Banner mainpage

Collapse

Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hoe gaat het in de Nederlandse politiek?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • https://www.telegraaf.nl/financieel/...106637890.html

    Druk erop pakt dus goed uit en er zijn natuurlijk tig vacatures. Goed beleid😊

    Comment


    • Een onderzoek naar de in 2016 ingevoerde wijzigingen....

      Comment


      • Door Lodewijk Ascher PvdA minister destijds v Sociale zaken in kabinet Rutte

        Comment


        • https://www.telegraaf.nl/opinie/rob-...mender=Proteus


          Rob Hoogland © Matty van WijnbergenKringen

          Rob Hoogland: ons systeem is kapot, maar Bosma is opgerot

          Welk gedicht zou geschikt zijn geweest voor het moment dat Martin Bosma zijn hamer inleverde? De man die werd weggestemd als Kamervoorzitter, opende de vergaderingen altijd met een gedicht. Dat groeide snel uit tot een gewaardeerde traditie en ik had het passend gevonden als men hem een vergelijkbaar afscheid had gegund.

          Wat te denken van een door de Kamerleden hoogstpersoonlijk uitgevoerde haka, even verderop op het Malieveld omdat het Binnenhof in verband met een ander staaltje van Haags wanbeleid niet beschikbaar is?

          De haka is ook een soort gedicht, tenslotte. Ik krijg altijd nog kippenvel als ik dat YouTube-filmpje terugkijk waarop honderden leerlingen van een Nieuw-Zeelandse school er tien jaar terug - wij kennen het ritueel vooral dankzij de rugbyers van dat land - afscheid van een overleden leraar namen.

          ’Liever harakiri / Dan werken met Piri’


          GL/PvdA-coryfee Kati Piri had de leiding bij zo’n Haagse haka vast wel op zich willen nemen, hoewel zij haar tong dan waarschijnlijk metéén al uitdagend naar Bosma zou hebben uitgestoken.

          Dat gebeurt anders pas, om de goden gunstig te stemmen, aan het einde van de haka, maar die Israël-hatende palliewap had zich nooit zo lang kunnen bedwingen.

          „Wegwezen jij, smerige zionist!”, zou zij ermee hebben willen zeggen, waarna Martin, eindelijk van de hoffelijkheidsverplichting verlost, er misschien wel een gedicht van eigen makelij tegenaan had gegooid: „Liever harakiri / Dan werken met Piri.” Keuze te over, daar niet van.
          Klassieker van Gerrit Achterberg


          Wat te denken van een variant, waarbij slechts twee woorden hoeven te worden aangepast, van deze klassieker van Gerrit Achterberg.

          „Aan het roer dien avond stond het hart / En scheepte maan en Bosma bij zich in / En zeilend over spiegeling / Van al wat het geleden had / Voer het met wind en schemering / Om boeg en tuig voorbij de Haagse stad.”
          Martin Bosma-vriendelijk


          Maar ja, dat zou de meerderheid van dat bekrompen parlementariĂ«rszooitje van ons natuurlijk weer veel te Martin Bosma-vriendelijk hebben geacht. Want iedereen mag het er dan wel over eens zijn dat hij de beste voorzitter van de laatste decennia was, voor hen is en blijft hij in de eerste plaats een verwerpelijke PVV’er.

          Daarom werd Martin Bosma er - onder aanvoering van de aanstaande premier die enkele dagen tevoren nog glashard had verklaard dat „de verkiezing van de Kamervoorzitter een vrije keuze van de individuele Kamerleden is” - ten faveure van de man die in ronde één het slechtst had gescoord op gĂȘnante wijze uitgeknikkerd.
          Haagse handjeklap


          Voor mij zou dat overigens reden zijn geweest om de fotograaf die vastlegde hoe Laura Bromet de wang van Bosma’s opvolger Thom van Campen reeds voor het bekendmaken van de uitslag liefdevol streelde, vervroegd de Zilveren Camera uit te reiken. Treffender kon dat Haagse handjeklap niet in beeld worden gebracht.

          Ik had nu ook een van de indrukwekkende afscheidsgedichten van Vasalis, J.C. Bloem of Ida Gerhardt kunnen citeren. Ik beperk mij echter tot een kort rijmpje dat ik zelf voor de meerderheid van onze Kamerleden schreef.

          „Ons systeem is kapot / Maar Bosma is opgerot. Hoera!”

          Comment


          • https://www.parool.nl/columns-opinie...rden~bfadb672/

            Opinie: ‘Dit is misschien wel de enige manier waarop links weer geloofwaardig kan worden’


            Dit zijn de ingezonden brieven van vandaag. Ook een bijdrage leveren? Lees hier hoe dat kan.
            Bron Vincent Spiering

            ‘Als de VVD bereid is zo’n duidelijke stap naar links te zetten, is er misschien toch nog hoop’


            De Volkspartij voor Vrijheid en Democratie wil dat haar Kamerleden, raadsleden en bestuurders voortaan een deel van hun salaris afstaan aan de partij. De reden is dat de VVD, onder leiding van Dilan Yesilgöz-Zegerius, flink is teruggevallen van 34 naar 22 zetels en nu kampt met serieuze financiële problemen. Op de verkiezingsavond verraste een ogenschijnlijk zegevierende Yesilgöz menigeen door uitbundig en vrolijk te dansen.

            De afgelopen jaren voerde de VVD kennelijk (te) veel campagnes, terwijl andere inkomstenbronnen sterk terugliepen. Campagnes die wellicht niet nodig waren geweest als Yesilgöz niet doelbewust kabinet-Rutte IV had laten vallen met haar herhaalde onwaarheden over gezinshereniging. Vervolgens dreef zij het land verder richting een politieke afgrond door in zee te gaan met een onbetrouwbare, extreemrechtse, niet-democratische eenmansbeweging. Deze woelige baren bleken lastig te bevaren.

            Yesilgöz werd ooit lid van de Socialistische Partij uit interesse voor sociale rechtvaardigheid en gelijke kansen. Tijdens haar zevenjarig lidmaatschap heeft zij ongetwijfeld het nodige geleerd. De partij hanteert namelijk sinds 1974 een solidariteitsregeling waarbij volksvertegenwoordigers een deel van hun vergoeding afdragen aan de partij. Zo blijven zij onafhankelijk en kunnen zij investeren in hun idealen: menselijke waardigheid, gelijkwaardigheid en solidariteit.

            Het stemt mij buitengewoon hoopvol dat VVD’ers nu overwegen deze solidariteitsregeling van de SP over te nemen. Want als de VVD bereid is zo’n duidelijke stap naar links te zetten, is het misschien ook een kleine stap om de oogkleppen af te zetten en zich open te stellen voor gesprekken met GroenLinks-PvdA over een constructieve samenwerking.

            Wilhelmus Versteegh, Amsterdam


            ‘De voorzitter van het Centraal Joods Overleg spreekt beslist niet namens alle Joden’


            Voorzitter van het Centraal Joods Overleg Chanan Hertzberger spreekt beslist niet namens alle Joden, wanneer hij totaal ten onrechte het Concertgebouw van antisemitisme beschuldigt (Het Parool, 10 november) omdat de directie een andere cantor vroeg dan de man die onder meer de facto de genocide in Gaza verheerlijkt. Een verzoek gestoeld op feiten, iets wat eerder al werd beschreven in een opiniestuk in Het Parool.

            Leo Jacobs, Amsterdam
            ‘Linkse partijen, zet kandidaten op de lijst uit gezinnen die leven van het minimumloon’


            GroenLinks-PvdA, Partij voor de Dieren en Volt zijn het contact met hun achterban kwijt. Ze bewegen zich in een bubbel van gelijkgestemden met hoge inkomens en stedelijke privileges. Het gevolg: beleid dat ver afstaat van de werkelijkheid van mensen die elke maand moeten puzzelen om rond te komen. Tijd voor een realitycheck.

            Op elke kandidatenlijst moet verplicht minstens een op de vijf kandidaten afkomstig zijn uit een gezin dat leeft van het minimumloon. En laat elk Kamerlid en gemeenteraadslid een jaar lang een gezin begeleiden dat financieel bijna aan de grond zit. Dan verdwijnen de prestigeprojecten van tafel en komt de politiek dichter bij de samenleving waarvoor ze zegt te werken.

            Misschien is dat wel de enige manier waarop links weer geloofwaardig wordt. En de Amsterdamse gemeenteraad geen 100.000 euro in het water gooit voor kattentrapjes waarvan de werking nooit is aangetoond.

            Tom Heijnen, Amsterdam

            Comment


            • LIVE formatie | D66 en CDA praten komende week óók met andere partijen


              Formatie

              Rob Jetten (D66) en Henri Bontenbal (CDA) gaan volgende week ‘informeel’ praten met andere partijen. Dat doen zij zonder informateur Sybrand Buma. En: de Tweede Kamer heeft VVD’er Thom van Campen (35) gekozen als nieuwe Kamervoorzitter. Lees alles over de kabinetsvorming in ons liveblog.

              Comment


              • https://www.nu.nl/formatie/6377605/b...fgevallen.html

                Gelukkig, geen PvdA/GL in de regering😃

                Comment


                • Dat zullen we moeten afwachten.

                  Comment


                  • https://www.telegraaf.nl/politiek/bu...mender=Proteus


                    Informateur Sybrand Buma (CDA). © ANP’Blokkade is heel duidelijk: die is er en die blijft er’

                    Buma zet streep door voorkeur Jetten: coalitie met VVD Ă©n GL/PvdA ’is afgevallen’

                    Den Haag- Informateur Sybrand Buma heeft een streep gezet door de voorkeurscoalitie van D66-leider Rob Jetten met CDA, VVD én GL/PvdA. Hij ziet de blokkade vanuit de liberalen op de samenwerking met GL/PvdA niet meer verdwijnen.

                    „Die is heel duidelijk: die is er en die blijft er”, zegt Buma vrijdag na afloop van de formatiegesprekken over de verkiezingsbelofte van de VVD om niet met GL/PvdA in een kabinet te stappen.

                    Jetten: ’We moeten openstaan voor allerlei opties’


                    De informateur van CDA-huize kijkt daarom verder naar andere opties en ook Jetten lijkt vrijdag voorzichtig afscheid te nemen van zijn voorkeur voor zo’n meerderheidskabinet door vooruit te lopen op ’brede politieke samenwerking in beide Kamers van het parlement’.


                    „Als het een meerderheidskabinet is, heb je aan die voorkant die stabiliteit meer inbegrepen”, zegt Jetten. „Maar we moeten denk ik openstaan voor allerlei opties. Dat is ook de uitnodiging die wij als D66 en CDA aan andere partijen zullen doen.”

                    Klaver ziet niets in minderheidskabinet


                    Welke varianten dat kunnen zijn, willen hij en CDA-leider Henri Bontenbal niks over zeggen. Op links gaf GL/PvdA-leider Jesse Klaver eerder deze week in gesprek met De Telegraaf aan niets te zien in een minderheidskabinet, bijvoorbeeld van zijn partij met D66 en CDA.

                    „Ik denk dat dit niet een tijd is die vraagt om experimenten, dat hebben we nu net gehad”, verklaarde Klaver. „Ik denk dat er nu een stabiel en daadkrachtig meerderheidskabinet moet komen.”

                    Comment


                    • VVD blijft zoals ze de kiezers beloofd hebben PvdA/GL blokeren voor samenwerking in 1 coalitie

                      Comment


                      • Waarschijnlijk wel, maar dit bericht is later
                        Sybrand Buma trekt uitspraak over kabinet VVD en GL/PvdA in na kritiek | De Telegraaf https://share.google/8y8JJ5epRI3ARnsmB

                        Comment


                        • Dat ie het introk zegt weinig want hij gaf direcht en vastberaden antwoord dus zijn antwoord was waar echter d66 wilde dat nog niet naar buiten hebben

                          Comment


                          • klopt VVD gaat er niet mee op zeker niet en over links is geen meerderheid te krijgen

                            wellicht een minderheidskabinet met VVD met gedoogsteun van 1 of 2 andere partijen als D66 geen JA21 toelaat

                            Comment


                            • VVD pleegt zelfmoord als ze met PvdA/GL gaan regeren omdat hun kiezers met name Groenlinks haten en omdat die partijen niet met elkaar kunnen qua standpunten dus ook niet regeerbaar en de VVD zou kiezersbedrog plegen omdat ze duidelijk tijdens de verkiezingen PvdA/GL en PVV hebben uitgesloten als coalitiepartner.

                              Comment


                              • https://www.ad.nl/politiek/advies-aa...eria~a31e7017/

                                Arbeidsmigranten aan het werk op een akker in Ysselsteyn. In Nederland is inmiddels een op de tien werknemers arbeidsmigrant. © Rob EngelaarAdvies aan kabinet: vergrijzing oplossen met arbeiders uit Indonesië en Nigeria


                                Onze economie draait op buitenlandse handen. Maar die raken op. China, Polen en Roemenië hebben te maken met vergrijzing. De belangrijkste wetenschappelijk adviseur van het kabinet komt daarom met een bij voorbaat omstreden advies: haal arbeidskrachten uit Afrika en Azië


                                Als Nederland niet snel de banden aanhaalt met landen als Indonesië en Nigeria, hebben we straks lege schappen in de winkels en niemand meer om onze huizen te bouwen. Onze spullen komen nu nog uit China, en onze bouwvakkers uit Polen en Roemenië. Maar die landen kampen net zo erg met vergrijzing als wij.

                                De Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR) schrijft in een advies aan het kabinet dat ons land relaties moet aanknopen met landen waar nog voldoende mensen wonen die in de toekomst al het werk kunnen doen. In Nederland zelf is er door de vergrijzing onvoldoende personeel: meer dan de helft van de bevolking is al 50 jaar of ouder. Nu lossen we het personeelstekort op door bijvoorbeeld migranten hierheen te halen. Een op de tien werknemers is inmiddels al arbeidsmigrant.

                                Maar Nederland is niet het enige land dat vergrijst, waarschuwt de WRR. Dat geldt ook voor Oost-Europa, waar nu veel arbeidsmigranten vandaan komen, en straks ook voor China, waar nu veel van onze spullen worden gemaakt. Tegen 2050 zijn er 300 miljoen minder Chinezen in de werkzame leeftijd. Dat is ongeveer evenveel als het huidige arbeidspotentieel van de hele Europese Unie. Die krimp zal enorme gevolgen hebben voor de wereldhandel, voorspelt de WRR.
                                Afhankelijk van arbeidskrachten in andere landen


                                „Onze welvaart hangt samen met voldoende arbeidskrachten in andere landen’’, legt WRR-onderzoeker Gijsbert Werner uit. „De spullen die wij kopen zijn veelal in andere landen gemaakt. En onze fabrieken gebruiken halffabricaten die van elders komen.”

                                „En behalve dat we afhankelijk zijn van werk dat elders wordt gedaan, hebben we ook mensen van elders nodig die hier het werk komen doen. Wie bouwen er bijvoorbeeld die 100.000 woningen per jaar die we nodig hebben?’’
                                Filipijnse verpleegkundigen bezoeken de afdelingen in het Zuyderland-ziekenhuis, waar zij aan het werk gaan. Om het personeelstekort in de zorg te verkleinen, werven ziekenhuizen zorgmedewerkers uit het buitenland. © ANP
                                Veel spullen zullen de komende twintig jaar uit landen als India, Vietnam, Indonesië en de Filipijnen komen. Dat zijn landen met veel jonge mensen. Maar ook daar zal het arbeidsaanbod afnemen, zo blijkt uit het dalende geboortecijfer daar. Dus zal daarna waarschijnlijk veel productie verschuiven naar Afrikaanse landen onder de Sahara. Zo is in Nigeria bijvoorbeeld nu ruim 40 procent van de bevolking jonger dan 14 jaar.
                                Belang China neemt af


                                Het belang van China als ‘fabriek van de wereld’ is nu al aan het afnemen, stelt de WRR. Nederland en de Europese Unie moeten sneller nieuwe handelsakkoorden afsluiten met opkomende landen. Onlangs werd er een akkoord gesloten met IndonesiĂ«, maar bijvoorbeeld met India lopen de onderhandelingen nog steeds.

                                De ervaring leert dat landen met veel arbeidsaanbod een snelle economische groei doormaken. China had dat bijvoorbeeld de afgelopen twintig jaar. Dat leidt vaak tot betere gezondheidszorg en minder kinderen die er geboren worden.

                                Een groot deel van Afrika staat nog aan het begin van die ontwikkeling. Daar is het geboortecijfer voorlopig nog hoog. Daarom moet Nederland niet alleen betere handelsrelaties aanknopen met landen in Zuid-Oost Azië, maar ook al investeren in Afrikaanse landen waar over twintig jaar veel werk zal worden gedaan.

                                WRR-onderzoeker Werner: „Om te zorgen dat die landen ook echt handelspartners kunnen worden, moet geïnvesteerd worden in goede zorg, onderwijs en stabiel bestuur. Zonder die randvoorwaarden, gaat een kans verloren en kan juist onrust ontstaan in een land. Investeren in Afrika is dus niet alleen in hun belang, maar ook in dat van ons.’’ China is daar al volop mee bezig. Het land heeft akkoorden afgesloten met veel Afrikaanse landen.
                                ‘Beginnen aan goed migratiebeleid’


                                Behalve dat we in de toekomst meer handel drijven met andere landen dan nu, zullen ook onze arbeidskrachten uit andere landen komen. Arbeidsmigratie is een gevoelig punt. Nederland wil fors het mes zetten in het aantal mensen dat hierheen komt. Wel blijft arbeidsmigratie nodig om hier de gaten in bijvoorbeeld de bouw en de zorg op te vullen, stelde ook een staatscommissie demografie twee jaar geleden al.

                                Door handelsbetrekkingen aan te gaan met landen in Zuid-Oost AziĂ« en Afrika, kunnen ook afspraken worden gemaakt over arbeidsmigratie. En dat heeft meteen een voordeel, stelt Werner. „Nu komen veel arbeidsmigranten uit EU-landen. Daar kunnen we door het vrij verkeer van personen geen eisen aan stellen. Aan mensen van buiten de EU wel. Bijvoorbeeld dat ze hier maar tijdelijk mogen blijven. Maar dan moeten we wel snel beginnen met het maken van een goed migratiebeleid, waarin huisvesting en terugkeer is geregeld.’’

                                Comment


                                • https://www.telegraaf.nl/politiek/je...109146296.html


                                  Rob Jetten (D66) spreekt komende dagen verder met Henri Bontenbal (CDA). © ANP / Laurens van PuttenFormatiegesprekken hervat tussen D66 en CDA

                                  Jetten over droomcoalitie: ’Hoop in de politiek, daar heb je vaak niet zo heel veel aan’

                                  Den Haag- D66 en CDA denken ’nog een paar dagen’ nodig te hebben om het basisdocument af te ronden in de formatie. Daarna zal informateur Sybrand Buma gesprekken aanknopen met andere partijleiders, op zoek naar werkbare kabinetsvormen. Daarbij lijkt het dat D66-leider Rob Jetten zijn droomcoalitie voorzichtig afstreept.

                                  Afgelopen weekeinde is er doorgewerkt aan het startdocument, vertelde CDA-voorman Henri Bontenbal maandag bij aankomst in het Haagse formatiekwartier. Hij spreekt over ’heel degelijke, saaie teksten’ en heeft ’goeie hoop dat we snel meters kunnen maken’.

                                  Al erkent hij ook: daar zijn echt nog een paar dagen voor nodig. Maandag spreken de partijleiders verder in het formatiekwartier, maar later ook in het statige Johan de Witthuis.
                                  Jetten spreekt over favoriete coalitie


                                  Ook D66-voorman Rob Jetten ’staat komende dagen te popelen om dit af te krijgen’, zegt hij. Hij voorspelt een ’lange dag om samen aan de teksten te kunnen werken’.

                                  De D66-leider lijkt wel te beseffen dat zijn droomcoalitie met D66, VVD, GL/PvdA en CDA uit zicht lijkt, nu de VVD volhardt in het standpunt om niet met GL/PvdA te willen regeren. „U weet dat dat mijn favoriete coalitie zou zijn. Maar hoop in de politiek, daar heb je vaak niet zo heel veel aan”, aldus Jetten.

                                  Hij zegt dat het ’ook echt aan de partijleiders is’ om komende dagen aan te geven hoe zij zich komende jaren willen gaan opstellen en ’hoe zij denken over samenwerken’. Wel benadrukt Jetten dat er ’nog niemand is afgevallen’. Dit terwijl informateur Buma vrijdag juist een uitglijder maakte en zei dat een coalitie met VVD en GL-PvdA was „afgevallen”. Later corrigeerde Buma zich. Jetten zegt daar maandag over: „Het is aan de informateur om de komende week te gaan kijken welke partijen willen meedoen.”
                                  ’Minderheidscoalitie is ook niet zo makkelijk’


                                  Of een minderheidskabinet een serieuzere optie is geworden? „Na de eerste ronde met de verkenner werd al duidelijk dat er weinig meerderheidsopties zijn”, erkent Jetten.

                                  „Maar een minderheidscoalitie is ook niet zo makkelijk”, aldus de democraat. „Als je dat goed wilt doen, heb je ook partijleiders nodig die met een open houding met elkaar het politiek gesprek willen aangaan. Dat gaat ook wel veel verder dan VVD en D66.”

                                  Comment


                                  • Belgie zit al ruim 1.5 jaar zonder regering, en dat hebben ze eerder meegemaakt. Economisch gaat het prima daar.

                                    Comment


                                    • https://www.telegraaf.nl/nieuws/hoof...109482671.html


                                      Burgemeester Femke Halsema had forse kritiek op een rapport van de Amsterdamse ombudsman, maar krijgt nu zelf kritiek te verduren van de hoofdonderzoeker die de rapportrel onderzocht. Die distantieert zich van het herschreven ombudsmanrapport en noemt de omgangsvormen van Halsema zelfs ’grensoverschrijdend’. © ANP / HHBurgemeester spreekt in reactie van ’akelige aantijgingen’ in rapportrel

                                      Hoofdonderzoeker ombudsman beschuldigt ’grimmige’ Halsema van ’dreigementen en intimidatie’

                                      Amsterdam- In het slepende conflict tussen burgemeester Femke Halsema en de Amsterdamse ombudsman Munish Ramlal over een omstreden rapport, doet de hoofdonderzoeker nu een boekje open. „Halsema kondigde aan: ik ga alles eraan doen om dit onderuit te halen.”

                                      Hoofdonderzoeker Bernadette Verheggen distantieert zich van het omstreden rapport Melden met vertrouwen, dat ombudsman Munish Ramlal afgelopen maand publiceerde. Zij staat juist achter het rapport zoals het er eind september lag. Die versie is door Ramlal flink herschreven na kritiek van burgemeester Femke Halsema.

                                      Dat schrijft Verheggen in een uitgebreide ’verschillenanalyse’ die zij deze week verzond naar zaakhouders. Dat zijn ambtenaren en andere Amsterdammers die voor het rapport hun ervaringen deelden met de ombudsman. Volgens Verheggen hebben meerdere melders zelf feitelijke onjuistheden geconstateerd in de nieuwe versie.

                                      Bureau Integriteit zou niet goed functioneren


                                      Verheggen was zelf hoofdonderzoeker van het onderzoek naar Bureau Integriteit. Dat is de afdeling van de gemeente Amsterdam die meldingen van ongewenst gedrag oppakt. Halsema is bestuurlijk verantwoordelijk voor het bureau, dat volgens beide versies van het rapport niet goed functioneert.


                                      Over het rapport is de laatste weken veel te doen. De ombudsman zegt dat hij druk vanuit Halsema heeft ervaren, de burgemeester heeft op haar beurt forse kritiek op de onderzoeksmethode van de ombudsman en zijn algemenere functioneren.

                                      Donderdag zullen zij allebei aanwezig zijn tijdens een debat in de Amsterdamse gemeenteraad. Voor het onderwerp is een speciaal avonddeel gereserveerd.

                                      ’Opmerkingen tijdens het gesprek steeds grimmiger’


                                      Het conflict escaleerde op 18 september, toen de ombudsman zijn ’bijna-af rapport’ op het stadhuis kwam bespreken met de burgemeester. Verheggen was daar als hoofdonderzoeker ook bij aanwezig, schrijft zij. „Het gesprek liep volledig anders dan verwacht.”

                                      Ook toen begon Halsema al over het functioneren van de ombudsman, schrijft Verheggen. „Een toelichting geven over de onderzoeksaanpak bleek niet mogelijk, doordat de burgemeester de ombudsman steeds in de rede viel. Ook werden haar opmerkingen tijdens het gesprek grimmiger”, schrijft zij.

                                      ’Alles doen om dit onderuit te halen’


                                      Halsema zou de werkwijze van de ombudsman ’kwaadaardig’ hebben genoemd. „Zij eiste een volledig ander onderzoek met ook een andere uitkomst en kondigde aan: ’Ik ga alles eraan doen om dit onderuit te halen’. Dit was geen gesprek, zelfs geen discussie. Hier was iemand, zoals ik het heb ervaren, met dreigementen en intimidatie heftig aan het (re)ageren”, aldus Verheggen.

                                      Een week later trok de ombudsman het ’bijna-af rapport’ in, twee dagen voordat het onder embargo naar de pers zou gaan. Halsema had op dat moment haar onvrede over het rapport ook gedeeld met het presidium van de gemeenteraad, het aanspreekpunt van de onafhankelijke ombudsman.

                                      Oorspronkelijke versie grondig herschreven


                                      Ramlal herschreef de oorspronkelijke versie grondig. Terwijl hij dat deed, wilde hij de gemeenteraad op de hoogste stellen met een brief. Die werd aanvankelijk tegengehouden door de griffie. Halsema belde Ramlal op over zijn brief. Daarop won de ombudsman advies in bij onder anderen de Commissaris van de Koning. De brief kwam er alsnog.


                                      In november publiceerde de ombudsman zijn uiteindelijke rapport. Over die nieuwe versie is de hoofdonderzoeker niet te spreken. De onderzoeksvraag was plots anders, een deelvraag verdween en door schrappen vielen volgens Verheggen belangrijke kwesties weg.

                                      Geen wederhoor plegen wordt ontkend


                                      Ze gaat ook in op de inhoudelijke kritiek van de burgmeester. Zo merkt Verheggen op dat in het uiteindelijke rapport een bijlage over de onderzoeksopzet ontbreekt. Ze bestrijdt dat de conclusies slechts op een handvol zaken zijn gebaseerd. Die komen volgens haar voort uit gesprekken met 82 personen. De hoofdonderzoeker ontkent dat er geen wederhoor gepleegd is. „Er zijn twintig gesprekken gevoerd in het kader van hoor- en wederhoor”, stelt zij.

                                      Hoewel ze niet te spreken is over de wijzigingen van Ramlal, is Verheggen vooral kritisch op Halsema. De omgangsvormen van de burgemeester noemt zij ’grensoverschrijdend’ en dat Halsema naar het presidium stapte is volgens haar een ’bestuurlijk onjuiste handeling’. „De burgemeester heeft het onafhankelijke functioneren van de Ombudsman door directe en indirecte druk uitoefening gedwarsboomd”, aldus Verheggen.

                                      ’Akelige aantijgingen’


                                      Halsema ontkent de beschuldigingen van Verheggen. „Dit is zeker geen weergave van het gesprek en het is ook kwalijk in de suggesties over het aandeel van de burgemeester”, laat een woordvoerder weten.

                                      „De burgemeester kan en wil zich niet verweren tegen deze akelige aantijgingen, aangezien het een vertrouwelijk gesprek was en zij de beoordeling van het rapport door de gemeenteraad niet wil frustreren.”

                                      Ombudsman Munish Ramlal reageert niet op de analyse van Verheggen en benadrukt dat die niet vanuit Ombudsman Metropool Amsterdam is.

                                      Comment


                                      • https://www.ad.nl/politiek/d66-en-cd...azcs~a31ceafa/

                                        Rob Jetten (D66) en Henri Bontenbal (CDA) in de lift na afloop van een gesprek in de formatie. © ANPD66 en CDA doen openingsbod in formatie: mes in hypotheekrenteaftrek, rekeningrijden en meer aso-azc’s


                                        D66 en CDA willen de hypotheekrenteaftrek afbouwen, meer aso-azc’s en een kilometerheffing. Dat zijn enkele van de voorstellen uit het stuk waar ze veertien dagen over hebben onderhandeld. In het document staan voorstellen waar beoogde coalitiepartners als VVD en GroenLinks-PvdA niet voor warmlopen.

                                        Het document heet: Samen aan de slag voor een sterker Nederland. Het moet een voorzet geven voor een nieuw kabinet, daarom staat uitdrukkelijk het woord ‘uitnodiging’ bovenaan. Andere partijen worden uitgenodigd mee te denken over de plannen om zo samen een nieuw regeerakkoord te schrijven.

                                        D66-leider Rob Jetten en CDA-leider Henri Bontenbal schrijven in het voorwoord te hopen dat andere partijen ‘de handschoen oppakken’. Ze benadrukken dat dit geen dichtgetimmerd akkoord is, maar dat ze openstaan voor gesprekken met anderen. „Dit document is niet af, maar een handreiking’’, benadrukt Bontenbal. „Partijen hebben elkaar nodig.’’

                                        De andere partijen reageren vooralsnog voorzichtig. Zo zegt VVD-leider Dilan Yesilgöz ‘klaar te staan klaar om het gesprek aan te gaan’, maar herhaalt ze wel niet met GroenLinks-PvdA in een kabinet te willen.

                                        Jesse Klaver van GroenLinks-PvdA zegt ‘voldoende aanknopingspunten voor inhoudelijke onderhandelingen over een meerderheidskabinet’, maar vindt de plannen van D66 en CDA ‘niet sociaal en groen genoeg’.

                                        D66-leider Jetten benadrukt dat zijn partij en het CDA ‘ook over hun eigen schaduw zijn heengestapt’. „Ik hoop dat andere partijen dat ook doen.’’ PVV-leider Geert Wilders laat via X weten dat het stuk ‘geen uitgestoken hand is, maar een dikke middelvinger naar Nederland’.
                                        Wonen: minder bezwaren en meer splitsen


                                        Om een einde te maken aan het woningtekort, stellen D66 en CDA voor om door te gaan op de weg die is ingezet door het vorige en het huidige kabinet. Zo moet er worden geschrapt in bezwaarprocedures, zodat nieuwbouwprojecten minder vertraging oplopen, en wordt het simpeler om woningen te splitsen.
                                        De onderhandelende partijen met informateur Sybrand Buma. © ANP
                                        Ook wil de tandem verder met de grootschalige nieuwbouwlocaties waar al plannen voor worden gemaakt met provincies en gemeenten. Dat kunnen ook nieuwe steden zijn, maar de tien steden uit het D66-verkiezingsprogramma komen verder niet in het document terug.

                                        Wel beloven de partijen extra geld voor de aanleg van wegen en voorzieningen bij nieuwbouwwijken. Daar zijn nog miljarden voor nodig de komende jaren. Waar dat geld vandaan moet komen, is nog niet helder.

                                        Verder willen de partijen de hypotheekrenteaftrek ‘geleidelijk afbouwen’, iets wat de VVD pertinent niet wil. Het CDA-plan wordt van stal gehaald om dit bij huiseigenaren te compenseren via de inkomstenbelasting. „Zodat huiseigenaren in hun financiĂ«le planning niet in de knel komen.” Mocht de VVD verderop in de formatie aanschuiven, dan zal de partij proberen dit plan van tafel te krijgen.

                                        De hypotheekrenteaftrek is niet het enige plan waar andere partijen van zullen balen. Zo willen D66 en CDA bezuinigen op de zorg: nieuwe medicijnen en behandelmethoden moeten niet automatisch worden vergoed, schrijven ze. GroenLinks-PvdA is daar mordicus tegen en zal willen proberen dat idee van tafel te krijgen. Hetzelfde geldt voor bezuinigingen op de ouderenzorg, met een hogere eigen bijdrage voor mensen die het nodig hebben.
                                        Stikstofbeleid van Rutte IV


                                        Om het stikstofprobleem op te lossen, willen D66 en CDA weer terug naar het beleid zoals dat werd gevoerd door het kabinet-Rutte IV. Zo moet het miljardenfonds dat destijds bestond, dat bedoeld was om onder andere boeren te kunnen uitkopen, weer opnieuw worden opgericht.

                                        Opmerkelijk is wel dat de stikstofdoelen niet meer per se in 2030 hoeven te worden gehaald. In het kabinet-Rutte IV kregen D66 en CDA daar nog hoogoplopende ruzie over, omdat toenmalig CDA-leider Wopke Hoekstra meer tijd wilde om de doelen te halen. De partijen spreken nu over 2035.

                                        Ook opmerkelijk: er wordt een kilometerheffing ingevoerd als het aan de partijen ligt, waardoor automobilisten gaan betalen naar ‘gebruik, plaats en tijd’.

                                        Evenzo opvallend is dat D66 en CDA de ijzeren wetten van de overheidsfinanciën een beetje willen tarten. Om de defensieuitgaven sneller te verhogen willen zij het begrotingstekort laten oplopen tot boven de Europese norm van 3 procent. De EU biedt daar ruimte voor, maar de maatregel is tegen het zere been van de VVD. Die vindt dat er elders op de begroting bezuinigd moet worden om meer wapens en ander materieel aan te schaffen.

                                        Daarnaast willen D66 en CDA meer investeringen doen die de economische groei aanjagen. De staatsschuld zou daarvoor mogen toenemen, vinden ze, maar VVD is daar bijvoorbeeld erg tegen.
                                        Henri Bontenbal (CDA), Rob Jetten (D66) en Tweede Kamervoorzitter Thom van Campen tijdens de presentatie van het tussentijds verslag van Buma. © ANPAsiel: meer aso-azc’s


                                        Op het gebied van asiel reiken D66 en CDA vooral de rechtse partijen de hand. Zo zijn ze voorstander voor ‘gesloten opvang voor asielzoekers’, bijvoorbeeld bij overlastgevers. Ofwel: meer aso-azc’s. Jetten schoof in de campagne al naar rechts op toen hij het had over ‘aso’s die eindeloze overlast veroorzaken en hier niks te zoeken hebben’. Die lijn zetten de partijen door.

                                        De partijen willen strenger zijn op tal van fronten: afgewezen asielzoekers worden strenger getoetst als ze een herhaald verzoek doen, en het niet meewerken aan procedures wordt een grond om iemand asiel te weigeren.

                                        D66 en CDA willen dat er bij de instroom van asielzoekers gestuurd wordt op 70.000 plekken. Tegelijk blijft wat hen betreft ‘de spreidingswet in stand’, die gemeenten verplicht om asielzoekers op te vangen.

                                        De partijen willen ook dat er minder arbeidsmigranten naar Nederland komen. De maatregelen die ze voorstellen, worden breed gesteund door veel andere partijen in de Tweede Kamer. Alleen het voorstel om een uitzendverbod in te stellen in sectoren waar veel misstanden met laagbetaalde arbeidsmigranten zijn, zal op weerstand stuiten van in elk geval de VVD.
                                        Meer geld voor ontwikkelingshulp


                                        Ook opvallend: de partijen willen méér geld voor ontwikkelingshulp. Het vorige kabinet snoeide daar juist in - en ook de VVD wil hier verder op besparen - maar D66 en CDA denken dat ontwikkelingsgeld ‘de grondoorzaken van vluchtelingenstromen en conflicten’ kan aanpakken.
                                        Tweede Kamervoorzitter Thom van Campen en informateur Sybrand Buma (CDA) tijdens de presentatie. © ANP
                                        Eveneens opvallend: de twee partijen willen het aantrekkelijker maken voor burgers om hun geld te beleggen in Nederlandse bedrijven. Het moet fiscaal aantrekkelijker worden om bijvoorbeeld geld te geven aan mkb-bedrijven.

                                        D66 en CDA willen dat de krijgsmacht in 2030 minimaal 122.000 manschappen telt. Als dit aantal niet wordt gehaald, moet het ‘Zweedse model’ worden gehanteerd, namelijk: alle jongeren krijgen een enquĂȘte en moeten aangeven of ze in dienst willen of niet. De gemotiveerdste jongeren worden geselecteerd.
                                        Hoe nu verder


                                        De lastigste fase begint nu pas. Met dit document moeten andere partijen verleid worden om mee te praten over coalitiedeelname. D66 hoopt op een partnerschap met GroenLinks-PvdA, maar de VVD wil niet met die partij in zee. Daarom zou het ook over rechts kunnen met VVD, JA21 en wellicht 50Plus erbij.

                                        Informateur Sybrand Buma gaat die partijen de komende dagen uithoren. Hij zei in een persconferentie dat hij gaat vragen of ze willen deelnemen aan een kabinet, of dat ze ‘constructieve steun’ willen verstrekken.

                                        Buma komt dan volgende week dinsdag met zijn eindverslag.

                                        Comment


                                        • staan wel wat onverstandige dingen in zoals begrotingstekort laten oplopen, ontwikkelingssamenwerkinggeld weer omhoog terwijl net bekend is geworden dat het grootste gedeelte daarvan niet aankomt bij de mensen die het daar nodig hebben...

                                          Comment


                                          • Co2 heffing weg bij de industrie is wel gedurfd als D66 zijnde want die industrie gaat anders kapot.

                                            Comment


                                            • Rekening rijden komt er aan... omg

                                              Comment


                                              • Zover is het nog lang niet ....

                                                Comment


                                                • Het is nog afwachten welke partijen aansluiten voor een coalitie en dan wordt er weer onderhandeld over het beleid en punten geschrapt en of veranderd of toegevoegd. Dus niets is nog zeker.

                                                  Comment


                                                  • https://www.telegraaf.nl/politiek/kl...110080591.html


                                                    Jesse Klaver (GL/PvdA) noemt een minderheidskabinet een ’cruciale fout’. © ANP / HHKlaver haalt uit: nu minderheidskabinet met VVD en zonder GL/PvdA is ’cruciale fout’

                                                    Den Haag- GL/PvdA-leider Jesse Klaver heeft CDA-informateur Sybrand Buma laten weten dat hij het ’een cruciale fout’ zou vinden als D66 en CDA in een minderheidskabinet zouden stappen met de VVD, waarbij GL/PvdA het nakijken heeft. „Wat het land nu nodig heeft zijn doorbraken. Daarvoor is een meerderheidskabinet nodig en daarvoor zijn wij echt noodzakelijk.”

                                                    Klaver sprak donderdag na afloop van zijn gesprek met Buma op bitse wijze over welke boodschap hij de informateur heeft meegegeven. „Ik heb hem duidelijk gemaakt dat nu kiezen voor een minderheidskabinet een cruciale fout is. Het is het belonen van het blokkeergedrag van de VVD. Wat het land nu nodig heeft zijn doorbraken. Daarvoor is een meerderheidskabinet nodig en daarvoor zijn wij echt noodzakelijk”, klinkt het bijna wanhopig.

                                                    Klaver reageerde bijzonder kortaf op vragen. Stoom kwam nog net niet uit zijn oren. Of hij soms van Buma te horen had gekregen dat GL/PvdA in deze fase is afgevallen? „Wat de heer Buma aan mij vertelt, daar kan ik niks over zeggen.”

                                                    Eerdmans: JA21 stapt niet in een kabinet zonder de VVD


                                                    Eerder op de dag kwam JA21-leider Joost Eerdmans al bij Buma over de vloer. Ook hij bood meer inzage in hoe hij in de wedstrijd zit. JA21 zal niet in een kabinet stappen zonder de VVD, was wat hij Buma wilde meegeven. Gisteren kwamen de kleinste partijen bij de CDA’er langs om te praten over de vorming van een nieuw kabinet. Vandaag is het de beurt aan de grootste fracties in de Tweede Kamer.

                                                    Een dikke maand na de verkiezingen komt er druppelsgewijs zo steeds meer duidelijkheid over welke partijen met elkaar aan tafel zouden moeten schuiven om te praten over het vormen van een nieuw kabinet en welke koers deze coalitie dan moet gaan varen.

                                                    Vooral D66 nog wat huiverig voor optie met JA21


                                                    Een van de meest logische opties is een centrumrechts kabinet van D66, VVD, CDA en JA21. Maar daar is vooral D66 nog wat huiverig voor. Als tussenfase bedacht verkenner Wouter Koolmees eerder dat D66 en CDA maar moesten gaan schrijven aan een opzetje voor kabinetsbeleid. Dat werkstuk is af. Zelf noemen ze het een ’handreiking’ naar alle partijen. „Die pakken wij op”, zei Eerdmans donderdagochtend bij aankomst bij Buma.

                                                    Eerdmans ziet wel nog verbeterpuntjes in het schrijfsel. Volgens hem hebben D66 en CDA iets op papier gezet waar zij als middenpartijen misschien dik tevreden over zijn, hij zou graag zien dat het naar rechts opschuift.

                                                    De voorkeursoptie van D66 is een middenkabinet van D66, VVD, GL/PvdA en CDA, maar de VVD blokkeert die optie door vast te houden aan hun besluit om niet in een kabinet te stappen met GL/PvdA.

                                                    VVD-leider Yesilgöz wil het liefst dat JA21 die plek inneemt. Eerdmans ziet dat helemaal zitten en zegt donderdag zelfs dat zijn partij niet zonder de VVD in een kabinet stapt.

                                                    Vrijage tussen VVD en JA21


                                                    Hoe stevig de vrijage tussen VVD en JA21 is, wordt misschien later vandaag duidelijk. Ook Yesilgöz komt namelijk bij Buma op de koffie, net als GL/PvdA en de PVV.

                                                    De vraag is wat partijen daadwerkelijk bij Buma op tafel leggen en welke conclusies de informateur daaruit trekt.

                                                    ’Niet warm van minderheidskabinet’


                                                    De meeste kleine partijen die woensdag met de informateur spraken, zeggen niet warm te worden van zo’n minderheidskabinet. Ze leggen ook al punten op tafel die ze graag zouden willen binnenslepen mocht het toch die kant op gaan en de coalitie op zoek moet gaan naar constructieve partijen die bereid zijn om zo’n minderheidskabinet te gaan steunen.

                                                    Comment

                                                    Working...
                                                    X