Banner mainpage

Collapse

Announcement

Collapse
No announcement yet.

Klimaat/natuur

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Originally posted by vuurwants View Post
    Niet veel, maar die krijgen ook ooit wel eens een normaal regime... NL heeft ook geen Alva-regime meer..de Spanjaarden hebben hier ook niks meer te vertellen. evenals Napoleon.
    Landen als Rusland hebben geen interesse in de natuur etc die hebben deels een arme bevolking en zullen eerst als Putin verdwijnt tig jaar nodig hebben om de economie weer beetje ok te krijgen, landen als India etc hebben geen middelen en zijn te groot om wat te doen, en dat geldt verder voor alle 3e wereld landen en ook grotendeels 2e wereld landen

    Nederland is een stip, miljarden in klimaat heeft 0,0 effect en is weggegooid geld

    Comment


    • in Rusland en China is vrijwel nooit een normaal regime geweest

      Comment


      • Het klimaat verbeteren kan alleen als voldoende landen waaronder de grootste vervuilers meehelpen, en die laatste alleen al doen niet mee. Dus dan is het zinloos en dat wijzen metingen ook uit.

        Comment


        • https://www.telegraaf.nl/financieel/...-stroom-dreigt

          Netbeheerder: zeker 317 uitbreidingsprojecten in gevaar door stikstofregels, ’tekort stroom dreigt’

          Amsterdam - Netbeheerder Liander slaat alarm: de uitbreiding van het stroomnet komt in gevaar door stikstofregels. Vanwege strenge stikstofnormen dreigen 317 projecten, nodig voor het verzwaren van het netwerk, te vertragen of volledig stil te vallen. Maar zonder uitbreiding dreigt het licht uit te gaan, waarschuwt het bedrijf.

          © Caspar Huurdeman

          Uitbreiding netwerk Liander loopt tegen grenzen aan, aldus netbeheerder, verwijzend naar stikstofregels.




          Volgens Liander, dat elektriciteit naar circa 3,4 miljoen huishoudens en bedrijven brengt, is dit te wijten aan rechterlijke uitspraken en uitblijvende beslissingen van het kabinet. Liander en andere netbeheerders pleiten voor een uitzonderingspositie voor hun bouwprojecten.

          De gevolgen zijn nu groot, aldus de regionale beheerder die werkt in Noord-Holland, Gelderland, Flevoland, grote delen van Friesland, delen van Zuid-Holland en Noord-Brabant.



          De al overvolle stroomnetten moeten overal worden aangepast: consumenten en bedrijven gebruiken steeds meer laadpalen, warmtepompen en zonnepanelen, ondernemers schakelen over van fossiele brandstoffen op elektriciteit.Te weinig capaciteit uitbreiding



          Tegelijkertijd lopen de wachttijden voor nieuwe aansluitingen op, meldt Liander. Zo’n 20.000 bedrijven en huishoudens willen nog uitbreiden of een vernieuwing van hun aansluiting. Voor de jaren 2024 tot 2026 investeert Liander €3,6 miljard in het elektriciteitsnet om knelpunten op te lossen.

          © ANP/HH

          Stroomnet zit vol, uitbreiding is door stikstofregels bijna niet mogelijk meer, aldus Liander.



          „Dat het kabinet geen doorbraak organiseert in het stikstofbeleid, maar uitstelt, is een keuze met enorme gevolgen voor de energieopdracht in Nederland”, zegt Huibert Baud, directeur bij Liander.

          "Duidelijkheid vanuit Den Haag is essentieel.”

          Liander hoopte op duidelijke afspraken in de voorjaarsnota. Daar had het kabinet verantwoordelijkheid moeten nemen en besluiten niet vooruit schuiven, aldus het bedrijf. „Als we nu geen beslissingen nemen, gaat het licht letterlijk uit”, aldus Baud.

          Meer netbeheerders in problemen



          Eerder waarschuwde branchevereniging Energie-Nederland voor te hoge tarieven. Voor het tweede jaar op rij verhoogde de gasnetbeheerder Gasunie Transportservices die met ruim 50%, waarschuwt Cora van Nieuwenhuizen voorzitter van Energie-Nederland.

          „Door deze extreme stijging komt de exploitatie van gascentrales en daarmee de leveringszekerheid van elektriciteit in gevaar.”

          © Caspar Huurdeman

          Uitbreidin stroomnet bij natuurgebieden een probleem, aldus Liander (foto ter illustratie).



          Liander zocht ook naar ruimte binnen het bestaande netwerk. In de afgelopen maanden benaderde de netbeheerder grootverbruikers van elektriciteit in 277 probleemgebieden.Weinig extra ruimte meer



          Ondernemers werd gevraagd ’flexibel vermogen’ beschikbaar te stellen: tijdens piekuren tijdelijk, vrijwillig en tegen een vergoeding minder elektriciteit verbruiken. Dat leverde ongeveer 4,8 megawatt aan vermogen op.



          „Dit betekent helaas dat er nagenoeg geen extra ruimte is gevonden voor grootzakelijke klanten op de wachtlijst”, concludeert de netbeheerder.



          Netbeheerders luiden de noodklok. In januari oordeelde de rechter in een zaak van Greenpeace dat de Nederlandse Staat onmiddellijk extra maatregelen moet nemen om natuurgebieden te beschermen tegen stikstof. Premier Schoof stelde daarop een ministeriële commissie in. Maar tot concrete ingrepen leidde dit niet.

          Zwaardere kabels en trafohuisjes geblokkeerd




          Bij Liander gaat het om onder meer de aanleg van zwaardere stroomkabels, duizenden extra transformatorhuisjes en grote nieuwe hoogspanningsstations. Door de aangescherpte stikstofregels is voor al deze werkzaamheden een aparte vergunning nodig als er stikstof vrijkomt.

          Liander meldt dat vooral in regio’s zoals Gelderland die vergunningen niet worden afgegeven. Het probleem is acuut rond de natuurgebieden zoals de Veluwe, een kwetsbaar Natura 2000-gebied van bijna 90.000 hectare, stelt het. Vorige week maakte provincie Gelderland bekend dat nieuwe vergunningaanvragen waarbij stikstof vrijkomt voorlopig niet meer worden behandeld.

          Comment


          • Ze hadden laatst toch giga veel stroom voor wel 10 miljoen huishoudens gevonden op het stroomnet?

            Comment


            • Er is een wolf aangereden, snelweg afgezet om hem te verdoven en te vangen

              Comment


              • https://www.telegraaf.nl/nieuws/3924...ende-industrie

                Klimaatminister Hermans trekt half miljard euro fossiele subsidie uit voor noodlijdende industrie

                Den Haag - Klimaatminister Sophie Hermans (VVD) gaat met een fossiele subsidie de noodlijdende industrie verder ondersteunen. In haar klimaatpakket zit een half miljard euro aan overheidssteun, onder meer om de hoge energiekosten te dempen, melden Haagse ingewijden aan De Telegraaf. Wel houdt de VVD-minister de omstreden Nederlandse CO2-heffing in de lucht om bedrijven sneller te laten vergroenen.

                Sophie Hermans, minister van Klimaat en Groene Groei, gaat met een fossiele subsidie de noodlijdende industrie verder ondersteunen.




                Grote bedrijven klagen al langer steen en been nu in Nederland de energietarieven twee tot vijfmaal zo hoog zijn als in andere landen. Hoewel het aanvankelijk de bedoeling was dat bij de voorjaarsnota van afgelopen vrijdag ook een klimaat- en energiepakket zou worden vastgesteld, is dat naar komende vrijdag opgeschoven.

                500 miljoen euro uit Klimaatfonds




                Haagse ingewijden melden dat 500 miljoen euro uit het klimaatfonds wordt uitgetrokken voor de zogeheten IKC-regeling (indirecte kostencompensatie), waar met name grote bedrijven aanspraak op kunnen maken.

                Om verduurzaming wel te stimuleren wordt een ’cumulatieve’ Nederlandse CO2-taks (bovenop het Europese systeem) overeind gehouden. Deze levert vanaf volgend jaar enkele miljoenen euro’s aan taks op, maar dit kan in de tijd oplopen naar honderden miljoenen per jaar als bedrijven niet vergroenen, schetsen bronnen.
                ’Stok achter de deur om CO2-uitstoot te verlagen’



                „Ze komen de industrie tegemoet, maar er is dus wel een stok achter de deur om de CO2-uitstoot op termijn te verlagen. Bedrijven die dat niet doen, krijgen later alsnog een rekening gepresenteerd”, schetst een bron.



                Dit leidt wel tot irritatie in de coalitie van PVV, VVD, NSC en BBB. Met name PVV en BBB willen van deze taks af, terwijl VVD en NSC hier juist wel voor te porren zijn. „Daarover gaat nog gedoe komen”, klinkt het in de coalitie.Versneld verduurzamen wagenpark



                Naast maatregelen voor de industrie wordt ook nog gewerkt aan het versneld verduurzamen van het wagenpark, met name door elektrisch rijden voordeliger te maken. Het aanpassen van de zogeheten ’gewichtscorrectie’ ligt op tafel, waardoor elektrisch rijden aantrekkelijker wordt gemaakt. Dit geldt ook met name voor de ’leasemarkt’.

                Ook wordt gesleuteld aan regelingen om de waterstofproductie aan te jagen, wordt er gewerkt aan verdere verduurzaming van woningen, bijvoorbeeld via hypotheekgaranties en het toch meer stimuleren van warmtepompen middels subsidies.

                Afgelopen vrijdag werd al wel bekend dat de zogeheten SDE++-regeling overeind blijft. Hierin zijn miljarden gereserveerd voor het verder verduurzamen van bedrijven en bijvoorbeeld het rendabel maken van investeringen in het afvangen van CO2.

                Hoogte windturbines



                Een pijnpunt waar de partijen nog geen ei over hebben gelegd is de zogeheten ’tiphoogte’ van windturbines op land. Eerder wist De Telegraaf al te melden dat bewindslieden van PVV en BBB deze willen vastleggen op 4 maal de hoogte van een windturbine.

                Minister Hermans wil echter naar een soepeler norm, zodat turbines toch dichter bij woningen kunnen komen. „Deze impasse is nog steeds niet doorbroken”, zegt een ingewijde.

                Comment


                • Originally posted by Buckie View Post
                  Er is een wolf aangereden, snelweg afgezet om hem te verdoven en te vangen
                  Ja, de wolf is afgemaakt, de automobilist niet

                  Comment


                  • https://www.ad.nl/rotterdam/rotterda...meer~a16f81df/

                    Rotterdamse raadsleden Partij vd Dieren zeggen lidmaatschap op de partij op.

                    Comment


                    • https://www.telegraaf.nl/nieuws/1594...uwe-wolvenplan

                      Doodt een wolf je loslopende hond? Dat is mogelijk ‘natuurlijk gedrag’, zegt het nieuwe wolvenplan

                      Hoe gaan we om met de wolf? De antwoorden staan in het nieuwe wolvenplan. Belangrijke toevoeging: bescherm je je eigen dieren onvoldoende, krijg je straks geen vergoeding meer van de overheid.

                      © ANP / ANP

                      Een wolf op vluchtstrook bij de A28 van Groningen naar Zwolle. De weg was dinsdag korte tijd afgesloten omdat de wolf was aangereden.




                      Het plan lag er al eind vorig jaar, maar toen waren de provincies er niet blij mee. Er zouden te weinig maatregelen in staan tegen probleemwolven. Dat is nu anders. De definitieve versie is recent goedgekeurd door het Interprovinciaal Overleg (IPO) en laat vooral zien dat Nederland veel geleerd heeft over de wolf.

                      Het dier is weliswaar nieuw in Limburg, inmiddels is er genoeg tijd geweest om voorbereidingen te treffen, schrijft het IPO. Dat betekent dat boeren een vergoeding blijven krijgen als hun schapen gedood worden, maar in de toekomst alleen nog als ze hun vee beschermden. Bijvoorbeeld met rasters. Ook komen er veebeschermingsteams die helpen met de arbeidsintensieve preventie.

                      Nu het aantal wolven in Nederland fors toeneemt, neemt ook de kans op conflicten met de mens toe. Zoals vorige week, toen een hardloopster in de Veluwe gebeten werd, vermoedelijk door een wolf. Dus geeft het wolvenplan een hoop richtlijnen voor zulke situaties.

                      Er wordt pas over een probleemwolf gesproken als hij zich bijvoorbeeld niet meer laat wegjagen of hij meermaals toeslaat op dezelfde plek. Pas dan wordt afschot een optie, als alle andere maatregelen niet werken.



                      In al die scenario’s schuilt een hoop nuance, het gevolg van tal van recente onderzoeken naar het dier. Er wordt nu bijvoorbeeld rekening gehouden met zijn natuurlijk gedrag, zoals het verdedigen van zijn territorium of de paartijd. Ook schrijft het IPO dat het jagen op schapen in principe natuurlijk gedrag is, want ‘de wolf maakt geen onderscheid in prooisoort’.

                      Die richtlijnen moeten veehouders en instanties de nodige helderheid geven over hoe je omgaat met een beschermde soort als de wolf. Tegelijkertijd ziet het IPO nog een hoop onzekerheden. Hoeveel wolven kan het dichtbevolkte Nederland precies aan?

                      Hoe zit het met de wolven die vanuit België naar Limburg komen? En hoe zit het met de goudjakhals die mogelijk naar Limburg komt en sporadisch een schaap pakt? Toekomstige versies van het wolvenplan zullen daar pas definitieve antwoorden op gaan geven.

                      Comment


                      • 1 dode wolf krijgt meer aandacht dan duizenden dode schapen, lammeren en geiten

                        Comment


                        • D66 in persoon van Rob Jetten willen in natuurgebieden gaan bouwen zonder inspraak van bewoners. Wat is daar intern gebeurd?

                          Comment


                          • https://www.ad.nl/politiek/halvering...2035~a01ecfc1/


                            Femke Wiersma, minister van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur, vorige week bij het Catshuis. © ANP

                            Halvering stikstofuitstoot vijf jaar verschoven, deadline doelen naar 2035


                            De kogel is door de kerk: de stikstofuitstoot hoeft niet in 2030 al gehalveerd te zijn, maar pas in 2035. Dat staat in de stikstofplannen die landbouwminister Femke Wiersma aanstaande vrijdag wil presenteren, melden Haagse bronnen aan deze site.

                            Het doel om in 2030 de helft minder stikstofuitstoot te hebben stond al langer ter discussie. Voormalig CDA-leider Wopke Hoekstra pleitte er drie jaar geleden al voor in deze krant om de deadline te verplaatsen. Dat zou boeren meer lucht geven om pijnlijke maatregelen te dragen. BBB-leider Caroline van der Plas zegt ook al sinds de oprichting van haar partij dat 2030 ‘niet realistisch’ is. Met BBB-minister Femke Wiersma aan het roer op het ministerie van Landbouw krijgt hun pleidooi nu gehoor.


                            Het verplaatsen van de deadline is onderdeel van het stikstofplan waar premier Dick Schoof en een werkgroep van twaalf bewindslieden aan hebben gewerkt. Eén ding is zeker: de veehouderij moet inschikken. Vooral rond grote natuurgebieden als De Peel en de Veluwe moeten boeren binnen een straal van 250 meter rond Natura2000-gebieden hun bedrijfsvoering aanpassen. Dat betekent innoveren (minder uitstoten dankzij technologische oplossingen), minder dieren houden, verplaatsen óf stoppen.

                            Af van de tunnelvisie


                            Maar er is meer. Het kabinet wil af van de ‘tunnelvisie’ op stikstof. Niet stikstof, maar juist de waterhuishouding (te droog, te nat) is in veel gebieden de belangrijkste bedreiging voor kwetsbare flora en fauna. Ook daar wil het kabinet maatregelen voor nemen.

                            Verder wil het kabinet het verstrekken van natuurvergunningen vergemakkelijken. Daarbij vestigt het de hoop op een nieuwe, zogeheten ‘rekenkundige ondergrens’, die men wil ophogen naar 1 mol. Elk project dat minder dan die ene mol uitstoot, heeft geen natuurvergunning meer nodig. Zo kan 90 procent van alle woningbouwprojecten doorgang vinden. Én het helpt in één klap vrijwel alle tweeduizend PAS-melders uit de brand.

                            Mogelijk 20 miljard


                            Het is wel de vraag hoe allesomvattend het plan vrijdag zal zijn. Er is tenminste 4 tot 7 miljard euro voor nodig om alle problemen op te lossen, maar mogelijk zelfs 20 miljard. Dat budget is niet vrijgespeeld bij de recente onderhandelingen over de voorjaarsnota. De échte stikstofknopen worden dus pas in augustus doorgehakt, als de coalitieleiders zich opnieuw over het geld gaan buigen.


                            Comment


                            • https://www.telegraaf.nl/video/54894...inet-rechts-in

                              ‘Rob de Bouwer’ wil tien nieuwe steden bouwen: ‘Ze halen het kabinet rechts in’

                              23 apr.Video



                              D66-partijleider Rob Jetten presenteerde dinsdag een totaalplan om de wooncrisis aan te pakken. D66 vindt dat er nog voor de zomer een noodwetgeving moet komen om snel meer woningen te kunnen bouwen. De partij wil daarmee op tien plekken in het land nieuwe woonplaatsen bouwen. Politiek verslaggever Thomas van Groningen vertelt in Nieuws van de dag of dit haalbaar is of niet..

                              Comment


                              • https://www.telegraaf.nl/lifestyle/1...it-dan-diesels

                                CBS: plug-in hybrides stoten meer fijnstof uit dan diesels

                                Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) komt met positieve cijfers naar buiten over de fijnstofuitstoot van het Nederlandse verkeer. Dit is in de afgelopen tien jaar met ruim 16 procent gedaald. Overigens is dat niet te danken aan plug-in hybrides, want die stoten gemiddeld meer uit dan een diesel.

                                © ANP




                                Nederlanders zijn veel meer gaan rijden. Ten opzichte van 2013 maken we gemiddeld zeven procent meer kilometers. Hoewel de fijnstofuitstoot van het verkeer in Nederland is gedaald, nam het aandeel van het Nederlandse wegverkeer in de totale uitstoot met 0,7 procent toe.

                                CBS meldt daling uitstoot fijnstof door verkeer



                                Desondanks is er een daling van 700.000 kilo in de totale uitstoot van fijnstof. Volgens het CBS komt dit met name door schonere motoren en roetfilters. Vooral bij lichte bedrijfsvoertuigen daalde de uitstoot.



                                De meeste uitstoot komt nog steeds van personenauto’s. Deze stootten in 2023 2,1 miljoen kilo fijnstof uit. Benzineauto’s nemen het grootste aandeel op zich, maar per kilometer valt de uitstoot mee.

                                © Autovisie

                                Plug-in hybrides stoten meer fijnstof uit dan diesels



                                Benzineauto’s hebben gemiddeld een uitstoot van 0,018 gram per kilometer. Elektrische auto’s doen het slechts iets beter met 0,017 gram per kilometer. Opvallend is dat je wat betreft fijnstofuitstoot beter in een diesel kan rijden dan in een plug-in hybride. Het CBS berekende dat een diesel 0,025 gram per kilometer uitstoot en een stekkerhybride 0,027 gram.



                                De reden dat plug-in hybrides meer fijnstof uitstoten, heeft volgens het statistiekbureau te maken met het hogere gewicht van de auto’s. Fijnstof komt niet alleen uit de uitlaat, maar ook vrij door bandenslijtage en het aanspreken van de remblokken. Sterker nog, onderzoek toont aan dat remstof schadelijker is dan de uitlaatgassen van een diesel.



                                Dat elektrische auto's bijna evenveel fijnstof produceren als benzinemodellen (0,017 tegenover 0,018 gram per kilometer) heeft puur met de banden te maken. EV's zijn een stuk zwaarder dan auto's met benzinemotor en vragen dus meer van hun banden. Die slijten sneller.



                                Let wel, het draait bij hybrides en elektrische auto’s natuurlijk niet enkel om het beperken van fijnstof. In vergelijking met benzine- en dieselauto's storen ze bijvoorbeeld veel minder CO₂ en stikstof uit.

                                Comment


                                • https://www.telegraaf.nl/nieuws/1178...lakte-telt-mee

                                  Om aanschaf elektrische auto aantrekkelijk te houden
                                  Motorrijtuigenbelasting flink op de schop: niet gewicht, maar oppervlakte telt mee


                                  © ANP / HH

                                  Elektrische auto’s zijn doorgaans zwaarder, en daarom betaal je er meer motorrijtuigenbelasting over. Volgens afspraken die in het Klimaatpakket zouden staan, gaat binnenkort niet het gewicht, maar de omvang meetellen.

                                  Comment


                                  • Ze gaan eindelijk weer corrigeren dat elektrisch rijden goedkoper moet zijn dan fossiel

                                    Comment


                                    • https://www.telegraaf.nl/nieuws/3561...or-plastictaks

                                      Kabinet zet streep door plastictaks

                                      Den Haag - De ’circulaire plastic heffing’ die het kabinet per 2028 wilde invoeren, gaat toch niet door. Minister Hermans (Klimaat) zet een streep door de maatregel uit het hoofdlijnenakkoord die ruim 500 miljoen euro per jaar moest opleveren en gaat met de sector op zoek naar een andere manier om dat geld op te halen. Ook de verplichting om ’schoon plastic’ bij te mengen gaat van tafel.

                                      © ANP/HH

                                      Minister Hermans (Klimaat) zet een streep door de plastictaks




                                      Die plannen zijn onderdeel van het klimaatpakket dat Hermans vrijdag heeft gepresenteerd. De plastictaks was de afgelopen maanden doelwit van een stevige lobby vanuit verschillende sectoren, die vreesden de heffing voor hun kiezen te krijgen. Zo waren supermarkten bang dat zij geld moesten vragen van hun klanten voor plastic verpakkingen, maar protesteerde de recyclingsector er ook tegen.

                                      Plastictaks moest miljoenen opleveren




                                      Het verzet heeft voorlopig succes gehad, Hermans laat vrijdag weten dat ze de heffing niet doorzet. Daarmee slaat ze wel meteen een gat in de toekomstige begroting, de taks moest vanaf 2028 zo’n 550 miljoen euro per jaar opleveren. Het kan daarom nog gebeuren dat er ook andere heffingen in de ’plasticketen’ komen, laat de VVD-bewindsvrouw weten. De sector mag daar de komende tijd wel over meepraten. Eerder sneuvelde ook al een andere plastictaks, namelijk die op bakjes voor etenswaren en drankjes.

                                      Hermans zet ook een streep door de plasticnorm die het vorige kabinet invoerde. Die hield in dat er een ’bijmengverplichting’ zou komen voor producenten van plastic, die in eerste instantie betekende dat zij 15 procent ’niet-fossiele kunststoffen’ in hun plastic moesten verwerken. Dat zou oplopen naar 25 à 30 procent in de jaren erna. Maar de norm wordt nu helemaal geschrapt.

                                      Stroomnet



                                      In het klimaatpakket zitten ook nog enkele maatregelen om het overvolle stroomnet te ontzien. Hermans wil in samenwerking met netbeheerder TenneT de 25 meest urgente projecten aanwijzen om die sneller aangepakt te krijgen. Er komt daarnaast nieuwe wet- en regelgeving die procedures tegen stroomnetwerkzaamheden moet inperken. En het kabinet zet een ’vliegende brigade’ van experts in om lokaal ondersteuning te bieden bij het vlot trekken van moeilijke projecten.

                                      Het kabinet hoopt daarnaast de flink oplopende netkosten te kunnen dempen met staatsleningen aan TenneT. Met het geld van de leningen kan de netbeheerder de kosten lager houden, om die op een later moment juist weer wat op te voeren voor toekomstige netgebruikers en het terugbetalen van de overheidssteun. „Als er geen ruimte op het stroomnet is, dan zijn maatregelen ook niet uit te voeren”, duidt Hermans vrijdag het belang van het elektriciteitsnetwerk voor haar klimaatpakket.

                                      Minister Hermans houdt CO2-taks in stand




                                      Andere maatregelen uit Hermans’ pakket lekten eerder al uit via De Telegraaf. Zo trekt de minister een half miljard uit om een fossiele subsidie voor de industrie, die in zwaar weer verkeert, te stutten. Daar staat tegenover dat de CO2-taks wel in stand blijft als stok achter de deur voor bedrijven die niet verduurzamen. De hoogte van de heffing wordt wel pas later opgekrikt dan oorspronkelijk gepland, pas na 2030.

                                      Er komen ook maatregelen om het leasewagenpark snel te elektrificeren en de productie van waterstof aan te jagen. Daarnaast wordt de wegentaks in de toekomst op de schop genomen om stekkerwagens te blijven stimuleren.

                                      Comment


                                      • https://www.ad.nl/politiek/kabinet-k...ebak~a0603177/


                                        Sophie Hermans, minister van Klimaat en Groene Groei (VVD). © ANP

                                        Kabinet komt met klimaatpakket: boete voor benzine-leasebak


                                        Grote bedrijven krijgen voorlopig iets meer tijd en lucht om duurzamer te worden. Stroomprijssubsidies worden verlengd, de geplande plastictaks gaat niet door. Maar bedrijven die hun lease-wagenpark op diesel of benzine laten rijden, gaan vanaf 2027 een boete betalen.

                                        Minister Sophie Hermans (VVD) stuurde vrijdagmiddag een pakket klimaatmaatregelen naar de Tweede Kamer. In de plannen krijgen bedrijven iets meer ruimte om duurzamer te worden. Door een opeenstapeling van maatregelen dreigen bedrijven te vertrekken. Hermans wil dat voorkomen en trapt daarom op de rem: „Het is van groot belang dat we de industrie hier houden. Er werken veel mensen en er worden producten gemaakt waarvoor ik niet afhankelijk wil zijn van andere landen.”

                                        Volgens het kabinet is het voorlopig bijvoorbeeld niet haalbaar om minder plastic te gebruiken. De plasticheffing die bedrijven vanaf 2028 opgelegd zouden krijgen, gaat daarom niet door.

                                        Voor grootverbruikers van stroom komt Hermans met een subsidie: bedrijven in de industrie kunnen aanspraak maken op een compensatie voor de hoge elektriciteitsprijs. De - politiek omstreden - CO2-heffing blijft wel, en loopt op termijn zelfs op, als stok achter de deur.

                                        Enkele tientjes minder motorrijtuigenbelasting


                                        Eerder lekte al uit dat bezitters van elektrische auto’s meer belastingkorting krijgen. Omgerekend betalen elektrische rijders straks gemiddeld enkele tientjes per kwartaal minder motorrijtuigenbelasting.

                                        Nieuw is ook dat bedrijven verder worden gestimuleerd om hun personeel volledig elektrisch te laten rijden. Kiezen werknemers toch voor een leaseauto die op benzine of diesel rijdt, dan krijgen bedrijven door de fiscus een eindheffing opgelegd. Dat komt in de praktijk neer op een boete. Vanaf 2027 is dit het geval.

                                        Volgens minister Hermans heeft die maatregel een dubbel effect. Aan de ene kant komen er via de leasemarkt meer elektrische auto’s op de weg. Als het leasecontract afloopt, komen deze auto’s bovendien op de tweedehandsmarkt terecht, waardoor ook particulieren eerder een betaalbare elektrische auto kunnen kopen.

                                        „Deze maatregel stimuleert meer elektrisch rijden en zorgt voor een meer betaalbare tweedehandsmarkt”, aldus Hermans. Dat is volgens haar nodig omdat in 2035 alle nieuwe auto’s die de weg opgaan elektrisch moeten zijn.

                                        Snel 50.000 stroomhuisjes bijbouwen


                                        Ook moeten er snel 50.000 stroomhuisjes gebouwd worden, liefst zonder stroperige vergunning- en inspraakprocedures. Bij de 25 belangrijkste hoogspanningsprojecten worden regels gewijzigd en procedures verkort. Netbeheerder Tennet gaat de werkwijze zo veranderen dat de aanleg van het stroomnet een jaar versneld wordt.

                                        Het klimaatdossier is politiek beladen in de coalitie van PVV, VVD, NSC en BBB. Formeel hebben partijen zich neergelegd bij de wettelijke klimaatdoelen van 55 procent minder CO2-uitstoot in 2030.

                                        Om daar aan te voldoen, zijn gigantische ingrepen nodig, becijferde het Planbureau voor de Leefomgeving vorig jaar. Maar daar willen PVV, BBB en ook VVD niet aan. Daarom neemt het kabinet genoegen met een ‘bescheiden’ pakket maatregelen.

                                        Tekst loopt door onder het kader

                                        De klimaatmaatregelen


                                        🚗 Bezitters van elektrische en hybrideauto’s krijgen vanaf 2026 meer korting op de motorrijtuigenbelasting. In plaats van 25 procent korting krijgen ze 30 procent korting (tot en met 2028).

                                        🚗 Bedrijven die kiezen voor een elektrisch leasewagenpark krijgen fiscaal voordeel. Voor bedrijven die kiezen voor diesel- en benzineauto’s komt er een hogere eindheffing, een boete dus, vanaf 2027.

                                        🚗 Op termijn wil het kabinet de motorrijtuigenbelasting mogelijk baseren op voertuigoppervlakte in plaats van gewicht.

                                        🏭 Grote stroomverbruikers in de industrie kunnen de komende jaren rekenen op subsidie (IKC) om hun energiekosten te drukken. Daarvoor wordt per jaar 180 miljoen euro uitgetrokken.

                                        🌍Om bedrijven te helpen verduurzamen komt er 8 miljard euro beschikbaar voor zogenoemde SDE-regelingen.

                                        🏭 Om de CO2-opslag onder de grond mogelijk te maken in project Aramis, reserveert het kabinet ruim 600 miljoen euro extra.

                                        🏠 Huizenkopers (met Nationale Hypotheek Garantie) die hun nieuwe woning duurzamer maken, moeten een rentekorting krijgen.

                                        Groot plan voor Nederlands elektriciteitsnet


                                        De kans dat Nederland het klimaatdoel haalt, zal nu mogelijk dalen. Maar die conclusie hoeft Hermans formeel nu niet te trekken. Pas in het najaar komt het Planbureau met de doorrekening en het oordeel over de effectiviteit het klimaatbeleid. Hermans zelf zegt ‘goede hoop’ te hebben dat Nederland de doelen haalt.

                                        Het grote plan om het Nederlandse elektriciteitsnet te vernieuwen, komt ook pas later dit jaar. Een commissie van ambtenaren becijferde dat hiervoor een mega-investering van 200 miljard euro nodig is. Maar hoe die rekening betaald wordt, zal later dus pas blijken.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X