Banner mainpage

Collapse

Announcement

Collapse
No announcement yet.

Welke auto zou je het liefst willen rijden als je het geld er voor had?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Originally posted by Trevor Horny View Post
    In Zweden en Noorwegen schijnen 80% van alle autos al elektrisch te zijn. Hoe doen ze dat met de actie radius met die groter rij afstanden daar?
    Volgens mij lopen ze daar voor qua netwerk van oplaadpunten. Maar koud weer is slecht voor de actieradius. Misschien hebben ze wat minder haast daar en verbruiken ze minder

    Comment


    • dat is juist zo gek aangezien die landen zo groot zijn qua afstanden en inderdaad ook de kou heeft grote invloed

      Comment


      • https://www.ad.nl/auto/deze-auto-s-g...-mee~ad5e71e1/

        Deze auto's gaan het vaakst meer dan 300.000 kilometer mee


        Automobilisten die een hekel hebben aan inruilen doen er goed aan om een auto te kopen die in één van de lijstjes hieronder staat. Het zijn nagenoeg onverwoestbare modellen met motoren die een eeuwig leven lijken te hebben.

        Het Amerikaanse iSeeCars onderzocht meer dan twee miljoen auto’s die in elk geval vorig jaar nog nieuw te koop waren. Vervolgens werden modellen met een laag verkoopvolume eruit gefilterd, daarna werd onderzocht welke van deze auto’s minimaal 200.000 mijl hadden gereden, oftewel: 321.869 kilometer.



        Toyota Land Cruiser


        De Toyota Land Cruiser kwam samen met de Toyota Sequoia als beste uit de bus. De rest van de top vijf zegt de meeste Europeanen weinig. Het gaat om typisch Amerikaanse, grote SUV’s als de Chevrolet Suburban, Toyota Tundra en GMC Yukon. De Toyota Prius eindigde op de zesde plaats.

        SUV's vaak duurzaam gebouwd


        Van de top 20 had ten minste 2,5 procent meer dan 300.000 kilometer afgelegd, en de top 1 procent van deze voertuigen heeft de afgelopen twee decennia tussen de 370.000 en 767.657 kilometer gereden. Opvallend is het grote aantal SUV's. Deze modellen zijn over het algemeen duurzaam gebouwd, omdat ze ook bestand moeten zijn tegen offroad rijden. Ook zijn ze vaak voorzien van sterke motoren met veel cilinders.

        Hybrides extra solide


        Tevens staan er drie hybrides in de top 20, wat lijkt te bevestigen dat ook deze auto's extreem goed zijn gebouwd. Toyota gaf onlangs, bij de presentatie van de nieuwste Prius, toe dat het zijn hybrides inderdaad al vanaf het begin extra solide maakt om vertrouwen te wekken bij potentiële kopers. Vanwege zijn betrouwbaarheid is de Prius dan ook de favoriete auto van veel taxichauffeurs.

        Comment


        • https://www.ad.nl/auto/dit-zijn-de-m...aren~a8878241/

          Dit zijn de meest en minst betrouwbare automerken volgens 30.000 eigenaren


          Lexus staat op de eerste plaats in de jaarlijkse betrouwbaarheidsstudie van het gerenommeerde J.D. Power instituut. Op plek twee eindigde Genesis, een merk dat in Europa niet meer wordt verkocht. Kia eindigde op plek drie.


          Comment


          • Er komt een nieuwe DeLorean aan, de 'opvolger' van de bekende auto uit de Back to the Future films: https://www.autoweek.nl/autonieuws/a...g-exclusiever/

            Comment


            • https://www.ad.nl/auto/deze-informat...eken~a290aac8/

              Deze informatie kun je allemaal halen uit een kenteken


              Een nummerbord is als een ijsberg: er is weinig te zien aan het oppervlak, maar wanneer je een duik neemt in de materie, kun je er veel informatie uit halen. Welke soorten nummerborden zijn er en hoe gebruik je de kentekencheck?



              Een kenteken is een unieke combinatie van letters en cijfers die gebruikt wordt om een auto (of ander voertuig) te identificeren. Zo kun je veel informatie uit een kenteken halen. Deze code bestaat in Nederland uit een reeks van zes cijfers en letters die samen het kenmerk van de auto vormen. In tegenstelling tot sommige andere landen, blijft een kenteken in Nederland voor altijd verbonden aan de auto.

              Soorten nummerborden


              Nummerborden zijn er in allerlei soorten en maten. Zo heb je de veel voorkomende gele kentekenplaten, de andere nummerborden zijn wat minder bekend. Dit zijn ze allemaal:

              Gele kentekenplaat, zwarte letters: voor personenauto’s, bedrijfswagens, driewielers en aanhangers met een maximaal toegestane maximum massa van meer dan 750 kilo.

              Witte kentekenplaat, zwarte letters: Daar zijn twee varianten van. De eerste wordt gebruikt bij voertuigen voor export of doorvoer en is maar veertien dagen geldig. De tweede variant wordt gebruikt voor aanhangers tot 750 kilo en fietsendragers, en heeft altijd dezelfde cijfers en letters als de auto waar hij aan vast zit.

              Lichtgroene kentekenplaat, zwarte letters: de ‘handelaarsplaat’ wordt onder meer gebruikt door autodealers en andere erkende verkopers voor proefritten van klanten.

              Lichtblauwe kentekenplaat, zwarte letters: dit is exclusief bestemd voor taxi’s.

              Gele kentekenplaat (klein), zwarte letters: ook wel bekend als ‘Amerikaanse kentekenplaten’. Het gaat hier om bijzondere voertuigen waarbij de herkenbare, compactere kentekenplaat - model 18.2 genoemd - is toegestaan.

              Donkerblauwe kentekenplaat, witte letters: deze nummerborden zijn bedoeld voor historische voertuigen met een eerste toelating van vóór 1 januari 1978.

              Hoe haal je de informatie uit een kenteken?


              De unieke combinatie die iedere geregistreerde auto bij zich draagt, verklapt enkele dingen. De volgorde waarin de letters en cijfers staan, vertelt je bijvoorbeeld iets over de datum van afgifte. Zie je een combinatie als 99-XX-XX, dan weet je dat de auto tussen 2000 en 2008 op kenteken is gezet. Sinds 2019 wordt de kentekencombinatie X-999-XX gehanteerd. In kentekens van personenauto’s worden tegenwoordig geen klinkers gebruikt, maar alleen medeklinkers, met uitzondering van de letters C, Q, W en IJ.




              Op een kentekenplaat vind je ook het land van oorsprong. Bij Nederlandse auto’s staat dit links op de plaat, in het blauwe vakje onder het teken van de Europese Unie. Iedere kentekenplaat heeft een unieke code om vervalsing tegen te gaan. Bij eventueel verlies of diefstal van een kentekenplaat krijgt het vervangende exemplaar een cijfer in de combinatie, om aan te geven dat het een duplicaat betreft.

              Ook zit het soort voertuig in de informatie uit een kenteken. Brommers en scooters hebben bijvoorbeeld een D of een F, terwijl aanhangers en opleggers respectievelijk een W en een O krijgen toegewezen. De V en B zie je op lichte en zware bedrijfsauto’s; een M geeft een motorfiets aan. Speciale letters voor personenauto’s zijn er ook: zo betekent AA dat het om een auto van het koninklijk huis gaat en is een C voor diplomaten gereserveerd.

              Welke extra informatie kan ik krijgen uit een kentekencheck?


              Ben je op zoek naar informatie uit een kentekenen en wil je de harde details van een auto of ander voertuig te weten komen, dan kun je een kentekencheck doen. Dit kan bij AutoWeek. Voer simpelweg het kenteken in van de auto waarvan je de informatie wilt weten. Het antwoord zie je dan direct op basis van openbare bronnen.

              Een van de meest gezochte gegevens bij een kentekencheck is het exacte bouwjaar van een auto. Dit is belangrijk bij de aanschaf van een tweedehandsauto. Maar behalve de exacte leeftijd kun je langs deze weg ook informatie vinden over de specifieke uitvoering of motorisering van de auto. Bovendien kun je bij een kentekencheck ook informatie vinden over de registratie van de auto: wanneer deze voor het eerst in Nederland is geregistreerd en/of toegelaten, maar ook hoeveel eigenaren deze heeft gehad. Apk-data staan er eveneens bij.

              CarBase


              Een kentekencheck bij AutoWeek geeft meer specificaties van de betreffende auto. Denk hierbij aan het type motor, de versnellingsbak, het vermogen, de topsnelheid en het brandstofverbruik. Ook minder toegankelijke info als het geluidsniveau, de bandenmaten en zelfs de locatie van het chassisnummer vind je hier terug. Deze aanvullende informatie komt regelrecht uit de CarBase van AutoWeek.

              Helemaal handig aan de kentekencheck bij AutoWeek is dat je tevens kunt doorklikken naar het type auto waarnaar je kijkt. Op deze manier krijg je bijvoorbeeld nog extra te zien wat de nieuwwaarde van de auto destijds was, of er terugroepacties voor zijn geweest en hoe goed deze scoorde in de botsproeven. Wie wil er nu niet in een veilige wagen rijden?
              Voor 3,95 euro nog veel meer informatie


              Als je bij een gewone kentekencheck al verrast bent door de hoeveelheid informatie; in het uitgebreide kentekenrapport van AutoWeek staan nog veel meer zaken. Hierin wordt op gedetailleerde wijze de geschiedenis en informatie over de auto in kwestie behandeld. Voor 3,95 euro krijg je toegang tot een uitvoerig rapport.

              Het kentekenrapport van AutoWeek geeft je om te beginnen een handige checklist voor de auto. Hierin worden in een oogopslag de belangrijkste aandachtspunten in beeld gebracht: de RDW-status van de auto, een controle van de tellerstand, de duur van de lopende apk en andere zaken passeren de revue.

              Apk-geschiedenis uitpluizen



              Bovendien kun je de gehele apk-geschiedenis van de auto uitpluizen. Dit betekent dat je naast het aantal keuringen dat de auto heeft meegemaakt, ook kunt zien waarop deze in het verleden eventueel is afgekeurd. Tevens worden de prijzen van vervangende onderdelen en op welke termijn deze nagekeken moeten worden op een rijtje gezet. Maandelijkse kosten komen eveneens voorbij. Heb je interesse in een bepaald exemplaar, dan geeft het kentekenrapport je dus een helder beeld van wat je koopt. Zo kom je niet snel voor verrassingen te staan.

              Belangrijk voor de beeldvorming is ten slotte het overzicht van eigenaren van de auto. Hier krijg je namelijk niet alleen te zien hoeveel eigenaren een auto heeft gehad, ook het soort eigenaren wordt geïllustreerd. Daarbij krijg je te zien hoe lang zij de auto in bezit hebben gehad en om wat voor soort verkoop het iedere keer ging. Al met al zorgt dit voor een zeer compleet plaatje over de auto die je onderzoekt.

              Kun je nog meer informatie halen uit een kenteken?


              Je kunt met je kenteken nog meer informatie over je auto te weten komen, of over een auto die je wilt kopen. Zo kun je op basis van je kenteken en enkele extra gegevens ook te weten komen hoeveel je betaalt voor de verzekering van je auto. Je kunt dat gemakkelijk opvragen door jouw kenteken in te geven op de website van een verzekeraar of een vergelijkingswebsite.

              Comment


              • https://www.ad.nl/auto/dit-zijn-de-2...rbij~a8bd8a89/

                Dit zijn de 25 minst betrouwbare familiewagens, staat jouw auto erbij?


                Kopers van een gezinsauto zijn vaak op zoek naar een tweedehands model dat ruimte biedt, praktisch én veilig is en er ook nog een beetje leuk uitziet. Maar ook belangrijk: hoe betrouwbaar is de auto? Deze 25 auto's kun je beter niet op je wensenlijstje zetten.

                Auto's met een lage betrouwbaarheidsscore kunnen je niet alleen veel geld kosten, maar ook een heleboel frustratie. Het laatste wat je als ouders wilt, is stranden langs de snelweg terwijl je met je kinderen achter de vangrail staat te wachten op een bergingsvoertuig. Om nog maar te zwijgen van de astronomische kosten van een nieuwe motor of versnellingsbak.

                Opvallend is dat de eerste acht plaatsen op de lijst worden ingenomen door Duitse merken, die de afgelopen decennia een bijna spreekwoordelijke degelijkheid kregen toegedicht. In lijn met overige betrouwbaarheidsonderzoeken wereldwijd zijn de Aziatische merken ook hier in de meerderheid. De meest voorkomende mankementen hadden te maken met de accu, elektronica, airconditioning het navigatiesysteem en het onderstel.

                Auto's van maximaal vijf jaar oud


                De Britse onafhankelijke consumentenwebsite What Car doet jaarlijks onderzoeken onder vele duizenden eigenaren van tweedehands auto's. Voor dit onderzoek vroegen ze 24.927 auto-eigenaren naar hun ervaringen met in totaal 248 modellen van 32 automerken. Daaruit destilleerden de onderzoekers of het voertuig betrouwbaar is of niet. In dit geval werd uitsluitend gekeken naar auto's tot vijf jaar oud. In een aantal gevallen gaat het daarbij dus ook nog om auto's die nu nog nieuw te koop zijn.
                Aantal storingen, prijs, reparatieduur en de ernst ervan


                Zoals altijd worden bij What Car de betrouwbaarheidsbeoordelingen van eigenaren doorgegeven op basis van het aantal storingen en de ernst ervan in de afgelopen 24 maanden. Ook wordt vermeld hoe duur de reparaties waren en hoe lang ze in de garage moesten blijven. De onderstaande 25 modellen kun je dus misschien beter niet op je wensenlijstje zetten als je geen mok met je eigen naam erop wilt bij je autodealer.



                Dit zijn de 25 minst betrouwbare familieauto's


                1. Audi A3 (2020-heden) Betrouwbaarheidsscore 74,2 procent

                2. Mercedes A-Klasse Hybride (2018-heden) - Betrouwbaarheidsscore 78,4 procent

                3. Skoda Octavia (2020-heden) - Betrouwbaarheidsscore 78,7 procent

                4. Skoda Yeti (2009-2017) - Betrouwbaarheidsscore 79,2 procent

                5. Volkswagen Golf (2020-heden) - Betrouwbaarheidsscore 79,9 procent

                6. Volkswagen Golf diesel (2013-2020) - Betrouwbaarheidsscore 83,4 procent

                7. Mercedes A-Klasse diesel (2018-heden) -Betrouwbaarheidsscore 83,7 procent

                8. Mercedes A-Klasse benzine (2018-heden) - Betrouwbaarheidsscore 84,5 procent

                9. Honda Civic (2012-2017) - Betrouwbaarheidsscore 85,2 procent

                10. Opel Astra benzine (2015-2022) - Betrouwbaarheidsscore 86,7 procent

                11. Honda Civic (2017-2022) - Betrouwbaarheidsscore 86,7 procent

                12. Ford Focus diesel (2018-heden) - Betrouwbaarheidsscore 87,8 procent

                13. Ford Focus benzine (2018-heden) - Betrouwbaarheidsscore 92,5 procent

                14. Citroën Cactus (2014-2021) - Betrouwbaarheidsscore 93,1 procent

                15. Kia Xceed (2019-heden) - Betrouwbaarheidsscore 93,3 procent

                16. Mazda 3 (2014-2019) - Betrouwbaarheidsscore 93,8 procent

                17. Audi A3 (2013-2020) -Betrouwbaarheidsscore 93.9 procent

                18. Volkswagen Golf benzine (2013-2020) - Betrouwbaarheidsscore 94,0 procent

                19. Volvo V40 benzine (2012-2019) - Betrouwbaarheidsscore 94,2 procent

                20. Toyota Prius Hybrid (2016-2022) - Betrouwbaarheidsscore 94,6 procent

                21. Mazda 3 (2019-heden) - Betrouwbaarheidsscore 94,7 procent

                22. Kia Ceed (2018-heden) - Betrouwbaarheidsscore 94,8 procent

                23. Seat Leon diesel (2013-2020) - Betrouwbaarheidsscore 95,1 procent

                24. Skoda Octavia benzine (2013-2020) - Betrouwbaarheidsscore 95,2 procent

                25. Mini Clubman (2015-heden) - Betrouwbaarheidsscore 95,4 procent

                Voor een omschrijving van de klachten, de kosten en de gemiddelde duur van de reparatie kun je hier terecht bij WhatCar.

                Comment


                • De nieuwe Audi Q8 is wel vet zeg!

                  Comment


                  • Vind eigenlijk alles boven de Q5 echt te groot. Een Q5 of BMW X5 zijn al echt flinke auto's. De rest is stoerdoenerij.

                    Comment


                    • https://www.ad.nl/auto/gaan-e-fuels-...ffen~a8d8ebce/

                      Gaan e-fuels de benzinemotor redden en nog zeven vragen over synthetische brandstoffen


                      De Europese Unie wilde dat iedereen overstapt op elektrisch rijden, maar door ingrijpen van Duitsland is de verbrandingsmotor nog lang niet dood. Ook na 2035 mogen nog steeds nieuwe auto’s met een verbrandingsmotor worden verkocht, mits ze uitsluitend op synthetische brandstof rijden. Zeven vragen over dit vluchtige goedje.

                      1. Wat zijn e-fuels?


                      E-fuels worden in het ideale scenario gemaakt door via elektrolyse uit water waterstof te maken. De benodigde stroom voor die elektrolyse komt uit wind- en zonne-energie. Vervolgens wordt in een chemisch proces CO2 uit de lucht toegevoegd. Door dit zogeheten Fischer-Tropsch-proces ontstaan synthetische brandstoffen, ook wel e-fuels genoemd. Omdat de CO2 die vrijkomt bij het verbranden van de e-fuels eerder is onttrokken aan de atmosfeer, worden deze brandstoffen beschouwd als CO2-neutraal.



                      2. Zijn e-fuels dus niet schadelijk voor het milieu?


                      Jawel, want er wordt brandstof verbrand en daarbij ontstaan schadelijke stoffen als stikstof, koolmonoxide en fijnstof. In de binnensteden is het uitlaatgas dus nog altijd schadelijk voor mens en dier en het milieu is ook beslist niet gebaat bij nog meer stikstof. Volgens een rapport van de zogenaamd onafhankelijke organisatie Transport & Environment (sterk verbonden aan de milieubeweging) zouden e-fuels zelfs veel schadelijker zijn dan benzine en diesel, maar die cijfers blijken volgens andere instanties niet te kloppen. De Duitse ADAC, de Duitse zusterorganisatie van de ANWB, kwam tot de conclusie dat een aantal uitstootwaarden van e-fuels lager liggen dan van conventionele, fossiele brandstoffen. De uitstoot zou sowieso onder de grenswaarden blijven. Maar helemaal onschadelijk lijken die e-fuels dus zeker niet.

                      3. Is het dan niet gewoon efficiënter om die energie voor het maken van e-fuels te gebruiken voor elektrische auto's?


                      Ja, daar lijkt het wel op. Want met dezelfde energie die nodig is om synthetische brandstof te maken waar een auto 100 kilometer op kan rijden, kan een batterij-elektrische auto ongeveer 700 kilometer rijden. Dat betekent dat het totale rendement van e-fuels rond de 16 procent ligt en dat van elektrische auto’s rond de 70 procent. Het verlies zit hem volgens het International Council on Clean Transportation vooral in de productiefase van e-fuels, maar ook door warmteverliezen in de radiator en de uitlaat. De energiebalans van op elektriciteit gebaseerde brandstoffen is daarmee aanzienlijk slechter dan die van elektriciteit zelf. Met andere woorden: je kunt die energie beter meteen in een accu stoppen dan er e-fuel van te maken.

                      4. Maar dan is het toch onzinnig om door te gaan met het ontwikkelen van e-fuels?


                      Niet helemaal, want in de luchtvaart, of in zware vrachtwagens waar het gewicht van een accu een bijna onoverkomelijke handicap is, past het prima. Ook in schepen kan het worden gebruikt. Bovendien kunnen deze brandstoffen in grote hoeveelheden opgeslagen worden, iets wat bij stroom en waterstof veel lastiger is. Verder maken e-fuels het mogelijk om nog eeuwen door te blijven rijden in auto's met verbrandingsmotor, zonder dat er naar olie hoeft te worden geboord.

                      Het besluit rond de e-fuels is vooral goed nieuws voor de Duitse economie. Een deel van de Duitse auto-industrie, zoals Porsche, heeft zich fel verzet tegen afschaffing van de verbrandingsmotor en vond gehoor bij de Duitse regering. Ook de toeleveranciers van de Duitse auto-industrie, die op grote schaal onderdelen leveren voor verbrandingsmotoren, vreesden voor hun ondergang.

                      Maar niet alleen de Duitse lobby in de Europese Unie is blij met dit resultaat. Het besluit voorkomt ook dat armere landen in de kou komen te staan. Want hoewel er in Europa tegen 2035 ongetwijfeld een redelijke laadinfrastructuur zal bestaan, geldt dit niet voor veel ontwikkelingslanden. De nationale overheid heeft er daar simpelweg geen geld voor. Kortom, het is in die landen veel lastiger, zo niet onmogelijk om automobilisten te dwingen elektrisch te gaan rijden als je dat vergelijkt met Europa. In die landen rijden nog veel auto's van Duitse en Franse makelij met verbrandingsmotoren rond. Zij zouden het lastig krijgen als er ineens geen verbrandingsmotoren, inclusief de daarvoor benodigde onderdelen, leverbaar zijn.

                      5. Hoeveel kost synthetische brandstof per liter?


                      Een liter gewone benzine kost ongeveer vijftig cent. Dat is de groothandelsprijs exclusief belastingen en accijnzen. Een liter e-brandstof, zoals die sinds december vorig jaar wordt gemaakt door Porsche, ExxonMobil en Siemens in een fabriek in Chili, kost nu nog 53,80 euro. Gehoopt wordt echter dat de prijs al in 2026 is gedaald naar ongeveer 1,70 euro per liter. Volgens het Potsdam Instituut voor Klimaatonderzoek is de kans groot dat uiteindelijk een prijs van 1 euro mogelijk is wanneer het op grote schaal geproduceerd wordt. Maar dat is dan nog altijd de prijs exclusief winstmarges en accijnzen. Voorstanders zeggen dat in het ergste geval benzine en diesel altijd nog wat duurder gemaakt kunnen worden, om de e-fuels betaalbaar te maken.

                      6. Mogen er zelfs nieuwe dieselauto’s verkocht worden na 2035?


                      Ja, onder druk van Duitsland is zelfs dat niet meer uitgesloten nu de plannen van de Europese Unie zijn aangepast. In de voorgestelde wet staat dat er een uitzondering wordt gemaakt voor alle auto’s met een verbrandingsmotor die rijden op CO2-neutrale brandstoffen. Daarbij is niet gespecificeerd om wat voor soort brandstof of welke verbrandingsmotor het moet gaan. De enige voorwaarde is dat nieuw verkochte auto’s vanaf 2035 uitsluitend op die CO2-neutrale brandstof kunnen rijden. Zodra er gewone benzine of diesel in gaat, moet de auto zichzelf onmiddellijk uitschakelen. Autofabrikanten hebben nog 12 jaar om uit te vinden hoe ze dat gaan regelen en hoe ze fraude kunnen voorkomen.

                      7. Gaan e-fuels daadwerkelijk de verbrandingsmotor redden?


                      Dat lijkt in Europa kansloos. Weliswaar komt er nu dankzij Duitsland een nieuwe categorie voertuigen bij die uitsluitend op deze ‘e-fuels’ rijden, maar het uitfaseren van benzine- en dieselauto’s is nog altijd een hoeksteen van het Europese klimaatbeleid. Dat moet ertoe leiden dat de EU-landen in 2050 niet meer schadelijke broeikasgassen uitstoten dan de natuur aan kan. Autofabrikanten die dat willen, kunnen weliswaar straks verbrandingsmotoren blijven leveren die uitsluitend op synthetische brandstoffen rijden. Maar in de praktijk zullen dat er niet veel zijn. Een groot aantal autofabrikanten heeft immers al veel eerder onderstreept dat ze vol inzetten op elektrisch rijden. De vraag is ook hoeveel tankstations er straks overblijven, als de Europese automobilist massaal op elektrisch rijden is overgestapt. Loont het dan nog wel om een pomp open te houden uitsluitend voor e-fuels?

                      8. Welke auto's kunnen rijden op e-fuels?


                      In theorie zijn het op dit moment alle auto's met een verbrandingsmotor. Bij auto's die op benzine rijden moet uiteraard wel een ander soort e-fuel worden getankt dan bij dieselauto’s. Bestaande auto's kunnen dus straks zonder problemen schakelen tussen benzine en diesel en e-fuels, maar bij de nieuwe generatie auto's zal dat onmogelijk zijn. Er wordt immers vanaf 2035 een nieuwe voertuigcategorie in het leven geroepen die alleen op e-fuels rijdt. Zodra er gewone benzine of diesel wordt getankt, slaan deze auto's direct af. Dat zien de beleidsmakers blijkbaar als enige mogelijkheid om te voorkomen dat benzine- en dieselrijders straks gewoon doorgaan met wat ze gewend zijn.

                      Comment


                      • Een luxe camper en dan in de zon ergens in zuid Europa rondtrekken

                        Comment


                        • Audi Q 8 Etron Sline

                          Comment


                          • https://www.ad.nl/auto/dit-zijn-de-t...euro~aebf874b/

                            Dit zijn de tien beste tweedehands cabrio’s onder de 25.000 euro


                            De zomer staat voor de deur, dus hoogste tijd om te denken aan een auto met open dak. Maar welke auto moet je kiezen? De Britse consumentenorganisatie WhatCar onderzocht de beste tweedehands opties tot 25.000 euro.

                            10. BMW 4-Serie Cabrio
                            Het is een vierzitter, maar niet de ruimste in zijn klasse. Wel is het interieur modern en solide en het dak laat zich ook rijdend openen en sluiten.



                            9. Jaguar XK convertible
                            Wil je ook een beetje motorgeluid tijdens het rijden, kies dan voor de V8-variant van de Jaguar XK8. Hij is snel, maar ook dorstig en de onderhoudskosten kunnen oplopen. De XKR met zijn supercharger racet zo je portemonnee uit.

                            8. BMW 6 Serie cabriolet
                            Deze auto heeft een chic interieur, een dik stoffen dak en een stille motor. Een genot om in te rijden, maar het onderhoud kan flink aantikken. En je moet erin gezien willen worden, want dit model neigt wat naar het ordinaire, vinden ze in Engeland.

                            7. Audi A5 cabriolet
                            De Audi A5 is een zeer elegante cabriolet, heeft een soepele versnellingsbak en wordt geleverd met een breed scala aan motor- en trimopties. De S-Line-modellen hebben een sportievere uitstraling. De viercilinders zijn prima, zowel de diesels als de benzinevarianten.

                            6. Mercedes E-klasse cabriolet
                            De Mercedes E-Klasse is een verfijnd model, ook als cabriolet. Het model is voorzien van een soort föhn in je nek, die ervoor zorgt dat je het niet koud krijgt. Het is niet echt een sportwagen, maar meer een cruiser. Er zijn ook tal van motorvarianten, van zuinige viercilinders tot dorstige achtcilinders.

                            5. BMW Z4
                            De Z4 is een van de beter ogende cabrio’s. De zescilinder turbomotoren zijn echte juwelen qua trekkracht en loopcultuur. De meesten zullen echter een van de meer zuinige turbocharged viercilinder benzinemodellen kopen. Zoek een voorbeeld met een volledige servicegeschiedenis, omdat de distributiekettingen meer zullen slijten bij onregelmatig onderhoud.

                            4. Audi A3 Cabriolet
                            De Audi A3 Cabriolet is uitzonderlijk goed. De 1.4 TFSI is een geweldige motor, die goede prestaties combineert met een uitstekend brandstofverbruik. Dit model is ook leuk om te rijden, en omdat het model vier stoelen heeft, is het een geweldige allrounder. Het lichtgewicht dak kan tot hogere snelheden worden gebruikt.



                            3. Porsche Boxster
                            Met de Boxster betaal je niet alleen voor de badge. De auto is geweldig om te rijden en beschaafd om te bezitten, de veelgeprezen derde generatie versie is lichter, stijver en sneller dan zijn voorgangers. De standaard 2.7-liter motor is snel en soepel, maar een beetje dorstig.

                            2. Audi TT Roadster
                            Als je maar twee stoelen nodig hebt en je wilt toch een ‘premium’ gevoel, dan is de TT de beste keus. De auto heeft een betere uitstraling dan sommige rivalen en in tegenstelling tot de Z4 en Mercedes SLC heeft de TT een stoffen dak, waardoor deze lichter en wendbaarder is. De prijzen liggen in lijn met de Z4 en Mercedes SLC, maar de TT schrijft minder snel af, zoals je ziet aan de prijs van Audi TT occasions.

                            1. Mazda MX-5
                            De Mazda MX-5 is een van de meest populaire en iconische cabrio’s ooit gemaakt. Het is niet voor niets de meest verkochte roadster aller tijden. De auto combineert goede rijeigenschappen met betrouwbaarheid en lage kosten. Hij is compact genoeg om het goed te doen in de stad en het relatief zachte onderstel zorgt voor een comfortabele weggedrag. De besturing is nauwkeurig genoeg voor bochtige wegen. Hoewel de MX-5 weinig binnenruimte biedt, is er in de kofferbak plek voor twee kleinere tassen en biedt het interieur overal opslagruimte. Oudere MX-5's zijn gevoelig voor roest, maar het huidige model is daar te nieuw voor. Controleer of het mechanisme van het vouwdak goed functioneert.

                            Comment


                            • Elektrisch rijdt fantastisch, maar ze bedonderen de boel weer. Eerst mensen lokken voor het klimaat elektrisch ge gaan rijden met nadeel beperkte actieradius, masr goedkoper door geen wegenbelasting te heffen, en nu gaan ze belasting heffen alsnog en veel duurder dan die van auto's op fossiele brandstof.

                              De overheid is echt bezig op alle fronten met mafia praktijken🤬

                              Comment


                              • ja nu ook met zonnepanelen, je wordt onterecht ergens ingelegd, en daar door onze eigen regering, het is een schande.

                                Comment


                                • ik ga daarom mijn elektrische wagen weer inruilen voor een diesel!

                                  Comment


                                  • https://www.ad.nl/auto/voor-de-prijs...agen~aadb8c25/


                                    Patak Rodster © Patak MotorsVoor de prijs van een Dacia koop je ook deze elektrische sportwagen


                                    Na de Microlino en Fiat Topolino volgt ook het Slowaakse merk Patak het pad van de retro-ontwerpen. Het merk brengt een sportwagen uit met een eencilinder motor óf elektrische aandrijving. Een sprintkanon is het daarmee niet.

                                    Bij de verkeerslichten maak je weinig indruk met de 20 pk sterke ‘Rodster’. Althans als het gaat om zijn sprintkracht. Maar zijn uiterlijk zorgt ongetwijfeld wel voor bewonderende blikken. Je bankrekening blijft ook aardig intact, want voor de Patak is niet duur voor een sportwagen.


                                    Patak Rodster © Patak MotorsMicromobiliteit


                                    De Slovaakse mini-hotrod is speciaal ontwikkeld voor rijden in de stad. Patak Motors wil micromobiliteit weer populair maken door hun ‘auto’ te voorzien van het uiterlijk van een klassieke sportwagen uit de jaren 30. Qua vormgeving heeft de 3,36 meter lange auto wel wat weg van een Morgan of Donkervoort.

                                    Patak Rodster © Patak MotorsVan 0-50 km/u in 9 seconden


                                    Volgens Patak moet de Rodster niet alleen concurreren met auto’s, maar ook met motorfietsen. Die zijn wel wat sneller, want de eencilinder accelereert binnen negen seconden van nul naar vijftig (!) kilometer per uur. De topsnelheid bedraagt 125 km/u maar de kans bestaat dat je er een kalender bij moet halen om te meten hoe lang het duurt om die snelheid te halen. De motor van de 450 kilo wegende Rodster is gekoppeld aan een continu variabele transmissie.



                                    Patak Rodster © Patak Motors250 kilometer actieradius


                                    De elektrische versie klinkt interessanter. Deze is 20 pk sterk en tikt de magische grens van 50 km/u aan in ‘slechts’ zeven seconden. De topsnelheid bedraagt 130 km/u en de actieradius zou maximaal 250 kilometer bedragen als je kiest voor de dikste versie met een 20 kWh-accu.

                                    De auto heeft rondom schijfremmen en op de optielijst staan zelfs parkeersensoren. De Rodster wordt standaard geleverd met een stoffen dakje tegen de regen. De versie met elektromotor kost 22.900 euro. Dat is ongeveer even duur als een Dacia die vanaf 21.750 euro in de prijslijsten staat. De Rodster is te reserveren na het doen van een aanbetaling van €500.

                                    Comment


                                    • Waterstof autos schijnen toch niet de toekomst te zijn

                                      Comment


                                      • https://www.telegraaf.nl/nieuws/8943...o-ooit-geveild

                                        Sommige mensen tellen gewoon ff 51 miljoen neer voor een oude Ferrari

                                        Comment


                                        • De vraag is tegenwoordig welke brandstof wil je rijden en binnen hoeveel tijd daarna wordt je genaaid door de overheid.

                                          Comment


                                          • Ja ik ga straks weer over naar diesel, heb nu electra. Maar dat wordt duurder dan benzine of diesel

                                            Comment

                                            Working...
                                            X