
Een doorsnee ondernemer zou dat nooit hebben volgehouden”, zegt directeur Olaf van der Kolk. ,,Het is de moeite niet waard.” Voor AquaMinerals was het dat wel: de doorbraak past in de strategie van de watersector om steeds meer grondstoffen, zoals cellulose en stikstofproducten, terug te winnen uit water. Bovendien konden de kosten en risico’s gespreid worden, omdat het bedrijf voor de hele watersector werkt
Systeemverandering nodig
Het bedrijf heeft de handen ineen geslagen met de Unie van Waterschappen, Invest-NL, netwerk Groene Chemie, Nieuwe Economie en VNO-NCW om via het project End-of-Waste oplossingen aan te dragen die de procedures kunnen versnellen. „Maar om het probleem echt op te lossen is een systeemverandering nodig”, zegt Sanne Westra, beleidssecretaris circulaire economie van werkgeversorganisatie VNO-NCW. „En dat begint bij de definitie van afval
De huidige milieuwetgeving is gebaseerd op het lineaire model van produceren, gebruiken en weggooien, zegt Westra. Zodra een bedrijf zich ontdoet van een stof, wordt die juridisch als afval gezien. ,,Ook als het materiaal nog prima herbruikbaar is.” Bestaande regels over de veilige toepassing van grondstoffen gelden daardoor niet voor reststromen
Maar in een circulaire economie zijn reststromen juíst grondstoffen”, zegt zij. Om de juridische erkenning ’einde-áfval’ te krijgen, moeten ondernemers ingewikkelde procedures doorlopen. ,,Zonder garantie op goedkeuring. Het maakt het hergebruik van reststromen complex en investeringen risicovol
Einde-afvalstatus
Een bedrijf moet aan specifieke voorwaarden voldoen om een zogeheten einde-afvalstatus te krijgen voor een bepaald materiaal. Zo moet het materiaal niet alleen aan veiligheidsnormen voldoen, het moet ook daadwerkelijk gebruikt worden als product of grondstof en er moet een commerciële markt voor zijn
Bedrijven zijn in eerste instantie zelf verantwoordelijk voor het beoordelen of een reststroom veilig en verantwoord kan worden ingezet. ,,Er zijn handreikingen beschikbaar, maar geen duidelijke checklist of loket waar ze terechtkunnen voor een bindend oordeel”, zegt Westra van VNO-NCW
Als autoriteiten, zoals de omgevingsdiensten, zeggen: laat je dossier eens zien, dan kan het voorkomen dat zij de reststroom toch als afvalstof zien. Als bedrijf heb je dus eigenlijk nooit volledige rechtszekerheid”, stelt zij. „Dat remt innovatie en zorgt ervoor dat veel bedrijven terugvallen op primaire grondstoffen
Plasticrecycling
In plasticrecycling liep Nederland voorop in Europa, schetst sectoreconoom Peter van Ees van ABN Amro. Maar de strenge regels golden niet voor buitenlandse producenten die naar Nederland exporteren. „Denk aan bloempotten van gerecycled plastic.” De kaalslag is al zichtbaar.
Een vijftiental recyclaars, die van ingezameld plastic nieuwe grondstof maken, ging afgelopen twee jaar financieel onderuit. „Ze produceren plastic dat duurder is dan wat bedrijven ook aan nieuw plastic importeren uit Azië en de VS. Tegen die dumpprijzen kunnen ze niet op”, zegt Jeroen Stein van de brancheclub Vereniging Afvalbedrijven. Hierdoor is bijna een kwart van de Nederlandse recyclingcapaciteit verdwenen.
Daar bovenop komt met Prinsjesdag waarschijnlijk 567 miljoen euro aan extra belasting op plastic. Concurrenten in het buitenland kennen zo’n heffing niet. „Dit is niet meer te doen. Wij zinnen op acties”, zegt Klein. „Dit is onwerkbaar. Afval verdwijnt zo voor verwerking naar het buitenland. Zo bereik je ook de klimaatdoelen niet.”
Staalslakken
Van der Kolk van AquaMinerals benadrukt dat hij niet vindt dat de eisen verlaagd moeten worden. ,,De regels an sich zijn niet slecht. Ze zorgen ervoor dat mens en milieu beschermd worden.” Hij wijst op de staalslakken van Tata. ,,Ik weet niet hoe dat precies gegaan is, maar niemand wil dat er reststromen in het milieu komen die schade veroorzaken.”
Zijn collega, duurzaamheidsexpert Aalke de Jong, ziet dat circulaire stoffen kritischer worden bekeken dan de virgin grondstoffen. „Dat is enerzijds vreemd, maar ook begrijpelijk, omdat het voor iedereen nieuw is. Niemand wil risico lopen.” Van der Kolk noemt ook de vereiste dat er een markt is voor het product een goede zaak. „Je wilt immers niet dat afvalstromen zich opstapelen omdat je het niet kwijt kunt, of kwaadwillenden vervelende afvalstoffen ’verstoppen’ in producten.”
De Nederlandse start-up SusPhos heeft een manier gevonden om uit de as van verbrand zuiveringsslib een product terug te winnen dat geschikt is als bindmiddel voor de cementindustrie. Maar voorlopig kunnen ze het niet op de markt brengen, omdat het nog geen zogeheten einde-afvalstatus heeft. „Het is een beetje een kip-ei probleem”, vertelt Xandra Weinbeck van Invest-NL. ,,Om een markt te creëren hebben ze een product nodig. Maar om het product te mogen maken, hebben ze eerst een markt nodig.”
Trage besluitvorming
Weinbeck benadrukt dat zolang deze problemen niet opgelost zijn de circulaire economie stagneert. „We willen niet dat bedrijven het land verlaten vanwege de trage besluitvorming of alsnog terugvallen op primaire grondstoffen. Het gebrek aan rechtszekerheid vertraagt investeringen en de ontwikkeling van circulaire initiatieven”, zegt hij. „De reststroomproblematiek is bovendien niet het enige dat ze erbij krijgen. Ze hebben ook te maken met stikstof, netcongestie en de omgevingsruimte. Het is eigenlijk niet te doen.”
Daar kan Susphos over meepraten. Het bedrijf heeft wel groen licht gekregen voor het terugwinnen van fosfaat uit de as van rioolslib. En het heeft de aanbesteding gewonnen voor een fosfaatrecyclingfabriek in Moerdijk
„Dat is nogal paradoxaal omdat de fabriek na realisatie juist zal leiden tot naar schatting 23.000 ton aan te vermijden CO2 per jaar”, aldus ceo en oprichter de Boer. „Uitstel betekent bovendien dat onnodig veel fosfaat verloren gaat via het afvalwater. Met de fosfaatrecyclingfabriek verwachten we 3,2 miljoen kilo terug te winnen
Faillissementen
Hoewel exacte cijfers ontbreken, bevestigt Westra dat meerdere bedrijven hun plannen hebben moeten staken. „Niet per se faillissementen, maar wel het afzien van circulaire investeringen. En dat terwijl we in 2030 al enorme hoeveelheden gerecyclede materialen nodig hebben.” Ook op Europees niveau is verandering nodig
Westra: „De definitie van afval in de Europese kaderrichtlijn moet op de schop. We willen toe naar ’grondstof tenzij’, zodat reststromen langer hun status als grondstof behouden.” Volgens haar biedt de Europese Circulaire Economie Act, die mogelijk in 2027 ingaat, perspectief. „Maar drie jaar wachten is te lang
VNO-NCW is voorstander van een waakhond, de Grondstoffenautoriteit, die rechtsoordelen afgeeft die ook gelden wanneer het bedrijf met zijn product over de grens gaat. „In het verleden gaf Rijkswaterstaat zulke rechtsoordelen”, zegt Westra, ,,maar zij zijn gestopt, omdat ze werden overvraagd
’Indiase verwerkers, waar ik al veertig jaar kom, haakten af’
Ivo Besselsen verwerkte vijftig jaar lang kunststof zoals pvc. ,,Ik heb altijd bewezen dat kunststoffen aantoonbaar circulair te verwerken zijn.” Maar volgens de Nederlandse interpretatie van Europese regels wordt zijn opgehaalde materiaal zoals industrieel pvc-afval, als ’afval’ bestempeld
Voor de export moest het bedrijf met rapporten aantonen dat zijn plastics en pvc, die jarenlang werd verwerkt tot laarzen, zeil, beddenmateriaal of smartphonehoesjes, geen afval betrof. Afnemers moeten dat bevestigen. ,,Bij Indiase verwerkers, waar ik al veertig jaar kom, ontstond argwaan. Zij haakten af. Ook omdat import uit andere EU-landen gewoon doorgaat zonder belemmeringen”, zo hekelt hij de Nederlandse aanpak. Na twee jaar stilstand ging zijn bedrijf PVC Recycling Lelystad failliet. ,,Ik zie collega’s kapotgaan. Kapot gereguleerd, geen afzet, geen investeringen. Materiaalstromen verdwijnen nu in de verbranding of op de stort
Comment
-
https://www.buttkicken.nl/2025/09/09...n-de-waarheid/
99 woorden: De waarheid
Screenshot
Nieuws uit het kamp van Greta en de Gretariërs, die onderweg naar Gaza zijn om Israël een poepie te laten ruiken.
De Telegraaf meldt: “Activisten op een van de schepen die onderweg zijn naar Gaza, claimen op de Middellandse Zee geraakt te zijn door mogelijk een drone”.
De Telegraaf meldt ook: “Een woordvoerder van de Tunesische Nationale Garde laat weten dat er geen drones gesignaleerd zijn. Er is brand aan boord geweest, maar dat is volgens eerste onderzoeken veroorzaakt door een aansteker of een sigarettenpeuk.”
Geloof je de Gretariërs?
Stem links.
Geloof je niet in sprookjes?
Stem dan verstandig.
Comment
-
-
https://www.ad.nl/politiek/kabinet-s...king~a7747c65/
Tata Steel in IJmuiden. © Getty Images / Sjoerd van der Wa
Kabinet stelt nationale CO2-heffing voor industrie buiten werking
Het demissionaire kabinet stelt de nationale CO2-heffing voor de industrie buiten werking. Dat staat in de plannen die op Prinsjesdag bekend worden gemaakt, bevestigen Haagse bronnen na een bericht van De Telegraaf.
Een Kamermeerderheid onder aanvoering van het CDA drong al eerder aan op deze stap, waaraan klimaat- en energieminister Sophie Hermans (VVD) nu gehoor geeft.
De CO2-heffing blijft op papier wel bestaan, maar wordt zo ingericht dat die de industrie geen pijn meer kan doen. Bedrijven mogen bijvoorbeeld meer uitstoten voordat zij worden aangeslagen. Het merendeel blijft nu al onder die vrijgestelde hoeveelheid CO2, die evenwel jaarlijks daalt om bedrijven aan te zetten tot verduurzaming.
Door de uitstootbelasting niet helemaal te schrappen, voorkomt het kabinet een korting op de ontvangsten uit het Brusselse coronaherstelfonds. Die had de staatskas 1,2 miljard euro kunnen kosten.
Coronasteun terugbetalen
De CO2-heffing ligt al langer onder vuur. Een flink deel van de Tweede Kamer wilde ervan af, maar lange tijd hielden het kabinet - en de VVD van Klimaatminister Sophie Hermans - eraan vast. Uiteindelijk ging deze zomer ook de VVD overstag.
Maar de uitstootbelasting kan niet zomaar geschrapt worden. Dan zou Nederland namelijk 1,2 miljard euro aan coronasteun aan Brussel moeten terugbetalen. Daarom heeft het kabinet nu een list bedacht. Op papier blijft de heffing straks bestaan, maar bedrijven hoeven niet te betalen omdat de belasting buiten werking wordt gesteld.
Zo hoopt het kabinet aan de formele Brusselse subsidie-eisen te voldoen en de grote bedrijven toch ook tevreden te stellen.
Comment
-
-
https://www.telegraaf.nl/financieel/...mender=Proteus
Het is met de verre vliegtaks straks voordelen om te vliegen met een overstap van concurrenten van KLM. © ANP/HHVerre vliegtaks: ’Omvliegen is straks goedkoper dan rechtstreeks’
Amsterdam - De verre vliegtaks die het kabinet wil invoeren creërt een ongelijk speelveld voor luchtvaartmaatschappij KLM. Dat blijkt uit een rondgang in de branche. Reizigers die met een overstap in bijvoorbeeld het Midden-Oosten naar Azië of Afrika reizen, hoeven dan minder vliegbelasting te betalen dan als ze rechtsstreeks met KLM zouden vliegen.
Bij Prinsjesdag zal het kabinet aankondigen dat er vanaf 2027 70,46 euro aan vliegtaks geheven wordt voor bestemmingen die meer dan 5000 kilometer weg zijn. Voor vluchten minder dan 2000 kilometer blijft het ’lage’ tarief gelden van 29,40 euro, dat per 1 januari verder omhoog gaat naar 30,25 euro. Voor bestemmingen op een afstand tussen de 2000 en 5000 kilometer gaat een tarief gelden van 47,24 euro.
„De verre vliegtaks gaat regelrecht in tegen miljoenen Nederlanders die graag betaalbaar met het het vliegtuig op reis gaan. Den Haag vuurt de ene vuurpijl na de andere op de sector af, zonder zich enige rekenschap te geven over de consequenties. Vliegen kan niet onbeperkt belast worden. Het milieu schiet er niets mee op, want de reiziger zal de auto pakken en vanaf Düsseldorf of Brussel vertrekken”, zegt voorman Marnix Fruitema van luchtvaartkoepel Barin in een reactie op het Prinsjesdagvoorstel.
Melkkoe
De vliegtaks werd vorig jaar al aangekondigd en heeft uitsluitend tot doel om de schatkist te vullen. Het belasten van verre vluchten zou zo’n 275 miljoen extra in het laatje moeten brengen. Volgens het ministerie van Financiën zouden de ’weglek’-effecten beperkt zijn, dus passagiers die via elders vliegen. Fruitema bestrijdt dit. „Het verleden wijst uit dat 10 tot 20 procent van de reizigers bij dit soort bedragen over de grens gaat vliegen.”
Dit jaar was al een grote toename te zien van Nederlanders die via Duitse en Belgische luchthavens vliegen. In België bedraagt de vliegtaks vijf euro. De introductie van de verre vliegtaks is maar het begin om het vliegen nóg duurder te maken. De verwachting is dat deze verder wordt opgeschroefd, want de opbrengst van ruim 600 miljoen euro moet in de jaren daarna verder stijgen naar haast 1 miljard euro.
In Duitsland geldt al een soortgelijk systeem dat Nederland wil invoeren, met het verschil dat het ’basistarief’ met 12,73 euro een stuk lager is. Hierdoor zijn Duitse luchthavens goedkoper dan Nederlandse. Bronnen meldden eerder dat Nederland niet genoeg ’zou ophalen’ als het basistarief verlaagd zou worden naar Duitse analogie. De meeste vluchten vanaf Schiphol zijn binnen Europa.
Klap
Voor luchtvaartmaatschappij KLM is de verre vliegtaks een nieuwe klap op de al gestegen havengelden van Schiphol. KLM vliegt de meeste verre bestemmingen vanaf Schiphol en wordt door het voorstel verder onder druk gezet, want het kan reizigers verliezen aan concurrenten als Turkish Airlines of Qatar Airways. Er lijkt nu immers niets geregeld voor reizigers die naar verre bestemmingen Azië of Afrika vliegen via overstapknooppunten die tussen 2000 en 5000 kilometer liggen.
Qatar, wiens luchtvaartmaatschappij aan een enorme expansie bezig is, valt daar net binnen. Turkije, dat grote ambities heeft met hun vrij nieuwe internationale luchthaven in Istanboel, valt ook binnen het tarief van 47, 24 euro in plaats van 70,24, dat anders afgetikt zou moeten worden. Dit scheelt een gezin met twee kinderen honderd euro. „Het wordt voor verre bestemmingen aantrekkelijker om via een overstap te vliegen. Dat betekent minder inkomsten, meer klimaatimpact en wederom gaat dit ten koste van het Nederlandse bedrijfsleven” , zegt voorman Frank Radstake van reiskoepel ANVR. „En hoe ga je om met grensgebieden. Het is goed verdedigbaar dat overzeese gebiedsdelen onder het lage tarief vallen, want bezoek aan vrienden en familie moet betaalbaar zijn. Maar hoe ga je om grensgebieden. Moet Turkije duurder worden dan Griekenland?” KLM wil pas reageren op het voorstel voor verre vliegtaks als deze officieel is bekend gemaakt.
Comment
Comment