Banner mainpage

Collapse

Announcement

Collapse
No announcement yet.

Klimaat/natuur

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • https://www.telegraaf.nl/binnenland/.../86783632.html


    Bij een aanslag in het Noord-Hollandse Blokker gingen negen trucks en een bestelbus bij een kippenslachterij in vlammen op. Noah Alfer noemde de actie ’nodig’. © RVP Media
    Extreme dierenactivisten belagen boeren, politici en jagers: ’De fik erin!’

    APELDOORN- Extreme dierenactivisten hebben het weer volop gemunt op politici, boeren, jagers en slachtbedrijven. Nu inlichtingendiensten de prioriteiten hebben verlegd, verharden de acties snel.

    Gemaskerd, een hoody, en twee kettingzagen in de hand. De voorman van het Animal Liberation Front (ALF) heeft er een flinke uitdossing van gemaakt. „Gebruikt u deze foto. Niet mijn eigen gezicht, alstublieft. Ik heb twee identiteiten.”

    De foto is van de extreem-radicale Noah Alfer, die geweld, brandstichting en inbraak niet schuwt. Hij reist door heel Europa. Deze week nam hij nog deel aan een sabotage-actie. „De kettingzagen zijn voor het omzagen van jachthutten, de ene is elektrisch en hoor je nauwelijks. Bij Den Treek hebben we twee wildcamera’s uitgeschakeld. Een is stukgeslagen met een handbijl, de andere hebben we meegenomen. Als de jagers jagen op wolf Bram, jagen wij op de jagers…”

    Noah Alfer is in zijn gewone leven Adriaan B., die met vier kinderen in een hoekwoning in Gelderland woont, speelgoed in de voortuin. Deze Noah Alfer trad in juni naar voren als zegsman van het radicale ALF na de aanslag in het Noord-Hollandse Blokker, waarbij negen trucks en een bestelbus bij een kippenslachterij in vlammen opgingen. Het logo van de extremisten bleef achter. Schade: miljoenen.

    „Deze actie is nodig”, zegt hij. „En er komen meer bedrijven aan de beurt. Deze voerde Peter uit met drie anderen voor ALF. We staan daarachter. Zolang er geen dieren of mensen bij omkomen is dit geoorloofd.” In het politieonderzoek is B. niet gehoord of aangehouden. Niemand trouwens.

    Kleine zelfstandige

    Adriaan B. is in het dagelijks leven een kleine zelfstandige. Hij adviseert tevens de provincie over verplaatsing van bedreigde soorten, zoals dassen, vleermuizen of marters, zegt hij. En hij is óók anoniem beheerder van een facebookgroep. Daarop juichte Noah Alfer namens het Animal Liberation Front over de aanslag in Blokker. „Een prachtige fik!”

    In een ouder bericht vraagt deze Noah Alfer om donaties. Het rekeningnummer is van Adriaan. „Oké, zo dus, Dat ik Noah Alfer ben hang ik niet aan de grote klok. We hebben allen een dubbele identiteit. Die bankrekening kon niet anders, want ING zegde de onze op, vanwege terroristisch oogmerk.”

    Intimidatie, bedreigingen, brandstichtingen, bezettingen en inbraken. De angstgreep op boeren, politici en bedrijven had jarenlang grote aandacht van politie en veiligheidsdiensten. De moord door Volkert van der Graaf op Pim Fortuyn maakte immers duidelijk hoe radicaal dierenactivisme kan zijn.

    In de recente dreigingsbeelden bij de AIVD en de NCTV zijn de prioriteiten verschoven, dierenactivisme verdween. In 2023 noemde toenmalig justitieminister Dilan Yesilgoz de „dierenrechtenbeweging al lange tijd klein”; ze zou zich uiten „in voornamelijk vreedzame demonstraties.”

    Bij de Nationale Politie verdween het meldpunt voor extremistische dreigingen. Er kwam een ander meldpunt: 114 Red een dier.

    Voormalig Kamerlid Helma Lodders, voorzitter Vee en Logistiek, en de voorvrouw van de Varkenshouderij, Linda Verriet, zien echter een geheel ander beeld. In de eerste zes maanden van dit jaar is minstens tweemaal per week een boer, politicus of bedrijf bedreigd of belaagd. De agrarische branche opende in januari zelf een meldpunt.

    De teller staat nu al op ruim honderd bedreigingen, de helft zeer ernstig. „Het gaat bijvoorbeeld om bedrijven waar radicale activisten inbreken”, zegt Linda Verriet. „Ze maken daar beelden die later op suggestieve wijze naar buiten worden gebracht.” Lodders: „Kalveren schrikken van fel cameralicht en sperren hun ogen. Volgens activisten in doodsnood.”

    Kerstkaarten met doodswensen

    De meldingen zijn divers: Kerstkaarten met doodswensen, klemrijden, bedrijven die worden geobserveerd, drones die blijven overvliegen, dreigbrieven, nachtelijke telefoontjes met knorrende activisten, inbraak, doodshoofden op muren. Lodders: „Transporteurs worden klemgereden. Levensgevaarlijk. Websites worden gehackt. Mensen worden voor moordenaars uitgemaakt.”

    Politici blijven evenmin buiten schot. De Gelderse gedeputeerde Harold Zoet (BBB) kreeg nachtelijk bezoek en vond in bloedletters WOLVENMOORDENAAR op zijn paardenstal, met logo van ALF. De bouwtekeningen en vergunningen van het familiebedrijf van senator Gert-Jan Oplaat (BBB) doken eerder op in een kraakpand, waarna driemaal brandstichting volgde.

    Een Zuid-Hollands BBB-Statenlid, Heidi Looij, wordt zwaar bedreigd omdat ze jager is, voorstander van natuurbeheer, ėn tegen de wolf. „De politie kan er weinig mee. Je doet aangifte via internet. Daarna is er een toezegging dat ze vaker zullen patrouilleren”, zegt Zoet.
    ’Weg met vlees en dierenleed’

    „Het zijn middelen om ons doel te bereiken”, zegt Adriaan B. alias Noah Alfer. „We werken in kleine groepen. Met een kern van zo’n 32 mensen zijn we bereid om ver te gaan. De dieren verdienen onze strijd. Weg met vlees en dierenleed.”

    De activist ziet, opmerkelijk genoeg, ook polarisatie binnen ALF. „Het speelt overal, dus ook bij ons. Sommigen willen verder gaan. Die zeggen, laten we de apen maar bevrijden uit het laboratorium. We kennen de weg. Als besmette apen door Den Haag en Rijswijk rennen, gaan dan de ogen open? Dit bespreken we, dit wegen we.”

    Zelf houden ze er nog rekening mee dat ze door de AIVD nauwkeurig worden gevolgd. Een deel van de radicale activisten houdt ook bij demonstraties het gezicht bedekt. Het lijkt nu evenwel vooral de agrarische sector, die zelf informatie vergaart; via meldsystemen, eigen onderzoek en cameratoezicht. „Maar ja, het zijn wel veel maskers, wat de klok slaat”, zegt senator Oplaat, die voorzitter is van de Pluimveeslachters.


    Noah Alfer, in het echte leven Adriaan B.
    Adriaan B. alias Noah Alfer waande zich tot de confrontatie met De Telegraaf veilig onder een dekmantel. Hij is op beelden van diverse demonstraties ongemaskerd te zien. Hij was er deze maand bij de „Mars voor Bram”, nam deel aan bezetting met Franse actievoerders bij slachterijen in Apeldoorn, en maakte eerder deel uit van een geruchtmakende stalbezetting in Boxtel door vele tientallen activisten.

    „Ik was er”, zegt hij. „Boxtel liep uit de hand. Computers en voersystemen werden stukgeslagen. Maar de rechter heeft bepaald dat het binnengaan van stallen geen inbraak of huisvredebreuk is.” Onlangs gingen 67 gearresteerde activisten bij het gerechtshof vrijuit. Ook de bescheiden boete van 300 euro was van tafel.

    Onder hen de vele Fransen, die konden rekenen op steun van deftige advocatenkantoren. Acties stoppen niet bij de grens, zegt B. „We gaan naar Duitsland, Frankrijk en Turkije, dat zwerfhonden in afvalwagens vermaalt. Of naar Spanje vanwege stierengevechten. We halen ook dieren weg, laatst nog paarden. Onze beelden zijn welkom in de rechtszaal. Het belang wordt door rechters onderstreept. Wij gaan af op misstanden.”

    Mede-radicalen rond de groep rond Adriaan B. zijn in dagelijkse leven eveneens onopvallend. Een kompaan, Fred van Z., rijdt op een dierenambulance. En ander, Nick Nijmegen, is een alias voor Nol N., die niemand voor radicaal zou houden als hij zijn wolvenmasker niet opheeft. De uitzondering die „met eigen groep” opereert, is volgens Noah Alfer, Peter J. Al meermalen veroordeeld. „Hij ligt niet goed bij velen van ons. Door zijn acties kwamen dieren om. Dat mag niet.”

    J. werd gearresteerd na het in brand steken van een eendenbedrijf in Ermelo, waarbij hij zelf vlam vatte. Op de vlucht trok hij zijn actiekleren uit en verloor zijn autosleutels, waardoor zijn vluchtauto achterbleef. J. was ook al „streaker” bij paardentoernooien en een stierengevecht in Spanje.

    ’Peter steekt steeds alles in brand’

    Noah Alfer: „Peter steekt steeds alles in brand. Die is vol van zichzelf. Met zijn grote luidspreker kaapt hij aandacht bij demonstraties. Kijk, als wij een jachthut in brand steken, bedenk je later: Wat als het overslaat op het bos? Dat kost ook dierenlevens. Daarover is discussie. Net als jagen op de jagers die het op wolf Bram hebben voorzien. Zullen wij óók grijpen naar paintball- of verdovingsgeweren? Je weegt af. Maar schade zoals in Blokker, daar staat ALF vierkant achter. Dat mag en gaat vaker gebeuren.”

    Inmiddels duiken de extreem-radicalen op in betogingen van Extinction Rebellion (XR), blijkt uit analyse van beelden. Ook zijn ze aanwezig in appgroepen van ’rebellenkringen’. Dit zijn regionale en thematische overleggen van XR. Want behalve met klimaat en uitsterving is XR ook druk met Gaza, eetbare dieren en „wolf Bram en zijn gezinnetje”.

    ’Iedereen kan ALF’er worden’

    Ook Noah Alfer liep de laatste mars mee. OngemMet zijn favoriete ALF-trui aan, met een wolf aan het logo toegevoegd. „Je moet mensen natuurlijk kennen en vertrouwen,” zegt hij. „Maar iedereen kan ALF’er worden, als je mee wil op onze acties.”


    De BBB ziet hij nu als een van de grote bedreigingen. „Die beschermen boeren en jagers. Caroline van der Plas doen we niks, maar dat kantoor van die partij komt aan de beurt. De fik erin. Net als de dierentransporteur daar vlakbij, die de ventilatie uitzet. Die kan ons verwachten. We komen eraan, reken daarop. Maar ik heb al te veel gezegd.”

    Comment


    • https://www.telegraaf.nl/video/xr-pr.../87078992.html

      Wordt tijd dat dat anarchistische linkse tuig vervolgd gaat worden

      Comment


      • Die ALF-gasten zijn erg extreem/gevaarlijk en zouden van de straat moeten inderdaad. Ze doen ook voor de dieren meer kwaad dan goed.

        Comment


        • Die genoemde kopman nu gearresteerd voor bedreiging aan BBB adres met brandstichting, gevaar komt nu eenmaal van links, in de UK hebben daar al tig jaar een aparte dienst binnen de politie op zitten

          Comment


          • Links werkt ontwrichtend voor onze maatschappij

            Comment


            • https://www.telegraaf.nl/binnenland/.../87098930.html


              Adriaan B., alias Noah Alfer, is voorman van het Animal Liberation Front (ALF) Extreme dierenactivist Adriaan B. (61) vast na bedreiging BBB

              Lochem- Met de arrestatie van de 61-jarige Adriaan B., heeft de politie razendsnel gehandeld na dreiging met brandstichting bij het kantoor de politieke partij van BBB in Colmschate.

              De voorman van het Animal Liberation Front (ALF) trad al jaren als Noah Alfer op namens de extreem-activistische groep. In een publicatie in De Telegraaf bevestigde hij zaterdag zijn dubbele identiteit. Adriaan B. werd aangehouden in zijn huis in Lochem.

              Adriaan B. is naar eigen zeggen een goede bekende van dierenactivist Volkert van de Graaf, die in 2002 PIm Fortuyn doodschoot. „We studeerden beiden in Wageningen. Met hem is bij acties niet samen te werken. Die man is zeer autistisch.”


              Met de arrestatie van de 61-jarige Adriaan B., heeft de politie razendsnel gehandeld na dreiging met brandstichting bij het kantoor de politieke partij van BBB in Colmschate. © ANP / HH
              „We schrikken hier ontzettend van”, zegt partijleider Caroline van der Plas. „Deze man moet achter slot en grendel.” Al jaren worden partijleden van de BBB ernstig bedreigd door extreme dierenactivisten. Zo zou BBB-Statenlid Heidi Looij een kogel in haar hoofd moeten krijgen, en kreeg BBB-gedeputeerde Harold Zoet een nachtelijk bezoek namens ALF.
              Foto’s en belastend materiaal verwijderd


              Zelf stelt hij dat hij foto’s en belastend materiaal heeft verwijderd: „Ik verwachtte na die vrachtwagenbrand al bezoek, dus ik heb mijn PC leeggemaakt.” En: „ALF op een elektriciteitshuisje is reden genoeg om bezoek te verwachten.”

              Een cel van het Animal Liberation Front, onder leiding van de eerdere al veroordeelde Peter J., alias de Vegan Streaker, zou volgens Adriaan B. verantwoordelijk zijn voor een miljoenenbrand bij een pluimveebedrijf in Blokker. In De Telegraaf dreigde Adriaan B. zaterdag dat het kantoor van BBB ook aan de beurt zou komen.

              Kort voor zijn arrestatie liet hij weten dat hij druk ondervond, ook van andere activisten. Hij zou uit zijn op een deal met justitie, en bereid zijn ledenlijsten te overhandigen. We komen eraan, kreeg hij te horen. „Dat hoort erbij. Mijn reputatie naar de mensen die er toe doen is meer zeggend dan een paar toetsenbordridders of roeptoeters.” Peter J. riep tevens activisten op niet met De Telegraaf te praten.

              ’Aardige buurman en lieve vader’


              In zijn woonwijk in Lochem staat Adriaan B. bekend als een aardige buurman en lieve vader van zijn kinderen. Zelfs stelt hij dat bij acties nooit het leven van dieren en mensen in gevaar mag komen. Afgelopen weken was hij vooral druk met missies voor Wolf Bram, waarbij hij jachthutten en wildcamera’s vernietigde.

              Comment


              • https://www.telegraaf.nl/binnenland/.../84660615.html


                Ondanks de drukte op de weg blijft de Nederlander de auto trouw. © ANP/HH

                Autobezit groeit naar 10 miljoen voertuigen

                Ondanks hoge parkeertarieven, files en dure brandstof blijft auto dominant: ’Iedereen kiest met zijn portemonnee, niet met het klimaat’

                Het autobezit in Nederland blijft groeien. Dit jaar wordt de mijlpaal van 10 miljoen geregistreerde auto’s bereikt. Ondanks hoge parkeertarieven en brandstofprijzen, toenemende files en ontmoedigingsmaatregelen in steden lijkt de automobilist onverstoorbaar. Nog altijd stapt die liever in de eigen ’gouden koets’ dan in de trein of bus.

                „De auto blijft gewoon een onmisbaar vervoermiddel”, stelt Erik Verhoef, hoogleraar vervoerseconomie aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. „Opvallend is dat het autobezit zelfs sneller groeit dan de bevolking. Dat is deels omdat we met meer mensen zijn, maar vooral ook omdat de auto voor veel Nederlanders nog steeds de voorkeur heeft. Zelfs na de coronadip, waarin thuiswerken de autokilometers tijdelijk drukte, krabbelt het gebruik weer op en naderen we de kilometrages van vóór corona.”

                Hoe het komt dat de auto zo populair blijft, terwijl het openbaar vervoer (ov) als alternatief wordt gepromoot? „Dat komt doordat ze geen perfecte alternatieven van elkaar zijn”, meent Verhoef.

                „Het is als koffie en thee: als thee duurder wordt, gaat niet iedereen ineens koffie drinken. Zo werkt het ook met vervoer. De auto biedt vrijheid die de bus, trein of metro niet kunnen evenaren. Bijvoorbeeld voor een trip naar de meubelwinkel of woon-werkverkeer met meerdere afspraken op een dag. Dan is de auto vaak praktischer.”

                Vooral buiten de steden is het openbaar vervoer vaak geen serieuze concurrent, constateert de hoogleraar. „In dichtbevolkte gebieden zie je meer fiets- en ov-gebruik, maar op het platteland is dat geen optie, omdat het aanbod daar behoorlijk verschraald is en de auto haast noodzaak is. Bovendien heb je nog te maken met de kosten en tijd. Als je met je gezin vanuit de Randstad naar Maastricht wilt, is de auto vaak sneller en bovendien goedkoper.”

                Toch ziet Verhoef lichtpuntjes voor alternatieven. „De elektrische fiets wint terrein, vooral voor kortere afstanden. En autodelen wordt steeds populairder dankzij digitale platforms. Dat kan in de toekomst een verschil maken, vooral als betalen per kilometer de norm wordt. Dan wordt de keuze voor ov of fiets aantrekkelijker.”

                „Maar een autovrije samenleving zie ik absoluut niet gebeuren. Zelfs met duurzamer beleid zal de auto altijd dominant blijven. Ik zie dan ook geen rem ontstaan op de groei van het wagenpark. Ik schat dat er in 2040 zo’n 11 miljoen auto’s rijden.”

                blijft toenemen. „Hoewel de groei van de autovloot al jaren afvlakt – van meer dan 10% in de naoorlogse tijd tot zo’n 2% per jaar sinds 2010 – ligt het autobezit nog steeds boven de bevolkingsgroei.

                Momenteel heeft 75% van de huishoudens een auto, en vooral in gezinnen neemt het aantal toe. De stijging is met name zichtbaar buiten de grote steden; daar groeit de afhankelijkheid van de auto, terwijl in binnensteden het autobezit juist afneemt”, zegt Joris Drost.

                Afhankelijk van auto


                Volgens het KiM voelt bijna de helft van de Nederlanders zich steeds afhankelijker van de auto. „In minder stedelijke gebieden zijn deelauto’s en goed openbaar vervoer nauwelijks een optie. Daar wordt de auto steeds minder een luxe, en meer pure noodzaak”, aldus de zegsman.

                Het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) schetst in een aantal scenario’s dat de auto ook in de toekomst onbetwist een dominante rol blijft spelen. „In een welvarend 2060 domineren zelfrijdende elektrische auto’s de wegen. Batterijen zijn spotgoedkoop en in 2040 is al 80 procent van de auto’s elektrisch. Vrachtwagens rijden op stroom of waterstof, en files zijn beheersbaar door slimme belastingen en weguitbreiding”, stelt onderzoek Hans Hilbers.

                „In steden is weinig ruimte voor nog meer auto’s, daar floreert het openbaar vervoer en trams en metro’s zijn stampvol. Hypermoderne fietspaden bruisen van de e-bikes. Thuiswerken houdt aan, maar de auto blijft koning buiten de stad.”

                Maar er is ook een ander scenario denkbaar. Hilbers: „Bij lage economische en technische groei hapert de vooruitgang. Dan is slechts 40 procent van de auto’s elektrisch in 2040 en blijft waterstof een droom. Ov-gebruik daalt en bussen verdwijnen op het platteland. Steden investeren nog in trams, maar buiten de stad regeert de auto, ondanks tragere elektrificatie. Files blijven bestaan en groeien juist door gebrek aan wegenuitbreiding. Hoe de toekomst er precies uit gaat zien, blijft onzeker. Dat hangt ook af van het beleid, maar zeker is dat de verschillen tussen stad en platteland eerder groter dan kleiner worden. Ook in mobiliteit.”

                Dat wordt onderschreven door de ANWB, die stelt dat je buiten de Randstad zeker bent aangewezen op de auto. „Ongeveer 70 procent van de reizigerskilometers wordt met de auto gemaakt. In landelijk gebied hebben 9 op de 10 mensen een auto en in de steden 5 op de 10. Dat zegt genoeg”, aldus een woordvoerder.


                Auto nog steeds stevig op een voetstuk


                Ondanks de autovrije wijken en milieubeperkende maatregelen in steden, blijft het wagenpark groeien. „Oudere generaties zijn ermee opgegroeid en kunnen er geen afstand van nemen. En hoe graag beleidsmakers ook willen dat nieuwe generaties de auto laten staan, jongeren halen – zeker buiten de grote steden – zo snel mogelijk hun rijbewijs en schaffen een autootje aan”, voorziet verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen.

                Ondanks de files, de beperkingen in snelheden en torenhoge parkeertarieven staat de auto nog steeds stevig op een voetstuk van vrijheid en autonomie. Dat staat in schril contrast met het ov, dat nog steeds door de automobilist gezien wordt als een synoniem van vertraging en afhankelijkheid.”

                Verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen: „Openbaar vervoer staat voor de automobilist synoniem aan vertraging en afhankelijkheid.” © Rias Immink
                De fiets neemt wel wat autokilometers over, maar dit gebeurt met name recreatief en op korte afstanden. Tertoolen: „Het grootste deel van de week en op de lange afstanden geeft de auto niets van zijn dominantie prijs. En afgezien van wat speldenprikjes van de overheid, wordt hem ook geen strobreed in de weg gelegd. Door hem elektrisch te maken is een belangrijk bezwaar weggenomen. Kortom, ook al lijkt het in de spits soms anders, de auto heeft nog steeds ruim baan en dat gaat voorlopig niet veranderen.”
                Nederlanders verknocht aan hun wagen

                ’Met de auto kan ik altijd gaan en staan waar ik maar wil’


                „Vrijheid betekent voor mij gaan en staan waar en wanneer ik wil. Daarom vallen opties zoals deelauto’s en openbaar vervoer af. Een deelauto is vooral praktisch in grote steden waar nauwelijks parkeerplaatsen zijn, maar dat geldt slechts voor een kleine groep”, zegt Richard Jansen uit IJsselstein.

                „Het openbaar vervoer is simpelweg te duur en onbetrouwbaar, zeker met meerdere personen. Ik heb gelukkig mijn eigen elektrische auto, die ik thuis kan opladen zonder laadstress. Met mijn Tesla rijd ik ontspannen, muziek aan, airco aan, en files vermijd ik meestal dankzij slimme routes. Zo zie ik nog wat van Nederland.”

                Richard Jansen zweert bij zijn Tesla. ,,Het ov is gewoon onbetrouwbaar en te duur.” © Amaury Miller
                „Onze regering, als die er is, maakt er gewoon een puinhoop van. Openbaar vervoer privatiseren was waarschijnlijk de slechtste keuze ooit. Als ik 125 euro moet betalen om met het openbaar vervoer vanuit IJsselstein naar Amsterdam te reizen met het gezin en 75 euro met de auto (elektriciteit en parkeren), dan is de keus eenvoudig. Uiteindelijk kiest iedereen met zijn portemonnee, niet met het klimaat”, meent Jansen.

                Frans Ubels: „Ik zal mijn auto nooit wegdoen. Kan ook niet als je in het noorden woont.” © Jos Schuurman
                „Ik zal de auto nooit wegdoen. Kan ook niet als je hier in het noorden woont”, zegt Frans Ubels in het Drentse dorpje Roden. „Er is hier nauwelijks sprake van openbaar vervoer. Als ik naar Amsterdam Centraal wil reizen, ben ik vanaf ons huis 3 uur en 43 minuten onderweg. Dat betekent dat ik met de auto dezelfde reis heen en terug kan maken. En dan hebben we nog het geluk dat hier nog een bus rijdt, maar in de vele kleinere dorpen in de omgeving komt die niet eens. Het is simpel, buiten de Randstad kun je gewoon niet zonder eigen vervoer.”

                „Ik moet ook altijd lachen om de reclame van de NS om met de trein naar de dierentuin te gaan. In ons geval zou dat Emmen zijn. Vanaf huis met de trein kost me dat ruim 2 uur en met de bus 1 uur en dertig minuten. Met de auto gaat dat in 45 minuten. Iedereen begrijpt dan gelijk waarom ik de auto nooit weg zal doen.”

                Comment

                Working...
                X