Banner mainpage

Collapse

Announcement

Collapse
No announcement yet.

Formule 1

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Verstappen knap 2e na vertrek van de 20e plek, Hamilton wint zijn 100e Grandprix, Norris gaf hem weg, door te gokken dat hij zonder bandenwissel kon ondanks de verwachtte regen in de laatste 5 rondes, lag op kop

    https://www.telegraaf.nl/sport/17248...lton-wegrijden

    Comment


    • Echt een bijzondere wedstrijd alweer, 2021 is een knotsgek seizoen. Had het zo gegund aan Norris, maar het was een inschattingsfout. Denk dat je Norris weinig kwalijk kan nemen, het team had hem niet duidelijk vertelt dat het echt zo hard zou gaan regenen. Het team van Hamilton had dat wel duidelijk gemaakt.

      Comment


      • Max had Piet Paulusma!

        Comment


        • https://www.ad.nl/formule-1/nog-zeve...rbij~ac082235/

          Nog zeven races te gaan: zo kan Verstappen zijn grote rivaal Hamilton voorbij


          Nog zeven races en slechts twee punten verschil (246,5 om 244,5) in het WK, tussen Lewis Hamilton en Max Verstappen. Wie heeft de beste papieren voor de titel? Een kansenverhouding met maar één mogelijke eindconclusie: spannend blijft het.

          Circuits
          De Mercedes strongholds waar Hamilton het verschil had willen en moéten maken, zijn net achter de rug, met Monza en Sotsji. Daar sprokkelde Hamilton maar vijf puntjes meer dan Verstappen. Een domper voor Mercedes. Kijkend naar die zeven resterende races lijkt Red Bull Racing licht in het voordeel. Mexico-Stad komt nog, waar Mercedes in de ijle lucht altijd moeite heeft.



          Op Interlagos was Verstappen in 2019 de snelste en een jaar eerder had hij ook moeten winnen, maar torpedeerde achterblijver Esteban Ocon hem van het Braziliaanse asfalt. Slotafspraak Abu Dhabi was vorig jaar ook voor Verstappen.

          Andere circuits zijn moeilijker aan iemand toe te wijzen. Neem Istanboel, waar F1 vorig jaar na tien jaar weer terugkeerde. Hamilton stelde er fraai zijn zevende titel veilig, maar het kletsnatte weekend was weinig representatief. In Texas ontliepen de twee elkaar bij de laatste bezoeken nauwelijks.

          En met Qatar (als daar het lege slot word ingevuld) en Saoedi-Arabië wachten ook nog twee nieuwe circuits, waar iedereen op nul begint.

          Auto
          De W12 versus de RB16B, doorontwikkelde bolides van vorig jaar. Gewaagder aan elkaar dan ooit, het wapentuig van beide teams. Verstappen won al zeven keer in, Hamilton vijf keer. Dat Hamilton dan toch bovenaan staat, heeft alles te maken met de halve punten (12,5 ipv 25) die Verstappen in Spa kreeg.

          Dat het kampioenschap zo lang als een jojo heen en weer swingt, geeft wel aan dat beide heren titelwaardig materiaal onder de kont hebben. Heel vroeg in het seizoen al riep Hamilton dat Mercedes in tegenstelling tot Red Bull technisch niet meer door ontwikkelt, maar dat had veel weg van psychologische oorlogsvoering. Meteen weer tegengesproken door een technische topman binnen Mercedes.

          Wellicht ook ingegeven door de vrees voor die RB16B van Verstappen. ,,Waar we gaan, de auto is overal wel competitief nu”, vertelde hij in Rusland, waar hij zijn motorpool zonder veel pijn weer aanvulde en herbewapende voor het restant van het jaar. Die veelzijdigheid is een groot verschil met de vorige seizoenen.



          Teamgenoot
          Je vraagt je soms af of Valtteri Bottas niet nóg meer kan betekenen in verdedigende zin voor Hamilton, maar de vertrekkende Fin (Alfa) komt tenminste nog in de positie om sta-in-de-weg te spelen en dure WK-punten af te snoepen.

          Kon Red Bull Racing dat ook maar over Sergio Pérez zeggen. De Mexicaan werd met veel bombarie binnengehaald als de ontbrekende schakel, na mislukte avonturen met Pierre Gasly en Alexander Albon die geen vuist konden maken. Maar de Mexicaan mist vaak de snelheid om Verstappen in de races van dienst te zijn. Uitvalbeurten in Engeland en Hongarije, een crash in de opwarmronde in België.

          In Q1 eruit op Zandvoort. Sinds zijn zege in Bakoe en de derde plaats in Frankrijk wacht Pérez op een nieuwe hoofdrol. Al was zijn opoffering in de kwalificatie van Monza, waar hij Verstappen twee keer zijn slipstream gaf, wel weer belangrijk.

          Team
          Als je zeven jaar op rij de titel wint, weet je wel hoe je een kampioenschap binnen moet hengelen. Neemt niet weg dat ze bij Mercedes de laatste jaren niet de ervaring hadden van een tegenstrever die tot ver na de zomerstop zo heftig tegen bleef stribbelen. En dat wordt wel interessant, want hoe gaan elementen als druk en spanning effect hebben op de succesformatie?

          Honger naar succes is een niet te onderschatten factor en die zal ongetwijfeld nog groter zijn bij Red Bull Racing, waar ze al sinds 2013 hunkeren naar een nieuwe titel. Bovendien beseft iedereen daar dat 2021 wel eens een buitenkansje kan zijn.

          Met scheidende motorpartner Honda gaan ze nog één keer ‘all in’. Nu moét het, volgend jaar gaan de reglementen op de schop. En wie verzekert dat Red Bull Racing, dat de motoren dan in eigen beheer neemt, dan opnieuw staat waar het nu staat?

          Coureur
          De routine zou hier het verschil moeten maken voor Hamilton, maar van de 36-jarige Brit is vooralsnog een langer filmpje met fouten samen te stellen over 2021. Een lock-up in Imola waar hij goed weg kwam met een gunstige rode vlag. Een voor zijn doen heel matige kwalificatie in Monaco (7de). Een kapitale fout bij de herstart in Bakoe, waar hij zijn winstkansen vergooide terwijl Verstappen al uit de race was.

          De beuk aan Verstappen in Silverstone waar hij voor werd bestraft, al won hij nog wel. De blunder in Hongarije, waar hij als enige van het veld op regenbanden bleef staan. En ook weer een ‘weekend met losse eindjes’ in Sotsji, waar hij een monteur omver reed en in de kwalificatie twee keer de muur raakte. Niet alle fouten waren even kostbaar, maar dat Hamilton überhaupt in de fout gaat, hardop twijfelt en soms wanhoopt, geeft wel aan hoe groot de druk is.

          Verstappen foutloos? Ook niet, nee. Een miniem momentje van overstuur kostte hem waarschijnlijk de zege in Bahrein, waar hij de koppositie weer terug moest geven aan Hamilton. En natuurlijk de bestrafte actie in Monza. Al deed hem dat zelf geen pijn. Verstappen sprokkelde alsnog de meeste punten in Monza, de twee die hij kreeg in de sprintrace.

          Comment


          • F1 gaat dit seizoen nog naar Qatar als nieuw circuit, is net aangekondigd. Money talks....

            Een zielloos circuit midden in de woestijn, dat de komende 10 jaar (uitgezonderd 2022 ivm WK dat in het land is) op de kalender zal verschijnen: https://nl.motorsport.com/f1/news/of...qatar/6678325/

            Comment


            • Bottas morgen in Turkije van pole, Max Verstappen vanaf plek 2

              Comment


              • https://www.ad.nl/formule-1/verstapp...itje~a9722b39/

                Comment


                • Verstappen start onverwacht vandaag van pole position😃

                  Comment


                  • op zich saaie race, tot op het einde dat Hamilton steeds dichterbij Verstappen kwam die ook al lang slijtage aan zijn banden had, maar goed op nippertje gered en ipv dat Hamilton de race won en het WK leiderschap kon overnemen van Verstappen liep Verstappen nu juist uit. Het is wel zorgelijk dat de Mercedes nu weer sneller was, Verstappen heeft nu 12,5 punten voorsprong op Hamilton maar er zijn nog 5 races te gaan

                    Comment


                    • Verrast me dat je het een saaie race vond. Vanaf ronde 1 tot de laatste ronde vond ik het juist heel spannend omdat echt onduidelijk was wie zou winnen.

                      En terwijl dat speelde, waren er vele directe gevechten in beeld gebracht met o.a. Alonso, Raikonnen, Ricciardo, Sainz.

                      Ik heb er echt van genoten.

                      Comment


                      • Pff, ik zat met een hartslag van 180.

                        Laatste keer dat die zo hoog was was toen ik een kinky sessie had met Melissa.

                        Comment


                        • Hahaha herkenbaar!

                          Comment


                          • Die van mij zat er niet ver vanaf...

                            Comment


                            • Dichtbij komen was 1, inhaalactie kunnen maken en lukken was al moeilijker. Niks aan het handje

                              Comment


                              • https://www.telegraaf.nl/sport/20029...even-in-mexico


                                WK-leider en motorleverancier azen op nieuwe slag
                                Honda wil Max Verstappen extra zetje geven in Mexico


                                MEXICO-STAD - Bij Max Verstappen, zijn team Red Bull Racing én motorleverancier Honda is het besef groot dat in Mexico opnieuw een grote stap kan worden gezet richting de wereldtitel. Zeker dit seizoen komt niets aanwaaien, maar de na dit jaar afzwaaiende Japanners hebben wel een belangrijke troef in handen.



                                Niet Verstappen, maar Sergio Pérez stond de afgelopen dagen veelvuldig in de schijnwerpers in zijn geboorteland. De Mexicaanse coureur is er mateloos populair en die status is alleen maar gegroeid, nu hij in dienst is bij een topteam. Op een zogenaamde showrun in het hartje van Mexico-Stad kwamen woensdag meer dan 100.000 landgenoten af.

                                Marketingtechnisch natuurlijk prachtig voor Red Bull, maar op sportief vlak draait evenwel alles – of in ieder geval bijna alles – om Verstappen. Hij is de man die de renstal de eerste wereldtitel moet bezorgen sinds 2013. Na zijn zeer belangrijke zege in Austin is het vertrouwen enorm. Verstappen heeft na die triomf direct aangestipt dat de komende races in Mexico en Brazilië op papier ideaal zijn om nóg meer afstand te nemen van Lewis Hamilton. De kloof bedraagt nu twaalf punten in het voordeel van de Nederlander.

                                Het Autodromo Hermanos Rodriguez is op het lijf van Verstappen en zijn RB16B geschreven. Hij heeft er twee keer gewonnen en ook tijdens de laatste editie in 2019 was die mogelijkheid er, gezien de snelheid van zijn auto.

                                En dat komt niet alleen door bijvoorbeeld de fraaie laatste sector, met die trage bochten in het zondag volgepakte stadiongedeelte, die de Red Bull goed ligt. Dat het circuit op meer dan twee kilometer boven de zeespiegel ligt heeft namelijk ook veel invloed op de prestaties van zowel auto als motor. De ijle lucht zorgt ervoor dat het zuurstofniveau met zo’n 25 procent afneemt. Door het gebrek aan luchtdichtheid ligt ook het downforce-niveau, dus de manier waarop de auto naar de grond wordt gedrukt, een stuk lager. Volgens Red Bulls concurrent Mercedes resulteert dat erin dat een grote achtervleugel, zoals bijvoorbeeld wordt gebruikt in Monaco, in Mexico hetzelfde effect heeft als de juist kleine vleugel die wordt gebruikt op een powercircuit als in Monza.


                                Uitdaging


                                Een groot verschil zit hem evenwel ook in de motor. Het zuurstofverlies wordt in de huidige krachtbron deels opgevangen door de turbolader. Ook een ander onderdeel, de MGU-H, moet in deze omstandigheden harder aan de bak. Die component kan vrijkomende uitlaatgassen omzetten in elektriciteit.

                                „Het zijn heel andere omstandigheden dan normaal en dus is het zeker een uitdaging. Maar ik denk dat wij er zeker mee kunnen omgaan”, vertelt Toyoharu Tanabe, Honda’s technisch directeur, in Mexico-Stad. „We hebben goede ervaringen uit het verleden en in aanloop naar deze race simulatietests gedaan. De motor heeft een andere afstelling en kalibratie dan gewoonlijk. Maar ook onder deze condities moet het normaal aanvoelen voor een coureur. We vragen niet aan Max of hij anders met de motor kan omgaan.”

                                Elke motor – naast Honda zijn dat tegenwoordig Mercedes, Ferrari en Renault – zit anders in elkaar. De omvang van de turbo en het hele bouwpakket van de krachtbron zijn in de ijle, Mexicaanse lucht doorslaggevend. Honda werkt traditioneel met een grotere turbo, die hier voor meer zuurstof zal zorgen. Daar komt het optimisme dus vandaan, al spreekt Tanabe dat als bescheiden Japanner zelf niet zo krachtig uit. Maar Honda is ervan overtuigd dat de motor op deze hoogte goed werkt. Bij het bouwen van de krachtbron wordt in de winter ook rekening gehouden met die ene race in Mexico. Andere leveranciers doen dat wellicht op een andere manier, omdat het 4,304 kilometer lange circuit een vreemde eend in de bijt is.

                                ’Ook wij overwegen nog iets’


                                „De laatste jaren was het voor ons positief om op deze hoogte te rijden”, zegt Verstappen er zelf over. „Dat kwam ook door de motor. Het is voor ons natuurlijk niet helemaal duidelijk wat de anderen sindsdien hebben aangepast. We moeten nog even afwachten hoe het dit jaar verloopt. Als wij het niet voor elkaar hebben, gaan we ook niet winnen. In Amerika dacht eerst ook iedereen dat Mercedes daar niet te kloppen zou zijn.”

                                Ook wat het koelen van de motor betreft verwacht Honda-topman Tanabe overigens geen problemen. In het verleden was dat - om het zacht uit te drukken - niet het sterkste punt van de Mercedes. Los daarvan is er een reële mogelijkheid dat Hamilton nog van motor moet wisselen en dan dus een gridstraf incasseert.

                                „Ook wij overwegen nog iets”, verklapt Tanabe-san om er snel aan toe te voegen: „Maar maak je geen zorgen, niet wat betreft de motor van Max. Zonder grote incidenten of onverwachte gebeurtenissen verwachten we dat hij het met zijn huidige motoren kan uitzingen tot aan het einde van het seizoen.”

                                Comment


                                • De vrije training ging alvast goed....

                                  Comment


                                  • Bottas op pole, Hamilton vanaf plek 2, Verstappen vanaf plek 3 morgen bij de GP van Mexico

                                    Comment


                                    • Ik vond de qualificatie gisteren al spannend dus ik hoop dat mijn hart wat gespaard blijft vanavond.. (bijv dat Bottas en Hamilton elkaar van de baan rijden in de eerste ronde..of in ieder geval Hamilton een band lekke rijdt..HHH)

                                      Comment


                                      • Zolang Verstappen zijn auto maar heel houdt dan moet het wel goed komen.

                                        Comment


                                        • Ik denk het ook wel..in Q1 en Q2 was hij steeds ongeveer 0,5 seconden sneller..en toen gooide Tsunoda op het moment suprème wat roet in het eten..we gaan het zien..

                                          Comment


                                          • zoveel factoren die een rol kunnen spelen, de motor, bandenwissel, kwaliteit banden, tactiek, het weer, botsingen, start, en ga zo maar door, daarom spannend en interessant

                                            Comment


                                            • Makkelijke overwinning voor Max op GP van Mexico, Hamilton op grote achterstand 2e

                                              gaat zo lekker voor Max richting wereltitel!

                                              Comment


                                              • https://www.ad.nl/formule-1/hamilton...pect~ab27b3b1/

                                                Comment



                                                • Ik kan me nog de tijd herinneren dat men in Nederland blij was wanneer Jan Lammers of Huub Rothengather een puntje wisten te behalen . Nu heeft men een icoon die dit jaar al negen keer de eerste plaats heeft weten te behalen . Erg mooi natuurlijk maar toen het gesprek kwam op hoeveel die jongens per jaar verdienen dan kreeg ik toch een nare bijsmaak in mijn mond . Ik misgun niemand wat hoor maar wanneer iemand in een jaar meer verdiend dan alle mensen in een willekeuring dorp in Zuid Amerika gedurende meerdere generaties , ik weet het niet

                                                  Comment


                                                  • Tja, ze hebben inmiddels inderdaad de status van een voetballer lijkt het wel... voor wat ze betekenen voor de maatschappij verdienen ze exorbitante hoeveelheden poen..en dat voor hun aandeel in wat simpel vermaak. Feitelijk is zoiets in mijn ogen nooit goed te praten maar het zij zo.

                                                    Comment

                                                    Working...
                                                    X