Banner mainpage

Collapse

Announcement

Collapse
No announcement yet.

Woke, de nieuwe maat van wie?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • https://www.telegraaf.nl/watuzegt/12...bij-integratie

    OPINIE Jan van de Beek, migratieonderzoeker
    ’Bente Becker heeft gelijk: cultuur is een belangrijke factor bij integratie’

    Heeft cultuur iets te maken met de integratie van immigranten? VVD-kamerlid Bente Becker denkt van wel. Op 25 november diende ze een motie in, waarin ze de regering oproept om de ’culturele en religieuze normen en waarden van Nederlanders met een migratieachtergrond bij te houden.’ Heeft ze een punt? Jan van de Beek vindt van wel.

    © ANP/HH

    Kamerlid Bente Becker heeft gelijk met haar motie, argumenteert migratieonderzoeker Jan van de Beek.




    Na het aannemen van de motie-Becker stak een storm van protest op. De motie zou racistisch zijn en ’ongelijkwaardigheid institutionaliseren’. Frans Timmermans sprak van ’een dieptepunt in onze parlementaire geschiedenis’. Er werd op X gewag gemaakt van aangifte wegens discriminatie.

    Migratieachtergrond




    De formulering van de motie is wat onhandig. Bente Becker had moeten vragen om het bijhouden van normen en waarden van álle Nederlanders en niet alleen van Nederlanders met een migratieachtergrond. Alleen dan is het namelijk mogelijk om te onderzoeken hoe de normen en waarden van verschillende groepen onderling verschillen. En ook hoe ze mettertijd veranderen, want cultuur is altijd in beweging.

    Ondanks de wat ongelukkige formulering, die de persoonlijke aanvallen geenszins rechtvaardigt, maakt Becker een terecht punt. Ik geef twee redenen waarom.
    Onderzoek naar normen en waarden



    Allereerst: dergelijk onderzoek gebeurt in Nederland al sinds jaar en dag. CBS-onderzoeker Ruben van Gaalen verbaast zich op X over de ontstane ophef over de motie-Becker. De ’opwinding over de opdracht tot het meten van culturele opvattingen, van normen en waarden, religiositeit etc. naar herkomst begrijp ik niet goed: het gebeurt al decennia en was allang ingepland voor 2025’.



    Tekst gaat verder onder de foto

    © MATTY VAN WIJNBERGEN

    Migratieonderzoeker Jan van de Beek: „De integratie hangt sterk af van twee factoren: opleidingsniveau en cultuur.”



    Ook internationaal is dergelijk onderzoek heel normaal. De Europese Commissie subsidieert bijvoorbeeld de European Social Survey, waarin normen en waarden kunnen worden uitgesplitst naar migrantengroepen.Integratie hangt af van opleidingsniveau en cultuur



    De tweede reden dat ik de motie-Becker terecht vind, is dat het inzicht zal opleveren in de integratie van immigranten en hun kinderen. In mijn boek Migratiemagneet Nederland laat ik zien dat de integratie van de tweede generatie sterk afhangt van twee factoren: opleidingsniveau en cultuur. Voor cultuur gebruik ik bestaande cultuurgegevens van hetzelfde soort als waar de motie-Becker om vraagt.

    Het is bekend dat opleidingsniveau sterk samenhangt met uiteenlopende zaken als inkomen, uitkeringsafhankelijkheid en criminaliteit. Bij tweede-generatiegroepen is dat niet anders. Echter, ook als je rekening houdt met opleidingsniveau blijven er bij tweede-generatiegroepen grote verschillen over. Die verschillen laten zich uitstekend verklaren vanuit cultuurverschillen.

    Cultuurverschillen




    Neem criminaliteit. Sommige tweede-generatiegroepen zijn minder vaak verdachte dan autochtonen, andere (veel) vaker. Ongeveer de helft van die verschillen is te herleiden tot verschillen in opleidingsniveau, de andere helft hangt samen met cultuurverschillen.



    Ander voorbeeld. Gemengde relaties tussen autochtonen en immigranten zijn gunstig voor de integratie van de tweede generatie, toon ik aan in mijn boek. De neiging tot het aangaan van dergelijke gemengde relaties neemt echter af naarmate de culturele afstand tussen Nederland en het herkomstland groter is. Een hoger percentage moslims in het herkomstland heeft een vergelijkbaar effect. Cultuur en religie hebben langs die weg effect op integratie.Bente Becker



    Bente Becker heeft gelijk: cultuur is een belangrijke factor bij integratie. Goed overheidsbeleid is gebaseerd op goede gegevens. Daarom is het terecht dat de motie-Becker oproept systematisch gegevens te verzamelen over de normen en waarden van verschillende bevolkingsgroepen.



    Dr. Jan van de Beek is migratieonderzoeker en auteur van Migratiemagneet Nederland

    Comment


    • https://www.telegraaf.nl/nieuws/1772...istisch-geweld

      AIVD: Klopjacht op Maccabi-fans was ’extremistisch geweld’

      Zoetermeer - De klopjacht op Israëliërs rond de wedstrijd Ajax-Maccabi Tel Aviv was wel degelijk ’extremistisch geweld’. Dat schrijft inlichtingen- en veiligheidsdienst AIVD in het jaarverslag. Over de oorzaak van de rellen ontstonden vorig jaar felle strijd tussen twee kampen.




      Na de geweldsuitbarsting op 6, 7 en vooral 8 november in Amsterdam ontbrandde een fel maatschappelijk debat over de vraag wat er was gebeurd. Ging het om een door antisemitisme gedreven Jodenjacht? Of was er sprake van gewone voetbalrellen, niet-antisemitisch, waarbij de Israëlische fans door hun provocaties het geweld zelf hadden uitgelokt?

      De AIVD wijst de laatste visie van de hand. Er was wel degelijk sprake van antisemitisme en de daders pleegden hun daden ’gemotiveerd door een extremistisch ideologisch kader’, schrijft de dienst, die een eigen feitenanalyse maakte mede op basis van de kennis bij de politie.

      Daders verwezen naar Gaza



      „Natuurlijk vonden er ook provocaties plaats vanuit de supporters”, licht directeur Erik Akerboom toe. „Maar wij stellen vast dat het geweld met een politiek doel was gericht tegen deze groep. De beelden gingen de hele wereld over.”



      ’De daders verwezen naar de Gaza-oorlog’, schrijft de geheime dienst in het jaarverslag dat donderdag verscheen. ’Ze gebruikten in hun communicatie anti-Israëlische, antizionistische en antisemitische termen. Hun acties hadden grote impact op het veiligheidsgevoel van Israëliërs in Nederland en op Joodse Nederlanders. De AIVD beschouwt het die avond gebruikte geweld als extremistisch en als ondermijnend voor de democratische rechtsorde van Nederland.’

      Het nieuws over de rellen veranderde in november opmerkelijk snel van toon. Na de eerste berichten over een ’Jodenjacht’ volgden tegengeluiden. Waren beide zijden schuldig? Waren de Maccabi-fans juist de grootste agressors? Die opvatting leefde vooral links van het politieke midden, bijvoorbeeld bij publicisten als Ramsey Nasser en Nadia Bouras, politici als Jazie Veldhuijzen van BIJ1 of oud-GL-Kamerlid Tofik Dibi.

      Sociale stabiliteit



      De AIVD noemt de rellen als voorbeeld van hoe de oorlog tussen Israël en de Palestijnen het afgelopen jaar de sociale stabiliteit van Nederland onder druk zette. Het conflict s een van de belangrijkste onderwerpen van het moment voor de links-extremistische beweging.



      Opmerkelijk is volgen de dienst dat het geweld niet van al bekende extremisten kwam maar van individuen die het heft in eigen hand namen. Bij jihadisten en andere radicale moslims, vooral bij eenlingen, kan het thema leiden tot verdere radicalisering.

      De dienst waarschuwt dat iets als de Maccabi-rellen vaker kan gebeuren zolang Gaza zo’n polariserend thema blijft. ’Hoe heftiger de tegenstellingen, hoe meer mensen in de radicale uitersten van het debat de oplossing kunnen zoeken in eigenmachtig optreden. En hoe meer mensen uitsluitend als onderdeel van een groep worden gezien, hoe sneller intimidatie of geweld tegen individuen de hele groep kan bedreigen. Ook dat ondermijnt de democratische rechtsorde.’

      Comment


      • https://www.telegraaf.nl/nieuws/2069...iemand-ontmoet

        ’Denkbeelden van generatie op generatie doorgegeven’
        Eeuwenoude Jodenhaat steekt steeds weer de kop op, maar wat doe je eraan? ’Het helpt als je een keer iemand ontmoet’


        © anp/hh

        Antisemitisme bestaat al eeuwenlang en steekt iedere keer weer de kop op. Ook nu, met de oorlog in Gaza, is de Jodenhaat weer opgeleefd.

        Comment


        • https://www.telegraaf.nl/video/18302...en-seksistisch

          Opiniemaker is tegen diversiteitsbeleid: ‘Racistisch en seksistisch!’

          21:00Video



          BBB wil stoppen met de miljoenen die jaarlijks naar diversiteitstrainingen en streefcijfers gaan, en dient een motie in. Opiniemaker Annabel Nanninga legt in Nieuws van de dag uit waarom volgens haar het diversiteitsbeleid niet alleen racistisch en polariserend is, maar ook een verdienmodel.

          Comment


          • Mensen zitten in hun eigen denktunnel, elkaar overtuigen lukt niet. De info die we krijgen is vaak gekleurd, incompleet of deels niet waar. En de gewone man denkt ook overal verstand van te hebben...

            En wat levert het op ? Niets we hebben er ook geen invloed op. Het is wat het is, geeft alleen maar irritatie onderling.

            Comment


            • En het nieuws is per dag of zelfs verschillende malen per dag anders. Geen touw meer aan vast te knopen

              Comment


              • Knettergek wordt je ervan

                Comment


                • Steeds minder volgen,hooguit de koppen alleen

                  Comment


                  • https://www.telegraaf.nl/nieuws/1478...-binnengehaald

                    ’Niemand wordt in een verkeerd lichaam geboren’
                    Progressieve historicus Martin Harlaar (68) verzet zich tegen woke- en genderideologie: ’We hebben paard van Troje binnengehaald’

                    Amsterdam - Hij is ’progressief’ en verzet zich tegen woke. Auteur Martin Harlaar pleit voor een terugkeer van het gezond verstand: ,,Niemand wordt in een verkeerd lichaam geboren.”

                    © Matty van Wijnbergen

                    Historicus Martin Harlaar schreef boeken als Ben ik wel woke genoeg? En zijn laatste publicatie, Het genderexperiment, hoe maakbaar is onze identiteit als m/v/x.




                    „Ik ben nog steeds, met moeite, GroenLinks-stemmer”, bekent Martin Harlaar (68). Harlaar is historicus en auteur, onder meer van boeken over woke- en genderideologie. Daarnaast is hij kandidaat-bestuurslid van de ’atheïstisch-humanistische’ Vrijdenkersvereniging De Vrije Gedachte (DVG). „De vereniging, opgericht in 1856, heeft nog altijd een nuttige rol te vervullen.”

                    Met name twee kernpunten van DVG zijn voor Harlaar belangrijk: „Het weren van indoctrinatie uit opvoeding en onderwijs en het bevorderen van een kritische onderzoekende, wetenschappelijke houding.”



                    Aan tolerantie voor dat laatste – een kritische houding – schort het tegenwoordig te vaak, vindt Harlaar. „In veel westerse landen is een jonge generatie opgestaan die onrecht te lijf gaat, maar het is jammer dat ze zo snel beginnen te piepen en te roepen dat ze zich ’onveilig’ voelen zodra ze geconfronteerd worden met kritische opmerkingen of afwijkende meningen. En het is schandalig als ze anderen de mond proberen te snoeren.”’Woke-activisme leidt tot intolerant dogmatisme’



                    Het ’woke’-activisme van die nieuwe generatie, dat niet zelden leidt tot intolerant dogmatisme, onderzoekt Harlaar, samen met andere auteurs, in zijn boeken met titels als Ben ik wel woke genoeg? Harlaars laatste publicatie, Het genderexperiment, hoe maakbaar is onze identiteit als m/v/x?, is actueel nu het Britse Hooggerechtshof bepaalde dat een vrouw iemand is, die biologisch als vrouw is geboren.

                    Transvrouwen – mannen die claimen ’vrouw’ te zijn – kunnen wettelijk gezien geen vrouw zijn.



                    Die duidelijkheid van het Hof is verheugend, vindt Harlaar. „Je zult begrijpen dat kinderen wijsmaken dat ze van geslacht kunnen veranderen in strijd is met de eerder door mij genoemde, twee kernpunten. Ik moet er niet aan denken dat allerlei onnozele juffen en meesters mijn kleinkinderen gaan vertellen dat ze in een verkeerd lichaam zijn geboren.”

                    Dit zijn explosieve uitspraken van een zichzelf ’progressief’ noemende auteur. Binnen de huidige genderideologie is ’zelfidentificatie’ (voorbeeld: ’Ik voel mij vrouw, dus ik bén vrouw’) immers een onwrikbaar leerstuk. Elke kritiek daarop, zoals die van Harlaar, kan rekenen op felle en niet zelden agressieve reacties. Harlaar: „Ik merk dat veel mensen in mijn kringen het weliswaar eens zijn met mijn kritiek, maar die niet durven uit te spreken. Maar ik ben gepensioneerd en heb die angst niet.”

                    Biologische feiten worden ontkend



                    Dat we in het Westen in een situatie terecht zijn gekomen waarin (biologische) feiten worden ontkend, met soms dramatische gevolgen, daar zullen toekomstige historici ’met verbijstering en schaamte op terugkijken’, voorspelt Harlaar. „Zo’n driekwart van de cliënten van genderklinieken zijn meisjes; tieners die hun borsten en in een latere fase ook hun eierstokken en baarmoeders laten verwijderen. En velen krijgen spijt. Hoeveel? Dat wordt door de genderklinieken niet bijgehouden.”

                    Hij ziet ’goedbedoelende’ politici, die onder de druk van de woke-tijdgeest meegaan in het verhaal dat kinderen in een ’verkeerd’ lichaam kunnen worden geboren en een ander geslacht kunnen aannemen. „Ze denken dat ze het goede doen, net als veel medewerkers van die genderklinieken. Maar het resultaat is: verminkte kinderen, talloze jonge vrouwen zonder baarmoeder. Zelfs ’eunuch’ wordt nu door de World Professional Association for Transgender Health erkend als een genderidentiteit. Voor deze mannen wordt onder meer castratie als medische interventie aangeraden. Ik vind het een schandaal, net als ooit lobotomie.”

                    Genderideologie belangrijk onderdeel van de woke-stroming



                    Hoe werd genderideologie zo’n belangrijk onderdeel van de woke-stroming, die de samenleving opdeelt in daders en slachtoffers, onderdrukkers en onderdrukten (lhtbq’ers, ’mensen van kleur’, vrouwen, moslims, gehandicapten, et cetera)? Harlaar: „Mijn voornaamste punt is: woke is een morele beweging, waarvan de conclusies breed worden geaccepteerd want velen zijn gevoelig voor de claim van slachtofferschap. Tot in de VVD klinkt het: ’Ach, die arme mensen’. Maar als opvattingen aantoonbaar wetenschappelijke onzin zijn, verandert dit niet omdat zovelen erin geloven.”



                    Aan het begin van de jaren 80 klonk de roep om pedoseksuele handelingen niet langer strafbaar te stellen, herinnert Harlaar zich.

                    „Daar kwam men later, terecht, op terug. Ik heb het gevoel dat met genderideologie hetzelfde aan de hand is: veel mensen op links zijn het met mijn kritiek eens, die zien ook dat het vrouwenrechten worden geschonden enkel omdat een paar mannen beweren dat zij vrouw zijn en dat zij als transgender onderdrukt zouden worden. Ik laat mij als oud-PSP-stemmer niet in een hoek drijven omdat een deel van mijn linkse broeders en zusters meegaat in die woke-waan.”



                    Tekst gaat verder onder de foto



                    Intussen heeft Donald Trump laten vastleggen dat er slechts twee geslachten bestaan en in de Tweede Kamer keert een meerderheid zich tegen een versoepeling van de transgenderwet, als gevolg waarvan transpersonen zónder gesprek met arts of psycholoog het geslacht op hun geboorteakte zouden kunnen laten veranderen. ’Wij willen jonge, vaak kwetsbare mensen, worstelend met hun identiteit, niet een pad op sturen dat de twijfel over wie zij zijn alleen maar verder aanwakkert’, oordeelde NSC-leidster Nicolien van Vroonhoven.’Genderidentiteit is een paard van Troje’



                    Martin Harlaar is er nog niet gerust op: „Ik zie de tegenreactie, maar ik denk niet dat al die woke-adepten zo snel van mening veranderen en ik ga ook niet ineens juichen voor Donald Trump, die ik zie als een ramp voor de wereld.”

                    Met Van Vroonhovens argumentatie is hij het eens. „Je maakt geestelijk kwetsbare kinderen makkelijk van streek als je hen leert dat zij in een verkeerd lichaam kunnen zijn geboren en dat zij medisch ingrijpen kunnen eisen. Genderidentiteit is een paard van Troje: we moeten ervan af, om te beginnen uit de wetgeving.”

                    Comment


                    • https://www.parool.nl/columns-opinie...meer~b4f0037c/

                      Sylvia Witteman

                      ‘Een beetje lol hebben op de bruiloft van je bloedeigen dochter; dat mag dus godverdomme óók al niet meer’

                      Om me heen worden steeds meer mensen zestig, en dat vieren ze. “Maar ik hoef écht geen cadeau!” zeggen ze er dan bij, en ze ménen het, want op je zestigste heb je écht alles al, sterker nog, je wilt juist van die ballast af, voordat het gapend graf je grijpt en je kinderen opgescheept zitten met al die vazen, fruitschalen en het complete oeuvre, compleet ongelezen, van de complete familie Heerma van Voss. (Toch algauw een plank of vier.)

                      Geen cadeau dus, maar je wilt ook niet helemáál met lege handen aan komen zetten. Tip: de feestwinkel. Daar koop je dan een stropdas/bierpul/rol wc-papier, nee niet met het getal 60 erop, maar 80, 90 of 100. Inpakken hoeft niet. Bij het overhandigen even ironisch grijnzen en klaar is Kees. Kom maar dóór met die margarita’s, en waar is het oestermannetje?

                      Daar stond ik weer eens in de feestwinkel, en keek vertederd naar het schap met fopartikelen. U kent ze wel: de muizenval vermomd als pakje kauwgum (‘Wrigley’s juicy fruit’), de drollen en kotsplakken, de corsage die water spuit, het scheetkussen, de snoepjes die smaken naar zweetvoeten, rode peper of zeep, de afgehakte duim, het ijsblokje met een spin erin, et cetera.

                      De verpakkingen zijn nog steeds, net als een halve eeuw geleden, voorzien van felgekleurde B-kwaliteit-striptekeningetjes: schaterende dikke mannen met mopsneuzen, en hevig schrikkende meisjes met pruillippen, wespentailles en puntborsten.

                      Er kwam een middelbare man naast me staan, die onrustig zoekend de schertsartikelen betastte. Hij was vierkant en kaal met nekhaar, en hij had zijn vrouw bij zich, die kort en dribbelig op de pootjes was, als een teckel. Zij hield hem een hagelwitte, satijnen kousenband onder de neus. “Deze is leuk, toch?” zei ze.

                      “Leuk?” smaalde de man. “Voor jou?!” “Nee, gek!” antwoordde ze. “Voor Kelly natuurlijk. Voor d’r bruiloft.” De man hoestte geërgerd. “Die jongen van haar klimt er heus ook wel op zónder al die flauwekul,” meende hij. “Zeg, ik zoek het jeukpoeder...”

                      “Wat moet je nou met jeukpoeder?” vroeg de vrouw verbaasd. “Een beetje lol hebben op de bruiloft van mijn dochter,” gromde de man. “Ik betáál ervoor, mag ik dan ook een beetje lol hebben? Nou, ik ga ’t wel effe vragen, bij de kassa.”

                      Even later was hij terug. “Je gelooft het niet,” sprak hij ontgoocheld. “Ze verkopen geen jeukpoeder meer. Schijnbaar zijn sommige mensen d’r allergisch voor. Al-ler-gisch?!” Hij vertrok zijn gezicht van afgrijzen, en concludeerde bitter: “Een beetje lol hebben op de bruiloft van je bloedeigen dochter; dat mag dus, godverdomme, óók al niet meer. ”

                      Sylvia Witteman (1965) is columniste en schrijfster. Drie keer per week lees je hier haar column. Lees alle columns van Sylvia Witteman terug.

                      Comment

                      Working...
                      X