Dat XR tuig heeft weer de a12 bezet, gvd arresteren, boete, strafblad en factuur vd kosten meegeven, , Malieveld mogen ze staan, hoe moeilijk is het
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Klimaat/natuur
Collapse
X
-
ze zijn nu verwijderd door de politie en afgevoerd van onze belastingcenten en veel ondernemers weer schade in Den Haag,, terwijl ze demonstreren tegen een regering die er niet actief zit, ze zijn immers demissionair en dat op een zaterdag als ze daar ook niet aanwezig zijn
dus alleen schade voor de economie, ondernemers en reizigers en bewoners van die regio
wordt tijd voor tegen akties,
Comment
-
https://www.telegraaf.nl/financieel/.../86023626.html
Hergebruik waardevolle grondstoffen loopt vast door milieuwetgeving: ’Bedrijven worden kapot gereguleerd en stoppen met investeringen’
Amsterdam- Steeds meer ondernemers zetten in op een circulaire economie: reststromen uit productie hergebruiken of opwaarderen tot nieuwe grondstoffen. Wat ooit als afval werd gezien, kan met slimme verwerkingsmethoden uitgroeien tot de basis van nieuwe producten. Maar juist die duurzame ambitie botst met milieuwetgeving. ,,Dit is onuitvoerbaar.”
Nederland wil voorop lopen. Het kabinet zegt voor alle productieresten en afval in 2050 een volledig circulaire economie te willen. Nederland moet zo min mogelijk grondstoffen inslaan en vooral hergebruiken van wat nu afval heet.
Maar het Utrechtse AquaMinerals weet als geen ander hoe taai de weg naar een circulaire economie kan zijn. Het geeft reststromen van drinkwaterbedrijven en waterschappen een tweede leven. Het heeft zeven jaar gekost om een uitspraak te krijgen van de overheid dat het mineraal struviet uit afvalwater geen afvalstof is en als bron van fosfaat gebruikt mag worden.
Een doorsnee ondernemer zou dat nooit hebben volgehouden”, zegt directeur Olaf van der Kolk. ,,Het is de moeite niet waard.” Voor AquaMinerals was het dat wel: de doorbraak past in de strategie van de watersector om steeds meer grondstoffen, zoals cellulose en stikstofproducten, terug te winnen uit water. Bovendien konden de kosten en risico’s gespreid worden, omdat het bedrijf voor de hele watersector werkt
Systeemverandering nodig
Het bedrijf heeft de handen ineen geslagen met de Unie van Waterschappen, Invest-NL, netwerk Groene Chemie, Nieuwe Economie en VNO-NCW om via het project End-of-Waste oplossingen aan te dragen die de procedures kunnen versnellen. „Maar om het probleem echt op te lossen is een systeemverandering nodig”, zegt Sanne Westra, beleidssecretaris circulaire economie van werkgeversorganisatie VNO-NCW. „En dat begint bij de definitie van afval
De huidige milieuwetgeving is gebaseerd op het lineaire model van produceren, gebruiken en weggooien, zegt Westra. Zodra een bedrijf zich ontdoet van een stof, wordt die juridisch als afval gezien. ,,Ook als het materiaal nog prima herbruikbaar is.” Bestaande regels over de veilige toepassing van grondstoffen gelden daardoor niet voor reststromen
Maar in een circulaire economie zijn reststromen juíst grondstoffen”, zegt zij. Om de juridische erkenning ’einde-áfval’ te krijgen, moeten ondernemers ingewikkelde procedures doorlopen. ,,Zonder garantie op goedkeuring. Het maakt het hergebruik van reststromen complex en investeringen risicovol
Einde-afvalstatus
Een bedrijf moet aan specifieke voorwaarden voldoen om een zogeheten einde-afvalstatus te krijgen voor een bepaald materiaal. Zo moet het materiaal niet alleen aan veiligheidsnormen voldoen, het moet ook daadwerkelijk gebruikt worden als product of grondstof en er moet een commerciële markt voor zijn
Bedrijven zijn in eerste instantie zelf verantwoordelijk voor het beoordelen of een reststroom veilig en verantwoord kan worden ingezet. ,,Er zijn handreikingen beschikbaar, maar geen duidelijke checklist of loket waar ze terechtkunnen voor een bindend oordeel”, zegt Westra van VNO-NCW
Als autoriteiten, zoals de omgevingsdiensten, zeggen: laat je dossier eens zien, dan kan het voorkomen dat zij de reststroom toch als afvalstof zien. Als bedrijf heb je dus eigenlijk nooit volledige rechtszekerheid”, stelt zij. „Dat remt innovatie en zorgt ervoor dat veel bedrijven terugvallen op primaire grondstoffen
Plasticrecycling
In plasticrecycling liep Nederland voorop in Europa, schetst sectoreconoom Peter van Ees van ABN Amro. Maar de strenge regels golden niet voor buitenlandse producenten die naar Nederland exporteren. „Denk aan bloempotten van gerecycled plastic.” De kaalslag is al zichtbaar.
Een vijftiental recyclaars, die van ingezameld plastic nieuwe grondstof maken, ging afgelopen twee jaar financieel onderuit. „Ze produceren plastic dat duurder is dan wat bedrijven ook aan nieuw plastic importeren uit Azië en de VS. Tegen die dumpprijzen kunnen ze niet op”, zegt Jeroen Stein van de brancheclub Vereniging Afvalbedrijven. Hierdoor is bijna een kwart van de Nederlandse recyclingcapaciteit verdwenen.
Daar bovenop komt met Prinsjesdag waarschijnlijk 567 miljoen euro aan extra belasting op plastic. Concurrenten in het buitenland kennen zo’n heffing niet. „Dit is niet meer te doen. Wij zinnen op acties”, zegt Klein. „Dit is onwerkbaar. Afval verdwijnt zo voor verwerking naar het buitenland. Zo bereik je ook de klimaatdoelen niet.”
Staalslakken
Van der Kolk van AquaMinerals benadrukt dat hij niet vindt dat de eisen verlaagd moeten worden. ,,De regels an sich zijn niet slecht. Ze zorgen ervoor dat mens en milieu beschermd worden.” Hij wijst op de staalslakken van Tata. ,,Ik weet niet hoe dat precies gegaan is, maar niemand wil dat er reststromen in het milieu komen die schade veroorzaken.”
Zijn collega, duurzaamheidsexpert Aalke de Jong, ziet dat circulaire stoffen kritischer worden bekeken dan de virgin grondstoffen. „Dat is enerzijds vreemd, maar ook begrijpelijk, omdat het voor iedereen nieuw is. Niemand wil risico lopen.” Van der Kolk noemt ook de vereiste dat er een markt is voor het product een goede zaak. „Je wilt immers niet dat afvalstromen zich opstapelen omdat je het niet kwijt kunt, of kwaadwillenden vervelende afvalstoffen ’verstoppen’ in producten.”
De Nederlandse start-up SusPhos heeft een manier gevonden om uit de as van verbrand zuiveringsslib een product terug te winnen dat geschikt is als bindmiddel voor de cementindustrie. Maar voorlopig kunnen ze het niet op de markt brengen, omdat het nog geen zogeheten einde-afvalstatus heeft. „Het is een beetje een kip-ei probleem”, vertelt Xandra Weinbeck van Invest-NL. ,,Om een markt te creëren hebben ze een product nodig. Maar om het product te mogen maken, hebben ze eerst een markt nodig.”
Trage besluitvorming
Weinbeck benadrukt dat zolang deze problemen niet opgelost zijn de circulaire economie stagneert. „We willen niet dat bedrijven het land verlaten vanwege de trage besluitvorming of alsnog terugvallen op primaire grondstoffen. Het gebrek aan rechtszekerheid vertraagt investeringen en de ontwikkeling van circulaire initiatieven”, zegt hij. „De reststroomproblematiek is bovendien niet het enige dat ze erbij krijgen. Ze hebben ook te maken met stikstof, netcongestie en de omgevingsruimte. Het is eigenlijk niet te doen.”
Daar kan Susphos over meepraten. Het bedrijf heeft wel groen licht gekregen voor het terugwinnen van fosfaat uit de as van rioolslib. En het heeft de aanbesteding gewonnen voor een fosfaatrecyclingfabriek in Moerdijk
„Dat is nogal paradoxaal omdat de fabriek na realisatie juist zal leiden tot naar schatting 23.000 ton aan te vermijden CO2 per jaar”, aldus ceo en oprichter de Boer. „Uitstel betekent bovendien dat onnodig veel fosfaat verloren gaat via het afvalwater. Met de fosfaatrecyclingfabriek verwachten we 3,2 miljoen kilo terug te winnen
Faillissementen
Hoewel exacte cijfers ontbreken, bevestigt Westra dat meerdere bedrijven hun plannen hebben moeten staken. „Niet per se faillissementen, maar wel het afzien van circulaire investeringen. En dat terwijl we in 2030 al enorme hoeveelheden gerecyclede materialen nodig hebben.” Ook op Europees niveau is verandering nodig
Westra: „De definitie van afval in de Europese kaderrichtlijn moet op de schop. We willen toe naar ’grondstof tenzij’, zodat reststromen langer hun status als grondstof behouden.” Volgens haar biedt de Europese Circulaire Economie Act, die mogelijk in 2027 ingaat, perspectief. „Maar drie jaar wachten is te lang
VNO-NCW is voorstander van een waakhond, de Grondstoffenautoriteit, die rechtsoordelen afgeeft die ook gelden wanneer het bedrijf met zijn product over de grens gaat. „In het verleden gaf Rijkswaterstaat zulke rechtsoordelen”, zegt Westra, ,,maar zij zijn gestopt, omdat ze werden overvraagd
’Indiase verwerkers, waar ik al veertig jaar kom, haakten af’
Ivo Besselsen verwerkte vijftig jaar lang kunststof zoals pvc. ,,Ik heb altijd bewezen dat kunststoffen aantoonbaar circulair te verwerken zijn.” Maar volgens de Nederlandse interpretatie van Europese regels wordt zijn opgehaalde materiaal zoals industrieel pvc-afval, als ’afval’ bestempeld
Voor de export moest het bedrijf met rapporten aantonen dat zijn plastics en pvc, die jarenlang werd verwerkt tot laarzen, zeil, beddenmateriaal of smartphonehoesjes, geen afval betrof. Afnemers moeten dat bevestigen. ,,Bij Indiase verwerkers, waar ik al veertig jaar kom, ontstond argwaan. Zij haakten af. Ook omdat import uit andere EU-landen gewoon doorgaat zonder belemmeringen”, zo hekelt hij de Nederlandse aanpak. Na twee jaar stilstand ging zijn bedrijf PVC Recycling Lelystad failliet. ,,Ik zie collega’s kapotgaan. Kapot gereguleerd, geen afzet, geen investeringen. Materiaalstromen verdwijnen nu in de verbranding of op de stort
Comment
-
https://www.buttkicken.nl/2025/09/09...n-de-waarheid/
99 woorden: De waarheid
Screenshot
Nieuws uit het kamp van Greta en de Gretariërs, die onderweg naar Gaza zijn om Israël een poepie te laten ruiken.
De Telegraaf meldt: “Activisten op een van de schepen die onderweg zijn naar Gaza, claimen op de Middellandse Zee geraakt te zijn door mogelijk een drone”.
De Telegraaf meldt ook: “Een woordvoerder van de Tunesische Nationale Garde laat weten dat er geen drones gesignaleerd zijn. Er is brand aan boord geweest, maar dat is volgens eerste onderzoeken veroorzaakt door een aansteker of een sigarettenpeuk.”
Geloof je de Gretariërs?
Stem links.
Geloof je niet in sprookjes?
Stem dan verstandig.
Comment
-
-
https://www.ad.nl/politiek/kabinet-s...king~a7747c65/
Tata Steel in IJmuiden. © Getty Images / Sjoerd van der Wa
Kabinet stelt nationale CO2-heffing voor industrie buiten werking
Het demissionaire kabinet stelt de nationale CO2-heffing voor de industrie buiten werking. Dat staat in de plannen die op Prinsjesdag bekend worden gemaakt, bevestigen Haagse bronnen na een bericht van De Telegraaf.
Een Kamermeerderheid onder aanvoering van het CDA drong al eerder aan op deze stap, waaraan klimaat- en energieminister Sophie Hermans (VVD) nu gehoor geeft.
De CO2-heffing blijft op papier wel bestaan, maar wordt zo ingericht dat die de industrie geen pijn meer kan doen. Bedrijven mogen bijvoorbeeld meer uitstoten voordat zij worden aangeslagen. Het merendeel blijft nu al onder die vrijgestelde hoeveelheid CO2, die evenwel jaarlijks daalt om bedrijven aan te zetten tot verduurzaming.
Door de uitstootbelasting niet helemaal te schrappen, voorkomt het kabinet een korting op de ontvangsten uit het Brusselse coronaherstelfonds. Die had de staatskas 1,2 miljard euro kunnen kosten.
Coronasteun terugbetalen
De CO2-heffing ligt al langer onder vuur. Een flink deel van de Tweede Kamer wilde ervan af, maar lange tijd hielden het kabinet - en de VVD van Klimaatminister Sophie Hermans - eraan vast. Uiteindelijk ging deze zomer ook de VVD overstag.
Maar de uitstootbelasting kan niet zomaar geschrapt worden. Dan zou Nederland namelijk 1,2 miljard euro aan coronasteun aan Brussel moeten terugbetalen. Daarom heeft het kabinet nu een list bedacht. Op papier blijft de heffing straks bestaan, maar bedrijven hoeven niet te betalen omdat de belasting buiten werking wordt gesteld.
Zo hoopt het kabinet aan de formele Brusselse subsidie-eisen te voldoen en de grote bedrijven toch ook tevreden te stellen.
Comment
-
-
https://www.telegraaf.nl/financieel/...mender=Proteus
Het is met de verre vliegtaks straks voordelen om te vliegen met een overstap van concurrenten van KLM. © ANP/HHVerre vliegtaks: ’Omvliegen is straks goedkoper dan rechtstreeks’
Amsterdam - De verre vliegtaks die het kabinet wil invoeren creërt een ongelijk speelveld voor luchtvaartmaatschappij KLM. Dat blijkt uit een rondgang in de branche. Reizigers die met een overstap in bijvoorbeeld het Midden-Oosten naar Azië of Afrika reizen, hoeven dan minder vliegbelasting te betalen dan als ze rechtsstreeks met KLM zouden vliegen.
Bij Prinsjesdag zal het kabinet aankondigen dat er vanaf 2027 70,46 euro aan vliegtaks geheven wordt voor bestemmingen die meer dan 5000 kilometer weg zijn. Voor vluchten minder dan 2000 kilometer blijft het ’lage’ tarief gelden van 29,40 euro, dat per 1 januari verder omhoog gaat naar 30,25 euro. Voor bestemmingen op een afstand tussen de 2000 en 5000 kilometer gaat een tarief gelden van 47,24 euro.
„De verre vliegtaks gaat regelrecht in tegen miljoenen Nederlanders die graag betaalbaar met het het vliegtuig op reis gaan. Den Haag vuurt de ene vuurpijl na de andere op de sector af, zonder zich enige rekenschap te geven over de consequenties. Vliegen kan niet onbeperkt belast worden. Het milieu schiet er niets mee op, want de reiziger zal de auto pakken en vanaf Düsseldorf of Brussel vertrekken”, zegt voorman Marnix Fruitema van luchtvaartkoepel Barin in een reactie op het Prinsjesdagvoorstel.
Melkkoe
De vliegtaks werd vorig jaar al aangekondigd en heeft uitsluitend tot doel om de schatkist te vullen. Het belasten van verre vluchten zou zo’n 275 miljoen extra in het laatje moeten brengen. Volgens het ministerie van Financiën zouden de ’weglek’-effecten beperkt zijn, dus passagiers die via elders vliegen. Fruitema bestrijdt dit. „Het verleden wijst uit dat 10 tot 20 procent van de reizigers bij dit soort bedragen over de grens gaat vliegen.”
Dit jaar was al een grote toename te zien van Nederlanders die via Duitse en Belgische luchthavens vliegen. In België bedraagt de vliegtaks vijf euro. De introductie van de verre vliegtaks is maar het begin om het vliegen nóg duurder te maken. De verwachting is dat deze verder wordt opgeschroefd, want de opbrengst van ruim 600 miljoen euro moet in de jaren daarna verder stijgen naar haast 1 miljard euro.
In Duitsland geldt al een soortgelijk systeem dat Nederland wil invoeren, met het verschil dat het ’basistarief’ met 12,73 euro een stuk lager is. Hierdoor zijn Duitse luchthavens goedkoper dan Nederlandse. Bronnen meldden eerder dat Nederland niet genoeg ’zou ophalen’ als het basistarief verlaagd zou worden naar Duitse analogie. De meeste vluchten vanaf Schiphol zijn binnen Europa.
Klap
Voor luchtvaartmaatschappij KLM is de verre vliegtaks een nieuwe klap op de al gestegen havengelden van Schiphol. KLM vliegt de meeste verre bestemmingen vanaf Schiphol en wordt door het voorstel verder onder druk gezet, want het kan reizigers verliezen aan concurrenten als Turkish Airlines of Qatar Airways. Er lijkt nu immers niets geregeld voor reizigers die naar verre bestemmingen Azië of Afrika vliegen via overstapknooppunten die tussen 2000 en 5000 kilometer liggen.
Qatar, wiens luchtvaartmaatschappij aan een enorme expansie bezig is, valt daar net binnen. Turkije, dat grote ambities heeft met hun vrij nieuwe internationale luchthaven in Istanboel, valt ook binnen het tarief van 47, 24 euro in plaats van 70,24, dat anders afgetikt zou moeten worden. Dit scheelt een gezin met twee kinderen honderd euro. „Het wordt voor verre bestemmingen aantrekkelijker om via een overstap te vliegen. Dat betekent minder inkomsten, meer klimaatimpact en wederom gaat dit ten koste van het Nederlandse bedrijfsleven” , zegt voorman Frank Radstake van reiskoepel ANVR. „En hoe ga je om met grensgebieden. Het is goed verdedigbaar dat overzeese gebiedsdelen onder het lage tarief vallen, want bezoek aan vrienden en familie moet betaalbaar zijn. Maar hoe ga je om grensgebieden. Moet Turkije duurder worden dan Griekenland?” KLM wil pas reageren op het voorstel voor verre vliegtaks als deze officieel is bekend gemaakt.
Comment
-
https://www.telegraaf.nl/politiek/ka.../90467005.html
Het windmolenpark Hollandse Kust Zuid van Vattenfall. © ANP
Contracten met prijsgaranties voor leveranciers in de maak
Kabinet trekt knip voor windparken op zee: minister Hermans haalt miljard uit Klimaatfonds
Den Haag- Om de aanleg van windmolens op zee te stimuleren, trekt het demissionaire kabinet bijna 1 miljard euro uit het Klimaatfonds. Daarmee wordt de bouw gesubsidieerd van parken die de hoeveelheid opgewekte groene stroom flink moeten vergroten.
Dat gaat het kabinet vandaag, op Prinsjesdag, bekend maken, melden ingewijden aan De Telegraaf. Voor de lange termijn werkt minister Hermans (Klimaat en Groene Groei) aan een wetsvoorstel om garanties te bieden aan windparkeigenaren bij lage inkomsten.
De aanleg van windparken op zee is in zwaar weer gekomen, onder meer door de hoge kosten. In het verleden gingen politici aan de linkerzijde er juist prat op dat de turbines op zee zonder subsidie konden, maar dat valt tegen. Omdat het kabinet de windmolens als de enige manier ziet om op korte termijn grote hoeveelheden groene energie op te wekken, trekt het nu de knip.
Hermans haalt een bedrag van bijna 1 miljard euro uit het Klimaatfonds om de aanleg van windparken op zee te vergunnen én subsidiëren. Dat gaat om flinke parken die volgens bronnen zo’n 2 gigawatt (GW) aan energie moeten opleveren, bijna de helft van wat er nu in totaal wordt opgewekt op zee.
Actieplan voor lange termijn
De subsidie moet op de korte termijn helpen, het kabinet presenteert dinsdag ook een actieplan met maatregelen die het ook op de lange termijn aantrekkelijk moeten maken om windparken op zee te bouwen.
Hermans geeft daarin volgens een ingewijde onder meer gehoor aan een oproep vanuit de sector om prijsgaranties voor de windparken te regelen. Ook een ruime meerderheid van de Kamer vraagt hierom.
Het gaat om zogenoemde contracts for differences (CFD’s). Dat zijn garanties waarbij de Staat aan de lat staat voor lage inkomsten van de ontwikkelaars van windparken als de energieprijzen laag staan. Tegelijkertijd moeten die bedrijven bij hoge prijzen hun extra inkomsten juist afdragen aan de Staat. Door het wegnemen van de onzekerheid over lage opbrengsten hoopt Hermans ook ontwikkelaars te stimuleren de windparken te bouwen.
Minister Hermans hoopt op garanties vanaf 2027
Om de CFD’s aan te bieden, is wel eerst een wetswijziging nodig die Hermans vast gaat voorbereiden. Afhankelijk van hoe snel de behandeling van het voorstel gaat, is de hoop dat de garanties in 2027 uitgedeeld kunnen worden. Het kabinet kijkt volgens bronnen tegelijk ook naar manieren om afnemers van de stroom een steuntje in de rug te geven, bijvoorbeeld met een garantiefonds voor langjarige contracten.
Hermans onderzoekt daarnaast nog enkele andere maatregelen. Dat gaat bijvoorbeeld om het samenvoegen van de nog aan te leggen windparken Ten Noorden van de Waddeneilanden en Doordewind. Die parken in de Noordzee, die in het begin van het volgende decennium klaar moeten zijn, liggen nu nog kort uit elkaar. Door ze samen te voegen kan er mogelijk efficiënter stroom worden opgewekt.
Comment
-
https://www.telegraaf.nl/video/demon.../91222284.html
Demonstranten XR voor de rechter: 'Heel mijn werkweek moeten opschorten!'
Zes Extinction Rebellion-activisten stonden in Den Haag voor de rechter. Justitie verdenkt hen van strafbare acties, zoals het bekladden van de A12, vernieling en mishandeling. De activisten ontkennen geweld te hebben gebruikt en vinden dat hun acties onder het demonstratierecht vallen. Verslaggever Jeroen Holtrop is voor Nieuws van de dag aanwezig bij de rechtbank in Den Haag.
Comment
-
https://www.telegraaf.nl/binnenland/.../91634372.html
Een wolf gefotografeerd in de Nederlandse natuur. © Bob Hogenkamp
Roofdier gedijt prima bij strikte beheersregels uit Brussel
Wolven tot aan de Noordzee: hoeveel roedels kan ons land aan?
APELDOORN- Na de stikstof is er de wolf. Wolven kunnen een groot deel van ons land gaan bevolken, tot aan de duinen toe, stelt nieuw onderzoek. Er zouden tot wel 56 roedels kunnen leven. „Waar de wolf leeft, moet de mens wijken.”
Rekenmodellen, ecologen, dierenactivisten. Nederland staat nog maar aan het begin van de kolonisatie door de wolf, voorspellen zij. Het beest vindt tot aan de Noordzee plek om te leven en te doden, blijkt uit nieuw onderzoek.
Het is een beeld dat schril contrasteert met de onmacht bij bestuurders in de huidige wolvengebieden. Waar is straks de wolf? Wat te denken van de duinen bij Zandvoort? De polders van Zuid-Holland? De Oostvaardersplassen?
De Universiteit van Wageningen voorspelt in een rapport dat de wolf sterk kan uitwaaieren. Met wel „23 tot 56 roedels” zelfs. Een groei van de populatie met 30 procent per jaar is denkbaar.
Ineemse beschermde diersoort
Toen de wolf in Nederland elf jaar terug officieel als „inheemse beschermde diersoort’ in de wet werd opgenomen leek dat een loze regel. Ons land volgde Europese verdragen, er kwamen geen wolven voor. Of de consequentie werd overzien?
„Dat blijft een opmerkelijk moment”, zegt onderzoeker Wouter Roorda, die de terugkeer van het dier in de publicatie Nederwolf reconstrueerde. „De wolf kreeg een belangrijke plek in wetgeving, terwijl er slechts sporadisch een enkele aan de grens was gezien.”
Inmiddels rinkelen bij verantwoordelijke bestuurders de alarmbellen, nu het aantal wolven snel toeneemt. Bij gemeenten en provincies, constateert De Telegraaf na een rondgang. Maar zeker ook bij de ministeries van Landbouw en Natuur, Justitie en Defensie.
Opnieuw dreigt Nederland te worden klemgezet door juridische procedures over „verplichtingen” jegens de wolf. De actieclub van Partij voor de Dieren-senator Nico Koffeman, De Faunabescherming, wil dit via de hoogste rechters afdwingen. De club vierde vorige maand bij de rechter een „klinkende overwinning”.
„Staatssecretaris Rummenie (LVVN) is verplicht de Veluwe aan te wijzen als Natura 2000-gebied voor de wolf. Dat betekent dat de wolf daar extra bescherming moet gaan genieten, „ schrijft de club. “Z’n nestplaatsen mogen niet verstoord worden en de massale jacht door jagers op de favoriete prooidieren van de wolf (edelherten, zwijnen, reeën) zoals die nu plaatsvindt zal aan banden gelegd moeten worden.”
Hadden bestuurders al hoofdpijn over aanvallen, bijtgedrag, verlies van schuwheid en oprukkende roedels. Achter die incidenten doemt een groter probleem op. Roorda: „De wolf is zo het Natura 2000-gebied in geprocedeerd. Als deze uitspraak blijft staan, dan krijgt het leefgebied van de wolf na enkele jaren vanzelf die status, dus van zwaar beschermd gebied. De wolf komt en dan gaat alles plat.”
Een wolf op het terrein van nationaal park de Hoge Veluwe. © Manuel ROMARIS
Het dier gedijt bij strikte regels uit Brussel. Na het stikstof-debacle met al zijn gevolgen - is het een benarde wolfsgreep die de keel van bestuurders in Den Haag, van provincies en gemeenten toedrukt. Nieuw advies van de Raad van State hielp niet. Afschot mag bij problemen, maar alleen bij „individuele” wolven. Voor beperking van aantallen, beheer, ontbreekt juridische ruimte.
De status van de wolf is „beschermd”. Ons land is daardoor verplicht om alles te doen voor een „gunstige staat van instandhouding”. Dit is een vooralsnog mysterieus getal, dat voor ons land niet vaststaat. Bij te weinig exemplaren zou de Nederwolf in gevaar komen. Faunabeheerders en staatssecretaris Rummenie (Landbouw) vinden dat Nederland niet los gezien kan worden gezien, omdat ze deel uitmaakt van een centraal-Europese groep wolven.
Voor de wolf is een „computer-rekenmodel” aan het werk gezet, het zogenoemde LARCH-model. Ecologen van de Universiteit van Wageningen deelden het land op in stukjes bos, hei en overige natuur. Op deze wijze zou er veel extra ruimte zijn. De genoemde „23 tot 56 roedels” kunnen zich over een groot deel van Nederland verspreiden, tot aan de Noordzee toe. Gevaar voor mens en dier, wordt als relatief beperkt gezien, maar is in het model niet meegenomen.
Staatssecretaris wil contra-onderzoek
Staatssecretaris Rummenie, geplaagd door vele wolvenincidenten, wil volgens Haagse bronnen een contra-onderzoek voorstellen.
Andere landen in Europa hebben al langer bepaald wat voor hun wolvenpopulatie een „gunstige staat van instandhouding” is. Meestal tussen de 300 en 600 wolven, met uitgestrekte jachtgebieden. De stichting Agrifacts vergeleek de situatie in Nederland met die in Duitsland, waar ongeveer 180 roedels leven. Nederland telt zeven keer zoveel gedode landbouwdieren. Reden: De Nederwolf heeft minder jachtgebied tot zijn beschikking, en eet vaker buiten de deur. Ook maakt hij vaker contact met mensen, ook door het beperkte leefgebied.
De juridische strijd van De Faunabescherming. kan grote gevolgen hebben. Heeft de wolf eenmaal een leefgebied, dan ontstaan beperkingen. Voor recreatie, bewoning en defensie. Cruciale oefenterreinen bij Deelen, de Leusderheide en ’t Harde worden al bevolkt door wolven. “Mocht een gebied de status Natura 2000 krijgen, dan brengt dat aanvullende verplichtingen met zich mee”, erkent Defensie. „Dan zal Defensie moeten onderzoeken of die verplichtingen gevolgen hebben voor militair gebruik.”
Comment
-
https://www.telegraaf.nl/binnenland/.../91383569.html
Wolf drijft bestuur tot wanhoop, liquidatieteams en dierenactivisten voeren oorlog in bos: ’Maar in Den Haag regeert politieke crisis’
De snel voortplantende Nederwolf verlamt het bestuur in ons land. Burgemeesters zijn radeloos. Dierenactivisten redeloos. En de aanpak is reddeloos, zeggen bestuurders. „We zitten vast in een moeras.”
De liquidatie is vakwerk. Boven de A12 bij Zevenaar zijn deze ochtend alle baanvakken van een rood kruis voorzien. De ochtendspits staat stil. Bestuurders stappen uit en turen over de vangrail. Agenten sturen ze terug. Maar een steeds grotere groep mensen verzamelt zich
Via de politiecentrale is er intensief overleg. Naast de snelweg dwaalt een wolf door een weiland na een forse tik van een autobumper. De eerste journalisten met camera’s verschijnen. Het dier wordt opgejaagd. Via de meldkamer is er overleg met de officier van justitie
Een direct betrokkene: „Het werd een oploop. Al deze mensen maakten het ingewikkeld. Zo’n wolf heeft een trauma, is gevaarlijk en onberekenbaar. Uitname was onvermijdelijk. Met een van de twee teams maakten we een omtrekkende beweging, uit het zicht van de mensen. Het dier lag in hoog gras. De instructie was: Zodra het omhoog komt, schiet!”
Vanuit een zwaar kaliber geweer, op een afstand van 118 meter, klinkt om 10.43 uur een droge knal. De kogel van 84 millimeter lengte dringt het schouderblad binnen en vernietigt hart en longen. „Een doodsklap, clean kill. Op de schouderplaat, nooit op de beweeglijke kop. De teams zijn onmiddellijk geëvacueerd. Deze mensen wil je niet op beeld, en mogen nooit worden herkend in verband met dreigingen.” De eerste legaal gedode wolf in ons land, sinds 1845, is een feit
Weinigen weten dat uit deze situatie gespecialiseerde liquidatie-eenheden voor wolven zijn voortgekomen, zogenoemde „uitnameteams”. Een agressieve wolf, waarvoor vaak pas na maanden een afschotvergunning is afgegeven, is geen materiaal voor een jager met hagelgeweer en hoedje met veer
Adrenaline
In alle stilte zijn protocollen, verkennings- en tactische strategieën opgesteld. De wolf vraagt om passende bewapening. Lange afstandswapens, met warmtebeeld. Het vraagt om training, expertise en grote precisie met zwaar kaliber munitie
Teams en wolf mogen elkaar niet te dicht naderen. Adrenaline kan een verwond dier enorme kracht geven. Eén schot moet fataal zijn. Voor de teams zijn vijftien specialisten op afroep beschikbaar, bevestigt coördinator Gijs van Aardenne. Ook draaien er speciale honden mee, die speurwerk verrichten
Inmiddels is voor drie wolven een afschotvergunning afgegeven. De bekendste is wellicht degene die in de dna-databank nummer GW3237m kreeg, door activisten omgedoopt tot „Bram”. Eerder werd al een vergunning van kracht voor GW4655m, „Hubertus”, die een hardloper beet. Recent kwam daar een vergunning bij voor „De Springer” in Voorthuizen, die tientallen stuks vee doodde
De laatste vergunning is onder de rechter omdat hij, net als vorige, direct werd aangevochten door activisten van Animal Rights en De Faunabescherming. Deze club van PvdD-senator Nico Koffeman heeft bestuurlijke overlap met de politieke partij, en procedeert volop voor de wolf
Noodbevel
Drie vergunningen en een eindeloze reeks incidenten later, is er sinds de zomer 2023 daardoor geen enkele agressieve wolf „uitgenomen”. Veel heeft te maken met de zondagochtend van 9 juli datzelfde jaar, toen in Wapse – bij het Drents-Friese Wold – een tweede wolf werd neergeschoten. Binnen een omheining met doodgebeten vee, en na een beet in de arm van de boer, bezegelde burgemeester Rikus Jager via een mondeling noodbevel diens lot. De wolf bleek 100 dieren te hebben gedood bij 17 aanvallen
Het doden van een wolf is sindsdien een „enorm bestuurlijk” probleem. Want wie is er verantwoordelijk? En wat zijn de gevolgen? De burgemeester belandt, na aangifte van Animal Rights, De Faunabescherming, Bite Back en Fauna4Life, op vernederende wijze in een verhoorkamer. Net als zijn wethouder, vier agenten, alsook de boer in kwestie. Het dodelijk schot van een agent (met jachtakte en passend geweer) heeft zeven procedures en onderzoek door het Nederlands Forensisch Instituut tot gevolg. De weide als plaats delict, alle aanwezigen verdacht.
Op brute wijze is een zeer beschermd dier „vermoord”, zo luidt het verwijt van Nico Koffeman. Anonieme activisten gaan nog verder, die menen dat wethouder en burgemeester aan het gemeentehuis moeten „hangen”. Vorige zomer seponeerde het OM de zaak, maar zowel De Faundabescherming en Animal Rights willen alsnog vervolging afdwingen
Die voortdurende gevolgen voor – inmiddels – oud-burgemeester, Rikus Jager zijn voor alle collega’s een schrikbeeld. Ze hebben een verlammend effect op besturen en bestuurders, blijkt uit gesprekken met De Telegraaf
Europa mag de strikt beschermde status iets hebben afgezwakt naar „beschermd” – de impasse is compleet. Wat als de verkeerde wolf wordt neergeschoten? Dat is een ernstig misdrijf. Het Openbaar Ministerie neemt dat zwaar op, bij bestuurders, uitvoerders en bij stropers. Een dode wolf met een wond aan de kop, gevonden bij Stroe, haalde al Opsporing Verzocht
Het gaat crescendo met de Nederwolf
Het gaat intussen crescendo met de Nederwolf. Uit een appgroep van faunabeheerders, deze week: „We zitten op 54 welpen en missen nog een nest, dus zeg 59. Hebben elf nesten en minimaal 105 dieren in GLD. Utrecht heeft twee territoria, het Noorden vijf dus zeg 50 dieren erbij met wat zwervers. Tussen de 160 en 180 dieren.” Dit zijn hogere aantallen dan de officiële cijfers. Niet alle dieren zijn nog bekend in de dna-databank. Dan moeten ze eerst vee doden. Of vrijwilligers moeten hun drollen opsturen
De Nederwolf weet het zelf niet, maar tientallen organisaties bemoeien zich al met hem. De problematiek treft drie tot vier ministeries. Veehouders, dierenorganisaties, jagers, provincies, gemeenten – de wolf vraagt om beleid vanuit Den Haag. Maar daar regeert de politieke crisis
Incident op heide Heerde-Epe
De machteloosheid is groot. Na weer een incident, nu op de heide in Heerde-Epe, waar wolven een hond meenamen, verzamelt eerder deze maand zich een menigte boze hondenbezitters voor het gemeentehuis in Epe. Of burgemeester Tom Horn naar buiten wil komen. De ruim duizend dode schapen en pony’s ten spijt, wat denkt hij te doen aan een onveilige hondenuitlaatplaats?
De burgervader van Heerde, Olaf Prinsen, plaatst uit wanhoop matrixborden: Pas op, leefgebied van de wolf! Ton Heerts, burgemeester van Apeldoorn, voorzitter van de veiligheidsregio: „Een wolf liep in Hoenderloo tussen de ijs etende toeristen. Een inwoner in rolstoel die zijn hond uitliet, werd in alle vroegte belaagd. Als de schuwheid verdwijnt, baart dat grote zorgen.”
Een rondgang langs burgemeesters, bestuurders en terreinbeheerders afgelopen weken schetst een radeloos beeld. Op de Veluwe hebben 33 burgemeesters nu hun noodkreet aan de staatssecretaris Rummenie (Landbouw en Natuur) en minister Van Oosten (Justitie) gestuurd.
Bange kinderen
Burgemeester Henk Lambooij van Putten noemt de toestand „onhoudbaar”. „Kinderen kunnen niet meer alleen naar school van Ermelo naar Putten, de wolven lopen via het bos mee. Ze zijn doodsbang. Wat kan je doen? Een vergunning voor afschot wordt gelijk aangevochten. Wolven zijn heel beweeglijk, die lopen vele kilometers per dag. Je bent zo altijd te laat. Er is beleid nodig, maar het gaat trager als koude stroop.”
Ook burgemeester Jeroen Joon van Harderwijk voelt zijn handen op de rug gebonden: „Die wolf komt van zijn jachtterrein naar de randen, naar bewoond gebied. De roedels verspreiden zich. Buiten is een grote menukaart. Net weer twintig schapen bij Hierden, ondanks alle wolvenrasters. Burgers en hun dieren hebben recht op veiligheid. Dan kijken inwoners naar ons. Maar wat kunnen we?” In Barneveld wacht burgemeester Jacco van der Tak op de rechtszaak rond een afschotvergunning voor de wolf die op camera hoog over peperdure wolvenrasters zweefde.
„We hebben op de Hoge Veluwe zo’n 625.000 overnachtingen van toeristen. Onveiligheid heeft grote gevolgen. De populatie van wolven groeit veel sneller dan in Den Haag en de provincies gewerkt wordt aan regels en beleid. Het is nu een bestuurlijk moeras.”
Comment
-
Oorlog in bos
Met een afschotvergunning ben je er niet, zegt hij. „Die is heel specifiek, precies het ene dier op die en die aangewezen locatie. Dat is symptoombestrijding, die ook nog via actiegroepen wordt vertraagd of tegengehouden.” In Utrecht wordt Den Treek nu bijvoorbeeld bevolkt door teams die een specifieke wolf moeten liquideren en door dierenactivisten. Beide in camouflagepak, gemaskerd tegen herkenning, en eigen warmtecamera’s. Het is oorlog in het bos
De Gelderse Gedeputeerde Harold Zoet is het verst met de aanzet tot wolvenbeleid, dat verder gaat dan gesubsidieerde stroomdraadjes. Door radicale activisten wordt hij „wolvenhater” genoemd, en net als andere bestuurders bedreigd
„Ik ben geen wolvenhater”, zegt hij. „Maar in Den Haag en de gemeenten moet er wat gebeuren. Die beschermde status omlaag, is belangrijk. Europa is al zover. Maar Nederland nog niet, terwijl de populatie sterk groeit. Dat de wolf zich niet in stand zou kunnen houden, klopt aantoonbaar niet.”
Zoet kan zich een leefgebied op de Veluwe voorstellen, met corridors naar Duitsland en België. „Zo kan er genetische uitwisseling zijn. Maar er moet ook beheerd worden. Als er te veel wolven in of buiten het leefgebied komen, moet afschot volgen. Geen vergunning per individueel dier, maar op aantallen zoals in Zweden en Finland. Voor de veiligheid is dat noodzakelijk. En voor het draagvlak voor dit dier.”
Comment
-
https://www.telegraaf.nl/financieel/.../91997171.html
Atilay Uslu bij het vliegtuig met de ’tattoo’-beschildering, die gemaakt is ter gelegenheid van het 25-jarig jubileum. © foto Corendon
Interview topondernemer Atilay Uslu
Corendon zet vol in op vakanties vanaf Belgische en Duitse luchthavens: ’Nederland prijst zich uit de markt’
Amsterdam - Reisconcern Corendon verkoopt het komend jaar meer stoelen vanaf luchthavens over de grens dan vanuit Nederland. Op met name Düsseldorf en Keulen verdubbelt Corendon het aanbod. „We willen daar het oranjegevoel brengen.”
Daarmee volgt eigenaar Atilay Uslu van Corendon de klant, die vanwege lagere kosten de luchthavens over de grens al ontdekt heeft. „Het is zonde dat alleen Duitse concurrenten daarvan zouden profiteren. We investeren dus in onze buurlanden om in Nederland banen te behouden en te creëren”, zegt de topondernemer.
„Mijn doel is om volgend jaar een kwart van de Nederlandse reizigers van daaruit met ons te laten vliegen, zo’n 375.000 man.” Brussel en Düsseldorf zetten al een tijd vol in de op de Nederlandse toeristen. Düsseldorf lanceerde zelfs een speciale campagne in de afgelopen meivakantie.
Vliegtaks
De expansie van Corendon in Duitsland en België is onder meer het gevolg van de hoge havengelden en vliegbelasting in Nederland. Uslu laat zien hoe duur het is om een passagier met een Boeing 737 te laten vertrekken. Amsterdam gaat aan kop met 100 euro, dan Rotterdam met 73 euro, Maastricht bedraagt 61 euro, Düsseldorf en Keulen 53 euro en Brussel 46 euro.
„De directie van Düsseldorf is onlangs naar Amsterdam gekomen om ons het hof te maken. Ze willen ons zo graag dat zij de vliegbelasting voor hun rekening nemen, wat een korting voor ons betekent. Ook mogen wij op Düsseldorf een oranje café openen, speciaal gericht op de vertrekkende Nederlanders, waar we appeltaart en bitterballen serveren om alvast in de vakantiestemming te komen”, zegt Uslu.
Vorige week vertrok de laatste Corendonvlucht vanaf Maastricht en ook op Rotterdam Airport keert het reisbedrijf volgend jaar niet terug.
Dit jaar tikt Brussel naar verwachting 1 miljoen Nederlandse reizigers aan, een groei van 20 procent ten opzichte van 2019, het laatste normale jaar voor corona. „Düsseldorf en Keulen willen samen toe naar anderhalf miljoen Nederlandse passagiers in 2026, dat zou een verdubbeling zijn ten opzichte van 2019”, aldus de ondernemer.
„Als kers op de taart kunnen we ook een parkeergarage op Düsseldorf en Keulen uitbaten, waardoor dit een deal is uit duizenden. Ik zou gek zijn als hier nee tegen zou zeggen.”
Curaçao
Vanuit Nederland biedt Corendon volgend jaar zo’n 575.000 stoelen aan, terwijl het reisconcern 1,2 miljoen stoelen heeft op Keulen en Düsseldorf. Het aantal toestellen van zusterbedrijf Corendon Airlines wordt daar verdubbeld van twee naar vier.
Op Brussel zet Uslu 300.000 stoelen neer. In totaal vertrekt straks 70 procent van de Corendonreizigers over de grens, waar dat dit jaar 25% is.
„Düsseldorf heeft ons zelfs gevraagd om onze route naar Curaçao naar hen te verplaatsen. Dat doe ik nog niet, want het loopt heel goed vanaf Schiphol. Voor de klant zou het overigens geen probleem zijn, die laat zich niet weerhouden om een paar uur in auto te stappen voor een scherpere prijs”, zegt Uslu, die in de afgelopen 25 jaar een enorm imperium opbouwde.
Airbus A350
De reisondernemer is sinds een paar jaar officieel gevestigd op Curaçao, waar Corendon inmiddels vier hotels heeft. Ook daar gaat de expansie verder, want Uslu is al bezig met een vijfde hotel. Die worden voor een groot deel bezocht door Nederlandse en Amerikaanse toeristen.
Twee jaar geleden besloot Corendon met een gehuurde Airbus A350 zelf naar Curaçao te vliegen, in plaats van stoelen in te kopen bij TUI en KLM. Uslu kwam er destijds niet uit met KLM, dat zelf een groter deel van de stoelen zelf wilde verkopen.
„Omdat de A350 40 procent minder brandstof verbruikt dan bijvoorbeeld een Boeing 777, waar KLM mee vliegt, is het goedkoper voor ons om met een eigen toestel te vliegen. De inzet van een A350 scheelt tonnen aan kosten”, zegt Uslu.
’Nederland prijst zich uit de markt met btw’
In ons land heeft Corendon vijf hotels in de regio Schiphol, maar dit jaar zijn er 17 procent minder gasten door onder meer de enorme inflatie in ons land. Dat baart de rasondernemer zorgen. Het lukt volgens hem nu nog om met hard werken een boterham te verdienen met de hotels hier.
„Nederland prijst zich uit de markt, dat zie je nu met de vliegtaks. Maar volgend jaar gaat de btw voor hotels van 9 naar 21 procent, dat kost mij ruim twee miljoen euro. Het is wat het is. We verlaten Nederland niet, maar het gevolg is dat we investeren over grens. We zijn in gesprek om een hotel te kopen in Duitsland, dat zou onze eerste zijn in ons buurland. Ook weer een nieuw avontuur.”
Comment
-
Het stikstofellende die ons land teistert krijgt een ander gezicht met de analyse van prof. dr. Han Lindeboom. Hij ontdekte nieuwe feiten over de effecten van ammoniak op het klimaat en over de grote verschillen tussen Duitsland en Nederland. „Als we onze oostgrens virtueel naar het westen schuiven zijn we snel van de problemen af.”
Comment
-
https://www.telegraaf.nl/video/timme.../94063407.html
Timmermans over XR-actie bij NOS: 'Weet niet of ze zich misdragen hebben op manier die wet overschrijdt'
XR trok zaterdagmiddag een spoor van bekladding door het Gooi. Dit na een demonstratie gericht op de NOS. Fractievoorzitters reageren dinsdag vol ongenoegen.
Comment
-
https://www.telegraaf.nl/binnenland/.../93698145.html
Agenten kijken toe hoe er met lijm posters op de ramen van het NOS-gebouw worden geplakt. © De Telegraaf
’Toestemming van de driehoek’
Woede en verbijstering over fluwelen handschoenen bij aanpak XR-demonstranten: ’Dit is oneigenlijk gebruik van politie’
Hilversum- Waarom mochten demonstranten van XR zaterdag tijdens een betoging bij het NOS-gebouw hun goddelijke gang gaan? Betogers, veelal gemaskerd, klommen op een dak, bekladden muren en straten, en brachten in de wijde omgeving vernielingen aan. Agenten moesten, spreekwoordelijk gezien, met handboeien om toekijken.
Op het moment dat er een ladder tegen de gevel van het NOS-gebouw op het Journaalplein werd gezet en een in het zwart geklede betoger het dak opklom, keken meerdere agenten toe. Ook toen de betoger een spandoek omhooghees en andere demonstranten eveneens het dak betraden. Op een banner werd de NOS opgeroepen ’eerlijk te zijn’ over onderwerpen als Israël/Gaza en het klimaat.
Het was - meldde een interne mail van de NOS die De Telegraaf in bezit kreeg - een vooraf gemaakte afspraak: ’De demonstranten staan voor de hoofdingang. Ze zijn met vier mensen op het dak van de vierde verdieping om posters en een spandoek op te hangen. Hiervoor hebben ze toestemming van de driehoek.’
Die driehoek bestaat uit de burgemeester (verantwoordelijk voor de openbare orde en veiligheid in de gemeente), de politie (meestal de teamchef), en de (gebieds)officier van justitie. Waarbij de burgemeester dan de voorzitter van de driehoek is.
Alles wat wel en niet is toegestaan bij de demonstratie, en op welk moment, staat glashelder omschreven in een uitgebreid, niet openbaar draaiboek. Daarin staan ’uitgangspunten’ en een ’tolerantiegrens’. Met andere woorden: tot hoever mogen betogers gaan?
Betogers van XR bezetten afgelopen zaterdag het dak van het NOS-gebouw. © De Telegraaf
Als een demonstratie afwijkend verloopt, is er normaal gesproken altijd overleg. Patrick Fluyt van politievakbond ACP stelt dat agenten zijn gebonden aan besluiten door de driehoek. „Ik snap dat het er voor burgers onbevredigend uit kan zien, maar dit is wel zoals het is. Op het moment dat er bijvoorbeeld vernielingen worden gepleegd, ontstaat er normaal gesproken een nieuw keuzemoment.”
Ter plaatse was inderdaad te zien en te horen dat agenten via hun portofoon overleg hadden over wat er gebeurde, en wat ze moesten doen. Het antwoord was blijkbaar: niet ingrijpen. Er ontstonden knullige situaties waarbij agenten emmertjes lijm wilden afpakken, maar betogers ermee wegrenden, waarna de politie het er maar bij liet zitten. Het leidde tot onbegrip, frustratie en woede op sociale media.
Burgemeester Van den Top reageert verrast
Opvallend is dat burgemeester Van den Top van Hilversum, die toch bepalend is bij het draaiboek, achteraf verrast reageerde. „Ik betreur dat Extinction Rebellion het demonstratierecht heeft gebruikt om vernielingen te plegen”, meldde hij op de website van de gemeente, dat de actie van XR ’onacceptabel’ noemt.
Ook buiten het NOS-terrein werden bekladdingen en vernielingen aangericht door demonstranten. © De Telegraaf
Nine Kooiman, voorzitter van de Nederlandse Politiebond (NPB), bevestigt dat agenten zijn gehouden aan afspraken die zijn gemaakt door de lokale driehoek. „Hoe die waren bij deze demonstratie kan ik niet beoordelen. Maar wat je vaker ziet, is dat er geregeld politiecapaciteit wordt ingezet, maar er geen verdere actie of vervolging op is. Dat is zonde van de inzet van zoveel capaciteit, die toch al schaars is.”
Agenten figureren in theaterstuk
Agenten figureren hiermee in een theaterstuk waar ze zelf niet voor hebben gekozen, zegt Kooiman. „Zoals ook het geval was bij deze demo.” Onder toeziend oog van politie dansten betogers, zongen ze liedjes en speelden ze spelletjes.
„We zijn zo meer een speelbal. Dit is oneigenlijk gebruik van de politie. Er is geen noodzaak om altijd demonstraties te begeleiden als we er alleen zijn om te begeleiden of mensen weg te slepen. Dan kunnen agenten beter naar wijken waar ze wél nodig zijn en kunnen we uit een theaterspel stappen waar we geen onderdeel van willen of kunnen zijn.”
De NOS verwijst op vragen over afspraken naar de driehoek. Verder stelt een woordvoerder: „De schade aan het NOS-gebouw en -terrein wordt nog geïnventariseerd. Feit is dat er veel onder de verf zit dat niet afwasbaar is, en dus vernieling.” Of de NOS aangifte heeft gedaan, is niet bekend.
Geen aanhoudingen verricht
De politie Midden-Nederland zegt dat er geen aanhoudingen zijn verricht, en meldt dat ’inhoudelijke vragen het beste zijn te stellen aan het bevoegd gezag’. Dat is in dit geval de burgemeester. De gemeente Hilversum gaf aan tijdig te zullen reageren op aanvullende vragen, maar heeft dat vooralsnog niet gedaan.
Comment
Comment