Banner mainpage

Collapse

Announcement

Collapse
No announcement yet.

Formule 1

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Ja gelukkig wel inderdaad, dat sloeg echt nergens op.

    Matige wedstrijd verder, enkele leuke duels om de laatste punten maar dat was het wel. Was wel verrast dat Perez de eerste plek zo goed wist vast te houden, had echt verwacht dat Verstappen na de safety-car echt nog de winst zou kunnen pakken.

    Comment


    • wat wel schrijnend was toen Perez de felicitaties van zijn team kreeg dat Jos Verstappen met een strakke blik hem negeerde, die Verstappens zijn geen leuke mensen heb ik steeds meer het idee

      en de bolide van Stroll sloeg op hol?

      Comment


      • Dat kom ook wel een beetje hoe het in beeld kwam, nadat Perez al zijn monteurs is langs geweest geeft hij ook nog een hand aan Jos en aan Raymond Vermeulen (manager van Max) zag ik in andere beelden.

        Maar Jos is inderdaad echt geen fijne vent. Nooit geweest. Heel negatief, agressief, beetje dommig ook. Hij is door twee ex-vriendinnen aangeklaagd voor fysiek geweld. En een zaak tegen hem na een vechtpartij op een kartbaan 20 jaar geleden is afgekocht. En Jos heeft zijn eigen vader ook nog een paar tikken verkocht een paar jaar voordat hij overleed.

        Max is met de harde hand opgevoed, verhalen genoeg hoe hij als kind na een slechte kartrace dagen lang werd genegeerd door zijn vader. Dat Jos hem midden op de snelweg uit de auto heeft gezet ergens in Italië, hem heeft opgesloten in een busje na een slechte race enz.

        Max is een heel stuk milder en het is eigenlijk een wonder dat het best een goeie kerel is na zo'n opvoeding. Misschien wel de mazzel dat hij relatief jong op z'n 17e al in de F1 terecht kwam en anderen hem onder de hoedde namen een groot deel van het jaar en hem kunnen laten zien hoe je ook anders kan gedragen als man.

        Comment


        • Ah net zoiets als bij Richard Krajicek, en Michael Jackson.... maar dat ze hem dan nog toelaten bij dat team...

          Comment


          • Ja krijg er ook zo'n Krajicek gevoel bij. Zou mij niet verbazen als Max op latere leeftijd hier toch wel met gemengde gevoelens op terug kijkt. Het heeft ongelofelijk veel succes gebracht.

            Red Bull heeft denk ik verder geen last van hem, behalve wat domme uitspraken gedraagt hij zich netjes in het paddock. Wel is na het eerste jaar in de F1 besloten dat Jos minder vaak naar het circuit zou gaan, zodat Max niet teveel aan zijn vader hangt. Dat zou Jos zijn eigen beslissing zijn geweest.

            Toen Jos in de F1 debuteerde bij Benneton, heeft het team zijn vader Frans overigens wel verzocht niet meer te komen omdat hij een vervelende invloed had. Dus daar zit wel iets in de genen...

            Comment


            • Andre Agassi, zusters Williams, John McRoe en zo zijn er velen, als ze terug kijken vaak ontevreden over jeugd en ouder(s), maar ja wel de top, roem en financiele onafhankelijkheid gehaald, wat was de keuze geweest als ze dat geweten hadden?

              Comment


              • Hangt er vanaf hoe verknipt ze er van zijn geraakt denk ik en of ze daar echt trauma van meedragen in de rest van hun leven

                Comment


                • Krijg bij Max wel het idee dat hij echt plezier heeft in de sport. Terwijl het bij in ieder geval Krajicek en Agassi echt tegen begon te staan.

                  Bijna elke winter huurt Max een circuit af voor een dag om met een Porsche GT3 te rijden, hij doet ook nog steeds veel simracen. Dat is allemaal voor de lol.

                  Comment


                  • https://www.ad.nl/formule-1/forse-bo...lton~ae046b7e/

                    Forse boete Nelson Piquet, schoonvader van Max Verstappen, na opmerkingen over Lewis Hamilton


                    De Braziliaanse oud-coureur Nelson Piquet, drievoudig wereldkampioen in de Formule 1, moet een boete van 5 miljoen Braziliaanse reaal betalen vanwege racistische en homofobe opmerkingen over Lewis Hamilton. Vier mensenrechtenorganisaties hadden de 70-jarige Piquet aangeklaagd. Een Braziliaanse rechtbank bepaalde dat de schoonvader van Max Verstappen een schadevergoeding van omgerekend bijna 900.000 euro moet betalen. Dat geld gaat naar fondsen die zich inzetten voor gelijkheid en inclusiviteit.



                    Piquet zou beledigende opmerkingen over Hamilton gemaakt in een podcast die in november 2021 werd opgenomen, maar pas vorig jaar zomer naar buiten kwam. Piquet gaf daarin zijn mening over de botsing tussen Hamilton en Verstappen in de Grote Prijs van Groot-Brittannië. Verstappen, die een relatie heeft met Piquets dochter Kelly, crashte hard en moest zelfs voor onderzoek naar het ziekenhuis.

                    Piquet gebruikte in de podcast een woord over Hamilton dat in Brazilië als racistisch wordt beschouwd. Hij ontkende zelf wel dat het zo bedoeld was. In een fragment dat later opdook, maakte Piquet ook homofobe opmerkingen over de Britse coureur die zeven wereldtitels veroverde.

                    De Braziliaan, wereldkampioen in 1981, 1983 en 1987, bood excuses aan voor zijn ,,ondoordachte” opmerkingen. De organisatie van de Formule 1 en de internationale autosportfederatie FIA veroordeelden de uitlatingen van de Braziliaan. Hamilton noemde het “een ouderwetse manier van denken die geen plaats verdient in onze sport”.

                    Comment




                    • Kalender Formule 1 voor 2023 | Bekijk alle data van een seizoen met recordaantal races


                      Het Formule 1-seizoen van 2023 is onderweg. De campagne die leidt naar de wereldtitel bestaat uit 23 races. Bekijk hier het volledige overzicht, van Bahrein tot en met Abu Dhabi.

                      Comment


                      • https://www.ad.nl/formule-1/max-vers...lijk~a616324a/

                        Max Verstappen duidelijk over opmerking Lewis Hamilton: ‘Onzin, natuurlijk’


                        MET VIDEOMax Verstappen vertelde in aanloop naar de Grand Prix van Australië hoe ziek hij is geweest van het virus dat hij kort geleden opliep. Het beïnvloedde zijn race in Saoedi-Arabië. Eenmaal hersteld gaat hij nu op jacht naar zijn eerste overwinning in Melbourne.



                        Hij dacht dat hij nu wel weer helemaal hersteld was. Max Verstappen gaf het aan kort nadat hij ook had toegegeven dat de aanstaande onderbreking van drie weken, veroorzaakt door het wegvallen van de Grand Prix van China op de kalender, hem niet slecht uitkomt. Want tijd en ruimte om weer eens een paar dagen goed te trainen, heeft hij al een tijdje niet meer gehad. Enerzijds door het intensieve schema van tests en races in Bahrein, Saoedi-Arabië en nu Australië en de vele reisuren die daarbij horen. Maar vooral ook door het virus dat hij in aanloop naar de tweede grand prix in Djedda te pakken had.



                        ,,Het was toch erger dan ik dacht”, vertelde hij in Melbourne. ,,Ik wilde niet geloven dat ik niet honderd procent fit zou zijn in Saoedi-Arabië, maar uiteindelijk was het alleen al zwaar voor me om de trap op te lopen in de hospitality. Het voelde alsof ik een long miste. Ik heb alles laten testen, maar het was geen covid. Het was een virus, waarvan ze zeggen dat het ongeveer twee weken duurt voordat het uit je systeem is. Dus normaal gezien ga ik er nu geen ongemakken meer van voelen.”

                        Hoe dan ook beïnvloedde zijn ziekte zijn prestaties in Saoedi-Arabië. Hij reed daar weliswaar knap vanaf plek 15 naar de tweede plaats en de snelste ronde, maar dat kostte wel wat pijn en moeite. ,,Dit virus was heel agressief op het lichaam. Iets wat ik nog nooit gehad heb. Daardoor is het ook een zwaarder race voor me geworden. Het circuit in Djedda is al fysiek zwaar, maar als je fit bent, het dat geen probleem zijn. Nu voelde ik me gewoon niet goed en daardoor kreeg ik richting het einde fysieke problemen. Normaal gesproken heb ik dat nooit. Ik heb daar voor het eerst in mijn carrière in de auto last gehad van mijn fysiek.”

                        Maar nu zou hij dat dus volledig achter de rug moeten hebben. ,,Ik heb weer normaal kunnen trainen en ik denk dat ik helemaal hersteld ben.” Hij heeft het nodig, want Verstappen wil in Melbourne een grand prix op zijn naam schrijven die hij nog niet eerder heeft gewonnen. In de zeven eerdere keren dat hij begon aan de Grand Prix van Australië viel hij drie keer uit. Slechts één keer haalde hij het podium, in 2019 werd hij derde.

                        Hij had er een logische verklaring voor. ,,We zijn de laatste jaren nooit zo goed geweest aan het begin van het seizoen”, gaf hij aan. ,,Als deze race op een andere plek in de kalender had gestaan, had ik hier denk ik meer goede resultaten gehad.”

                        Lewis Hamilton


                        Hoe dan ook gaat iedereen ervan uit dat Verstappen dit weekend een goede kans heeft om voor het eerst de Grand Prix van Australië te winnen. Tijdens de eerste twee races van het seizoen was Red Bull oppermachtig en de concurrentie heeft nauwelijks iets om zich aan vast te houden. Lewis Hamilton zei kort geleden zelfs dat hij denkt dat er nog nooit een auto zo dominant is geweest als de Red Bull van nu.

                        ,,Onzin, natuurlijk”, concludeerde Verstappen. ,,De Mercedes is tijdens hun dominantie van acht jaar lang regelmatig nog veel beter geweest ten opzichte van de rest. De andere teams moeten vooral doen wat wij in die tijd hebben gedaan. Heel erg hard werken om het gat te dichten.”

                        Comment


                        • Huilebalkje Hamilton

                          Comment


                          • Max gaat goed in de trainingen, hij heeft nog nooit Melbourne gewonnen.

                            Comment


                            • Hij heeft in ieder geval poleposition🙃

                              Comment


                              • https://www.ad.nl/formule-1/max-vers...alie~abcc89f7/

                                Max Verstappen pakt ondanks chaotische start én ongekende slotfase eerste zege in Australië


                                MET VIDEOChaos en sensatie tijdens de Grand Prix van Australië. Drie herstarts, een safetycar en acht uitvallers zetten de race in Melbourne vanaf het begin volledig op z’n kop. Maar aan het einde van de race won Max Verstappen wel ‘gewoon’ voor het eerst op het Albert Park Grand Prix Circuit.

                                Een spectaculaire start in Melbourne, waar Max Verstappen het meteen zwaar te verduren kreeg. George Russell was beter weg dan de Nederlander en haalde hem in de eerste bocht aan de binnenkant in. Vervolgens ging Lewis Hamilton ook meteen op jacht naar de wereldkampioen. De Brit zette zijn Mercedes heel brutaal aan de binnenkant naast de Red Bull van Verstappen en haalde hem in. ,,Hij duwde me van de baan af”, riep Verstappen, maar Hamilton deed volgens de wedstrijdleiding niets verkeerd.

                                Intussen verliep de start nog desastreuzer voor Charles Leclerc, die op het moment dat Hamilton Verstappen inhaalde met zijn Ferrari in contact kwam met de Aston Martin van Lance Stroll. Daardoor vloog Leclerc de baan af en viel hij uit. Zo heeft de Monegask, de nummer twee van het wereldkampioenschap van vorig jaar, dit seizoen al twee keer de finish niet gehaald. Hij heeft nog steeds slechts zes punten gepakt in 2023.



                                Niet lang nadat de race na een korte safetycar-situatie weer verder ging, lag hij opnieuw stil. Williams-coureur Alexander Albon kwam op hoge snelheid in de muur terecht en werd weer terug de baan op gelanceerd. Het vuil dat hij daarmee op het asfalt bracht, zorgde voor een rode vlag en een nieuwe, staande start. Een start met Verstappen op plek 2, want Russell was snel na de crash van Albon naar binnen gekomen voor een bandenwissel. Te voorbarig, bleek. Hij ging ervan uit dat het bij een safetycar zou blijven en leverde daar een paar plekken voor in. Die keuze pakte dus heel ongelukkig uit voor hem.

                                Drama Russell


                                Het drama werd nog groter voor Russell, die nog zo’n goede zaterdag had gehad met zijn tweede plaats in de kwalificatie. Op een derde van de race plofte zijn motor en moest hij zijn brandende auto tot stilstand brengen.

                                In de tussentijd was de orde vooraan allang weer hersteld. Hamilton had Verstappen bij de herstart nog achter zich gehouden, maar werd kort daarna eenvoudig voorbij gereden door de Nederlander. De tweede zege van dit seizoen en zijn eerste in Australië leek vervolgens niet meer in gevaar te komen voor Verstappen, die in rap tempo een enorm gat sloeg naar de rest van het veld.
                                Nyck de Vries


                                In de achterhoede gebeurde er daarnaast ook genoeg. Nyck de Vries leek eventjes een aardige uitgangspositie te hebben om in de punten te komen. De Nederlander van AlphaTauri stond bij de herstart namelijk op plek 12. Maar in het gedrang kwam hij in contact met Alpine-coureur Esteban Ocon waardoor De Vries even los kwam van de grond.

                                En dan waren de ogen ook nog gericht op Sergio Perez. De Mexicaanse teamgenoot van Verstappen startte de race na zijn mislukte kwalificatie vanuit de pitstraat en moest vanaf de laatste plek naar voren rijden. Het kostte de winnaar van de Grand Prix van Saoedi-Arabië enorm veel tijd en moeite om op te rukken. In de slotfase van de race lag hij op plek zeven met de snelste rondetijd in handen.
                                Nóg een rode vlag


                                Maar toen kwam er plotseling nòg een rode vlag. Kevin Magnussen raakte de muur en beschadigde zijn auto dusdanig dat ook hij uitviel. En daardoor lag alles met nog drie ronden te gaan ineens weer helemaal open. Er kwam een herstart en die maakte, zo kort voor het einde van de race, de chaos in Melbourne compleet. Er ontstond een ware veldslag met zo’n beetje meer slachtoffers dan auto’s die schadevrij bleven. Aston Martin-coureur Fernando Alonso, afstevenend op de honderdste podiumplek in zijn carrière tolde over de baan. Perez en Stroll belandden in de grindbak. Beide Alpines kwamen zwaar met elkaar in botsing. De Vries en Williams-coureur Logan Sargeant vielen uit. ,,Alles zat tegen", verzuchtte de Nederlander.

                                Slechts twaalf auto’s waren nog ongedeerd genoeg om deel te nemen aan nòg een herstart. Een rollende dit keer, die met nog één ronde te gaan, achter de safetycar bleef. Bovendien werd de volgorde hersteld naar die van vóór de tweede herstart. Met Alonso dus op plek drie, achter Verstappen en Hamilton.

                                Vóór Ferrari-coureur Carlos Sainz, die nog een vijf seconden tijdstraf kreeg voor het veroorzaken van de botsing met Alonso en daar furieus over was. Perez kwam door die straf èn de uitvalbeurt van Gasly, op plek vijf terecht. Hij pakte, inclusief de snelste ronde, nog 11 punten.



                                Maar hoe groot de chaos ook was. Alle gekte op het Albert Park Grand Prix Circuit veranderde aan één ding niets: Verstappens eerste race-overwinning in Australië. Toen alle rookwolken waren opgetrokken was de Nederlander elf punten uitgelopen op zijn teamgenoot in het wereldkampioenschap.

                                Verstappen is blij met zijn resultaat in Melbourne, maar: ‘Het was een beetje een zooitje’

                                Verstappen wint!


                                De zege is voor Verstappen, Hamilton is de nummer twee, Alonso de nummer drie. Stroll finisht op P4, Sergio Pérez is na een inhaalrace de nummer vijf.

                                Comment


                                • https://www.ad.nl/formule-1/akkoord-...race~a692f284/

                                  Akkoord Formule 1: twee kwalificaties en nog maar één training tijdens GP met sprintrace


                                  De teams in de Formule 1 zijn unaniem voor een andere opzet van de grands prix waarbij ook een sprintrace wordt gehouden. Het is de bedoeling dat zowel voor de sprintrace als de hoofdrace een aparte kwalificatie wordt gehouden. Dat betekent dat de coureurs in een weekend met een sprintrace slechts één training hebben om de juiste afstelling van hun auto’s te vinden.

                                  Comment


                                  • https://www.ad.nl/formule-1/max-vers...d-is~aecbd559/

                                    Max Verstappen twijfelt in sprintweekend opnieuw over toekomst: ‘Soms vraag ik me af of dit het nog wel waard is’


                                    GP VAN AZERBEIDZJANMax Verstappen heeft in Bakoe wederom zijn twijfels uitgesproken over zijn toekomst in de Formule 1. De tweevoudig wereldkampioen, die nog tot 2028 onder contract staat bij Red Bull, sprak voorafgaand aan de Grand Prix van Azerbeidzjan openhartig over zijn afwegingen.

                                    Comment


                                    • Leclerc op poleposition voor Verstappen

                                      Comment


                                      • https://www.ad.nl/formule-1/verontwa...z-af~ada587db/

                                        Verontwaardiging in Mexico na bemoedigende woorden Horner richting Verstappen: ‘Red Bull keurt de zege van Pérez af’


                                        MET VIDEOWaar Max Verstappen de afgelopen jaren de onbetwiste leider was bij Red Bull, doet Sergio Pérez er dit jaar alles aan om de verhoudingen binnen het team op te schudden. De Mexicaan won in Azerbeidzjan zowel de sprintrace als de hoofdrace en naderde de wereldkampioen in de WK-stand tot op zes punten. Internationale media smullen bij het vooruitzicht op een echt duel om de titel. ‘Bij gebrek aan concurrentie van andere teams is dit precies wat het seizoen nodig heeft.’

                                        ‘Eindelijk weer een WK-gevecht’, kopt Bild, al houdt de Duitse boulevardkrant wel meteen een slag om de arm. ‘De vraag is alleen hoelang dat zo blijft, want in het verleden heeft de Mexicaan herhaaldelijk kleine tot grote fouten gemaakt tijdens raceweekenden. Dat kan hij zich niet meer veroorloven, als de strijd om de titel in de Formule 1 spannend wil blijven. Want de Grand Prix van Azerbeidzjan liet maar weer eens zien dat Red Bull momenteel een klasse apart is.’

                                        Wat Corriere della Sera vooral opvalt, is dat Pérez met een heel andere instelling rijdt dan vorig seizoen, toen hij zelden een bedreiging vormde voor Verstappen. ‘Vastbesloten, gemeen en meedogenloos bevestigde hij zijn geschiktheid voor stratencircuits’, schrijft de Italiaanse krant. ‘Maar bovenal lijkt hij de rol van schildknaap van de aanvoerder niet meer te willen accepteren. Dat heeft Red Bull nu misschien ook begrepen.’



                                        De krant beloont Pérez met de maximale score van tien punten, terwijl Verstappen het moet doen met ‘slechts’ een 8,5. ‘Perez slaagde cum laude. Er kan dit jaar een staatsgreep plaatsvinden. En zoals de geschiedenis leert, zijn de meest effectieve staatsgrepen die binnen het gezin.’

                                        Ook het Spaanse AS zag een Pérez die niet langer genoegen neemt met het spelen van de tweede viool. ‘Bijna alles hadden we gezien in het Formule 1-geweld van de afgelopen jaren, maar dit is nieuw: Verstappen werd verslagen zonder mechanica, strategieën of tegenslagen de schuld te kunnen geven. Eén van de Red Bull-coureurs gaat dit jaar wereldkampioen worden, maar dat hoeft niet Mad Max te zijn.’

                                        Ongelukkige pitstop


                                        Dat Verstappen geen excuses kon aanvoeren, wordt door Het Laatste Nieuws betwist. ‘Tien rondes lang leek de race in Bakoe in een saaie plooi van voorspelbaarheid te zijn gevallen. Maar toen kwam de safety car, omdat de Nederlander Nyck de Vries voor de zoveelste keer in amper vier races bewees dat hij dan toch niet in de Formule 1 thuishoort.’

                                        Verstappen maakte uitgerekend op dat moment een pitstop voor een bandenwissel, terwijl Pérez pas na het uitrijden van de safety car naar binnen kwam en zo veel minder tijd verloor. ‘Zo kreeg Pérez de leiding cadeau. Maar goed zo. Bij gebrek aan echte concurrentie van de andere topteams is dit precies wat het seizoen nodig heeft. En of we uitkijken naar Miami, komend weekend al.’

                                        Als Pérez zich té nadrukkelijk met de titelstrijd gaat bemoeien, kan dat ook voor spanningen binnen Red Bull zorgen, verwacht de Belgische krant. ‘Je hoeft niet eens helemaal tussen de regels door te lezen om te weten dat Christian Horner liever Verstappen had zien winnen. Een publiek geheim in de paddock overigens.’

                                        Verontwaardiging over uitspraak Horner


                                        Dat gevoel leeft ook in Mexico, waar de woorden van de teambaas van Red Bull na de race in het verkeerde keelgat zijn geschoten. ,,Checo (Pérez, red.) had geluk met de safety car, maak je geen zorgen Max, er komt nog een heel WK aan, je hebt vandaag goede punten gescoord’’, riep Horner over de boordradio toen Verstappen als tweede werd afgevlagd.

                                        ‘Bij Red Bull keuren ze de zege van Pérez in Azerbeidzjan af’, kopt El Universal verontwaardigd. ‘Checo liet Verstappen kansloos in Bakoe, maar de uitspraak van Christian Horner trok de aandacht. Hij lijkt daarmee afbreuk te doen aan wat de Mexicaan had gepresteerd.’

                                        Het Franse L’Équipe denkt dat de kwaliteiten van Pérez vooral uit de verf komen op stratencircuits. De Mexicaan boekte er vijf van zijn zes overwinningen in de Formule 1. ‘Bochten met ongebruikelijke hoeken, unieke sferen en de vangrail die altijd dichtbij is. Stratencircuits zijn momenteel het koninkrijk van Sergio Pérez. En gelukkig voor hem worden die steeds talrijker in de Formule 1.’

                                        Comment


                                        • Verstappen wint knap via inhaalrace vanaf de 9e plek de GP van Miami

                                          Comment


                                          • Nyck de Vries heeft het zwaar. Leek in de kwalificatie nog een lichtpuntje te hebben door sneller te zijn dan zijn teamgenoot en Q2 te halen. Maar bij de start rijd hij ongelukkig tegen Norris aan en de rest van de race was hij kleurloos.

                                            In internationale media wordt hij steeds meer een beetje getypeerd als de schlemiel. Elk race-weekend wel een aanrijding, spin of crash.

                                            Hoop dat hem de tijd wordt gegund, maar Helmut Marko van Red Bull is vaak bikkelhard en heeft weinig geduld met nieuwe talenten. Het is sowieso geen hoogvlieger, maar wel een prima coureur voor het middenveld. Maar als het zo doorgaat vliegt ie er misschien wel uit voor het einde van het seizoen.

                                            Comment


                                            • Men verwacht een kletsnat regen raceweekend in Imola komend weekend voor de GP van Italie

                                              Comment


                                              • Sterker nog, door noodweer is het compleet afgelast.

                                                Comment


                                                • doorgaan Monaco ook niet zeker

                                                  Comment


                                                  • Volgens mij gaan ze gewoon trainen?

                                                    Comment

                                                    Working...
                                                    X