Banner mainpage

Collapse

Announcement

Collapse
No announcement yet.

Klimaat/natuur

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • https://www.telegraaf.nl/binnenland/.../86783632.html


    Bij een aanslag in het Noord-Hollandse Blokker gingen negen trucks en een bestelbus bij een kippenslachterij in vlammen op. Noah Alfer noemde de actie ’nodig’. © RVP Media
    Extreme dierenactivisten belagen boeren, politici en jagers: ’De fik erin!’

    APELDOORN- Extreme dierenactivisten hebben het weer volop gemunt op politici, boeren, jagers en slachtbedrijven. Nu inlichtingendiensten de prioriteiten hebben verlegd, verharden de acties snel.

    Gemaskerd, een hoody, en twee kettingzagen in de hand. De voorman van het Animal Liberation Front (ALF) heeft er een flinke uitdossing van gemaakt. „Gebruikt u deze foto. Niet mijn eigen gezicht, alstublieft. Ik heb twee identiteiten.”

    De foto is van de extreem-radicale Noah Alfer, die geweld, brandstichting en inbraak niet schuwt. Hij reist door heel Europa. Deze week nam hij nog deel aan een sabotage-actie. „De kettingzagen zijn voor het omzagen van jachthutten, de ene is elektrisch en hoor je nauwelijks. Bij Den Treek hebben we twee wildcamera’s uitgeschakeld. Een is stukgeslagen met een handbijl, de andere hebben we meegenomen. Als de jagers jagen op wolf Bram, jagen wij op de jagers…”

    Noah Alfer is in zijn gewone leven Adriaan B., die met vier kinderen in een hoekwoning in Gelderland woont, speelgoed in de voortuin. Deze Noah Alfer trad in juni naar voren als zegsman van het radicale ALF na de aanslag in het Noord-Hollandse Blokker, waarbij negen trucks en een bestelbus bij een kippenslachterij in vlammen opgingen. Het logo van de extremisten bleef achter. Schade: miljoenen.

    „Deze actie is nodig”, zegt hij. „En er komen meer bedrijven aan de beurt. Deze voerde Peter uit met drie anderen voor ALF. We staan daarachter. Zolang er geen dieren of mensen bij omkomen is dit geoorloofd.” In het politieonderzoek is B. niet gehoord of aangehouden. Niemand trouwens.

    Kleine zelfstandige

    Adriaan B. is in het dagelijks leven een kleine zelfstandige. Hij adviseert tevens de provincie over verplaatsing van bedreigde soorten, zoals dassen, vleermuizen of marters, zegt hij. En hij is óók anoniem beheerder van een facebookgroep. Daarop juichte Noah Alfer namens het Animal Liberation Front over de aanslag in Blokker. „Een prachtige fik!”

    In een ouder bericht vraagt deze Noah Alfer om donaties. Het rekeningnummer is van Adriaan. „Oké, zo dus, Dat ik Noah Alfer ben hang ik niet aan de grote klok. We hebben allen een dubbele identiteit. Die bankrekening kon niet anders, want ING zegde de onze op, vanwege terroristisch oogmerk.”

    Intimidatie, bedreigingen, brandstichtingen, bezettingen en inbraken. De angstgreep op boeren, politici en bedrijven had jarenlang grote aandacht van politie en veiligheidsdiensten. De moord door Volkert van der Graaf op Pim Fortuyn maakte immers duidelijk hoe radicaal dierenactivisme kan zijn.

    In de recente dreigingsbeelden bij de AIVD en de NCTV zijn de prioriteiten verschoven, dierenactivisme verdween. In 2023 noemde toenmalig justitieminister Dilan Yesilgoz de „dierenrechtenbeweging al lange tijd klein”; ze zou zich uiten „in voornamelijk vreedzame demonstraties.”

    Bij de Nationale Politie verdween het meldpunt voor extremistische dreigingen. Er kwam een ander meldpunt: 114 Red een dier.

    Voormalig Kamerlid Helma Lodders, voorzitter Vee en Logistiek, en de voorvrouw van de Varkenshouderij, Linda Verriet, zien echter een geheel ander beeld. In de eerste zes maanden van dit jaar is minstens tweemaal per week een boer, politicus of bedrijf bedreigd of belaagd. De agrarische branche opende in januari zelf een meldpunt.

    De teller staat nu al op ruim honderd bedreigingen, de helft zeer ernstig. „Het gaat bijvoorbeeld om bedrijven waar radicale activisten inbreken”, zegt Linda Verriet. „Ze maken daar beelden die later op suggestieve wijze naar buiten worden gebracht.” Lodders: „Kalveren schrikken van fel cameralicht en sperren hun ogen. Volgens activisten in doodsnood.”

    Kerstkaarten met doodswensen

    De meldingen zijn divers: Kerstkaarten met doodswensen, klemrijden, bedrijven die worden geobserveerd, drones die blijven overvliegen, dreigbrieven, nachtelijke telefoontjes met knorrende activisten, inbraak, doodshoofden op muren. Lodders: „Transporteurs worden klemgereden. Levensgevaarlijk. Websites worden gehackt. Mensen worden voor moordenaars uitgemaakt.”

    Politici blijven evenmin buiten schot. De Gelderse gedeputeerde Harold Zoet (BBB) kreeg nachtelijk bezoek en vond in bloedletters WOLVENMOORDENAAR op zijn paardenstal, met logo van ALF. De bouwtekeningen en vergunningen van het familiebedrijf van senator Gert-Jan Oplaat (BBB) doken eerder op in een kraakpand, waarna driemaal brandstichting volgde.

    Een Zuid-Hollands BBB-Statenlid, Heidi Looij, wordt zwaar bedreigd omdat ze jager is, voorstander van natuurbeheer, ėn tegen de wolf. „De politie kan er weinig mee. Je doet aangifte via internet. Daarna is er een toezegging dat ze vaker zullen patrouilleren”, zegt Zoet.
    ’Weg met vlees en dierenleed’

    „Het zijn middelen om ons doel te bereiken”, zegt Adriaan B. alias Noah Alfer. „We werken in kleine groepen. Met een kern van zo’n 32 mensen zijn we bereid om ver te gaan. De dieren verdienen onze strijd. Weg met vlees en dierenleed.”

    De activist ziet, opmerkelijk genoeg, ook polarisatie binnen ALF. „Het speelt overal, dus ook bij ons. Sommigen willen verder gaan. Die zeggen, laten we de apen maar bevrijden uit het laboratorium. We kennen de weg. Als besmette apen door Den Haag en Rijswijk rennen, gaan dan de ogen open? Dit bespreken we, dit wegen we.”

    Zelf houden ze er nog rekening mee dat ze door de AIVD nauwkeurig worden gevolgd. Een deel van de radicale activisten houdt ook bij demonstraties het gezicht bedekt. Het lijkt nu evenwel vooral de agrarische sector, die zelf informatie vergaart; via meldsystemen, eigen onderzoek en cameratoezicht. „Maar ja, het zijn wel veel maskers, wat de klok slaat”, zegt senator Oplaat, die voorzitter is van de Pluimveeslachters.


    Noah Alfer, in het echte leven Adriaan B.
    Adriaan B. alias Noah Alfer waande zich tot de confrontatie met De Telegraaf veilig onder een dekmantel. Hij is op beelden van diverse demonstraties ongemaskerd te zien. Hij was er deze maand bij de „Mars voor Bram”, nam deel aan bezetting met Franse actievoerders bij slachterijen in Apeldoorn, en maakte eerder deel uit van een geruchtmakende stalbezetting in Boxtel door vele tientallen activisten.

    „Ik was er”, zegt hij. „Boxtel liep uit de hand. Computers en voersystemen werden stukgeslagen. Maar de rechter heeft bepaald dat het binnengaan van stallen geen inbraak of huisvredebreuk is.” Onlangs gingen 67 gearresteerde activisten bij het gerechtshof vrijuit. Ook de bescheiden boete van 300 euro was van tafel.

    Onder hen de vele Fransen, die konden rekenen op steun van deftige advocatenkantoren. Acties stoppen niet bij de grens, zegt B. „We gaan naar Duitsland, Frankrijk en Turkije, dat zwerfhonden in afvalwagens vermaalt. Of naar Spanje vanwege stierengevechten. We halen ook dieren weg, laatst nog paarden. Onze beelden zijn welkom in de rechtszaal. Het belang wordt door rechters onderstreept. Wij gaan af op misstanden.”

    Mede-radicalen rond de groep rond Adriaan B. zijn in dagelijkse leven eveneens onopvallend. Een kompaan, Fred van Z., rijdt op een dierenambulance. En ander, Nick Nijmegen, is een alias voor Nol N., die niemand voor radicaal zou houden als hij zijn wolvenmasker niet opheeft. De uitzondering die „met eigen groep” opereert, is volgens Noah Alfer, Peter J. Al meermalen veroordeeld. „Hij ligt niet goed bij velen van ons. Door zijn acties kwamen dieren om. Dat mag niet.”

    J. werd gearresteerd na het in brand steken van een eendenbedrijf in Ermelo, waarbij hij zelf vlam vatte. Op de vlucht trok hij zijn actiekleren uit en verloor zijn autosleutels, waardoor zijn vluchtauto achterbleef. J. was ook al „streaker” bij paardentoernooien en een stierengevecht in Spanje.

    ’Peter steekt steeds alles in brand’

    Noah Alfer: „Peter steekt steeds alles in brand. Die is vol van zichzelf. Met zijn grote luidspreker kaapt hij aandacht bij demonstraties. Kijk, als wij een jachthut in brand steken, bedenk je later: Wat als het overslaat op het bos? Dat kost ook dierenlevens. Daarover is discussie. Net als jagen op de jagers die het op wolf Bram hebben voorzien. Zullen wij óók grijpen naar paintball- of verdovingsgeweren? Je weegt af. Maar schade zoals in Blokker, daar staat ALF vierkant achter. Dat mag en gaat vaker gebeuren.”

    Inmiddels duiken de extreem-radicalen op in betogingen van Extinction Rebellion (XR), blijkt uit analyse van beelden. Ook zijn ze aanwezig in appgroepen van ’rebellenkringen’. Dit zijn regionale en thematische overleggen van XR. Want behalve met klimaat en uitsterving is XR ook druk met Gaza, eetbare dieren en „wolf Bram en zijn gezinnetje”.

    ’Iedereen kan ALF’er worden’

    Ook Noah Alfer liep de laatste mars mee. OngemMet zijn favoriete ALF-trui aan, met een wolf aan het logo toegevoegd. „Je moet mensen natuurlijk kennen en vertrouwen,” zegt hij. „Maar iedereen kan ALF’er worden, als je mee wil op onze acties.”


    De BBB ziet hij nu als een van de grote bedreigingen. „Die beschermen boeren en jagers. Caroline van der Plas doen we niks, maar dat kantoor van die partij komt aan de beurt. De fik erin. Net als de dierentransporteur daar vlakbij, die de ventilatie uitzet. Die kan ons verwachten. We komen eraan, reken daarop. Maar ik heb al te veel gezegd.”

    Comment


    • https://www.telegraaf.nl/video/xr-pr.../87078992.html

      Wordt tijd dat dat anarchistische linkse tuig vervolgd gaat worden

      Comment


      • Die ALF-gasten zijn erg extreem/gevaarlijk en zouden van de straat moeten inderdaad. Ze doen ook voor de dieren meer kwaad dan goed.

        Comment


        • Die genoemde kopman nu gearresteerd voor bedreiging aan BBB adres met brandstichting, gevaar komt nu eenmaal van links, in de UK hebben daar al tig jaar een aparte dienst binnen de politie op zitten

          Comment


          • Links werkt ontwrichtend voor onze maatschappij

            Comment


            • https://www.telegraaf.nl/binnenland/.../87098930.html


              Adriaan B., alias Noah Alfer, is voorman van het Animal Liberation Front (ALF) Extreme dierenactivist Adriaan B. (61) vast na bedreiging BBB

              Lochem- Met de arrestatie van de 61-jarige Adriaan B., heeft de politie razendsnel gehandeld na dreiging met brandstichting bij het kantoor de politieke partij van BBB in Colmschate.

              De voorman van het Animal Liberation Front (ALF) trad al jaren als Noah Alfer op namens de extreem-activistische groep. In een publicatie in De Telegraaf bevestigde hij zaterdag zijn dubbele identiteit. Adriaan B. werd aangehouden in zijn huis in Lochem.

              Adriaan B. is naar eigen zeggen een goede bekende van dierenactivist Volkert van de Graaf, die in 2002 PIm Fortuyn doodschoot. „We studeerden beiden in Wageningen. Met hem is bij acties niet samen te werken. Die man is zeer autistisch.”


              Met de arrestatie van de 61-jarige Adriaan B., heeft de politie razendsnel gehandeld na dreiging met brandstichting bij het kantoor de politieke partij van BBB in Colmschate. © ANP / HH
              „We schrikken hier ontzettend van”, zegt partijleider Caroline van der Plas. „Deze man moet achter slot en grendel.” Al jaren worden partijleden van de BBB ernstig bedreigd door extreme dierenactivisten. Zo zou BBB-Statenlid Heidi Looij een kogel in haar hoofd moeten krijgen, en kreeg BBB-gedeputeerde Harold Zoet een nachtelijk bezoek namens ALF.
              Foto’s en belastend materiaal verwijderd


              Zelf stelt hij dat hij foto’s en belastend materiaal heeft verwijderd: „Ik verwachtte na die vrachtwagenbrand al bezoek, dus ik heb mijn PC leeggemaakt.” En: „ALF op een elektriciteitshuisje is reden genoeg om bezoek te verwachten.”

              Een cel van het Animal Liberation Front, onder leiding van de eerdere al veroordeelde Peter J., alias de Vegan Streaker, zou volgens Adriaan B. verantwoordelijk zijn voor een miljoenenbrand bij een pluimveebedrijf in Blokker. In De Telegraaf dreigde Adriaan B. zaterdag dat het kantoor van BBB ook aan de beurt zou komen.

              Kort voor zijn arrestatie liet hij weten dat hij druk ondervond, ook van andere activisten. Hij zou uit zijn op een deal met justitie, en bereid zijn ledenlijsten te overhandigen. We komen eraan, kreeg hij te horen. „Dat hoort erbij. Mijn reputatie naar de mensen die er toe doen is meer zeggend dan een paar toetsenbordridders of roeptoeters.” Peter J. riep tevens activisten op niet met De Telegraaf te praten.

              ’Aardige buurman en lieve vader’


              In zijn woonwijk in Lochem staat Adriaan B. bekend als een aardige buurman en lieve vader van zijn kinderen. Zelfs stelt hij dat bij acties nooit het leven van dieren en mensen in gevaar mag komen. Afgelopen weken was hij vooral druk met missies voor Wolf Bram, waarbij hij jachthutten en wildcamera’s vernietigde.

              Comment


              • https://www.telegraaf.nl/binnenland/.../84660615.html


                Ondanks de drukte op de weg blijft de Nederlander de auto trouw. © ANP/HH

                Autobezit groeit naar 10 miljoen voertuigen

                Ondanks hoge parkeertarieven, files en dure brandstof blijft auto dominant: ’Iedereen kiest met zijn portemonnee, niet met het klimaat’

                Het autobezit in Nederland blijft groeien. Dit jaar wordt de mijlpaal van 10 miljoen geregistreerde auto’s bereikt. Ondanks hoge parkeertarieven en brandstofprijzen, toenemende files en ontmoedigingsmaatregelen in steden lijkt de automobilist onverstoorbaar. Nog altijd stapt die liever in de eigen ’gouden koets’ dan in de trein of bus.

                „De auto blijft gewoon een onmisbaar vervoermiddel”, stelt Erik Verhoef, hoogleraar vervoerseconomie aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. „Opvallend is dat het autobezit zelfs sneller groeit dan de bevolking. Dat is deels omdat we met meer mensen zijn, maar vooral ook omdat de auto voor veel Nederlanders nog steeds de voorkeur heeft. Zelfs na de coronadip, waarin thuiswerken de autokilometers tijdelijk drukte, krabbelt het gebruik weer op en naderen we de kilometrages van vóór corona.”

                Hoe het komt dat de auto zo populair blijft, terwijl het openbaar vervoer (ov) als alternatief wordt gepromoot? „Dat komt doordat ze geen perfecte alternatieven van elkaar zijn”, meent Verhoef.

                „Het is als koffie en thee: als thee duurder wordt, gaat niet iedereen ineens koffie drinken. Zo werkt het ook met vervoer. De auto biedt vrijheid die de bus, trein of metro niet kunnen evenaren. Bijvoorbeeld voor een trip naar de meubelwinkel of woon-werkverkeer met meerdere afspraken op een dag. Dan is de auto vaak praktischer.”

                Vooral buiten de steden is het openbaar vervoer vaak geen serieuze concurrent, constateert de hoogleraar. „In dichtbevolkte gebieden zie je meer fiets- en ov-gebruik, maar op het platteland is dat geen optie, omdat het aanbod daar behoorlijk verschraald is en de auto haast noodzaak is. Bovendien heb je nog te maken met de kosten en tijd. Als je met je gezin vanuit de Randstad naar Maastricht wilt, is de auto vaak sneller en bovendien goedkoper.”

                Toch ziet Verhoef lichtpuntjes voor alternatieven. „De elektrische fiets wint terrein, vooral voor kortere afstanden. En autodelen wordt steeds populairder dankzij digitale platforms. Dat kan in de toekomst een verschil maken, vooral als betalen per kilometer de norm wordt. Dan wordt de keuze voor ov of fiets aantrekkelijker.”

                „Maar een autovrije samenleving zie ik absoluut niet gebeuren. Zelfs met duurzamer beleid zal de auto altijd dominant blijven. Ik zie dan ook geen rem ontstaan op de groei van het wagenpark. Ik schat dat er in 2040 zo’n 11 miljoen auto’s rijden.”

                blijft toenemen. „Hoewel de groei van de autovloot al jaren afvlakt – van meer dan 10% in de naoorlogse tijd tot zo’n 2% per jaar sinds 2010 – ligt het autobezit nog steeds boven de bevolkingsgroei.

                Momenteel heeft 75% van de huishoudens een auto, en vooral in gezinnen neemt het aantal toe. De stijging is met name zichtbaar buiten de grote steden; daar groeit de afhankelijkheid van de auto, terwijl in binnensteden het autobezit juist afneemt”, zegt Joris Drost.

                Afhankelijk van auto


                Volgens het KiM voelt bijna de helft van de Nederlanders zich steeds afhankelijker van de auto. „In minder stedelijke gebieden zijn deelauto’s en goed openbaar vervoer nauwelijks een optie. Daar wordt de auto steeds minder een luxe, en meer pure noodzaak”, aldus de zegsman.

                Het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) schetst in een aantal scenario’s dat de auto ook in de toekomst onbetwist een dominante rol blijft spelen. „In een welvarend 2060 domineren zelfrijdende elektrische auto’s de wegen. Batterijen zijn spotgoedkoop en in 2040 is al 80 procent van de auto’s elektrisch. Vrachtwagens rijden op stroom of waterstof, en files zijn beheersbaar door slimme belastingen en weguitbreiding”, stelt onderzoek Hans Hilbers.

                „In steden is weinig ruimte voor nog meer auto’s, daar floreert het openbaar vervoer en trams en metro’s zijn stampvol. Hypermoderne fietspaden bruisen van de e-bikes. Thuiswerken houdt aan, maar de auto blijft koning buiten de stad.”

                Maar er is ook een ander scenario denkbaar. Hilbers: „Bij lage economische en technische groei hapert de vooruitgang. Dan is slechts 40 procent van de auto’s elektrisch in 2040 en blijft waterstof een droom. Ov-gebruik daalt en bussen verdwijnen op het platteland. Steden investeren nog in trams, maar buiten de stad regeert de auto, ondanks tragere elektrificatie. Files blijven bestaan en groeien juist door gebrek aan wegenuitbreiding. Hoe de toekomst er precies uit gaat zien, blijft onzeker. Dat hangt ook af van het beleid, maar zeker is dat de verschillen tussen stad en platteland eerder groter dan kleiner worden. Ook in mobiliteit.”

                Dat wordt onderschreven door de ANWB, die stelt dat je buiten de Randstad zeker bent aangewezen op de auto. „Ongeveer 70 procent van de reizigerskilometers wordt met de auto gemaakt. In landelijk gebied hebben 9 op de 10 mensen een auto en in de steden 5 op de 10. Dat zegt genoeg”, aldus een woordvoerder.


                Auto nog steeds stevig op een voetstuk


                Ondanks de autovrije wijken en milieubeperkende maatregelen in steden, blijft het wagenpark groeien. „Oudere generaties zijn ermee opgegroeid en kunnen er geen afstand van nemen. En hoe graag beleidsmakers ook willen dat nieuwe generaties de auto laten staan, jongeren halen – zeker buiten de grote steden – zo snel mogelijk hun rijbewijs en schaffen een autootje aan”, voorziet verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen.

                Ondanks de files, de beperkingen in snelheden en torenhoge parkeertarieven staat de auto nog steeds stevig op een voetstuk van vrijheid en autonomie. Dat staat in schril contrast met het ov, dat nog steeds door de automobilist gezien wordt als een synoniem van vertraging en afhankelijkheid.”

                Verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen: „Openbaar vervoer staat voor de automobilist synoniem aan vertraging en afhankelijkheid.” © Rias Immink
                De fiets neemt wel wat autokilometers over, maar dit gebeurt met name recreatief en op korte afstanden. Tertoolen: „Het grootste deel van de week en op de lange afstanden geeft de auto niets van zijn dominantie prijs. En afgezien van wat speldenprikjes van de overheid, wordt hem ook geen strobreed in de weg gelegd. Door hem elektrisch te maken is een belangrijk bezwaar weggenomen. Kortom, ook al lijkt het in de spits soms anders, de auto heeft nog steeds ruim baan en dat gaat voorlopig niet veranderen.”
                Nederlanders verknocht aan hun wagen

                ’Met de auto kan ik altijd gaan en staan waar ik maar wil’


                „Vrijheid betekent voor mij gaan en staan waar en wanneer ik wil. Daarom vallen opties zoals deelauto’s en openbaar vervoer af. Een deelauto is vooral praktisch in grote steden waar nauwelijks parkeerplaatsen zijn, maar dat geldt slechts voor een kleine groep”, zegt Richard Jansen uit IJsselstein.

                „Het openbaar vervoer is simpelweg te duur en onbetrouwbaar, zeker met meerdere personen. Ik heb gelukkig mijn eigen elektrische auto, die ik thuis kan opladen zonder laadstress. Met mijn Tesla rijd ik ontspannen, muziek aan, airco aan, en files vermijd ik meestal dankzij slimme routes. Zo zie ik nog wat van Nederland.”

                Richard Jansen zweert bij zijn Tesla. ,,Het ov is gewoon onbetrouwbaar en te duur.” © Amaury Miller
                „Onze regering, als die er is, maakt er gewoon een puinhoop van. Openbaar vervoer privatiseren was waarschijnlijk de slechtste keuze ooit. Als ik 125 euro moet betalen om met het openbaar vervoer vanuit IJsselstein naar Amsterdam te reizen met het gezin en 75 euro met de auto (elektriciteit en parkeren), dan is de keus eenvoudig. Uiteindelijk kiest iedereen met zijn portemonnee, niet met het klimaat”, meent Jansen.

                Frans Ubels: „Ik zal mijn auto nooit wegdoen. Kan ook niet als je in het noorden woont.” © Jos Schuurman
                „Ik zal de auto nooit wegdoen. Kan ook niet als je hier in het noorden woont”, zegt Frans Ubels in het Drentse dorpje Roden. „Er is hier nauwelijks sprake van openbaar vervoer. Als ik naar Amsterdam Centraal wil reizen, ben ik vanaf ons huis 3 uur en 43 minuten onderweg. Dat betekent dat ik met de auto dezelfde reis heen en terug kan maken. En dan hebben we nog het geluk dat hier nog een bus rijdt, maar in de vele kleinere dorpen in de omgeving komt die niet eens. Het is simpel, buiten de Randstad kun je gewoon niet zonder eigen vervoer.”

                „Ik moet ook altijd lachen om de reclame van de NS om met de trein naar de dierentuin te gaan. In ons geval zou dat Emmen zijn. Vanaf huis met de trein kost me dat ruim 2 uur en met de bus 1 uur en dertig minuten. Met de auto gaat dat in 45 minuten. Iedereen begrijpt dan gelijk waarom ik de auto nooit weg zal doen.”

                Comment


                • https://www.telegraaf.nl/binnenland/.../87652834.html


                  Heidi Looij (BBB-Statenlid) werd het slachtoffer van extreme geweldsdreiging vanuit radicale dierenactivisten. © Thijs Rooimans
                  Inbraak, brandstichting of poederbrief door de bus

                  Heidi werd slachtoffer van radicale dierenactivisten: ’Er zijn zoveel manieren om je naar de hel te sturen’

                  AMSTERDAM- Bang blijven? Of gaat er wat gebeuren? Honderden boeren, ondernemers en jagers zuchten onder sabotage, branden en bedreigingen van radicale dierenactivisten. De Tweede Kamer spreekt woensdag met justitieminister Van Weel over extremisme. „Er gaan slachtoffers vallen.”

                  Haar woning ligt aan een smal dijkje in een waterrijk landschap. Bij de post lag een keurige enveloppe. „Er zijn zoveel manieren om je naar de hel te sturen. Ik vergeet je niet. Jouw tijd is bijna om.” Over haar foto is het vizier van een wapen getekend. Op de volgende bladzijde een doodshoofd.

                  “Met een gaatje in mijn voorhoofd”. Jaren na de moord op Pim Fortuyn is bij dierenactivisten de geweldsfantasie nog springlevend. En politicus Heidi Looij (BBB-Statenlid) is niet overgevoelig. Ze werkte jarenlang bij de politie en als persoonlijke medewerker van crimefighter Fred Teeven. Ze is bekend met extreme geweldsdreiging.

                  Poederbrief


                  „Maar ze zoeken me thuis op. Terwijl mijn oom en tante naast ons wonen, afhankelijk van mantelzorg. Met een bootje varen ze ’s nachts achter ons huis langs.” Waarom? Omdat ze politicus en jager is en zich uitspreekt tegen de wolf. „Er werd dna veiliggesteld, van een man en een vrouw. Er is een poederbrief onderzocht. Maar het heeft geen prioriteit.”

                  Looij is een van de weinigen die openlijk de impact durft te beschrijven. „Het is een onbeschrijflijk onveilig gevoel en maakt me zó boos.”

                  In de klas


                  Het regende meldingen afgelopen half jaar bij een meldpunt voor dierenactivisme van de agrosector. Een vervoerder van dieren uit het zuiden van het land laat De Telegraaf beelden zien van hoe een vrachtwagen klem wordt gereden. Een ander beeld: activisten die hinderlijk volgen en een bord uit het raam steken: MOORDENAAR!

                  „Onze chauffeurs durven niet meer met open wagens te rijden, want ze zijn doelwit”, zegt hij. „Zelfs op de basisschool wordt er actie gevoerd. Mijn zoontje wilde een spreekbeurt geven, want hij is trots op zijn vader die varkens vervoert. Dat mocht niet van de juf, die dat gruwelijk noemt. Die vraagt: papa, zijn wij slecht?” Het is keihard activisme op de weg, en dan nog dit op school. Om te janken.”

                  Extremisme jegens boeren, het zijn niet enkel de bezettingen, brandstichtingen of inbraak
                  die het nieuws halen. Het is van alledag geworden. Een medewerker van een veebedrijf meldt dat hij in de avond een gemaskerde man aantreft, die geheime camera’s installeert. Als hij hem wil verjagen, springen drie andere gemaskerde mannen op hem die hem tegen de grond slaan.

                  Represailles


                  Dit bedrijf durft per se niet in de openbaarheid te treden, uit angst voor nieuwe acties of represailles. De voorbeelden van wraakacties zingen rond. Een van de varkensboeren, die in Nederland naam maakte als het meest diervriendelijk is het scharrelbedrijf Hamletz (drie sterren Beter Leven). Het bezoek van activisten leverde een diep trauma op.

                  Indringers maakten ’s nachts een suggestieve video van twee dode biggetjes bij een bevallen zeug. Bij elk bedrijf komt doodgeboorte voor, maar Hamletz werd neergezet als een varkenshel. Het bedrijf leverde zijn sterren in, liet alle welzijnsonderzoeken opnieuw uitvoeren, en werd volledig gerehabiliteerd. Maar de schade was gigantisch en deels blijvend.

                  Rampspoed


                  „Beeldvorming als wapen, dat is een specialiteit van dierenactivisten,” zegt communicatie-expert Klaas Dijkstra. „Ze pakken bewust een voorloper. Liefst een bedrijf dat echt alles doet aan diervriendelijke bedrijfsvoering. Als die kapot gaat, raakt dat alle overige bedrijven. Zo werkt dat.”

                  Boeren verzamelen zich bij een afgebrande varkensstal in Nederweert, waar ook dierenactivisten op afkwamen. © ANP / HH
                  De boerenfamilie uit het Noorden kán zelfs niet meer over de rampspoed praten. Het werd later door brand getroffen, oorzaak onbekend. In de familie is uitgebreid overlegd. „Het heeft zoveel impact gehad.” Veel verdriet, hoge kosten, en de familie wil zo graag nog een toekomst. „Terwijl we onze nek uitstaken, om het beter te doen voor onze varkens.”

                  Konijnenhouder Henk Oonk betrapte zelf twee beruchte dierenactivisten in zijn stallen. „Via een contact had ik de politie direct ter plaatse.” Beroepsactivisten Peter J. en Erwin V. werden op heterdaad betrapt. „Ze kwamen nagenoeg zonder straf weg.” Nu worden zijn stallen bewaakt op bijzondere wijze: „Ik heb twee grote alligators.” Als de detectoren een indringer signaleren, dan gaan de luiken van hun verblijf open. Die krijgen dan de tijd… De politie komt toch niet meer.”

                  Bedreiging brandstichting


                  De zwaar bedreigde Heidi Looij hoopt nu, namens honderden gedupeerden, dat de landelijke politiek ingrijpt, en woensdag minister Van Weel tot actie dwingt. De bedreiging met brandstichting van „haar” BBB-partijkantoor verraste haar, wrang genoeg, dan ook niet.

                  „Het is terreur jegens gewone mensen. Er gaan slachtoffers vallen. Alle specialisten die deze extremisten volgden, zijn wegbezuinigd of werken aan andere zaken. Het is tijd dat het vizier niet op mijn hoofd, maar op die extreme groepen wordt gericht.”

                  Comment


                  • Jetten van D66 wilde eerst 10 nieuwe steden bouwen, nu wil ie deel van Ijsselmeer inpolderen en daar woningbouw realiseren

                    Comment


                    • https://www.telegraaf.nl/financieel/.../88058202.html

                      Stekker uit bouw grote biobrandstof fabriek, nier meer rendabel

                      Comment


                      • Nu voor 2e keer in korte tijd windmolenpark in de fik

                        Comment


                        • Comment


                          • https://www.telegraaf.nl/video/beeld.../88932500.html

                            Beelden: wolf bezoekt drukbezochte ijssalon: 'Het was eng'

                            In Hoenderloo weten de ijs-verkopers Mark en Gerrit Dros dit weekend niet wat ze zien. Tussen het bomvolle terras vol met klanten loopt plotseling een wolf.

                            Comment


                            • https://www.telegraaf.nl/financieel/.../88857163.html


                              Een klant van Budget Energie kan de komende jaren blijven salderen, stelt jurist Roelof de Nekker. © ANP/HH
                              Zonnepanelenbezitters hoopvol over voortbestaan salderen: ’Dit kan nog flinke dobber worden voor energiemaatschappijen’

                              Amsterdam- Voor zonnepanelenbezitters is er nieuwe hoop dat zij nog jarenlang kunnen blijven salderen. Jurist Roelof de Nekker put die hoop uit een recent gewonnen rechtszaak. Maar volgens energie-experts moeten huishoudens met panelen niet te vroeg juichen.

                              De Nekker heeft in de rechtszaal namens een klant met succes bezwaar gemaakt tegen de terugleverkosten die Budget Energie in rekening brengt inzake zonnepanelen. Omdat het bedrijf zich niet heeft verweerd bij de rechter, hoeft deze klant de kosten niet meer te betalen, aldus de jurist in tv-programma Kassa.

                              Hij trekt uit de uitspraak van de rechtbank tegelijkertijd ook de conclusie dat energieleveranciers de contracten van klanten niet zomaar tussentijds mogen aanpassen. Omdat in de contracten en algemene voorwaarden van veel zonnepanelenbezitters staat dat zij mogen salderen, kunnen zij dat volgens De Nekker ook blijven doen na de afschaffing van de salderingsregeling in 2027.

                              Het mogen wegstrepen van teruggeleverde stroom op zonnige dagen tegen elektriciteit die zonnepanelenbezitters weer afnemen van hun leverancier als het donker is, levert ze een aantrekkelijk financieel voordeel op.

                              Maar volgens Joyce Donat van de Consumentenbond kan de vlag nog niet uit voor huishoudens met panelen. Omdat Budget Energie zich niet heeft verweerd in de rechtszaak, kunnen andere consumenten er geen rechten aan ontlenen. „Je zult dan zelf naar de rechter moeten gaan”, legt zij uit.

                              Flinke dobber


                              Niettemin spreekt Donat van een ’heel interessante uitspraak’. Volgens haar lijkt er namelijk iets niet goed te zijn geregeld in de energiecontracten van sommige huishoudens. Dat bleek eerder dit jaar ook al, toen De Nekker met succes bij de rechter de tussentijdse tariefverhogingen aanvocht die Vattenfall doorvoerde bij zijn schoonmoeder in 2022. „Dit kan nog een flinke dobber worden voor energiemaatschappijen”, verwacht Donat dan ook.

                              Maar Budget Energie benadrukt dat de rechter geen uitspraak heeft gedaan over salderen. De gas- en stroomleverancier voegt eraan toe zich bij een vergelijkbare rechtszaak wel te hebben verweerd. Budget Energie stelt die zaak te hebben gewonnen.

                              Kale stroomtarief


                              Directeur Ben Woldring van vergelijkingssite Gaslicht.com is ook minder hoopvol dat eigenaren van zonnepanelen kunnen blijven salderen in 2027. Mocht De Nekker uiteindelijk gelijk krijgen, dan gaat het volgens Woldring alleen over het salderen van het kale stroomtarief. Voor panelenbezitters is nu vooral aantrekkelijk dat zij geen belasting hoeven te betalen over de afgenomen en teruggeleverde stroom die zij tegen elkaar mogen wegstrepen.

                              Maar dat voordeel is er straks vrijwel zeker niet meer, vertelt Woldring. Hij houdt er bovendien rekening mee dat energiebedrijven hogere kosten gaan rekenen als klanten kunnen blijven salderen.

                              Ingestemd


                              Energie-Nederland, de branchevereniging van energiebedrijven, heeft er eerder op gewezen dat de Tweede Kamer al heeft ingestemd met de afschaffing van de salderingsregeling per 2027. De brancheclub gaat er dan ook vanuit dat huishoudens vanaf dat moment niet meer kunnen salderen, omdat de wet boven algemene voorwaarden of contracten van klanten gaat.

                              Budget Energie sluit zich daarbij aan. „Wij moeten ons aan de wet houden en hieraan uitvoering geven. De uitspraak van de rechter waar De Nekker naar verwijst, brengt daarin geen verandering.”

                              Comment


                              • https://www.ad.nl/binnenland/rapport...vaar~a417bfa5/

                                Nu telt Nederland nauwelijks stroomstoringen, mede door de vele gascentrales. © ANP
                                Rapport schetst doemscenario: stroomvoorziening komt na 2030 ernstig in gevaar


                                Nederland stevent af op grote stroomstoringen na 2030 als energiebedrijven geen geld krijgen om gascentrales open te houden. Dat blijkt uit onderzoek van een internationaal adviesbureau in opdracht van Energie Nederland. De onderzoekers waarschuwen voor een ‘perfecte storm’ in de elektriciteitsvoorziening.

                                De komende vijf jaar is er volgens economisch adviesbureau Compass Lexecon nog voldoende stroom beschikbaar op momenten dat de zon niet schijnt of de wind niet waait. Daarna verslechtert de situatie snel.

                                De laatste drie kolencentrales sluiten uiterlijk in 2029, terwijl gascentrales door de groei van wind- en zonne-energie steeds minder rendabel worden. Tegelijkertijd stijgt de vraag naar energie door het groeiende aantal warmtepompen en elektrische auto’s.

                                Ook hulp uit het buitenland is onzeker. In Duitsland dreigen eveneens centrales te sluiten en de aanleg van een grote stroomkabel naar Groot-Brittannië loopt vertraging op.

                                ‘Extreem hoge prijzen’


                                Vanaf 2033 dreigt een stroomtekort van vijftien tot achttien uur per jaar, vier keer zo veel als de vier uur die maximaal acceptabel is. „Stroomtekorten kunnen leiden tot ongecontroleerde uitval en extreem hoge prijzen”, waarschuwt Compass Lexecon, een groot economisch adviesbureau. Nu is de Nederlandse stroomvoorziening nog extreem betrouwbaar: de leveringszekerheid is 99,99 procent.
                                In Zwolle was er op 15 juni een grote stroomstoring, waardoor veel winkels sloten en stoplichten uitvielen. © GinoPress B.V.
                                Een marktbrede capaciteitsmarkt kan zo’n slecht scenario voorkomen, stellen de onderzoekers. Exploitanten krijgen dan geld om hun centrales aan te zetten op momenten dat er te weinig duurzame stroom beschikbaar is. Dat stimuleert ook investeringen in centrales of batterijsystemen. Veel Europese landen, waaronder België en het Verenigd Koninkrijk, kennen zo’n systeem al of werken eraan.

                                De maatschappelijke opbrengst wordt becijferd op 2,5 tot 3 miljard euro per jaar door lagere stroomprijzen en minder risico op uitval. De ‘kosten van te vroeg handelen zijn veel lager dan van te laat handelen’, aldus de onderzoekers.

                                Cora van Nieuwenhuizen, voorzitter van Energie Nederland, noemt het onderzoek een wake-upcall voor de politiek. „Door de snel groeiende hoeveelheid wind- en zonne-energie staan onze gascentrales steeds vaker stil. Exploitanten stellen groot onderhoud al uit omdat het niet meer uit kan.”

                                Ze wijst erop dat exploitant EP NL een gascentrale in de Rotterdamse haven wil sluiten als er geen capaciteitsmarkt komt. „Als zo’n centrale eenmaal sluit, krijg je die niet zomaar meer terug.”

                                Een grote stroomstoring zoals eind april in Spanje en Portugal valt in de toekomst niet uit te sluiten. Miljoenen huishoudens kwamen uren zonder stroom te zitten, de schade bedroeg 400 miljoen euro.
                                De kolencentrale van RWE in de Eemshaven is pas tien jaar open en moet uiterlijk in 2029 dicht. © ANPPokerspel met de overheid


                                Van Nieuwenhuizen benadrukt dat de regeling techniekneutraal moet zijn en ook kan gelden voor grootschalige batterijopslag of toekomstige kerncentrales. Maar zoiets regelen kost tijd. „In België duurde het vijf jaar. Een nieuw kabinet moet nu keuzes maken. De precieze uitwerking komt daarna.”

                                Energie-expert Martien Visser stelt dat de energiesector een punt heeft. „Uit prognoses van hoogspanningsbeheerder TenneT blijkt dat zo’n scenario realistisch is.” Wel verloopt de elektrificatie trager dan TenneT voorspelt, stelt hij.

                                Visser spreekt over ‘een pokerspel tussen overheid en energiebedrijven’. „Tot nu toe hoopte de overheid dat exploitanten hun centrales toch wel open zouden houden. Zo’n capaciteitsmarkt kost serieus geld. Waarom er geld voor reserveren als het ook gratis kan? De sector hangt al van subsidies aan elkaar.”
                                Bij een stroomstoring moeten bewoners het doen met kaarslicht. © ANPInvoering is complex


                                Hoe verstandig ook, de invoering van zo’n capaciteitsmarkt is complex. „Het klinkt eenvoudig, maar wie bepaalt hoeveel capaciteit we achter de hand houden? Bereiden we ons voor op enkele koude dagen of op een Elfstedenwinter?” Brussel moet bovendien fiat geven, want het is een vorm van staatssteun. „Het kost jaren om goed te regelen.”

                                De energiesector voert de druk daarom op. Dinsdag biedt Energie Nederland het rapport aan klimaatminister Sophie Hermans aan. „Ze hebben het blikje te lang vooruitgeschopt”, zegt Van Nieuwenhuizen, die erop wijst dat Nederland als plat land weinig alternatieven kent. „Nog langer wachten kan Nederland zich niet veroorloven.”

                                Comment


                                • „Ze hebben het blikje te lang vooruitgeschopt”...Ware woorden, dus wie zijn billen brandt, moet op de blaren zitten.. hebben we zelf in de hand gewerkt door de energie-transitie jarenlang (lees; de laatste 4-5 kabinetten en hun kiezers) te dwarsbomen.

                                  Comment


                                  • Originally posted by vuurwants View Post
                                    „Ze hebben het blikje te lang vooruitgeschopt”...Ware woorden, dus wie zijn billen brandt, moet op de blaren zitten.. hebben we zelf in de hand gewerkt door de energie-transitie jarenlang (lees; de laatste 4-5 kabinetten en hun kiezers) te dwarsbomen.
                                    Dat klopt links dwarsboomt al meer dan 40 jaar het bouwen van kerncentrales.

                                    Comment


                                    • ja die zijn broodnodig want met zonnepanele en windmolens komen we er niet zijn de deskundigen ook al ff overuit, nog los van de vele nadelen daarvan

                                      overigens in de meeste landen is de situatie veel minder goed dan bij ons

                                      Comment


                                      • Dat links kerncentrales dwarsboomt snap ik ook niet, maar dat groene energie door rechts tegengewerkt is, evenmin.. net zo min als dat het het netwerk ruim onvoldoende capaciteit heeft..

                                        Comment


                                        • pardon, de laatste regeringen is het meest groene klimaatbeleid ooit gevoerd onder leiding van VVD, D66 en CDA

                                          Comment


                                          • https://www.telegraaf.nl/opinie/leon.../89210839.html


                                            Leon de Winter © redactie illustratieLeon de Winter: klimaatbeleid is macht over burger

                                            Eindeloos kan ik doorgaan met het schrijven over de antizionistische en anti-Joodse krankzinnigheid die zich van bijna alle Nederlandse media meester heeft gemaakt. De strijd van Hamas is een jihadistische strijd die uiteindelijk moet leiden tot een wereldwijd kalifaat, een gevaar dat media als de Volkskrant en NRC en de NOS weigeren in te zien. Ondertussen blijf ik ook lezen over andere vormen van krankzinnigheid, zoals die van het klimaatalarmisme.

                                            Dat wordt net zo verbluffend eenzijdig in de media behandeld als Gaza. Het was een kwestie van tijd voordat klimaat- en Gazagekte zich met elkaar gingen verbinden in extremistische organisaties als Extinction Rebellion, maar ook bij GL/PvdA en de Partij van de Dieren. Inzet is de ondergang van de westerse burgerlijke samenlevingen, die door islamisten en linkse denkers in gelijke mate worden gehaat.

                                            En omdat de meeste media klimaatdissidenten net zo behandelen als islamdissidenten, zwijgen zij over het klimaat-optimistische rapport A Critical Review of Impacts of Greenhouse Gas Emissions on the U.S. Climate.

                                            Dit rapport werd eerder dit jaar gepubliceerd door het Amerikaanse ministerie van Energie, dat tegenwoordig wordt geleid door een vooraanstaande natuurkundige. Het rapport werd opgesteld door onder meer Steve Koonin, over wie ik hier al eerder geschreven heb: wetenschapper bij Stanfords Hoover Instituut, onderminister voor Wetenschap in de regering Obama, en verbonden geweest aan een lange lijst topinstituten zoals Caltech.

                                            Opiniestuk Wall Street Journal


                                            The Wall Street Journal publiceerde enkele dagen geleden een opiniestuk van Koonin naar aanleiding van zijn rapport. Daarin schrijft hij: „Er is een kloof tussen de publieke perceptie van klimaatverandering en de klimaatwetenschap zelf – en tussen eerdere overheidsrapporten en de wetenschap. Energieminister Chris Wright begrijpt dit. Daarom gaf hij opdracht aan een team van vijf senior wetenschappers, waaronder ikzelf, om een onafhankelijke beoordeling uit te voeren om duidelijkere inzichten te bieden in wat wel bekend is en wat niet over het veranderende klimaat.”

                                            Koonin biedt vervolgens de hoofdpunten van het rapport aan, schrik niet:

                                            - Verhoogde CO2-waarden bevorderen de vergroening van de aarde.

                                            - Opwarmingsvoorspellingen worden overdreven.

                                            - Extreem weer heeft niets te maken met CO2.

                                            - Er is geen versnelling meetbaar van het stijgen van de zeespiegel sinds 1900.

                                            - Het is uiterst moeilijk om de klimaatvariabiliteit te wijten aan de extra CO2 die door mensen wordt veroorzaakt.

                                            - De gegevens rechtvaardigen niet het alarmistische gebruik van termen als ’existentieel’, ’crisis’, ’noodtoestand’.

                                            Subsidiemolens


                                            Ik neem aan dat klimaatminister Sophie Hermans een dansje heeft gemaakt toen ze over het rapport van Koonins team hoorde. Ze heeft het direct gedownload en gelezen, en daarna heeft ze collega’s en VVD-partijbaronnen gebeld en hen enthousiast passages voorgelezen, want de consequenties zijn enorm positief: we kunnen die tientallen miljarden die we gereserveerd hebben om de klimaatgekte te dempen beter besteden! ’Hoera!’, riep Sophie telkens.

                                            Vervolgens las Sophie dit weekend ook Koonins recente artikel: „Klimaatbeleid moet de risico’s van klimaatverandering afwegen tegen de kosten, effectiviteit en neveneffecten van een respons. Rapporten zoals het onze kunnen veel woede opwekken, maar ons werk geeft belangrijke aspecten van de klimaatwetenschap accuraat weer. Het erkennen van de feiten is essentieel voor geïnformeerde beleidsbeslissingen.”

                                            Zeker, de besteding van al dat klimaatgeld leidt tot een vermindering van de temperatuurstijging, maar die vermindering is zo gering dat deze niet te meten valt. Toch blijven de subsidiemolens draaien. Waarom?

                                            Ik denk dat het uiteindelijk gaat om het verkrijgen van macht over de vrije burger. Zijn gedrag moet worden gereguleerd. De burger heeft te veel vrijheid. En er is geen krachtiger argument om te knevelen dan het argument dat de aarde gered moet worden – wie kan daar iets tegen hebben?

                                            Koonin stelt dat de menselijke uitstoot van CO2 niet beslissend is bij het veranderen van het klimaat. Dat maakt op klimaatalarmisten geen indruk. Zij geloven heilig dat door CO2 de aarde onbewoonbaar wordt, en daarom moeten we het vreugdevolle bestaan in het Westen onbetaalbaar maken.

                                            Energiearmoede


                                            De Amerikaanse energieminister schrijft in zijn voorwoord: „Klimaatverandering is reëel en verdient aandacht. Maar het is niet de grootste bedreiging voor de mensheid. Dat is de wereldwijde energiearmoede. Als iemand die waarde hecht aan data, weet ik dat het verbeteren van de menselijke conditie afhankelijk is van het uitbreiden van de toegang tot betrouwbare, betaalbare energie. Klimaatverandering is een uitdaging – geen catastrofe. Maar misplaatst beleid op basis van angst in plaats van feiten kan echt het menselijk welzijn in gevaar brengen.”

                                            In ons land zijn we energie catastrofaal duur aan het maken op basis van ideologische ficties over CO2 en het klimaat. En daarmee maken we onszelf afhankelijk van – hoe zal ik het zeggen? – de klimaatmaffia en bange politici als Sophie Hermans. Het resultaat? Collectieve armoede geleid door een geprivilegieerde voorhoede, de droom van elke marxist.

                                            Lees dat rapport. Het kan ons behoeden voor nog meer achterlijkheid.

                                            Comment


                                            • https://www.telegraaf.nl/politiek/pe.../89827659.html


                                              De geldkraan in Den Haag gaat, dankzij klimaatminister Sophie Hermans (VVD), open om de industrie te ondersteunen. © ANP
                                              Klimaatminister Sophie Hermans trekt knip

                                              Perverse ’CO2-taks’ ten grave gedragen, kabinet gaat industrie steunen

                                              Den Haag- Politiek Den Haag gooit toch een reddingsboei naar de in Nederland noodlijdende industrie. Dat blijkt uit uitgelekte Prinsjesdagstukken die De Telegraaf heeft ingezien.

                                              Uit informatie die door Haagse bronnen wordt bevestigd, blijkt dat de ’perverse’ CO2-taks via een truc ten grave gedragen wordt zonder dat Nederland hiervoor financieel gestraft wordt door Brussel. VVD-minister Sophie Hermans (Klimaat en Groene Groei) trekt daarnaast extra de knip waarmee ze in totaal 650 miljoen euro steun aankondigt om elektriciteitskosten voor grote bedrijven te dempen. Grootverbruikers kunnen van die regeling een jaar langer (tot 2028) gebruik maken.

                                              Ongelijk speelveld voor Nederlandse industrie


                                              Na zware druk vanuit het bedrijfsleven en de Tweede Kamer heeft het demissionaire kabinet een foefje gevonden om de ’perverse’ CO2-taks te elimineren. Deze belasting, die de Nederlandse industrie bovenop Europese heffingen opgelegd krijgt, zorgt voor een ongelijk speelveld en duwt volgens critici bedrijven over de grens.

                                              Het geheel afschaffen van de taks zou, zo meldde VVD-minister Sophie Hermans (Klimaat en Groene Groei) eerder aan de Tweede Kamer, een mogelijke straf van 1,2 miljard euro betekenen vanuit Brussel: Nederland heeft deze maatregel immers opgenomen in het ’Herstel- en Veerkrachtplan’, dat Nederland moest opstellen om aanspraak te maken op miljarden euro’s Europese coronasteun. Daar vanaf wijken kan niet zomaar.

                                              Dit zorgde voor chagrijn in de Kamer en bij het bedrijfsleven. Daar klonk eerder dit jaar juist een zucht van verlichting toen een CDA-motie om de taks te schrappen (plots gesteund door de VVD) een meerderheid haalde. Hermans kondigde toen daarna aan dat zij de taks niet ging schrappen, maar hoogstens wilde ’opschorten’ aangezien zij een ’een aantal (mogelijke) gevolgen goed in beeld’ wilde brengen. Daarnaast richtte zij een ’overlegtafel CO2-heffing industrie’ op.

                                              Bedrijven willen wel vergroenen


                                              Dat terwijl de extra heffing door energie-experts als ’pervers’ werd betiteld: de bedrijven die wel willen vergroenen, maar dat niet kunnen vanwege gebrek aan stikstofruimte of door het overvolle stroomnet, worden immers gestraft. Dat leidt tot ’weglek-effecten’. Het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) wees er bijvoorbeeld in april 2024 nog op dat bij een heffing van meer dan 200 euro per ton, het produceren in Nederland zo duur zou worden, dat bedrijven ervoor kunnen kiezen minder in Nederland te produceren. Toch verhoogde het kabinet in de Voorjaarsnota van 2024 het toptarief naar 216 euro per ton in 2030.

                                              Maar in Prinsjesdag-stukken wordt de taks – die door het kabinet-Rutte III werd geïntroduceerd na jarenlange lobby vanuit milieuclubs als Milieudefensie – nu dan toch ten grave gedragen, bevestigen ingewijden aan De Telegraaf. Volgens de ingewijden blijft de heffing op papier wel bestaan, maar wordt belastbare uitstoot van 2026 enorm verlaagd en wordt het bedrag dat over die uitstoot in rekening gebracht wordt fors naar beneden bijgesteld. Met deze list ontloopt Nederland een geldstraf uit Brussel, schetsen de bronnen.

                                              Eerder tuigde het ministerie ook al een subsidieregeling op voor de industrie, de zogeheten ’IKC-ETS-regeling’. Deze moet voorkomen dat productie, werkgelegenheid en CO2-uitstoot naar landen buiten de Europese Unie worden verdreven vanwege de hoge stroomkosten. Deze regeling wordt nu ook verlengd en ook hier wordt extra geld voor uitgetrokken: in plaats van de 500 miljoen euro (tot en met 2027) is er nu 650 miljoen euro tot en met 2028 beschikbaar.

                                              De verwachting van de ingewijden is dat het behalen van de door Nederland zelf opgelegde klimaatdoelen wel verder uit zicht raakt. Desalniettemin steunt een Kamermeerderheid het voornemen van minister Hermans om in Brussel aan te sluiten bij een nieuw, streng EU-klimaatdoel voor 2040.

                                              VN-klimaattop


                                              De Tweede Kamer stemde donderdag voor het plan dat Nederland zich in aanloop naar de VN-klimaattop in Brazilië aansluit bij het voornemen van Eurocommissaris Wopke Hoekstra (Klimaat). Hij pleit ervoor om de CO2-uitstoot in 2040 al met 90 procent te hebben verminderd ten opzichte van 1990, al wil hij toestaan dat een paar procent gesmokkeld kan worden via groene maatregelen in landen buiten de EU.

                                              Comment


                                              • https://www.telegraaf.nl/financieel/.../90049600.html


                                                Netbeheeder noemt het „moeilijk te verteren” dat het verzwaren van het elektriciteitsnet extra duur wordt door © ANP/HH

                                                Liander 171 miljoen extra kwijt aan stroomnet door stikstofcrisis

                                                Arnhem- Netbeheerder Liander verwacht ruim 171 miljoen euro duurder uit te zijn bij werk aan het stroomnet door de stikstofimpasse.

                                                Het gaat om extra investeringen die nodig zijn voor bijvoorbeeld hijskranen, graafmachines of vrachtwagens die geen stikstof uitstoten. De regionale netbeheerder voor Gelderland, Flevoland, Friesland en Noord-Holland noemt het „moeilijk te verteren” dat het verzwaren van het elektriciteitsnet extra duur wordt door het uitblijven van een oplossing voor stikstofproblemen.

                                                Al jaren ligt de verlening van natuurvergunningen voor veel bouwprojecten grotendeels stil omdat de rechter in 2019 de Nederlandse aanpak van een te hoge stikstofuitstoot ongeldig verklaarde. In december 2024 oordeelde de Raad van State bovendien dat intern geschuif met stikstofvergunningen in veel gevallen niet mag.

                                                Vergunning blijft uit


                                                Eerder waarschuwde Liander dat daardoor ruim driehonderd projecten voor het verzwaren van het stroomnet in gevaar komen. Bij het leggen van dikkere kabels of het bouwen van transformatorhuisjes komt namelijk tijdelijk stikstof vrij, waarvoor een vergunning nodig is.

                                                Maar of zo'n vergunning er komt, is vaak onzeker. Dat terwijl Nederland door de overgang van fossiele naar schonere energie juist een steeds groter beroep moet doen op het elektriciteitsnet.

                                                Huibert Baud, directeur Klant en Ontwerp van Liander, noemt de problemen bij het uitbreiden van het stroomnet „extra wrang”. Een verzwaard stroomnet helpt namelijk bij het verminderen van de uitstoot van CO2 en stikstof op de langere termijn. Mede daarom pleit hij voor een uitzonderingspositie voor stroomnetprojecten.

                                                Stikstofuitstoot


                                                Vorige maand presenteerde het demissionaire kabinet een voorstel waarbij verduurzamingsprojecten die zorgen voor minder stikstofuitstoot geen natuurvergunning hoeven aan te vragen. Maar een woordvoerder van Liander laat weten dat dit voorstel voor werk aan het stroomnet geen oplossing biedt.

                                                Comment


                                                • Als de overheid 20 jaar geleden begonnen was met de sanering van de intensieve veehouderij, was het niet zover gekomen.. zo zie je maar; uitstel maakt alles op den duur een stuk kostbaarder..

                                                  Comment


                                                  • dat zou erg dom zijn, want er zijn andere sectoren die belast kunnen worden en het probleem is niet zo groot, alleen is Nederland zo dom geweest om verkeerde gebieden en becijfering aan te leveren waardoor we nu vast zitten aan dat gezeik wat in de praktijk amper een werkelijk probleem is

                                                    Comment

                                                    Working...
                                                    X