https://www.telegraaf.nl/financieel/.../78994538.html

Bedrijven staan op de rem bij verduurzamingsinvesteringen en dat bedreigt de Nederlandse concurrentiepositie, waarschuwt Havenbedrijf Rotteram © Martens Multimedia/Havenbedrijf Rotterdam
Rotterdamse haven waarschuwt voor ’schrijnend investeringsklimaat’: ’Overslag geraakt door economische onzekerheden’
Rotterdam- De Rotterdamse haven zit in het oog van alle geopolitieke en economische spanningen, en het was afgelopen halfjaar roerig. Havenbedrijf Rotterdam maakt zich grote zorgen over vertrekkende bedrijven en roept de politiek op zich te richten op verbetering van het investeringsklimaat, ’want dat kun je nu wel schrijnend noemen’.
Bedrijven vertrekken, investeringen komen niet van de
grond, economische onzekerheid verlamt ondernemers en opstoppingen bij de
containerterminals zorgen voor dagen wachttijden bij het vervoer naar het
binnenland.De haven van Rotterdam kent een uitermate
moeilijke eerste helft van 2025 en het Havenbedrijf Rotterdam maakt zich grote
zorgen over de concurrentiepositie van de Europa’s grootste diepzeehaven.
Afgelopen periode sloten de chemiebedrijven LyondellBassell en Tronox al fabrieken, pet-producent Indorama heeft zijn productie gestaakt en Westlake stopte met zijn chlooractiviteiten. ,,Of er meer bedrijven bij komen, weet ik niet”, zegt Boudewijn Siemons, ceo van Havenbedrijf Rotterdam. ,,Ik ga ook niet vertellen hoe gesprekken met bedrijven verlopen. Maar dat wij ons zorgen maken, zegt genoeg.”
Volgens Siemons houden bedrijven door het huidige ’schrijnende’ Nederlandse investeringsklimaat hun hand op de knip bij verduurzaming en investeren zij buiten Europa. Dit is een gevaar voor het Rotterdamse industriecluster dat
juist heel belangrijk is voor de leveringszekerheid van energie, grondstoffen en goederen, stelt Havenbedrijf Rotterdam. „Consistent, duurzaam beleid in Nederland en Europa en bescherming van onze concurrentiepositie is noodzakelijk”, aldus het havenbedrijf.
„In deze onrustige tijden moeten we er als haven voor zorgen dat de leveringszekerheid in Europa van energie, voedsel en andere essentiële materialen geborgd blijft”, aldus Siemons. „Ook is het van groot belang dat de industrie in de haven competitief blijft, om de strategische autonomie van Europa niet te verzwakken.”
Speelveld
De havenbaas ziet wel politieke wil en merkt op dat er al
belangrijke stappen worden gezet, zoals het mogelijk schrappen van de extra energieheffing en de CO2-heffing. ,,Er gebeurt al veel en dat moet ook om een gelijk speelveld te creëren met ons omringende landen en het klopt dat Europa op energie nooit kan concurreren. Wat dan extra moet gebeuren? We moeten laten zien waar we goed in zijn met onze clusters waar kennis en bedrijven bij elkaar komen. Wij zijn gekozen tot tweede beste haven ter wereld. De beste maritiem juristen zitten hier. Daar moet je aan blijven werken.”
De topman benadrukt dat de Rotterdamse haven afgelopen maanden ’geconfronteerd is met economische onzekerheden’. Dat uit zich ook in de goederenoverslag, die in tonnage een daling van ruim 4 procent laat zien.
Artikel gaat verder na de illustratie.

Rotterdam mag zich met 7,0 miljoen containers in de eerste helft van het jaar nog steeds Europa’s grootste containerhaven noemen, maar voelt de adem van Antwerpen met 6,9 miljoen containers in de nek.
Handelstarieven
Invoer vanuit Azië nam 8,4 procent toe. De overslag van en naar Noord-Amerika steeg 9,1 procent. Dit komt door veranderingen in de scheepvaart. Zo hebben de rederijen Maersk en MSC hun alliantie opengebroken en is Maersk gaan samenwerken met het Duitse Hapag-Lloyd. MSC is op eigen houtje blijven varen.
Rotterdam ontvangt nu ook beduidend meer afvaarten vanuit Noord-Amerika. Een deel daarvan is volgens Siemons structureel, maar een deel komt ook omdat exporteurs anticiperen op handelstarieven en vracht naar voren hebben geschoven. ,,We kunnen over een half jaar zien hoe die verhouding is.”
Wachttijden
Die veranderende vaarschema’s hebben wel geleid tot een enorme drukte in de afhandeling van containerstromen en lange wachttijden bij het vervoer naar het achterland, een probleem dat alle West-Europese zeehavens teistert. Het gemiddeld aantal containers die Rotterdam per schip moet verwerken ligt op bijna 7900, 40 procent meer dan in 2020.
Er meerden in de eerste zes maanden ruim honderd schepen aan die in de haven in één keer 12.000 standaard containers losten. Daarvan moet 70 procent via truck, binnenvaart of spoor het achterland in. Siemons: ,,We moeten echt met alle partijen samenwerken om die opdracht te verwezenlijken.”
In al die hectiek klopt defensie ook op de deur die ruimte wil in de Rotterdamse haven. Defensie wil gebruik maken van de Tweede Maasvlakte voor onder meer munitieoverslag en militaire oefeningen.
Defensie
,,We zijn daarover met defensie in gesprek”, zegt Siemons. ,,Ondertussen werken wij ook aan ons noodpakket, bijvoorbeeld hoe kunnen wij een tijdje zonder stroom.”
Financieel heeft Havenbedrijf Rotterdam, waarvan gemeente Rotterdam 70 procent en de Nederlandse Staat 30 procent aandeelhouder zijn, een stabiel eerste halfjaar gedraaid. De omzet is 5,2 procent gestegen tot 462,3 miljoen euro. Het bedrijfsresultaat (ebitda) dikte op jaarbasis 1,1 procent aan tot 295 miljoen euro. Het nettoresultaat daalde wel met 4,7 miljoen euro tot 143,6 miljoen euro, maar dat heeft te maken met een nieuwe manier van IT-kosten rapporteren.

Bedrijven staan op de rem bij verduurzamingsinvesteringen en dat bedreigt de Nederlandse concurrentiepositie, waarschuwt Havenbedrijf Rotteram © Martens Multimedia/Havenbedrijf Rotterdam
Rotterdam- De Rotterdamse haven zit in het oog van alle geopolitieke en economische spanningen, en het was afgelopen halfjaar roerig. Havenbedrijf Rotterdam maakt zich grote zorgen over vertrekkende bedrijven en roept de politiek op zich te richten op verbetering van het investeringsklimaat, ’want dat kun je nu wel schrijnend noemen’.
Bedrijven vertrekken, investeringen komen niet van de
grond, economische onzekerheid verlamt ondernemers en opstoppingen bij de
containerterminals zorgen voor dagen wachttijden bij het vervoer naar het
binnenland.De haven van Rotterdam kent een uitermate
moeilijke eerste helft van 2025 en het Havenbedrijf Rotterdam maakt zich grote
zorgen over de concurrentiepositie van de Europa’s grootste diepzeehaven.
Afgelopen periode sloten de chemiebedrijven LyondellBassell en Tronox al fabrieken, pet-producent Indorama heeft zijn productie gestaakt en Westlake stopte met zijn chlooractiviteiten. ,,Of er meer bedrijven bij komen, weet ik niet”, zegt Boudewijn Siemons, ceo van Havenbedrijf Rotterdam. ,,Ik ga ook niet vertellen hoe gesprekken met bedrijven verlopen. Maar dat wij ons zorgen maken, zegt genoeg.”
Volgens Siemons houden bedrijven door het huidige ’schrijnende’ Nederlandse investeringsklimaat hun hand op de knip bij verduurzaming en investeren zij buiten Europa. Dit is een gevaar voor het Rotterdamse industriecluster dat
juist heel belangrijk is voor de leveringszekerheid van energie, grondstoffen en goederen, stelt Havenbedrijf Rotterdam. „Consistent, duurzaam beleid in Nederland en Europa en bescherming van onze concurrentiepositie is noodzakelijk”, aldus het havenbedrijf.
„In deze onrustige tijden moeten we er als haven voor zorgen dat de leveringszekerheid in Europa van energie, voedsel en andere essentiële materialen geborgd blijft”, aldus Siemons. „Ook is het van groot belang dat de industrie in de haven competitief blijft, om de strategische autonomie van Europa niet te verzwakken.”
Speelveld
De havenbaas ziet wel politieke wil en merkt op dat er al
belangrijke stappen worden gezet, zoals het mogelijk schrappen van de extra energieheffing en de CO2-heffing. ,,Er gebeurt al veel en dat moet ook om een gelijk speelveld te creëren met ons omringende landen en het klopt dat Europa op energie nooit kan concurreren. Wat dan extra moet gebeuren? We moeten laten zien waar we goed in zijn met onze clusters waar kennis en bedrijven bij elkaar komen. Wij zijn gekozen tot tweede beste haven ter wereld. De beste maritiem juristen zitten hier. Daar moet je aan blijven werken.”
De topman benadrukt dat de Rotterdamse haven afgelopen maanden ’geconfronteerd is met economische onzekerheden’. Dat uit zich ook in de goederenoverslag, die in tonnage een daling van ruim 4 procent laat zien.
Artikel gaat verder na de illustratie.

Rotterdam mag zich met 7,0 miljoen containers in de eerste helft van het jaar nog steeds Europa’s grootste containerhaven noemen, maar voelt de adem van Antwerpen met 6,9 miljoen containers in de nek.
Handelstarieven
Invoer vanuit Azië nam 8,4 procent toe. De overslag van en naar Noord-Amerika steeg 9,1 procent. Dit komt door veranderingen in de scheepvaart. Zo hebben de rederijen Maersk en MSC hun alliantie opengebroken en is Maersk gaan samenwerken met het Duitse Hapag-Lloyd. MSC is op eigen houtje blijven varen.
Rotterdam ontvangt nu ook beduidend meer afvaarten vanuit Noord-Amerika. Een deel daarvan is volgens Siemons structureel, maar een deel komt ook omdat exporteurs anticiperen op handelstarieven en vracht naar voren hebben geschoven. ,,We kunnen over een half jaar zien hoe die verhouding is.”
Wachttijden
Die veranderende vaarschema’s hebben wel geleid tot een enorme drukte in de afhandeling van containerstromen en lange wachttijden bij het vervoer naar het achterland, een probleem dat alle West-Europese zeehavens teistert. Het gemiddeld aantal containers die Rotterdam per schip moet verwerken ligt op bijna 7900, 40 procent meer dan in 2020.
Er meerden in de eerste zes maanden ruim honderd schepen aan die in de haven in één keer 12.000 standaard containers losten. Daarvan moet 70 procent via truck, binnenvaart of spoor het achterland in. Siemons: ,,We moeten echt met alle partijen samenwerken om die opdracht te verwezenlijken.”
In al die hectiek klopt defensie ook op de deur die ruimte wil in de Rotterdamse haven. Defensie wil gebruik maken van de Tweede Maasvlakte voor onder meer munitieoverslag en militaire oefeningen.
Defensie
,,We zijn daarover met defensie in gesprek”, zegt Siemons. ,,Ondertussen werken wij ook aan ons noodpakket, bijvoorbeeld hoe kunnen wij een tijdje zonder stroom.”
Financieel heeft Havenbedrijf Rotterdam, waarvan gemeente Rotterdam 70 procent en de Nederlandse Staat 30 procent aandeelhouder zijn, een stabiel eerste halfjaar gedraaid. De omzet is 5,2 procent gestegen tot 462,3 miljoen euro. Het bedrijfsresultaat (ebitda) dikte op jaarbasis 1,1 procent aan tot 295 miljoen euro. Het nettoresultaat daalde wel met 4,7 miljoen euro tot 143,6 miljoen euro, maar dat heeft te maken met een nieuwe manier van IT-kosten rapporteren.
Comment