Banner mainpage

Collapse

Announcement

Collapse
No announcement yet.

Formule 1

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Beetje saaie race vond ik, de DRS-zone is te lang waardoor inhaal-acties veel te makkelijk ging. Wel bijzonder goede prestatie van Verstappen inderdaad. Leek het begin van het seizoen het echt nog een spannende tweestrijd te worden, is daar niets meer van over.

    En nu op naar Zandvoort! Weer een heel ander circuit, zou in principe goed moeten liggen ook voor Mercedes, maar dat zal vooral Ferrari in de weg gaan zitten om de overige podiumplaatsen. Denk dat Verstappen onverslaanbaar is.

    Comment


    • Wie van jullie heeft kaarten en is erbij in Zandvoort?

      Comment


      • https://www.telegraaf.nl/sport/17487...aanslag-op-nek

        Bochtig circuit Zandvoort volgens F1-coureur Norris ’aanslag op nek’


        ZANDVOORT - Racen over het circuit van Zandvoort is een aanslag op de nekspieren, meent Formule 1-coureur Lando Norris van McLaren. „Fysiek gezien is het misschien wel het zwaarste circuit op de kalender. De nek heeft het echt heel zwaar te verduren”, zei de Brit tijdens een persbijeenkomst voorafgaande aan de Dutch Grand Prix.

        Het circuit in de duinen is bochtig, smal en glooiend en bij de hoge snelheden van de Formule 1-auto’s heeft de zwaartekracht grote impact op de nek, maar Norris maalt er niet om. „Ik vind Zandvoort een van de coolste circuits. Het is een baan met historie en die twee kombochten (Hugenholtz en Arie Luyendijk) zijn een aanwinst. Het is een circuit waar risico nemen kan lonen.”



        Inhalen is op Zandvoort niet eenvoudig, maar de internationale autosportfederatie FIA is de coureurs ter wille geweest door dit jaar de zogeheten DRS-zone richting start en finish te verlengen. Het betekent dat 300 meter eerder dan vorig jaar de achtervleugel open mag om extra snelheid te genereren. Coureurs mogen dat doen als ze binnen een seconde achter hun voorganger rijden. „Het betekent dat ze eerder kunnen inhalen aan het einde van het rechte stuk”, weet Giedo van der Garde, de oud-Formule 1-coureur die vaste analist is bij Viaplay. „Ik juich het toe en vind het gedurfd van de FIA dat ze het dit jaar wel invoert. Het gaat zeker meer inhaalacties opleveren.”


        Lando Norris (McLaren) tijdens een persbijeenkomst op het circuit van Zandvoort, in aanloop naar de Grand Prix (GP).

        Ⓒ ANP/HH

        Van der Garde weet ook dat Norris niet de enige coureur is die van Zandvoort houdt. „Alle coureurs vinden dit een geweldige baan. Het is ’old school’; een foutje en je staat in de grindbak. Op dit circuit moeten ze de limiet opzoeken en er net niet overheen gaan en dat maakt het spectaculair. Dat vinden de meeste coureurs mooier dan bochten met lange uitlooproutes.”


        Comment


        • https://www.telegraaf.nl/sport/13599...tje-bij-alpine

          Pierre Gasly topkandidaat voor stoeltje bij Alpine

          Het Formule 1-team van Alpine hoopt voor vrijdag uitsluitsel te krijgen van de zogeheten Contract Recognition Board van autosportfederatie FIA.

          De juristen van die instantie bekijk het contract van Oscar Piastri. Alpine kondigde de Australiër aan als opvolger van de naar Aston Martin vertrekkende Fernando Alonso, maar Piastri zelf wil graag naar McLaren. Dat heeft inmiddels al aangekondigd dat Daniel Ricciardo na dit jaar moet vertrekken.

          Mick Schumacher (Haas) werd eerder in verband gebracht met Alpine en inmiddels is duidelijk dat zijn band met Ferrari na dit jaar wordt verbroken. Maar Alpine is ook in gesprek met Pierre Gasly en de Fransman lijkt de topkandidaat. Na de eerste geluiden in de paddock, vorige week in België, meldt nu ook het goed ingevoerde L’Equipe dat Gasly in beeld is. Hij zou dan samen met Esteban Ocon een volledig Frans coureursduo gaan vormen.

          Gasly ligt nog tot en met 2023 vast bij Red Bull, waar hij los van een half jaar aan de zijde van Max Verstappen altijd voor het zusterteam heeft gereden. Zijn contract na 2023 wordt vermoedelijk ook niet meer verlengd.

          Ook als Alpine gelijk krijgt in de contractkwestie, is het nog maar de vraag of Piastri in dat geval wel voor het team gaat rijden. De renstal heeft al gesproken met Red Bull Racing-baas Helmut Marko over een mogelijke overgang van Gasly, ondanks diens doorlopende contract. Marko zou dan graag de Amerikaan Colton Herta stallen bij AlphaTauri. Herta rijdt nu in de IndyCar en is gelieerd aan McLaren. Hij moet ook nog een superlicentie, benodigd om in de Formule 1 uit te komen, verkrijgen.

          Comment


          • Originally posted by Domstad View Post
            Wie van jullie heeft kaarten en is erbij in Zandvoort?
            Ik!! via vriend mij die kaarten kon bemachten en ik mocht er 1 afnemen en samen mee gaan, dus ik voel mij een enorme mazzelkont!

            Comment


            • Onze 'Belg' is geridderd!

              https://www.telegraaf.nl/sport/95193...-oranje-nassau

              Max Verstappen benoemd tot Officier in de Orde van Oranje-Nassau

              Comment


              • https://www.telegraaf.nl/nieuws/1136...ort-niet-kopen

                zeer om hem te paaien die ridder in de orde van Oranje Nassau omdat Prins Bernhard niet mag kopen lol

                Comment


                • beter dat die onroerend goed maffia baas van oranje daar niet de macht over krijgt

                  Comment


                  • Originally posted by Domstad View Post
                    Wie van jullie heeft kaarten en is erbij in Zandvoort?
                    Ik ook, kaarten die vorig jaar al geldig waren, maar ik zat toen in de 30% van het publiek dat niet mocht komen vanwege de corona-maatregelen toen.

                    Gekocht in de zomer van 2019, kan er nu eindelijk gebruik van maken.

                    Comment


                    • Ah dat vind ik mooi , want jij bent een echte liefhebber merk ik aan postingen over F1 en je nickname, enjoy!

                      Comment


                      • https://www.bnnvara.nl/joop/artikele...iele-industrie

                        Formule 1 van Zandvoort, de Maxwashing van klimaatvernietiging en fossiele industrie

                        Dit weekend Formule 1 in Zandvoort. Sensationeel. En de meest fossiele sport ter wereld. Het circus draait om de promotie van bedrijven als Saudi Aramco, ExxonMobil en Shell. Bedrijven die verantwoordelijk zijn voor de huidige klimaatramp, of Telegraafs "Heerlijk Hete Herfst". Bedrijven die door hun monsterwinsten, over de rug van energie-armen, genoeg geld hebben voor sponsoring.

                        Honderden miljoenen mensen krijgen dankzij het event een positieve associatie met deze fossiele merken. Dit is goud waard, omdat deze mensen hierdoor niet meer zomaar ontvankelijk zijn voor kritiek op deze merken. Dat zou immers inconsistent zijn. Alternatieve theorieën, bijvoorbeeld dat klimaatverandering een hoax is, of dat Aramco baas sheikh Bin Salman een duurzame visionair is, worden daardoor gretig omarmd.



                        Het meest onwerkelijk is misschien wel de promotie van het merk Saudi Aramco. Zou de menigte überhaupt weten dat dit het staatsoliebedrijf van Saoedi-Arabië is? Een aartsconservatief land dat in Jemen tienduizenden kinderen moedwillig verhongert? En dood en verderf zaait, met winsten uit Aramco?

                        De logo's en slogans van klimaatvernietigende en moordlustige bedrijven, liggen dit weekend aan onze Noordzee. En wat het nog ongemakkelijker maakt: de merken worden ook nog eens gepromoot met ons belastinggeld, omdat het live wordt uitgezonden op de NOS - een briljante PR-actie van de organisatie. Dit alles wordt opgeleukt met tienduizenden oranjegeklede Max Verstappen fans.

                        Het is Maxwashing van klimaatvervuiling ten top.

                        Wrang genoeg zijn er precies op hetzelfde moment alleen al in Pakistan vijftien miljoen mensen op de vlucht door overstromingen. Extreem weer leidde daar al tot duizenden doden en dertig miljoen getroffenen. Kosten van herstel worden geschat op meer dan tien miljard dollar. Nog los van de kosten door veel extremer toekomstig weer door klimaatverandering.
                        Dit bedrag is een fractie van de oliewinsten, maar onbetaalbaar voor Pakistan.

                        Infrastructuur-minister Ahsan Iqbal zei dat Pakistan de effecten voelt van klimaatverandering veroorzaakt door rijkere landen en hun "onverantwoordelijke ontwikkeling". Het land, dat zelf relatief weinig heeft bijgedragen aan de broeikasgasdeken, betaalt nu de hoogste prijs - zoals VN voormalig vertegenwoordiger Hajar Yagkoubi al opmerkte.

                        Zal de NOS koppelingen als deze durven maken, met hun uitzendrechten? Of blijven ze het relatief kritiekloos volgen? Er is zoveel te belichten; wanneer gaat deze sport van brandstof naar elektrische motors? Er is al een formule-e klasse; hoe moeilijk is de overstap van Fossiel 1 naar Elektrisch 1 dan nog? En hoe gaat de sport om met deze schaamteloze fossiele sponsoring temidden van een klimaatramp? Gaat er prijzengeld naar Pakistan? Wat vinden coureurs?

                        Voormalig wereldkampioen Sebastian Vettel noemde de apathie over klimaatverandering al een van zijn redenen om te stoppen. Wie er ook als eerste over de streep komt, er is maar een echte winnaar: de fossiele industrie.

                        Comment


                        • Mooi he de vervuilers in de duinen! en Max pakt pole position, dan gelden de stikstofregels niet haha, we zijn zo hypocriet met zijn allen

                          Comment


                          • https://www.telegraaf.nl/sport/11145...uiszege-op-rij

                            Wat een beest is het toch die Max, en zijn auto natuurlijk ook. Die is met 2 vingers in zijn neus straks al wereldkampioen

                            Comment


                            • Wat heeft-ie gewonnen dan?

                              Comment


                              • nou niet een jeu de boules wedstrijd

                                wat kan een Formule 1 coureur winnen?

                                Comment


                                • Ik denk een grote fles champagne..

                                  Comment


                                  • een titel als winnaar van die GP
                                    een beker
                                    en afhankelijk van welke coureur het is een bedrag voor de winst en een bedrag voor het aantal behaalde WK punten

                                    zo krijgt Verstappen voor de gewonnen race 1,5 miljoen Euro en 41.000 Euro per gewonnen WK punt, dus in totaal ca. 2 miljoen Euro bij elkaar voor 1 gewonnen Grand Prix en dat bovenop zijn salaris (kleine 24 miljoen Euro per jaar + reclameinkomsten en nog wat bonussen afhankelijk van prestaties.

                                    Comment


                                    • Wat een geld he? Maar ook grote verschillen in dat deel vaste salaris. Onderaan zijn er coureurs diet het met 2.5 of 5 ton moeten doen ipv 24 miljoen.

                                      Comment


                                      • Max begon volgens mij ook op 200.000-250.000 per jaar in zijn eerste seizoen. Het is niet anders dan in vele andere sporten, de echt grote talenten krijgen op een gegeven moment van meerdere topteams aanbiedingen. Dan moeten die teams ook met echt goede salaris-aanbiedingen komen.

                                        Comment


                                        • https://www.ad.nl/formule-1/buitenla...anie~a6b9eedf/

                                          Buitenlandse media onder de indruk van Oranje-gekte in Zandvoort: ‘Dit doet denken aan de Schumi-manie’


                                          Max Verstappen zorgde afgelopen weekend voor een waar volksfeest in Zandvoort, waar hij voor het tweede jaar op rij de Dutch Grand Prix op zijn naam schreef. De beelden van de oranje gekleurde tribunes maken ook buiten Nederland indruk.

                                          ,,Wat heeft dit oord in godsnaam meer dan het mythische circuit van Francorchamps, dat moet knokken om in de Formule 1 te blijven?”, vraagt Het Laatste Nieuws zich af, verwijzend naar de Grand Prix van België. ,,Het antwoord: drie letters. M, A en X. Zandvoort groeit en bloeit. Terwijl het niet meer voorstelt dan een doodlopende straat door de duinen, vol rugstreeppadden, richting een saai circuit.”

                                          ,,Met zijn overwinning zorgde de WK-leider voor een uitzinnig Oranje-feest”, vervolgt de Belgische krant, die zag dat Verstappen wel wat geholpen werd door de omstandigheden. ,,Toen er een safetycar kwam, dook Verstappen naar binnen voor snelle softs, terwijl Lewis Hamilton op de baan bleef. Het bleek uiteindelijk een cruciale beslissing van beide renstallen, want bij de herstart vloog Verstappen na een geweldige actie voorbij Hamilton. Het publiek ging uit zijn dak.”

                                          In de Engelse media is de beslissing van Mercedes om Hamilton niet naar binnen te halen voor een setje nieuwe banden uiteraard hét onderwerp van gesprek. ,,Het was een situatie die opmerkelijk veel leek op de manier waarop hij vorig jaar in Abu Dhabi zijn achtste wereldtitel verloor”, schrijft de BBC. ,,Nu kon Max Verstappen een comfortabele overwinning boeken in een veelbewogen Nederlandse Grand Prix.” Hamilton eindigde uiteindelijk slechts als vierde.



                                          Falen van Ferrari


                                          In Italië gaat het vooral over Ferrari, dat ook op Zandvoort een verre van vlekkeloze race beleefde. ,,Gelukkig zijn de tickets voor de Grand Prix op Monza van volgende week allemaal verkocht, want het optreden van dit weekend maakt dat zeker geen moment om naar uit te kijken voor de Italiaanse fans”, schrijft Gazzetta dello Sport. ,,Charles Leclerc eindigt nog net op het podium, maar dat kwam meer door een cadeautje van Mercedes dan door zijn eigen verdiensten.”

                                          Leclerc en Sainz kwamen in de kwalificatie nog heel dicht bij Verstappen in de buurt, maar eindigden in de race respectievelijk als derde en achtste. ,,Na een briljante kwalificatie werkte er zondag weinig meer bij Ferrari: de banden sleten snel, de snelheid was niet goed en de pitstops van Sainz gingen helemaal de mist in. Als de strijd om het wereldkampioenschap nog niet was beslist, dan is het dat nu wel. Verstappen kan in relatieve rust toewerken naar de laatste races van het seizoen.”

                                          Ook het Franse L’Équipe spreekt van een ‘genadeklap in de strijd om het wereldkampioenschap.’ ,,Gedragen door een oranje zee (305.000 mensen in het weekend) reed Verstappen 55 rondjes aan de leiding. Daarna anticipeerde hij perfect op de situatie die ontstond toen Valtteri Bottas voor een safetycar-situatie zorgde.”

                                          Schumi-manie


                                          Bild moet bij het zien van de volgepakte tribunes op Zandvoort terugdenken aan de jaren’90 en het begin van deze eeuw, toen Michael Schumacher in totaal zeven wereldtitels pakte. ,,Deze Oranje-gekte heeft een grote gelijkenis met de Ferrari-rode Schumi-manie uit het verleden”, schrijft de Duitse krant.

                                          ,,De stemming onder onze buren kon dit weekend bijna niet beter. Geen wonder: je superster en volksheld Max Verstappen komt niet alleen thuis als wereldkampioen, maar ook als WK-leider. Elke keer als hij in zijn Red Bull langs een van de tribunes raast, is het gejuich enorm. Het ‘Oranje Leger’ vergezelt de Nederlander over de hele wereld. In Zandvoort dragen zijn fans hem op hun handen.”

                                          Marca richt zich dan weer meer op de race zelf, die volgens de Spaanse krant ‘vol plotwendingen zat.’ ,,Het was een levendige Grand Prix, met Max Verstappen als hoofdrolspeler.” Ook zijn er lovende woorden voor de Spaanse tweevoudig wereldkampioen Fernando Alonso. ,,Hij reed zijn beste race van het jaar, door op te klimmen van de dertiende naar de zesde plaats.”

                                          Comment


                                          • https://www.ad.nl/formule-1/ook-toto...ppen~a44e4ca6/

                                            Ook Toto Wolff roert zich na beschuldigingen aan adres AlphaTauri over hulp aan Max Verstappen


                                            Het Formule 1-team van AlphaTauri heeft in een verklaring op Twitter afstand genomen van beschuldigingen dat het vals heeft gespeeld tijdens de Dutch GP in Zandvoort.

                                            Comment


                                            • Weer leuk voor Nyck de Vries: https://www.nu.nl/sport/6222332/nyck...tml?redirect=1

                                              Comment


                                              • Inderdaad, en bijzonder ook dat hij nu dit jaar in drie verschillende F1 auto's rijd. Ze hebben allemaal een Mercedes-motor, maar verder compleet andere auto's. Zie je niet vaak dit, opvallend. Hoop dat het een opmaat is naar een stoeltje voor hem volgend jaar om te racen in F1. Ik weet niet of hij echt goed genoeg is, maar hij verdient wel een kans vind ik.

                                                Comment


                                                • https://www.ad.nl/formule-1/gridstra...alie~a76586f5/

                                                  Gridstraf voor Max Verstappen, ook Carlos Sainz en Sergio Pérez naar achteren in Italië


                                                  Max Verstappen weet al voordat het raceweekend op Monza begonnen is dat hij zondag de GP van Italië niet vooraan zal starten. Red Bull Racing kiest ervoor de interne verbrandingsmotor (ICE) van zijn auto te vervangen en dat levert de WK-leider een gridstraf van vijf plekken op.

                                                  Twee weken geleden kreeg de wereldkampioen op het circuit van Spa-Francorchamps nog een grotere straf na een ingrijpendere motorwissel. Vanaf P14 wist hij de GP van België toen toch nog naar zijn hand te zetten en op Zandvoort was hij afgelopen weekend eveneens de beste. Verwacht wordt dat de RB18 van Verstappen het ook op het snelle circuit van Monza goed zal doen, dus de gridstraf van vijf plekken hoeft zeker nog niet desastreus te zijn.

                                                  [img]https://images0.persgroep.net/rcs/ADyoFgG5BHd7bVTekxkzd4j0COc/diocontent/221057215/_fitwidth/694/?appId=21791a8992982cd8da851550a453bd7f&quality=0. 8&desiredformat=webp

                                                  Verstappen is niet de eerste die een gridstraf incasseert op Monza en zal waarschijnlijk ook niet de laatste zijn. Onder anderen Lewis Hamilton weet al dat hij na de kwalificatie minimaal tien plaatsen naar achteren gaat vanwege een motorwissel. Alpha Tauri-coureur Yuki Tsunoda kreeg in Nederland zijn vijfde reprimande van het seizoen en dat betekent ook voor hem een straf van tien plekken op de grid. Inmiddels weten we ook dat Carlos Sainz (motorwissel) zich op moet maken voor een inhaalrace, hij krijgt zeker 15 plekken aan zijn broek. Datzelfde geldt voor Valtteri Bottas, terwijl Verstappens teamgenoot Sergio Pérez tien plekken naar achteren gaat.

                                                  Door de wissel zal Ferrari zijn kans ruiken om weer eens toe te slaan. De achterstand van Charles Leclerc op Verstappen bedraagt inmiddels 109 punten met nog zeven races te gaan.

                                                  Comment


                                                  • De Vries maakt grandprixdebuut in Monza, vervangt zieke Williams-coureur Albon - https://nos.nl/l/2444080

                                                    Comment

                                                    Working...
                                                    X