Banner mainpage

Collapse

Announcement

Collapse
No announcement yet.

Formule 1

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hollywood-ster Ryan Reynolds gaat miljoenen pompen in Formule 1-team van Alpine

    Hollywood-acteur Ryan Reynolds wil de sportwereld overnemen. Nadat hij samen met Rob McElhenney de Engelse voetbalclub Wrexham kocht en terug naar het profvoetbal loodste, gaat de Canadees nu ook investeren in de Formule 1. Met zijn investeerdersgroep regelde hij een deal voor ruim 200 miljoen euro met het Franse F1-team Alpine.



    Alpine staat momenteel vijfde in het Formule 1-constructeurskampioenschap - één plaats lager dan in de vorige campagne - en was op zoek naar investeringen om het gat met de leidende F1-teams te dichten. Daar moet de investeerdersgroep met Reynolds nu voor zorgen. Die investeerdersgroep - bestaande uit Otro Capital, RedBird Capital Partners en Maximum Effort Investments - heeft een belang van 24 procent in het F1-team verworven, waardoor hun waarde volgens Alpine rond de 900 miljoen euro ligt.

    Comment


    • Max Verstappen heeft weer poleposition te pakken v as zondag in Oostenrijk💪

      Comment


      • Triesr nieuws 18 jarig racetalent omgekomen bij crash op circuit v Spa

        Comment


        • Max won gisteren ook nog ff de sprintrace

          Comment


          • En weer heeft ie pole gepakt, mooie kwalificatie

            Comment


            • https://www.ad.nl/formule-1/drama-vo...auri~aec9946a/

              Drama voor Nyck de Vries: Formule 1-coureur per direct weg bij AlphaTauri


              AlphaTauri heeft per direct afscheid genomen van Nyck de Vries. De coureur uit Sneek wordt afgerekend voor een zeer matig jaar in de Formule 1. De 28-jarige Fries was bezig aan zijn eerste seizoen als vaste rijder bij AlphaTauri. Daniel Ricciardo wordt bij AlphaTauri zijn opvolger.

              De Vries wist dit seizoen nog geen punten te pakken en wordt nu afgerekend op de tegenvallende prestaties. Afgelopen weekeinde eindigde de coureur bij de Grote Prijs van Groot-Brittannië als zeventiende en laatste. De Vries zei toen na afloop nog hoop te putten uit het eerste deel van de race. Voor de leiding van AlphaTauri is dat niet genoeg. Naast De Vries wist alleen de Amerikaan Logan Sargeant van Williams dit seizoen in de eerste tien races nog geen punten te pakken.



              De Vries, die met de 12de plaats in Monaco zijn beste klassering van het seizoen behaalde, wordt over anderhalve week tijdens de Grote Prijs van Hongarije al vervangen. De Grote Prijs van Nederland in Zandvoort gaat deze zomer dus ook aan hem voorbij.

              Bij AlphaTauri nam De Vries na vorig seizoen de plek over van de Fransman Pierre Gasly. De Nederlander was al jaren in beeld bij de Formule 1, maar hij had nooit echt zicht op een wedstrijdzitje. Tot vorig jaar september bij de Grote Prijs van Italië in Monza, toen hij mocht invallen bij het team van Williams als vervanger van de zieke Alexander Albon. De Vries maakte toen grote indruk door meteen in zijn eerste grand prix in de punten te rijden. Hij eindigde als negende.

              De Vries maakte evenals Max Verstappen in zijn jeugd furore in het karten. Hij stapte vanuit het karten over naar het autoracen en kwam in 2017 terecht in de Formule 2. In 2019 veroverde hij de titel in de talentklasse.

              In de Formule 1 was De Vries de zestiende Nederlandse deelnemer.

              Ricciardo terug op de grid
              Het vertrek van Nyck de Vries betekent voor Daniel Ricciardo een terugkeer in de koningsklasse. De 34-jarige Australiër was dit jaar derde rijder bij Red Bull Racing, het team waarvoor hij tussen 2014 en 2018 zeven grands prix wist te winnen, en maakt nu het seizoen af voor zusterteam AlphaTauri. ,,Ik kijk er erg naar uit om weer met de Red Bull-familie de baan op te gaan", aldus Ricciardo, die in 2011 namens HRT zijn entree maakte in de Formule 1 en daarna racete voor Toro Rosso, Red Bull, Renault en tot vorig jaar McLaren. Voor dat team vierde hij in 2021 op Monza zijn laatste GP-zege.


              Comment


              • https://www.ad.nl/formule-1/waarom-m...le-1~a707df17/

                Waarom met veel bombarie binnengehaalde Nyck de Vries na 10 races al weer klaar is in de Formule 1


                ANALYSEAls ‘meest ervaren rookie ooit’ kwam Nyck de Vries bij AlphaTauri met veel bombarie de Formule 1 binnen. Tien races later is hij alweer eruit gegooid. Analyse over een mislukt avontuur, van beide kanten.

                De basis was al dun. Flinterdun. Op grond van één geslaagde grand prix - als invaller in Monza - strikten ze hem plots als droomkandidaat, na nota bene een belletje van de coureur zelf. Eenmaal in de auto was iedereen het er al vrij rap weer over eens dat de droom in theorie toch mooier leek.

                Zie hier het mislukte verhaal van Nyck de Vries bij AlphaTauri in een notendop. Een klassiek Formule 1-avontuur waarbij zowel piloot als team in diepe vormcrisis fouten maakte. De 28-jarige De Vries staat een illusie armer buiten. AlphaTauri, ooit een opleidingsteam, ploetert op de Hungaroring straks vrolijk verder met herintreder Daniel Ricciardo (34), met wie het onmogelijk veel slechter kan gaan. Zo hard is de realiteit ook.

                Is de vroege exit van De Vries terecht? Dat hij nog op 0 WK-punten staat helpt niet mee. En natuurlijk, De Vries had er slim aan gedaan net iets vaker in positieve zin op te vallen. Al is het maar de vraag of dat heel realistisch was om van hem te verwachten in de toch vrij dramatische AT04 die AlphaTauri dit seizoen bouwde. De Japanner Yuki Tsunoda, toch al twee volle seizoenen ervaring bij de Italianen op zak, zakt er ook ver mee door de ondergrens.



                ,,Als bevestigen betekent dat mensen punten van me verwachten, dan kan ik ze uit de droom helpen. Dat is niet realistisch”, verzuchtte De Vries onlangs nog. Zeldzaam eerlijke teksten in de F1-paddock, misschien wel onhandig eerlijk. Want hoe slecht een auto ook is, een auto kun je niet ontslaan. Een coureur zonder geloof en vertrouwen wel.

                In retroperspectief moet je de conclusie trekken dat de start van de tweede Nederlander al een valse was. De Vries tekende voor titels in de Formule 2 en de Formule E, schurkte jaren tegen een kans in de koningsklasse aan. Maar dat daar nooit een deur opende, kwam niet alleen omdat hij geen enorme zak geld meebracht. Er bestond ook gerede twijfel over zijn capaciteiten. Degelijk, dat zeker. Maar een buitengewoon talent? Niemand durfde dat te beweren.

                In tests en vrije trainingen sprokkelde hij meer en meer ervaring, toen hij vorig jaar herfst in Monza zelf een opening wist te forceren na zijn sterke invalbeurt namens Williams. Tachtig F1-minuten op zijn cv en meteen twee wk-punten, daar kon hij wel mee de markt op. Max Verstappen adviseerde hem meteen Helmut Marko te bellen. De technisch adviseur van de Red Bull-stal hapte bij gebrek aan betere opties opportunistisch toe, tegen de zin van Christian Horner in. Zo werd een bijna opgegeven jongensdroom van een rijpe twintiger uit Sneek alsnog realiteit. Maar zo mooi als in die droom werd het nooit.



                Groots was zijn presentatie in New York, waar De Vries in februari in een concertzaal naast Central Park de spotlight op zich gericht kreeg. Of het heel verstandig was van Alpha Tauri-teambaas Franz Tost hem daar meteen neer te zetten als ‘meest ervaren rookie ooit’, zelfs hardop te fantaseren over een toekomst bij het grote Red Bull Racing? Mwah... Slechts één F1-race op zijn cv, maar De Vries moest meteen maar teamleider en een soort mentor voor Tsunoda worden, daar kwam kortweg zijn opdracht op neer. Een nogal ambitieus, vrij onrealistisch plan, waarmee meteen druk op de ketel werd gezet. Deze ervaren rookie hoefde absoluut niet op geduld of fluwelen handschoentjes te rekenen. Meteen leveren, of voor jou tien anderen conform de genadeloze Red Bull-filosofie, zo werd hem al snel duidelijk.

                Zonder kickstart werd zijn status meteen penibel. Aan de nogal opgeklopte verwachtingen voldoen, bleek totaal niet haalbaar. Een keer twaalfde in Monaco, verder kwam De Vries niet als fulltime F1-coureur. Kapot vleugeltje in Melbourne. Crashes in kwalificatie en race in Bakoe. Knullig contact met Lando Norris in de openingsronde in Miami. ,,Ik maak gewoon te veel fouten”, concludeerde De Vries destijds zelf terecht.

                Een afgelaste race op Imola, twaalfde in Monaco, veertiende in Spanje. Die serie leek wat weken rust te geven op weg naar de voor hem bekende Europese zomerafspraken. Maar in Canada werd wel duidelijk dat het ondertussen al vijf voor twaalf was voor De Vries. Hij kreeg volgens Marko nog vier races de tijd om het team voor de zomerstop te overtuigen, anders moest hij niet op een tweede seizoenshelft rekenen. Die vier races van de waarheid werden hem niet eens gegund. Twee keer kleurloos zeventiende in Oostenrijk en Silverstone en de Nederlander werd al meteen bij het grof vuil gezet.

                Wat ongetwijfeld niet mee heeft geholpen is de matige vorm van Sergio Pérez, teammaat van Verstappen bij Red Bull. Reden voor Marko om de op het oude nest teruggekeerde Ricciardo weer een halfjaartje te testen bij het zusterteam. Blijkt de Australiër nog op snelheid, kan het zomaar zijn dat hij straks weer een potentiële pion is om de ploeterende Mexicaan te vervangen.

                ,,Ik wil Nyck bedanken voor zijn waardevolle bijdrage aan het team en ik wens hem alle succes in de toekomst”, meldde teambaas Tost in een uiterst summiere verklaring. De vraag is wat voor toekomst hem nog rest. Sowieso een buiten de Formule 1, na een beroerd halfjaar koningsklasse. Zoekend naar de kroon op zijn racecarrière, vond hij daar een gigantische deceptie.

                Comment


                • Hij heeft nooit echt een goede kans gehad, na 5 races begon Helmut Marko al aan zn stoelpoten te zagen. En dan stap je ook niet met vertrouwen de auto in, durf je niet maximaal te gaan uit angst voor een foutje.

                  Red Bull staat erom bekend dat ze hard zijn met talenten, maar voor de zomerstop al hem eruit gooien is ongekend.

                  Comment


                  • ik heb geen idee of dat ongekend is, ze zullen toch wel weten wat ze doen en goed kijken hoe iemand presteert en ontwikkelt, daar zijn wij niet in detail bij

                    wel goed dat ie wordt vervangen door een topcoureur die wellicht straks daardoor weer naast Verstappen 2e rijder kan worden in het grote RB team

                    Comment


                    • Het is ongekend, dat het zo vroeg is. Het gebeurd uberhaupt niet vaak dat een coureur midden in het seizoen vervangen wordt, alleen bij Red Bull is dat voorgekomen. Maar voor de zomerstop, is zelfs voor Red Bull ongekend.

                      Indirect is de slechte prestatie van Perez, de reden van het vroege ontslag. Nyck de Vries presteerde matig, dat is zeker. Maar ze zoeken nu naar een vervanger voor Perez, en ze willen uittesten hoe goed Ricciardo nu eigenlijk is.

                      Ik weet niet of je Ricciardo een topcoureur kan noemen. Zijn laatste seizoen bij McLaren was dramatisch slecht. Ik hoop van harte dat hij zijn snelheid weer terug weet te vinden, maar met de Alpha Tauri dat eigenlijk nu de slechtste auto van het veld is, wordt dat nog een helse opgave. Zou ook zomaar kunnen dat Ricciardo niet sneller is dan Tsunoda.

                      Comment


                      • Brundle ziet groot risico voor Ricciardo: "Moet Tsunoda echt verslaan"


                        De plotselinge terugkeer van Daniel Ricciardo in de Formule 1 is volgens Sky Sports F1-analist Martin Brundle niet geheel zonder risico. Het is aan de 34-jarige Australiër namelijk de taak om Yuki Tsunoda te verslaan in wat 'waarschijnlijk de langzaamste auto van de grid' is.



                        Daniel Ricciardo hoopte na zijn vroegtijdige afscheid van McLaren in 2024 terug te keren op de Formule 1-grid, maar die comeback is wat vervroegd. Hij is als derde rijder van Red Bull opgeroepen om Nyck de Vries bij AlphaTauri te vervangen en zal zodoende vanaf de Hongaarse Grand Prix weer achter het stuur kruipen. "Ik ben echt blij om hem terug te zien, maar mijn eerlijke reactie was: 'Wauw, gaat Daniel dat doen?' Het verraste me", zegt oud-Formule 1-coureur Martin Brundle tegen Sky Sports News. "Daniel had het er altijd over dat hij zijn mojo was verloren en dat hij zijn enthousiasme weer moest vinden."

                        Brundle had daarom ook niet verwacht dat Ricciardo zomaar akkoord zou gaan met het zitje bij AlphaTauri, aangezien hij ook meermaals heeft aangegeven dat hij alleen wilde terugkeren bij een topteam. Daar is met twee punten uit tien races geen sprake van. Brundle vermoedt daarom dat er 'een andere deal achter schuilt'. "Zo van: 'Als je dit doet, doen we later dat.' Ik weet zeker dat het hem erg hard heeft geraakt dat hij zes maanden in de simulator heeft gezeten en geen Formule 1-coureur was. Ik kan dus wel de aantrekkingskracht begrijpen, om één van de twintig coureurs op de grid te zijn. Mijn overheersende gevoel is dat de Formule 1 een betere plek is als Daniel Ricciardo op de grid staat. Ik vond het vreselijk om hem het hele weekend te zien rondhangen."

                        Nu hij bij AlphaTauri instapt, moet Ricciardo het opnemen tegen Yuki Tsunoda, die volgens Red Bull-adviseur Helmut Marko onderschat wordt. "Het is een groot risico voor Daniel in wat waarschijnlijk de langzaamste auto op de grid is", meent Brundle, die hem zelf wel één of twee races de tijd zou gunnen om zich aan de AT04 aan te passen. "Hij moet Tsunoda verslaan, dat moet hij absoluut. Hij moet hem verslaan in de kwalificatie en in de races, dat is een absolute verwachting. Misschien kan hij die auto overstijgen. Als hij dat met ruime marge doet en constant rond de top-tien komt en daar kan blijven in de race, dan is dat in dat opzicht misschien wel zijn redding."

                        Een van de aanleidingen voor de coureurswissel bij AlphaTauri was het feit dat Ricciardo 'extreem competitief' was bij de Pirelli-bandentest op Silverstone, waar hij in de Red Bull RB19 reed. Zijn beste tijd zou zelfs goed genoeg zijn geweest voor een plek op de eerste startrij van de Britse Grand Prix, al was dat wel onder andere omstandigheden en op een onbekende bandencompound geweest. De uitspraken van teambaas Christian Horner deden vermoeden dat de bandentest de directe aanleiding was voor de wissel, al kan Brundle dat maar moeilijk geloven. "Je kunt de hele dag rondrijden op een circuit dat ingerubberd is door de Grand Prix. Het is niet representatief en ik kan het me niet voorstellen dat ze op basis hiervan hun beslissing hebben genomen. Het feit dat hij in de auto zat, zegt alles wat je moet weten. Waarom zat hij er anders in? Ze hebben nou niet echt verborgen gehouden dat ze aan het einde van de rit waren met De Vries", besluit Brundle.

                        Comment


                        • https://www.telegraaf.nl/sport/43648...t-kwalificatie

                          Formule 1 hoopt in Hongarije wél te kunnen experimenteren met kwalificatie

                          Nog twee Grand Prixs te gaan en dan is het voor de Formule 1-teams even zomerstop. Komend weekeinde in Hongarije wordt er tijdens de kwalificatie geëxperimenteerd met een nieuwe opzet.

                          Eigenlijk zou dat in mei al gebeuren in Imola, maar die race werd vanwege de barre weersomstandigheden in de Italiaanse regio Emilia-Romagna afgelast.

                          Comment


                          • https://www.nu.nl/formule-1/6273083/...-het-pijn.html


                            Nyck de Vries heeft woensdag voor het eerst gereageerd op zijn noodgedwongen vertrek bij AlphaTauri. Na slechts tien F1-races werd de Nederlander wegens teleurstellende resultaten al weggestuurd bij het zusterteam van Red Bull Racing.
                            "Ik wil Red Bull en AlphaTauri bedanken voor de kans om mijn droom te mogen leven", schrijft de 28-jarige De Vries op zijn sociale media. "Natuurlijk doet het pijn dat het avontuur waar ik zo lang van heb gedroomd, voortijdig is geëindigd."

                            De Vries werd vorig vorige week dinsdag weggestuurd bij AlphaTauri, waar hij wordt vervangen door Daniel Ricciardo. De Vries wist in zijn eerste tien races geen punten te behalen en stond laatste in de WK-stand.



                            Red Bull-teambaas Christian Horner vertelde dinsdag dat de test van Ricciardo vorige week op Silverstone bepalend was voor het lot van de Nederlander. Al na elf testrondjes pakte Red Bull-baas Helmut Marko de telefoon om De Vries het slechte nieuws te vertellen.

                            "Het leven is niet een bestemming, het is een reis. Soms moet je de moeilijke weg nemen om te komen waar je wil zijn", schrijft De Vries filosofisch. "Dit was gewoon een andere ervaring. We gaan door en kijken naar de toekomst."

                            De Vries neemt afstand van sociale media


                            De Vries benadrukt dat hij bewust enkele dagen niets van zich heeft laten horen en dat hij nu eerst bij wil komen. "Na de recente gebeurtenissen heb ik besloten wat tijd voor mezelf te nemen, ver van sociale media. Daar ga ik mee door."

                            "Ik heb de laatste tijd verschillende interessante artikelen gezien over dingen die ik zou hebben gezegd. Voor de duidelijkheid: ik heb niet met de media gesproken en voorlopig geniet ik van wat tijd voor mezelf. Ik wens jullie allemaal een fijne zomer."

                            De Vries kan zich door zijn voortijdige vertrek niet voor eigen publiek laten zien tijdens de Grand Prix van Nederland in augustus. Met Ricciardo in het stoeltje van De Vries gaat de Formule 1 komend weekend verder in Hongarije.

                            Comment


                            • Perez gecrashd in 1e training

                              Comment


                              • https://www.ad.nl/formule-1/max-vers...lton~a6b0f876/

                                Max Verstappen in sensationele strijd om pole position verslagen door aartsrivaal Lewis Hamilton

                                De kwalificatie van de Grand Prix van Hongarije heeft een daverende verrassing opgeleverd. Het is niet Max Verstappen die pole position pakte, maar zijn aartsrivaal Lewis Hamilton. De Brit van Mercedes was er zichtbaar emotioneel onder.

                                Nieuwe regels tijdens de kwalificatie op de Hungaroring. De coureurs hadden geen vrije bandenkeuze. Alle twintig moesten ze de eerste sessie verplicht op de harde band rijden, waarna de top-15 in de tweede sessie op de mediumband moest doorkomen en Q3 tussen de snelste tien coureurs vervolgens op de zachte band werd uitgevochten.

                                De verwachting was dat die nieuwe regels in het voordeel zouden werken van de sterkere team, aangezien de coureurs in de minder snelle auto’s minder ruimte zouden overhouden om met een goede tactiek te verrassen. Maar toch kwam er een slachtoffer bij één van de topteams. George Russell werd namelijk slechts achttiende, waardoor de Mercedes-coureur niet door Q1 heen kwam. Dat gold ook voor beide Williams-coureurs, Kevin Magnussen (Haas) en Yuki Tsunoda (AlphaTauri).



                                En dus niet voor Daniel Ricciardo. De Australiër die sinds dit weekend het stoeltje van Nyck de Vries heeft overgenomen bij AlphaTauri, slaagde er daarmee direct mee om zijn teamgenoot Tsunoda te verslaan. Het gebeurde in een kwalificatie die werd overspoeld met ‘track limits’. Met regelmaat ging een coureur met beide banden over de witte lijn, waardoor hij zijn rondetijd moest inleveren.

                                Het overkwam Max Verstappen aan het begin van Q2. Daardoor had de wereldkampioen tot in de slotfase van de sessie geen tijd achter zijn naam staan en nauwelijks nog marge was om een klein foutje te maken. Dat deed hij dan ook niet. Want hoewel hij geen fantastische tweede poging afleverde, was het goed genoeg om ‘gewoon’ naar Q3 te gaan. Dat lukte Carlos Sainz niet. De Ferrari-coureur kwam niet verder dan de elfde plek, waardoor er ook van dat topteam een coureur buiten de top-10 start.

                                Wel in de top-10 kwam Sergio Perez terecht. Het was voor de Mexicaanse teamgenoot van Verstappen voor het eerst in zes grands prix. Maar Hij kwam in de allesbeslissende sessie weer niet al te best voor de dag. De Mexicaan klokte de negende tijd en begint de Grand Prix van Hongarije op de vijfde startrij.



                                Maar de grootste verrassing van de dag kwam op het allerlaatste moment. Want waar Verstappen zijn snelste tijd tot dan toe niet kon aanscherpen, werd hij prompt verslagen. Het was zijn aartsrivaal Lewis Hamilton die 0,003 seconde sneller was dan de wereldkampioen. De Brit boekte daarmee een onverwachte, maar mooie overwinning. Eentje waar hij zichtbaar emotioneel onder was. Het toonde hoe dan ook aan dat de zevenvoudig wereldkampioen weer in de positie is om voor een race-overwinning te strijden. Hij start de Grand Prix van Hongarije in ieder geval voor de momenteel zo ongenaakbare Verstappen.

                                ,,Ik worstel al het hele weekend met de balans", gaf Verstappen direct na de kwalificatie aan in gesprek met oud-coureur Danica Patrick. ,,Elke sessie is het erg up & down gegaan, ook nu weer in de kwalificatie. Ik had het vertrouwen niet echt om de bochten aan te vallen. In die tweede run had ik het gevoel ook niet, want dan verloor ik weer de voor- of achterkant. We staan nog tweede, maar horen met onze auto natuurlijk gewoon vooraan te staan.”

                                Hamilton was vanzelfsprekend door het dolle heen na het binnenhengelen van zijn negende Hongaarse pole - een record, niemand stond bij één specifieke GP vaker vooraan. Hij schreeuwde het zelfs zo hard uit, dat hij zijn stem al bijna kwijt was. ,,Het is zo'n geweldig gevoel. We hebben er met z’n allen zo hard aan gewerkt om weer eens op pole te staan en dit voelt alsof het weer de eerste keer is. Ik had niet verwacht om pole te kunnen vechten, maar in die laatste run besloot ik niets in de tank te laten.”


                                Comment


                                • Hamilton zelfs emotioneel eronder

                                  Comment


                                  • Maxie rijdt in 1e bocht Hamilton voorbij en wint met gemak weer een GP. Voor Norris en Perez

                                    Comment


                                    • https://www.ad.nl/formule-1/max-vers...ing~a68ff22d7/

                                      Max Verstappen met veel vraagtekens richting kwalificatie na grotendeels verregende training


                                      Comment


                                      • Lecler start v pole, Verstappen moet door straf v 6e plek starten

                                        Comment


                                        • En Max won de sprintrace

                                          Comment


                                          • en was gisteren bizar oppermachtig, kon nog een extra bandenwissel doen grapte hij over de boardradio zodat zijn team extra oefening had, ging nergens over

                                            Comment


                                            • wel weer geinig dat Hamilton dan ff bandenwissel doet om snelste ronde en WK punt af te pakken van Max

                                              Comment


                                              • Het is voor de toppositie een oersaai seizoen, maar we zien wel geschiedenis geschreven worden. Vorig jaar al had Max het record van meeste overwinningen in één seizoen. Red Bull is hard op weg naar het record van meeste overwinningen als team in één seizoen. En Verstappen is bezig aan een recordreeks met 8 zeges op rij, wat nu op naam staat van Vettel (9 races op rij).

                                                Zelfs de beste jaren van Mercedes, was Hamilton niet zo dominant.

                                                Comment


                                                • GP v Zandvoort komt er aan, zijn er mazzelkonten onder jullie die kaarten hebben?

                                                  Comment


                                                  • Nick de Vries gaat nu studie volgen aan Harvard university

                                                    Comment

                                                    Working...
                                                    X