Banner mainpage

Collapse

Announcement

Collapse
No announcement yet.

Formule 1

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • dus De Vries was daadwerkelijk niet goed genoeg? Of is dat lastig vergelijken?

    Comment


    • Hoeveel tijd krijg je uberhaupt als topsporter?

      Comment


      • De Vries staat erom bekend dat hij wat tijd nodig heeft, in alle raceklassen waar hij reed voor de F1 zag je dat hij in het eerste jaar wat matig was en pas later opbloeide. Dat hadden ze bij Red Bull ook moeten beseffen, maar ze hebben altijd al heel weinig geduld gehad bij Red Bull. Ze zijn heel bruut met jong talent, daar zijn ze om berucht.

        Als hem wat meer tijd was gegund, denk ik dat hij niet slechter zou zijn dan Tsunoda. Maar ook niet veel beter. En Tsunoda is een prima coureur, maar ook geen supertalent. Tsunoda heeft veel tijd gekregen, omdat motorleverancier Honda graag een Japanner wilde.

        Dus de keuze om Ricciardo erin te zetten ipv de Vries is al met al wel te begrijpen.

        Comment


        • Verstappen 5e geworden na start vanaf 11e plek

          Comment


          • Heel aparte race, de eerste 45 ronden reed iedereen eigenlijk heel langzaam en in de laatste 15 ronden werd het rete spannend. Carlos Sainz reed tactisch geweldig, die is echt opgeleefd de laatste races en overklast Leclerc bij Ferrari op het moment.

            Comment


            • Max Verstappen weer ongenaakbaar en Perez alleen maar problemen

              Comment


              • https://www.telegraaf.nl/sport/16753...le-1-auto-test

                Ben erg benieuwd

                Comment


                • De Vries gaat weer terug naar de Formule E. Hopelijk heeft hij daar wat meer succes.

                  Comment


                  • https://www.telegraaf.nl/sport/12000...formule-1-team

                    FIA zet deur open voor Andretti als elfde Formule 1-team

                    Autosportfederatie FIA heeft maandag in een officieel statement bevestigd dat het aanbod van het Amerikaanse Andretti Racing, om op z’n vroegst vanaf 2025 toe te treden tot de Formule 1, is geaccepteerd.

                    © ANP/HH
                    Michael Andretti

                    FIA-president Mohammed Ben Sulayem stelt dat Andretti de enige van in totaal vier gegadigden is die de eerste schifting heeft doorstaan. Voormalig Formule 1-coureur Michael Andretti is de CEO van Andretti en ook diens vader Mario, oud-wereldkampioen in de koningsklasse, is zeer nauw betrokken. Andretti liet eerder dit jaar al weten dat het, mocht het zover komen, als Andretti Cadillac uit wil komen in de Formule 1. Het heeft de handen ineengeslagen met General Motors.

                    De FIA heeft de deur zo wagenwijd opengezet voor Andretti, maar of er daadwerkelijk sprake zal zijn van een elfde team in de sport is nog maar de vraag. De Formule 1-top is als commerciële belangenbehartiger nu zelf aan zet. Koningsklasse-baas Stefano Domenicali heeft al meermaals aangegeven dat hij een elfde team op dit moment niet nodig vindt en ook de nodige teams hebben hun weerstand duidelijk laten blijken. Bijvoorbeeld omdat het geld uit de prijzenpot dan met nóg een extra renstal gedeeld moet worden en de huidige entry fee van 200 miljoen dollar als veel te laag wordt ingeschat, nu de marktwaarde van de Formule 1 de voorbije jaren enorm is gestegen.

                    Comment


                    • https://www.telegraaf.nl/sport/72660...spect-te-tonen

                      Hooliganisme in de F1, ook al meerdere keren sexueel overschrijdend gedrag bij vrouwelijk publiek

                      Comment


                      • https://www.ad.nl/binnenland/rosanne...rna~a8f18ed00/




                        Rosanne (14) wil de eerste Nederlandse vrouw in de Formule 1 worden: ‘Ik wil Max Verstappen achterna’


                        Rosanne den Drijver (14) keek al veel races van Max Verstappen en scoorde zelfs een handtekening van haar idool. Maar dat is nog lang niet genoeg. Ze is een groot karttalent en wil als eerste Nederlandse vrouw ooit de Formule 1 in. Ze wil Verstappen achterna. Maar hoe gaat ze dat voor elkaar boksen?

                        Rosanne den Drijver is de jonge Max Verstappen in haar regio. Of het nu gaat om een vriendschappelijk wedstrijdje of een officiële race in haar eigen categorie, ze is als 14-jarige al veel jongens en volwassen mannen de baas. Het zegt alles over haar talent. ,,Vooral mindere weersomstandigheden liggen mij goed, net als Max Verstappen. Ik heb zelfs een keer een wedstrijd op zijn thuisbaan in het Belgische Genk in de regen gewonnen”, vertelt de inwoonster van Naaldwijk trots.

                        De vergelijking met de aanstaande wereldkampioen in de Formule 1 is niet gek. Verstappen is Rosannes held en grote voorbeeld. Hij begon ook als karter en won talloze races om vervolgens de stap naar het grote podium te maken. Dat is ook het doel van Rosanne. Ze staat momenteel tweede in haar categorie, de Honda 9 PK Klasse, die in totaal negen races in Nederland, België en Frankrijk telt. ,,Karts in onze klasse kunnen 95 kilometer per uur halen. Er rijden 22 coureurs rond, waarvan er achttien man zijn. En de eindwinst is nog haalbaar, haha!”

                        De vaders van


                        Gelijkenissen genoeg tussen de twee, dus. Maar het grootste verschil? Hun vaders. Waar Jos Verstappen een zeer succesvol coureur was, is Den Drijver senior niet meer dan een recreatieve karter. ,,Via mijn vader kwam ik in dit wereldje terecht. Hij ging met bedrijfsfeestjes regelmatig karten en zo maakte hij ook mij enthousiast. Toen ik elf jaar oud was, mocht ik pas officieel karten. Ik begon in een kinderkart, maar mocht al heel snel in een kart voor volwassenen plaatsnemen.”

                        De Westlandse wil op lange termijn, als eerste Nederlandse vrouw ooit, de Formule 1 halen. In de geschiedenis van de sport heeft slechts een zeer select aantal vrouwen het hoogste niveau gehaald. Rosanne is pas 14 jaar en weet maar al te goed dat het een lange weg gaat worden. ,,Volgend seizoen kom ik uit in de X30-klasse, waarin karts een snelheid van 125 km per uur kunnen halen. En daarna moet ik nog vaker promoveren om uiteindelijk in de koningsklasse te belanden.”

                        Rosanne is aandachtig toeschouwer bij de GP van Oostenrijk. © Eigen foto
                        Den Drijver traint er in elk geval hard voor. Elke zondagochtend is ze te vinden in binnenkartschool bij haar om de hoek. ,,En als er nationale of internationale races zijn, dan train ik daar ook. Het zijn hele goede trainingen. Vaak gooien ze bandjes op de baan, die je dan moet ontwijken. Dat is goed voor je reactievermogen. En drie keer per week ben ik in de sportschool. In zo’n kart krijg je best veel te verduren, dus dan moet je lichamelijk topfit zijn.”

                        Ook kijkt de Naaldwijkse regelmatig naar wedstrijden van Verstappen in de Formule 1. ,,Ik kijk onder andere hoe hij bochten neemt. De perfecte ronde is om op de limiet vlak langs de boarding te rijden. Ja, ik wil Max Verstappen heel graag achterna.” Ze bezocht zelfs de Grand Prix van Oostenrijk en bemachtigde daar een handtekening van haar grote idool.
                        Geld speelt een rol


                        Maar met racetalent en een topconditie alleen kan Den Drijver haar doel niet bereiken. ,,Geld speelt ook een belangrijke rol. Ik ben volgend seizoen minimaal 50.000 euro kwijt en dan heb ik nog niet eens de allerbeste wagen.” Dat geld gaat op aan de kart, haar crew en andere materialen. Per weekend gebruikt ze twee setjes banden. Daar komen alle reizen nog bovenop. En buiten trainen is ook veel duurder dan binnen trainen.

                        Rosanne den Drijver in opperste concentratie aan de start van een race. © Frank van Leeuwen
                        De Westlandse is samen met haar vader en management druk bezig met het vinden van sponsoren. Alles staat in het teken van een topsportcarrière. Wie weet leidt dat uiteindelijk wel tot een strijd tegen Max Verstappen en zien we Rosanne over de circuits van Monaco en Zandvoort scheuren. ,,En mocht dat niet lukken, dan is er nog de Formule W voor vrouwen. Dat kan altijd nog, maar dat is niet mijn hoofddoel!”

                        Rosanne is trots op de handtekening die ze van Max Verstappen kreeg. © Eigen foto

                        Comment


                        • https://www.ad.nl/formule-1/max-vers...nnen~ab4f596d/

                          Mooi gezegd van Verstappen

                          Comment


                          • hij neemt nooit een blad voor de mond, ook toen niet met die BLM aktie van Hamilton waar Verstappen niet aan mee wilde doen.

                            Comment


                            • Mooi gezegd inderdaad..zoveel goede sporters in NL die veel te weinig aandacht/waardering krijgen.

                              Comment


                              • nou ze krijgen vaak wel aandacht, maar de massa kijkt naar sporters waarvan de sport populair is, zo werkt dat met alle dingen in het leven. Goed is dat ie zegt dat sporten niet 1op1 te vergelijken zijn en zo niet de beste kan worden bepaald.

                                Comment


                                • Tsja, maar deze uitspraken deed hij allemaal niet toen hij vorig jaar de Laureus World Sports Award in ontvangst nam voor beste sportman van het jaar. Andere genomineerden waren o.a. Djokovic, Lewandowski en Tom Brady.

                                  De Nederlandse versie is altijd een tenenkrommend gebeuren, niet om aan te zien. Maar het is wel een manier om sporten waar minder aandacht voor is ook in de spotlight te zetten. Ook voor sporters waarbij het allemaal niet zo'n vetpot is qua verdiensten aan de sport zijn dat wel.

                                  Comment


                                  • die Verstappens zijn natuurlijk wel wat direct en apart qua karakter, maar goed dat zie je vaak bij topsporters, ik vind een sterke mening wel mooi, ook al zou ik die mening niet fijn vinden of zo. Beter voor iets staan dan niets vinden of veilig neutraal...

                                    Comment


                                    • https://www.ad.nl/formule-1/bestuurd...veel~af7e7d4a/



                                      PREMIUMBernd Mayländer. © Getty Images, SOPA ImagesBestuurder safetycar rijdt dit seizoen als enige regelmatig vóór Verstappen: ‘Max zeurt niet overdreven veel’


                                      EXCLUSIEF INTERVIEWHij is de man in de Formule 1-paddock die weet hoe het voelt om Max Verstappen altijd achter zich te houden. Bernd Mayländer (52), bestuurder van de safetycar. ,,Max in mijn spiegels, het is voor mij niks bijzonders.”

                                      Nog voor hij gaat zitten aan een tafeltje in het kantoor van de FIA, wordt Bernd Mayländer geïnformeerd door de pr-man van de autosportpolitie. Dat hij wel weet dat er zo een Nederlandse verslaggever tegenover hem zit. ,,Aha, jij gaat we natuurlijk vragen hoe het voelt om vóór Max te rijden, hè”, grijnst Mayländer, als hij in de Qatarese bloedhitte even naar de koelkast loopt om wat drinken te pakken voor tijdens het gesprek.

                                      Na ruim 24 jaar als bestuurder van de safety car weet de Duitser wel hoe dit circus werkt. Domineert een kampioen de koningsklasse dan weet de wereldpers de Duitse ‘racedirigent’ vroeg of laat te vinden. Toen Michael Schumacher titels verzamelde, stond hij geregeld in de Duitse kranten.

                                      In de jaren van Lewis Hamilton waren er de Britse tabloids. Nu is Nederland aan de beurt. ,,In 24 jaar tijd heb ik heel vaak dezelfde mannen in mijn spiegels gezien”, begint Mayländer te vertellen over zijn avonturen voor het veld vol egootjes, dat hij bij dreigend gevaar steevast op gereduceerd tempo aanvoert.



                                      ,,In 1999 begon het met Mika Häkkinen. Toen was daar Michael. Fernando Alonso had ik ook vaak in de spiegels. Seb Vettel, daarna Lewis Hamilton vele jaren. En nu dus Max. Voor mij is het dus eigenlijk niet zo bijzonder nieuw om steeds weer dezelfde coureur in mijn spiegels te zien.”

                                      Is Verstappen een gemakkelijke om direct achter u te hebben?

                                      ,,Kijk, ik ben ook coureur geweest, weet hoe lastig het is als de safety car wordt ingezet omdat er iets gebeurd is en je al je voordeel kwijt dreigt te raken. Hoe coureurs daar op reageren. Maar ik doe gewoon mijn werk, hè. Want er is iets aan de hand en de situatie vraagt om mijn aanwezigheid.

                                      ,,Maar ik moet eerlijk zeggen dat Max best een aardige gast is om die situaties in je spiegels te zien verschijnen. Hij zeurt niet overdreven veel, loopt niet te pushen. Ja, op zijn eigen manier wel, maar dat is wel een leuke manier.”

                                      Bernd Mayländer. © Formula 1 via Getty Images
                                      Het lijkt me een enorm privilege, al die grote mannen achter u. Ik neem aan dat het wel even wennen is als u dan weer in een normale personenauto over een saaie snelweg rijdt en in uw spiegels kijkt?
                                      Grijnzend: ,,Als ik dáár Max zou zien, zou ik wel wat verbaasder zijn, ja. Maar op het circuit is hij er altijd, overal. Ik denk dat er dit jaar maar één race was waarin hij niet achter mij zat, in Singapore. Je kunt zo goed zien hoe goed hij is. Die controle. En ook die auto, alles werkt perfect samen. Dit jaar misschien nog wel een beetje meer dan in de voorgaande jaren.”

                                      Het lijkt me soms een ondankbare job. U doet het nooit goed voor iedereen. U vertraagt de boel, rijdt altijd te langzaam om de banden op temperatuur te houden, blijft te lang buiten…
                                      ,,Dat is sport, hè... Heat of the moment. Een coureur zit altijd vol emoties en adrenaline. Stel dat Max vijftien of twintig seconden voorsprong heeft en al deze voordelen verdampen omdat ik de baan op kom. Natuurlijk begint hij dan niet te juichen...

                                      Hij vloekt als u de baan op draait…
                                      ,,En dat lijkt me ook logisch, als ik even in het hoofd van de coureur kruip. Weet je, uiteindelijk is het belangrijkste dat ze allemaal begrijpen waarom ik daar ben, wat mijn doel is. We hebben het daar vaak over tijdens drivers meetings, veiligheid blijft altijd een leerproces.

                                      ,,Neem nou Japan, laatst. Moest de baan schoongemaakt worden, dus kom ik naar buiten. Begrijpt iedereen. Maar soms bij een groot incident is er toch discussie. Dat komt omdat al die gasten op het moment zelf in vuur en vlam staan. Maar achteraf zijn ze allemaal professioneel genoeg om te begrijpen dat er gewoon een veiligheidsprocedure is afgewerkt.

                                      ,,We proberen iedereen gelukkig te maken, maar dat is niet gemakkelijk. Gelukkig is deze generatie heel betrokken, dat is waardevol, want zonder input van de teams en coureurs kunnen wij niks leren.”

                                      Even voor de duidelijkheid. Het ziet er op tv soms traag uit, maar u rijdt toch helemaal niet zo langzaam?
                                      ,,Zeker niet. Het verschil met Formule 1-auto’s is gigantisch. Gaan wij voluit, dan verliezen we nog steeds zo’n acht seconden per kilometer. Formule 1 is zo ongelofelijk snel, een compleet andere wereld. Natuurlijk zou ik sneller kunnen rijden in een nóg snellere auto, maar ik voer slechts een taak uit.

                                      ,,Of ik controleer de boel, of schat de situatie in. Vaak overzie ik zelf ook niet alles. Daar is de wedstrijdleiding voor, die nemen de beslissingen. Ik ben daar om alles te testen, niet om eens even lekker de limiet op te zoeken, te gaan driften en een snelle ronde te noteren. Dat staat niet in mijn functieomschrijving.

                                      De safetycar in Japan. © AP
                                      Is dit dan wel de baan waar u als kleine jongen van droomde?
                                      ,,Nee, dat zou ik niet zo willen zeggen. Ik was in de jaren 90 gewoon zelf coureur, reed vele jaren in de Porsche Super Cup nog naast Patrick Huisman, ook een Nederlander. De safety car kende ik vooral omdat ik er wel eens achter zat

                                      ,,In 1999 werd ik gevraagd door de FIA om voor de Europese races in de Formule 3 de safety car te besturen. Een coole klus. En uiteindelijk kwam de volgende vraag: Bernd, wil je het ook in de Formule 1 doen? Dat kon ik toen mooi combineren met de DTM, paste perfect

                                      ,,Ik had destijds niet verwacht dat ik hier bijna 25 jaar later nog steeds zou zitten. Maar het blijft een super interessant proces, veiligheid in een wereldsport die maar blijft innoveren.

                                      Formule 1 blijft autosport, met alle gevaren van dien. Kan deze sport ook te veilig worden? Of is het nooit veilig genoeg?
                                      ,,Ik zou zeggen dat veiligheid altijd de hoogste prioriteit moet hebben. Als coureur denk je misschien anders, want aanvallen en inhalen brengen je verder in deze sport en dat zijn juist de nerveuze momenten. Maar onze rol is om altijd aan veiligheid te denken, dat proces stopt nooit.

                                      ,,Mijn zoontjes (Mayländer heeft een tweeling van zes jaar, red.) noemen mij de racing police. Altijd is de vraag: wat kunnen we nog meer doen? Wat is de volgende stap? Ik denk dat Formule 1 daarin voorop loopt, verder is dan andere sporten. Maar dat is moeilijk om te begrijpen voor mensen die nooit in zo’n auto hebben gezeten. Niemand zal begrijpen wat de fysieke impact is van racen met 300 kilometer per uur.”

                                      U wordt er altijd op uitgestuurd als er gevaar dreigt. Heeft u zich in die bijna 25 jaar zelf wel eens onveilig gevoeld?
                                      ,,Ik heb drie heel moeilijke momenten gekend. In Fuji, in 2007. Tricky omstandigheden. Hevige regen, eerst tien rondjes achter de safety car, naar binnen , daarna weer naar buiten. Was bijna door mijn brandstof heen. Nu zouden we het anders aanpakken, een rode vlag, stoppen, wachten.

                                      Spyker-coureur Sutil tijdens de glibberige race in Fuji in 2007. © Peter J Fox
                                      ,,Maar destijds, als de coureurs niet zeurden, dachten we dat het wel kon. Andere tijden. Nu zijn de jongens mondiger. Montreal was in 2011 ook een lastige, mijn langste race met 34 rondjes. En de natte finale van Monaco was vorig jaar ook geen eenvoudige.

                                      ,Waterplassen bij het uitkomen van de tunnel, in een normale auto met normale banden. Dan moet je echt niks riskeren, want je kan daar geen kant op. Dus op safe, dan maar te langzaam

                                      U bestuurt tegenwoordig de ene race een Mercedes AMG, de andere race een Aston Martin. Nog voorkeur?
                                      ,,Als je ze puur selecteert op snelheid dan is het vrij eenvoudig, de AMG is rapper. Maar voor mijn job is dat niet zo belangrijk. Het gaat mij meer om de rijeigenschappen, de technische systemen en daarin zijn beide auto’s geweldig. Ik zeg altijd maar dat die Aston Martin voor mij persoonlijk net iets specialer is, omdat ik me dan toch een beetje James Bond voel. Oké, zonder pistolen voorop, maar die heb ik ook niet nodig.”

                                      Terug naar Verstappen. De laatste keer dat hij wereldkampioen werd in het Midden-Oosten, speelde u best een bepalende rol, in Abu Dhabi in 2021. Gaat u in Qatar weer een rol vervullen in de titelontknoping?
                                      Grinnikend: ,Nou, ik denk dat het nu een stukje eenvoudiger wordt voor Max, toch? En terecht ook, na zijn jaar. De sport zou wat meer competitie goed kunnen gebruiken, maar wat Max heeft laten zien was fenomenaal. Die beelden van zijn kwalificatieronde laatst op Suzuka. Ongelofelijk, alles klopte tot in de puntjes. Alleen hij verdient het nu om wereldkampioen te worden

                                      Comment


                                      • Max alweer voor 3e keer wereldkampioen!

                                        Comment


                                        • https://www.ad.nl/formule-1/honger-v...ordt~abf048cd/



                                          PREMIUMMax Verstappen mag zijn petje afnemen voor zichzelf na een weergaloos seizoen. © AFPHonger van Max Verstappen nog lang niet gestild: 'Natuurlijk vrees ik het moment dat dat minder wordt’


                                          MET SAMENVATTINGNooit vertoond in de Formule 1. Daags na het veroveren van zijn derde titel won Max Verstappen in Qatar opnieuw een grand prix. Over de onverzadigbare honger naar succes van een drievoudig wereldkampioen. ,,Winnen, dat blijft me altijd motiveren.’’


                                          Max Verstappen was nog geen halfuur drievoudig wereldkampioen, zat nog na te druipen in zijn race-overall, toen hij alweer rustig over zijn volgende doel begon te praten. Fenomenaal, die derde titel (‘de eerste was de mooiste, dit was de beste’), maar ook een die voelde als ‘afvinken’ na een wereldseizoen waarin winnen bijna normaal werd. ,,En morgen wacht er weer een race, dan wil ik gewoon weer de beste zijn’’, zo kreeg de Nederlander zaterdagavond laat de lachers op zijn hand, relaxed onderuitgezakt op een bankstel in Qatar.

                                          Doorschakelen, altijd weer verder kijken dan de dag van vandaag. Naar morgen, allereerst. Vader Jos Verstappen verbaasde het niet eens meer. Onverzadigbaar als het op sportief succes aankomt, noem het gerust een competitief familietrekje. ,,Max zal natuurlijk wel even een feestje vieren, maar morgen beginnen we gewoon weer opnieuw’’, legde Verstappen senior uit, met een speciaal gedrukt kampioensshirt over zijn overhemd.

                                          Het kwam uit zijn mond alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Deze sport opdelen in seizoen, klassementen en lijstjes, dat mogen de media doen. Bij de Verstappens wacht voor elke start een harde reset, alsof ze machines zijn. Zo stapte Verstappen als drievoudig wereldkampioen na een kort nachtje uit zijn bed aan de boulevard van Doha. Niet extreem euforisch, want ‘die titel zag ik al wel een tijdje aankomen’. En waar hij heel zijn team bij vorige titels op zondagavond nog mee uit eten nam, bleef het nu bij een paar gin-tonics in de bar.

                                          Business as usual


                                          Daags na zijn derde titel was het voor Verstappen gewoon weer business as usual. Mooi gebaar dat zijn team hem met een erehaag inhaalde bij de poortjes van de paddock. En die paar extra interviews deed hij ook met een lach. Maar de man die altijd wil winnen, was dus niet van plan een tandje terug te schakelen en kruimels aan anderen te gunnen, nu seizoen 2023 in een definitieve plooi is gevallen. Nee, zo werkt het niet in zijn brein.

                                          Een grand prix is een grand prix en strikt beschouwd had de zondagrace in Qatar natuurlijk ook veel meer waarde dan het zo vaak door hem zelf verfoeide sprintnummertje, waarin een avond eerder stomtoevallig de beslissing moest vallen. Bovendien won hij die niet, Oscar Piastri bleef hem voor. En iedereen die Verstappen een beetje volgt, weet dat alleen winst hem boeit. ,,Dat blijft voor mij het mooiste, dat is wat me motiveert. En winnen zal ook nooit wennen, denk ik’’, vertelde Verstappen. ,,Ik wil altijd meer, meer, meer. Dat zit gewoon in me, dat hoef ik nooit te pushen.’’

                                          Gewapend met een speciale gouden kampioenshelm begon hij van poleposition met maar één missie: nóg meer winnen. Dat bleek ondanks de extreme hitte en de korte nacht toch weer een realistische opdracht. Beide Mercedessen klapten al in bocht 1 op elkaar. Carlos Sainz was niet eens gestart vanwege een in extremis ontdekt olielek. En McLaren-coureur Piastri (tweede) was nu samen met teamgenoot Lando Norris (derde) veroordeeld tot volgen. Teamgenoot Sergio Pérez? Die bleek zo de kluts kwijt dat hij zelfs gedubbeld werd door Verstappen.

                                          Waar concurrenten gesloopt uit de auto klommen, liet de Limburger na alle plichtplegingen en een gebroken nacht nog eens het Wilhelmus schallen door de woestijn van Qatar. Voor en na zijn veertiende zege van het jaar werd stevig gefilosofeerd over de vraag waar die ongekende honger naar succes uiteindelijk toe gaat leiden. Verstappen vierde vorige week pas zijn 26ste verjaardag, heeft vrij uitzicht op nog een aantal dominante seizoenen.

                                          Max Verstappen viert zijn overwinning met vader Jos. © ANP
                                          Dus meermaals kreeg hij de vraag of hij stiekem al eens aan die zeven titels van Michael Schumacher en Lewis Hamilton durft te denken. Ver bleef hij zelf bij groteske uitspraken vandaan. ,,Natuurlijk wil ik heel veel blijven winnen, maar waar je in andere sporten doelen kunt stellen en vooral zelf moet zorgen dat je in vorm blijft, hangt het hier wel van wat meer factoren af, hè. Daarom leef ik maar in het moment. Ik heb nu al veel meer gewonnen dan ik ooit durfde te dromen en we zien wel waar het eindigt. Maar ik hoop dat dit nog wel even duurt.’’

                                          Met nog een contract tot en met 2028 op zak is het voorlopig nog niet voorbij. En voor een man die zelfs de avond na het veroveren van een wereldtitel weer tot op het bot gemotiveerd is om te winnen, lijkt niemand zich druk te hoeven maken over persoonlijke motivatie. ,,Natuurlijk vrees ik dat moment dat die honger minder wordt. Dat moment gaat ooit komen, dat is normaal’’, erkende Verstappen. ,,Op een bepaald punt heb je er genoeg van. In sommige sporten omdat je lichaam het niet meer aankan, wat je dan wel moet accepteren. Maar het kan ook zijn dat je wat anders wil, minder wil racen. Maar dat moment is nu nog niet, hoor’’, beloofde de F1-kampioen, met de stralende lach die hoort bij succes. ,,Ik ben nog steeds best jong. Heb nog wel wat sterke jaren voor me.’’

                                          Comment


                                          • Heftige wedstrijd voor de coureurs. Sargeant moest stoppen en moest naar medisch centrum vanwege uitdrogingsverschijnselen. Stroll is vlak na de race flauw gevallen, Ocon heeft tijdens de wedstrijd 2x overgegeven.

                                            Comment


                                            • Temperaturen van 50 graden bereikt begreep ik. Maar ja geld regeert.

                                              Comment


                                              • Het was in de avond, maar alsnog rond de 32-33 graden en extreme luchtvochtigheid. En hoewel geld inderdaad regeert en dat de reden is dat er überhaupt in Qatar wordt gereden, had niemand vooraf zien aankomen dat het zo extreem zwaar zou zijn voor de coureurs.

                                                Volgend jaar is de race ruim een maand later in het seizoen, dat zou de temperatuur ten goede moeten komen.

                                                Comment


                                                • https://www.telegraaf.nl/sport/58093...5-miljoen-euro

                                                  Bernie Ecclestone geeft belastingfraude toe en schikt voor 755 miljoen euro

                                                  Voormalig Formule 1-baas Bernie Ecclestone heeft donderdag tijdens een hoorzitting op zijn proces over miljoenenfraude in de Britse hoofdstad Londen schuldig gepleit aan fiscale fraude.

                                                  © ANP/HH
                                                  Bernie Ecclestone arriveert bij de rechtbank.

                                                  In theorie riskeerde hij tot tien jaar cel, maar hij ontloopt die potentiële celstraf door 652 miljoen pond (755 miljoen euro) te betalen aan de Britse belastingdienst.

                                                  De 92-jarige Ecclestone wordt ervan verdacht tussen 2013 en 2016 buitenlandse tegoeden ter waarde van 400 miljoen pond (473 miljoen euro) niet te hebben aangegeven aan de belastingen. Voorheen had hij steeds aangegeven daaraan niet schuldig te zijn. Het gaat om één trust in Singapore, waarvan de begunstigden zijn drie dochters zijn. De Britse belastingsdienst is echter van oordeel dat Ecclestone zelf van het niet-aangegeven vermogen wilde profiteren.

                                                  Hij pleitte donderdag schuldig. Daarna gaf het openbaar ministerie te kennen dat een akkoord bereikt is: de man zal 755 miljoen euro betalen en daarmee is de kous af.

                                                  Comment




                                                  • GP Qatar? Gewichtsregels zijn natuurlijk belangrijker dan brandblaren op je reet

                                                    Columnist Arjan Schouten schrijft over de zware omstandigheden bij de GP in Qatar. ‘Het sneeuwde vanwege de hattrick van Max Verstappen in Nederland allemaal een beetje onder, maar die race was natuurlijk weerzinwekkend.’

                                                    Esteban Ocon kotste na vijftien rondjes zijn helm vol. Logan Sargeant greep volledig uitgedroogd in de remmen. Lance Stroll viel kort weg in een paar bochten en Alexander Albon kreeg zo’n klap van de hitte dat hij door monteurs uit zijn Williams werd getild en in het medisch centrum even gestrekt ging.

                                                    Het sneeuwde vanwege de hattrick van Max Verstappen in Nederland allemaal een beetje onder, maar die race in Qatar was natuurlijk weerzinwekkend. Sowieso al een vrij onzalig idee, tien jaar racen in de woestijn terwijl ook het nabijgelegen Abu Dhabi, Bahrein en Saoedi-Arabië (wat nou, wereldwijde spreiding?) al op de kalender staan. Maar een GP van Qatar begin oktober? Welke dwaas had dat bedacht, nota bene in een land dat al zo stevig onder vuur ligt vanwege erbarmelijke werkomstandigheden in de bloedhitte? Dit was geen propaganda voor Qatar, dit was anti-reclame.

                                                    Heel het raceweekend werd het overdag gemakkelijk zo’n 40 graden. ’s Avonds bleef het lang klam, waardoor de Grand Prix uitdraaide op een tropische uitputtingsslag met cockpit-temperaturen boven de 50 graden. Natuurlijk, volgend jaar schuift deze race op naar 1 december en dan zal het met de hitte wel meevallen. Maar dit belachelijke scenario had voorzien en dus voorkomen moeten worden.

                                                    Lando Norris en Max Verstappen noemden de race véél te extreem, over de limiet. Routinier Fernando Alonso sprak na zijn 373ste grand prix over de zwaarste ooit. Hij klaagde over een hete kont, vroeg om een ijsdouche tijdens een pitstop, maar zijn verzoek werd niet gehonoreerd. Mag niet, vanwege de strikte gewichtsregels van de auto. Die zijn natuurlijk belangrijker dan wat brandblaren op je reet...

                                                    Natuurlijk bleef de FIA niet doof voor alle kritiek. Er volgde een statement met iets wat in de verte leek op spijt, maar vooral draaide om de aankondiging van een grondige analyse om herhaling te voorkomen. Verwacht er maar niet te veel van, want er wordt de laatste dagen alweer veel te vaak gesproken over technische aanpassingen. Zo riep Jan Lammers in deze krant al dat de Formule 1 nu niet meteen een hitteprotocol moet invoeren ‘voor de zwaksten’, want er zijn al zoveel regeltjes... Zoek in de technologie naar oplossingen, opperde Lammers, die bijval kreeg van Alexander Wurz, voorzitter van de coureursbond. Gekoelde stoelen, isolatie, betere luchtstroming, beetje airco. Dat werk.

                                                    Heel simpel, in Qatar hoor je niet te racen in oktober. Nog niet voor 100 miljoen

                                                    Klinkt allemaal leuk, moeten teams zeker doen. Maar je vraagt je soms wel af of er eerst doden moeten vallen, voordat de Formule 1 eens kritisch naar de eigen koers kijkt. Jaag die jongens maar de wereld over, 24 keer volgend jaar, alsof er geen klimaatprobleem bestaat. Racen met jetlags, nachtraces, woestijnraces, wedstrijden in steden waar raketten vallen, in de bloedhitte. Het is continu flirten met de limiet en vragen om problemen, die nu voor de zoveelste keer op het bordje van teams en coureurs worden geschoven.

                                                    Zoek niet naar oplossingen van zelf gecreëerde problemen, maar zeg gewoon dat wat gebeurd is oliedom en levensgevaarlijk was en blijf weg van extreme hitte. Heel simpel, in Qatar hoor je niet te racen in oktober. Nog niet voor 100 miljoen.

                                                    Comment

                                                    Working...
                                                    X