Is dit je eerste bezoek? Van harte welkom op ons forum! Lezen van het forum kan altijd door hieronder te klikken op het onderwerp dat je interessant vind. Nog leuker is het als je ook schrijft! Registreer je om zelf ook te schrijven, Registeren is binnen een minuut geregeld!
Onbegrijpelijk dat BNNVara hier uw en mijn zuur verdiende belastinggeld aan besteedt
Angela Kijkt TVWat een half ontblote en onbegrijpelijke straattaal mompelende rapper met illegale hondenhandel te maken heeft, is Angela de Jong een raadsel. Maar NPO 3 zond het dinsdag vrolijk uit.
Het is verleidelijk om vandaag weer een riedel af te steken over wat er allemaal niet goed gaat bij de NPO. Want wat ze dinsdagavond nou weer uitzonden op NPO 3. Een grote rapper, Papi Mikey Dinero genaamd, wie kent hem niet, (nou, ik dus en vrijwel niemand in mijn omgeving leerde een snelle steekproef), begaf zich in de eerste aflevering van Papi & Penoze in de wereld van de illegale hondenhandel in Oost-Europa.
Het onderwerp is belangrijk genoeg, maar eerlijk gezegd heb ik geen idee waar ik nu precies naar heb zitten kijken. Er waren rare toneelstukjes, er was heel veel straattaal, want dit was NPO 3 en er moest een jonge, snelle doelgroep worden aangesproken en die heeft het nu eenmaal niet over ‘hond’ maar over ‘dagoe’.
Papi deed een Chris Zegers-imitatie toen hij een paar stappen in een meer moest zetten - vraag me niet wat dat met hondenhandel te maken had. Ook niet waarom hij per se zijn enorme lijf vol met plakplaatjes en teksten moest ontbloten.
Ik wil hier niet wéér als een cynische boomer roepen dat het onbegrijpelijk is dat BNNVara hier uw en mijn zuur verdiende belastinggeld aan besteedt, maar ik dacht het wel. Er is nota bene een heel team voor naar Hongarije geweest. Verwachten ze nou werkelijk dat hier jongeren naar gaan kijken? Hou toch op. Ik ben niet de doelgroep, maar toevallig loopt die wel bij mij thuis rond. En geloof me, die halen hun neus op voor dit soort rare ongein gemixt met halfbakken onderzoeksjournalistiek. Laat die rapper om te beginnen eerst eens een gedegen interview leren voeren. Het is schrijnend wat voor lage dunk tv-makers van jongeren hebben.
Maar gelukkig was het niet alleen maar kommer en kwel dinsdag. Vlak voor Papi & Penoze was het slot te zien van Dream School. Eindelijk kregen we als kijkers antwoord op de vraag of de lessen iets positiefs hadden losgemaakt bij de deelnemers, allemaal vroegtijdige schoolverlaters. Ik hield mijn hart vast, want bij de allerlaatste opdracht, waarbij de groep moest samenwerken bij een touwbrug, lieten de tegendraadse pestventjes Alexis en Alonso zich nog steeds van hun slechtste kant zien. Ze staken geen hand uit, maar hadden wel zo’n mond - en dan achteraf natuurlijk weer janken dat ze zo zielig zijn door hun moeilijke jeugd. Echt, Lucia Rijker en Eric van ‘t Zelfde verdienen een lintje voor hun engelengeduld en aanhoudende geloof in die gasten.
Alexis kwam uiteindelijk niet opdagen bij de reünie. Naar verluidt zit hij in de gevangenis, maar daar mogen de makers niks over zeggen. Alonso was er wel. En die schaamde zich zowaar voor het ‘asociale’ (zijn eigen woorden) gedrag dat hij voor de camera’s had laten zien. ‘Dat is het mooie van Dream School, dat je terug mag kijken naar je eigen gedrag,’ waren de wijze woorden van Lucia waarmee het programma afsloot. ‘En daar mag je iets mee, of niet.’
Het zou te ver gaan om van Papi enige zelfreflectie te verwachten op zijn programma. Maar hopelijk leren de verantwoordelijken bij BNNVara wel iets van het terugkijken.
gisteren werd La Cloche Utrecht door Hugo Borst en Johan Derksen als bezoekers vroeger in een geinig verhaal over een spook verteld in Vandaag Inside https://www.youtube.com/watch?v=payxSfnJdWU&t=67s
Toch knap dat dat programma VI 5 dagen in de week zo ster overeind blijft, ook vaak goede gasten en sidekicks uit het veld met kennis v zaken, advocaten, hoge defensie mensen, politici v links nasr rechts, sportkenners, journalisten etc etc
NOS-directeur Eringa ziet komende maanden af van vergoeding na onrust
NOS-directeur Renate Eringa ziet de komende maanden af van een vergoeding voor haar werk na ophef over haar salaris. Vorige week berichtte RTL Nieuws dat Eringa vorig jaar een salaris van 28.800 euro per maand ontving. Dat leidde tot interne spanningen bij de NOS en ook enkele Kamerleden spraken zich erover uit.
Eringa trad in juni vorig jaar aan als interim-directeur bij de NOS na het vertrek van Gerard Timmer. Ze is als zelfstandige aangenomen en haar functie valt net als die van andere omroepbestuurders onder de Wet normering topinkomens (WNT).
Die wet maakt onderscheid tussen topfunctionarissen in loondienst en functionarissen zonder dienstbetrekking. "De NOS handelt volledig in overeenstemming met de geldende wet- en regelgeving", schreef de NOS vorige week in een intern bericht.
Onrust
Toch ontstond er onrust over het maandsalaris van Eringa. Interimmers mogen meer verdienen dan het maximale jaarsalaris van een vaste NOS-bestuurder, dat in 2024 is vastgesteld op 233.000 euro. Afgelopen oktober maakte de NOS bekend dat Eringa voor de komende drie jaar zal aanblijven als directeur, maar in de laatste maanden van 2024 bleef zij het salaris van een interimmer ontvangen.
Na gesprekken met de ondernemingsraad en de redactiecommissies van NOS Nieuws en NOS Sport was "de kou nog niet uit de lucht", zo schreef Eringa vrijdag. "Er zijn nog veel emoties en het kan niet anders dan dat er nog veel vragen leven. Ik snap dat en vind het belangrijk om het hierover te hebben."
Vandaag laat Eringa weten dat haar beloning "onder aan de streep geen verschil mag maken met wat een 'vaste' directeur bij de NOS verdient." Dat geldt voor de gehele periode die ze voor de NOS werkt. "Om dit te realiseren werk ik de komende maanden zonder vergoeding."
Hazes en Hoogkamer die Geer & Goor nadoen is treurige tragikomedie
De geschiedenis herhaalt zich nooit precies hetzelfde, en de tweede keer meestal als tragikomedie. De televisie-industrie is aan een grote herhaal-fanfare begonnen. Ofwel oude hits worden van de hoedenplank gehaald, ofwel klappers van vroeger worden herverpakt. Van Wie van de drie tot Te land, ter zee en in de lucht en de mogelijke terugkeer van Ook dat nog tot Henny Huisman die blijft leuren met zijn winkeldochters. Als je dat doorziet, kun je nauwelijks meer objectief naar nieuwe series kijken.
SBS heeft geen nieuwe Geer & Goor, maar ze hebben wel Hazes en Hoogkamer tot uw dienst. Twee volkszangers, André Hazes junior en Mart Hoogkamer, die beiden nogal overtuigd zijn van de eigen onmisbaarheid. ’Mensen onderschatten ons’, zeggen ze.
De twee H’s moeten de meest succesvolle reallifesoap-helden van Nederland doen vergeten, maar doen dat niet. Wie de eerste aflevering ziet, moet helaas vaststellen dat ze niet zo geestig zijn, niet zo empathisch, en niet zo goed op elkaar zijn ingespeeld als de twee G’s. Je ziet de tekentafel door de show heen, met een slaapscène tussen de twee heren die rechtstreeks gekopieerd lijkt uit Geer & Goor. Was het niet dat Gordon toen een wind liet?
Eigen status
Hazes en Hoogkamer moeten in een dag een huwelijk arrangeren van een vrouw die dodelijk ziek is. De getatoeëerde volkszangers doen hun best, maar zijn uiteindelijk vooral met hun eigen status bezig.
Hoogkamer complimenteert zichzelf graag met zijn inspanningen ten opzichte van Hazes. Hazes maakt nog wel een paar grappen over zijn afgeblazen huwelijk en het gebrek aan belangstelling bij zijn concerten (’De achterste rij is Vakantieveilingen’), maar ook hij eist graag ruimte op om zijn eigen leven te recenseren.Gemis
Tijdens het passen van het pak met de bruidegom houdt ceremoniemeester Hazes een verhaal over het gemis van een vader en hoe hem dat beïnvloedde. De twee zoons van de bruidegom, die dus wel een vader hebben, staan erbij. ’Daarom heb ík rare dingen gedaan.’
Het is het egocentrisme van de nieuwe generatie volkszangers. Een menstype dat graag aanbeden wordt en leeft in een haag met jaknikkers. Hazes en Hoogkamer doen voor de bühne af en toe gepikeerd tegen elkaar, maar zijn vooral elkaars groupies. ’Je hebt zo’n gunfactor’, zegt Hazes tegen Hoogkamer. Het leek er eerder op dat die twee gingen trouwen, zó blij waren ze met zichzelf en elkaar.
De rijdende rechter gaat na 30 jaar van de buis, Omroep Max schrapt meer programma’s
De rijdende rechter verdwijnt na dertig jaar van de buis. Omroep Max neemt afscheid van het bekende tv-programma in het kader van de bezuinigingen op de publieke omroep. Ook Max PubQuiz en Tv monument verdwijnen volgend jaar. Omroepbaas Jan Slagter: „Dit is een beslissing die we noodgedwongen moeten nemen.’’
„We ontkomen helaas niet aan pijnlijke keuzes”, laat directeur Slagter van Omroep Max weten. „Met pijn in hart nemen we afscheid van De rijdende rechter, Tv monument en Max PubQuiz, ondanks de kwaliteit van deze programma’s. De makers zijn hier deze week over ingelicht. Natuurlijk vinden ze het jammer, maar ze hebben ook begrip voor deze beslissing die we noodgedwongen moeten nemen. Het is vooral ook jammer voor de kijkers.”
Het betekent dat van De rijdende rechter momenteel de laatste reeks wordt uitgezonden, dit najaar de laatste uitzendingen van Tv monument te zien zijn en dat Max PubQuiz niet meer terugkomt.
Andere ‘omroeplijstjes’
Niet alleen Max, maar alle publieke omroepen worden momenteel gedwongen om te snijden in de eigen programmering. Als voorschot op de bezuinigingsmaatregel van het kabinet - 160 miljoen in 2027 - schrappen zij in samenspraak met de overkoepelende NPO ruim 20 miljoen in de programmering van 2026.
Van alle tv-titels die straks definitief sneuvelen, is De rijdende rechter misschien wel de bekendste. Dertig jaar geleden ging het programma van start met Frank Visser in de ‘titelrol’.
In augustus 2015 werd bekend dat Visser de overstap maakte naar SBS 6. Zijn programma daar, Mr. Frank Visser doet uitspraak, is nog altijd te zien, maar kwam dit jaar wel onder vuur te liggen. Meester John Reid werd de nieuwe Rijdende Rechter. Omroep Max zendt het programma sinds 2024 uit, daarvoor zat het bij KRO-NCRV.
Sophie Hilbrand na de zomer weg bij Bar Laat, opvolger later bekend
Bar Laat gaat na de zomer verder zonder Sophie Hilbrand. Dat bevestigt BNNVara aan deze site. Het besluit is in samenspraak genomen. Wie Hilbrand opvolgt als presentator wordt later bekendgemaakt. „Bel vooral als je ziek bent.’’
„Ik ben heel dankbaar voor de jaren dat ik aan het hoofd van de talkshowtafel heb gezeten’’, aldus Sophie Hilbrand (49) over het besluit. „Nu ga ik m’n zinnen verzetten en me storten op het ontwikkelen van nieuwe programma’s. Ik kan putten uit alle gesprekken met inspirerende gasten die ik de afgelopen jaren heb gevoerd. Succes aan mijn opvolger en bel vooral als je ziek bent.’’
De beslissing van haar vertrek is in samenspraak met BNNVara genomen. De omroep laat weten dat de presentatrice zich weer kan gaan richten op andere programma’s. „Het biedt ons nieuwe kansen nu Sophie weer beschikbaar is voor de presentatie en ontwikkeling van andere titels.’’ Wie Hilbrand opvolgt als presentator van Bar Laat wordt later bekendgemaakt.
Sinds de entree van Bar Laat op de late avond is er een verschil in kijkcijfers op de avonden. Zo scoort Jeroen Pauw gemiddeld een stuk hoger dan Sophie Hilbrand. Maar ook inhoudelijk was er meer kritiek op de presentatrice. „Probeer het eens, verder kijken dan je neus lang is en je inleven in andere mensen’’, schreef tv-columniste van deze site Angela de Jong over de houding van Hilbrand tegenover gast Marco Kroon.
Tina bekijkt het! Van de grachtengordel naar de uitgang bij Bar laat: waarom Sophie Hilbrand niet geschikt is als NPO1-talkshowpresentator
Sophie Hilbrand verdwijnt van het late avondscherm. En dat was, eerlijk gezegd, eigenlijk onvermijdelijk. Haar linkse activisme en Amsterdamse blik lijken steeds meer losgezongen van wat er in Nederland leeft.
Dat begon al bij Khalid & Sophie, toen er door het duo aan tafel heel lacherig werd gedaan over een inwoner van Budel die zich zorgen maakte over asielzoekers. Gelukkig zat Caroline van der Plas aan tafel om dat een halt toe te roepen. Maar het incident was tekenend: Sophie kijkt niet, ze zendt. Vanuit de grachtengordel. Naar zichzelf, en naar wie haar mening deelt. De rest? Die bestaat nauwelijks.
Een ander dieptepunt was onlangs haar optreden tegenover Hans Kraay jr. „We praten over filosofie en TOCH zit Hans Kraay jr aan tafel.” De ironie en dedain dropen ervan af. En tijdens een gesprek met Marco Kroon vroeg ze: „Is er echt niet iets wat je anders had willen doen?” toen ze het hadden over het incident van 5 mei toen Marco Kroon zo snel had opgetreden tegen demonstranten. Sophie kiest keer op keer voor het vingertje, soms ongepast en vaak op het verkeerde moment.
Vandaag Inside
En dat werkt dus niet. Niet qua inhoud, en niet qua kijkcijfers. Bar laat haalt vaak niet eens 500.000 kijkers, minder dan de helft van Vandaag Inside. En met Sophie scoort het ook nog eens lager dan met Jeroen Pauw. Dat zegt wat. Elk gesprek met Sophie voelt voor de kijker denk ik te veel als een lesje in ’hoe het hoort’, in plaats van dat het een open gesprek is. Niet dat ze dat overigens bewust lijkt te doen. En dat is misschien wel echt het kernprobleem: Sophie heeft zelf niet eens door dat ze geen idee heeft wat er buiten de ring A10 leeft. Bar laat had daarom met haar ook nooit iets kunnen worden, omdat ze simpelweg niet de juiste antenne lijkt te hebben.Renze Klamer meteen appen
Wie haar moet opvolgen? BnnVara zou Renze meteen moeten appen voor een kop koffie. Renze is een bruggenbouwer. Hij stelt kritische vragen, maar niet vanuit alleen een ideologisch frame. Dat zorgt dus voor ruimte aan tafel, en ook voor meningen buiten de Randstadbubbel.
Tot slot; kan die naam Bar laat in het nieuwe seizoen ook alsjeblieft meteen in de prullenbak? Inderdaad, die is bar slecht.
René en Johan hielden wijselijk hun mond toen Gordon zijn ronduit pijnlijke grap maakte bij VI
Angela Kijkt TVGordon die bij Vandaag Inside zit, dat is als een kettingbotsing op de andere rijbaan. Ze wilde niet kijken, maar deed het toch, schrijft Angela de Jong. ‘Ik kreeg medelijden met Gordon.’
Het is net als een kettingbotsing op de andere rijbaan. Een kibbelend stel in het gangpad bij de Albert Heijn. Of de vrouw met de baard of drie borsten in het circus.
Je wilt niet kijken, je wilt niet de ramptoerist uithangen en verfoeit iedereen die dat wél doet. Maar ondertussen is het sterker dan jij en rem je toch af, werp je een besmuikte blik opzij als je er met je winkelwagen langskomt of ga je er toch schaamteloos naar zitten koekeloeren. Dat had ik dinsdagavond met Gordon bij Vandaag Inside.
Dat hij er zat, mag een wonder heten na alles wat er afgelopen tijd tussen de mannen over en weer is gezegd.
Maar welkom in de showbizz, waar opportunisme nog lang niet dood is. Zodra er grotere belangen spelen dan alleen een dagelijkse talkshow, zoals bijvoorbeeld het opnemen van een videoclip bij de nieuwste hit van Wilfred Genee, is ineens alles mogelijk.
Daarnaast vermoed ik zomaar dat het enorme succes van de reallifesoap van Gerard Joling óók invloed had op deze onverwachte zet van Gordon. Het is natuurlijk ook zuur dat je oude maatje, met wie je zo veel succes hebt gehad, nu wéér door jong en oud op de schouders wordt gehesen en zijn carrière als een opgevoerde raket vooruitschiet, terwijl jij koffie serveert aan Gooische vrouwen. Topkoffie, dat geloof ik graag. Maar het is toch net anders.
Ik kreeg dan ook vooral medelijden toen ik Gordon dinsdag aan tafel zag zitten.
Hij wilde zo graag, maar het was uiteindelijk vooral ongemakkelijke tv. Natuurlijk kon hij nu ineens wel toegeven dat de mannen gelijk hadden toen ze zeiden dat hij vals zong. Zijn woede-uitbarstingen lagen overigens niet aan hem, maar aan zijn diabetes.
Ook had hij de lachers op zijn hand toen hij de grap herhaalde die hij over de telefoon had gemaakt toen Wilfred Genee hem belde. „Heb je goed nieuws? Ben je terminaal?” Niet bepaald chic, nee, maar dat is wel Gordon op zijn best. Razendsnel, vilein en stiekem gewoon heel geestig.
Maar zijn andere grappen, bijvoorbeeld over zijn seksleven, sloegen niet aan, zelfs niet aan de VI-tafel. Ook werd weer eens duidelijk dat Gordon over weinig anders kan praten dan over Gordon zelf of het uiterlijk van andere mensen. Ronduit pijnlijk was het toen hij in een serieuze lofzang op NSC-kamerlid Agnes Joseph en haar gevecht voor de pensioenen ineens over haar ‘Playmobil-kapsel’ begon. René en Johan besloten wijselijk die opmerking te negeren.
Maar weet u wat ik het veelzeggendste moment vond?
Het maakte ook in één keer duidelijk waarom Gerard Joling een allemansvriend is en Goor op zijn beste dagen hooguit wordt getolereerd door de massa. Aan het begin van de uitzending liet Wilfred een filmpje zien van vrijdag, toen Gerard aan de bar zat bij VI. Die wenste Gordon veel humor en plezier en gaf hem zijn pop die bij de Lidl te koop is.
Ik was wel benieuwd hoe de nieuwe Gordon, de rustige Gordon die zegt over zo veel zelfspot te beschikken, daarop zou reageren. Welnu, hij vroeg om een speld – voodoo? – en ging daarna demonstratief op de pop zitten. Lachen joh.
Ik zou het lekker bij koffie houden als ik hem was.
BNNVARA verklaarde: “De beslissing is in samenspraak genomen. Het biedt ons nieuwe kansen nu Sophie weer beschikbaar is voor de presentatie en ontwikkeling van andere titels.”
En jij: “Nu ga ik m’n zinnen verzetten en me storten op het ontwikkelen van nieuwe programma’s.”
LOL.
‘In samenspraak’ betekent dat je ontslag niet per mail ging, maar dat je in een persoonlijk gesprek een duw kreeg.
En ‘zinnen verzetten’ betekent voor iemand met een topsalaris bij de Publieke Omroep: met sabbatical op kosten van de belastingbetaler tot er een ‘andere titel’/’nieuw programma’ voor je is.
Dat Hilversumse soepie een beetje kennende, weet ik dat dat lang kan duren.
En dat is nergens voor nodig.
Je heb namelijk nogal, wat blunders gemaakt tijdens ‘Op1’, ‘Khalid & Sophie’, ‘Sophie & Jeroen’ en ‘Bar Laat’, de vier werkervaringsprojecten die BNNVARA je om onbegrijpelijke redenen gunde.
Allemaal voorbeelden, ook nog door steeds minder kijkers bekeken, die bewijzen dat een eigen talkshow voor jou veel en veel te hoog gegrepen is.
Ik heb net even bekeken welke programma’s van jou allemaal wel slaagden, en ik zie daarin een rode draad (‘rode lijn’, zo je als grachtengordelgrietje wilt).
Welke draad/lijn dat is?
De alliteratie!
Alleen programma’s met titels van drie woorden waarvan het eerste en derde woord met dezelfde letter beginnen, beheerste je eigenlijk wél goed.
Dus voor ze bij BNNVARA honderden man/vrouw/x-uren gaan besteden aan het vergaderen over die nieuwe programma’s voor je, heb ik even een lijstje met tien suggesties gemaakt.
Gratis!
‘Brommen en Brabbelen’ (over mensen in een Amsterdamse politiecel met een spraakgesprek).
‘Fluiten en Fladderen’ (de opvolger van ‘Vroege Vogels’, maar dan alleen met Amsterdamse stadsvogels, want het moet niet op werken gaan lijken).
‘Jagen en Janken’ (instructiefilmpjes met Amsterdamse taxichauffeurs en Amsterdamse fatbikemocro’s over hoe je de schuld van alles altijd aan de joden kunt geven).
‘Jolo en Jokken’ (waarin doofpotaffaires binnen de Publieke Omroep aan de orde komen).
‘Jengelen en Jutten’ (een documentairereeks over de Amsterdamse cel van Extinction Rebellion).
‘Kakken en Kijken’ (meekijken op de afdeling interne geneeskunde van een Amsterdams ziekenhuis).
‘Prijzen en Pronken’ (waarin Hanneke Groenteman en jij andere BNNVARA-lui in hun kont kruipen).
‘Puffen en Persen’ (over Amsterdamse verloskundigen).
Angela Schijf begint aan opnames nieuw seizoen Flikken Maastricht, zonder Victor Reinier: ‘Er is veel anders’
Er is ‘heel veel anders’ in het aankomende, twintigste seizoen van de populaire politieserie Flikken Maastricht. Dat meldt Angela Schijf vrijdag, die is begonnen met de opnames van de eerste reeks zonder Victor Reinier.
Hij stopte eerder dit jaar, omdat er klachten waren over de werksfeer op de set. ‘Begonnen aan het twintigste seizoen van Flikken Maastricht’, schrijft Schijf op Instagram. Zij en Reinier waren jarenlang samen de hoofdrolspelers. ‘Heel veel is anders, maar er is gelukkig ook heel veel hetzelfde.’
Onder haar bericht staat een opvallende reactie van acteur Tygo Gernandt, die eerder werd ontslagen bij de serie vanwege vermeend wangedrag. ‘Veel plezier….’ schrijft hij, met veel puntjes.
Het is nog niet duidelijk hoe het volgende seizoen er zonder Reinier precies uit gaat zien. ‘Ik kan me voorstellen dat het einde van dit seizoen heel dubbel voor jullie is’, schreef Schijf eerder over het einde van het vorige seizoen, nadat ze eerst even stil was geweest.
‘Ik weet niet goed wat ik moet zeggen dat recht doet aan de situatie, wat ik vind, hoe ik me voel en wat respectvol is naar alle partijen toe, die te maken hebben met het ontslag van Victor. Daarom was het stil en vond ik het beter om maar even te zwijgen.’
Comment