Is dit je eerste bezoek? Van harte welkom op ons forum! Lezen van het forum kan altijd door hieronder te klikken op het onderwerp dat je interessant vind. Nog leuker is het als je ook schrijft! Registreer je om zelf ook te schrijven, Registeren is binnen een minuut geregeld!
Banner mainpage
Collapse
Announcement
Collapse
No announcement yet.
AI (kunstmatige intelligentie) een vloek of een zegen?
AI kan je veel voordeel opleveren, maar er zijn ook valkuilen
CollectieHet gebruik van kunstmatige intelligentie, oftewel AI, groeit flink. Maar hoe betrouwbaar is AI? Waar liggen de valkuilen? En hoe kun jij er je voordeel mee doen?
Hoe gaat AI ons leven veranderen?
Het gebruik van AI in het dagelijks leven groeit hard. Rechters gebruiken het al bij het opstellen van een vonnis. Wat zijn gevaren van AI en wat de kansen? En hoe werkt het eigenlijk? Economieredacteur Peet Vogels zocht de antwoorden.
Hoe gaat AI ons leven veranderen? Banen zullen verdwijnen, maar ook ontstaan
LezersvragenHet gebruik van AI (kunstmatige intelligentie) in het dagelijks leven groeit hard. Deze week werd duidelijk dat een rechter voor het eerst AI gebruikte bij het opstellen van een vonnis. Wat zijn gevaren van AI en wat de kansen? En hoe werkt het eigenlijk? Volop vragen van lezers, economieredacteur Peet Vogels zocht de antwoorden.
Wat is het verschil tussen een antwoord via AI en via een zoekmachine zoals Google?
Google zoekt het hele internet af naar informatie die relevant is voor de zoekvraag. AI zoekt in de informatie die het beschikbaar heeft en maakt een samenvatting van wat het gevonden heeft. Google, of een andere zoekmachine zoekt dus breder en komt met meer informatie. ,,Bij AI is het minder helder waar de informatie vandaan komt’’, zegt Claes de Vreese, hoogleraar AI en Maatschappij aan de Universiteit van Amsterdam. ,,Als bijvoorbeeld 99 procent van de wetenschap het ergens over eens is en 1 procent niet, is niet zeker dat AI meldt dat de afwijkende mening maar 1 procent is.’’
Hoe weet AI of het de waarheid vertelt of iets dat verzonnen/bedacht is?
Dat weet AI niet. AI-modellen worden getraind door ze grote hoeveelheden informatie te geven. ,,Maar het is garbage in, garbage out’’, verduidelijkt De Vreese. Oftewel: als de informatie die je erin stopt alleen maar rotzooi is, zal er ook alleen rotzooi als antwoord uitkomen. Het gaat er dus om dat de programma’s met goede informatie getraind worden.
Dat geldt ook voor de toepasbaarheid van AI. ,,Als je een model alleen traint met aandoeningen bij Europese mannen tussen de 30 en 60 jaar zal dat model slecht zijn bij het detecteren van aandoeningen bij Aziatische vrouwen tussen de 20 en 40 jaar’’, zegt De Vreese.
Hoe gaat AI ons leven de komende jaren veranderen?
Wie het weet mag het zeggen, maar dat is wel erg gemakkelijk geantwoord. Zeker is dat AI invloed gaat hebben. De ontwikkelingen gaan snel, dus zal AI op steeds meer terreinen gebruikt worden. AI kan doktoren helpen bij het stellen van diagnoses. Ook kan het al gebruikt worden om administratieve processen te automatiseren. En we zullen steeds vaker met een chatbot praten in plaats van met een echt mens. Ook in politieke campagnes zal meer gebruikgemaakt worden van AI.
Criminelen weten AI ook steeds beter te gebruiken. Het wordt bijvoorbeeld steeds moeilijker om te horen of de stem die je hoort echt van je kind is of dat het een AI-stem is die je vraagt om geld over te maken bijvoorbeeld. Maar ook bij de ontwikkeling van medicijnen kan AI helpen en wie weet schrijft AI dit artikel wel over een tijdje.
Er zullen banen verdwijnen door AI, is de verwachting. Maar de geschiedenis leert dat er ook nieuwe banen ontstaan.
Wanneer gaan we AI inzetten voor zaken die we vervelend vinden om zelf te doen?
,,Dat is een leuke vraag. De kans dat AI de was doet en de boodschappen is erg klein. Dat is meer robotisering dan AI. Maar kunstmatige intelligentie kan wel helpen bij het automatiseren van bepaalde werkzaamheden’’, zegt De Vreese. AI wordt ook ingezet bij het ontwikkelen van zelfrijdende auto’s, dus wie weet zitten we straks allemaal achterin de auto. Al zullen mensen die graag autorijden dit niet echt een vooruitgang vinden.
Waarom wordt er niet gekozen voor een AI teken dat onder elk door AI gegenereerde afbeelding of filmpje moet komen te staan? Zoals ®, het teken dat staat voor ‘registered trademark’.
Daar wordt wel aan gewerkt. DPG, eigenaar van deze site bijvoorbeeld, werkt aan regels daarvoor. Het moet voor de lezer duidelijk zijn of een artikel of filmpje door AI is gemaakt of door een mens. Maar het is niet eenvoudig, waarschuwt De Vreese. ,,Het beste is om afspraken te maken op brancheniveau. Maar het kost tijd om een branche, bijvoorbeeld uitgevers, op één lijn te krijgen.’’
En tijd is een probleem, omdat de ontwikkelingen hard gaan. ,,Wat moet er allemaal onder het keurmerk vallen’’, vraagt De Vreese zich af. Hij wijst er ook op dat het lang duurt voor consumenten een keurmerk vertrouwen.
,,Socialmediabedrijven moeten in ieder geval hun verantwoordelijkheid nemen’’, vindt de hoogleraar. Ze hebben veel gebruikers en het is belangrijk dat duidelijk is of een film, foto of tekst door AI gegenereerd is of niet.
Slecht nieuws voor vertalers, modellen en hotelreceptionisten. Goed nieuws voor verpleegkundigen, dakdekkers en loodgieters: de impact van kunstmatige intelligentie (AI) op de arbeidsmarkt wordt steeds duidelijker. Het Amerikaanse technologiebedrijf Microsoft onderzocht onlangs welke veertig beroepen het meest en welke het minst vatbaar zijn voor AI.
Beroepen die het meest te maken krijgen met AI zijn – voorspelbaar – vooral functies waarin veel wordt geschreven, uitgelegd of gecommuniceerd. Denk aan vertalers, schrijvers, journalisten, klantenservicemedewerkers, pr-specialisten, datawetenschappers, docenten, webontwikkelaars en verkoopmedewerkers. In bredere zin worden beroepssectoren als administratie, onderwijs, media, ict en verkoop in toenemende mate beïnvloed door AI.
Dit wil niet meteen zeggen dat de meeste banen in deze sectoren verdwijnen, aldus de onderzoekers. „AI kan juist een hulpmiddel zijn om het werk sneller en beter te doen. In sommige gevallen kan het zelfs leiden tot méér banen, doordat werknemers productiever worden en organisaties daardoor kunnen groeien.” Hulpvragen van gebruikers onderzocht
De onderzoekers van Microsoft trokken hun conclusies op basis van tweehonderdduizend online gesprekken met Bing Copilot, een AI-assistent die twee jaar geleden door Microsoft werd geïntroduceerd. Zij konden zo meekijken waar mensen hulp bij vroegen. Voorbeelden daarvan zijn informatie zoeken en teksten schrijven. Vervolgens werd gekeken naar wat AI precies doet. Zij koppelden al deze taken aan beroepen om te bepalen welke banen inmiddels het meest door AI worden beïnvloed. ‘AI gaat miljoenen banen overnemen’
De reden waarom AI deze beroepen nauwelijks beïnvloedt, is dat AI op dit moment vooral goed is in taken zoals schrijven, rekenen, adviseren en analyseren – en niet in fysiek werk of praktische handelingen op locatie, aldus de onderzoekers.
AI vervangt juist programmeurs
De lijsten met al dan niet AI-gevoelige banen leidden tot de nodige reacties in de Verenigde Staten. „De afgelopen vijftien jaar hebben we kinderen steeds gezegd dat ze moesten leren programmeren – ‘Leer coderen!’ riepen we. Maar nu blijkt dat AI juist programmeurs vervangt, niet lassers, loodgieters, monteurs, elektriciens of pijpfitters”, zei de bekende tv-presentator Mike Rowe. Hij is bekend van het populaire programma Dirty Jobs (Discovery Channel) waarin hij in elke aflevering meeloopt met professionals die een vies of opvallend beroep uitoefenen. Volgens Rowe heerst er momenteel zelfs enige AI-paniek. Politici en topbestuurders beseffen steeds meer hoe sterk de economie leunt op technisch geschoolde medewerkers.
Ondertussen maken grote bedrijven geen geheim van de honderden miljoenen dollars die ze besparen door AI in te zetten in plaats van personeel, aldus Axios. Ook Microsoft zelf verdient veel meer geld dankzij AI. Net als Meta, het techbedrijf van Mark Zuckerberg. Hij kondigde deze week aan miljarden te steken in de ontwikkeling van superintelligente AI: kunstmatige intelligentie die straks slimmer is dan de mens en vrijwel zonder menselijke bijstand functioneert.
Beleggers reageren enthousiast
Beleggers reageerden enthousiast op deze keuzes, en voor veel leidinggevenden is het bijna onmogelijk om de verleiding van nog meer AI te weerstaan. Maar, zo stelt Axios, vraag diezelfde ceo’s die zich nu rijk rekenen maar eens wie de bekabeling aanlegt in hun datacenters of wie het dak van hun hoofdkantoor bouwt?
Een greep uit de veertig beroepen met de hoogste AI-toepassingsscore, en dus het meest gevoelig voor generatieve AI zijn:
Tolken en vertalers, historici, stewards, telefonisten, medewerkers van ticketbureaus en reisbureaus, omroepmedewerkers, radio-dj’s, beursmakelaars, sommige docenten, telemarketeers, conciërges, politieke wetenschappers, nieuwsanalisten, verslaggevers en journalisten. Andere beroepen met hoge AI-toepassingsscore zijn wiskundigen, gastheren en gastvrouwen, public-relationsspecialisten, advertentieverkopers, baliemedewerkers en werknemers in de verhuurbranche. Ook datawetenschappers, persoonlijke financiële adviseurs, archivarissen, webontwikkelaars, organisatieadviseurs en geografen scoren hoog. Tot slot worden ook modellen, marktonderzoekers en medewerkers van hulpdienstencommunicatie genoemd als beroepen waarin AI het werk in belangrijke mate kan beïnvloeden.
Comment