Banner mainpage

Collapse

Announcement

Collapse
No announcement yet.

Formule 1

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Sensationeel, Verstappen pakt in Italie de poleposition!

    Comment


    • https://www.telegraaf.nl/sport/autos.../88677792.html

      Grandioze overwinning Verstappen!

      Comment


      • https://www.telegraaf.nl/sport/autos.../88683568.html


        Masx Verstappen duelleert met Lando Norris in Monza. © Getty Images
        Max Verstappen heerst in Monza en wint zijn derde race van dit seizoen

        MONZA- Max Verstappen heeft op indrukwekkende wijze de Grand Prix van Italië gewonnen. Na een zeer boeiend begin controleerde de Nederlander de race en finishte hij voor beide McLaren-coureurs.

        Voor Verstappen is het zijn derde zege van dit seizoen, na eerdere overwinningen in Suzuka en Imola. Achter hem finishten McLaren-coureurs Lando Norris en Oscar Piastri als respectievelijk tweede en derde. Charles Leclerc (Ferrari) eindigde als vierde.

        Heerlijke openingsfase in Monza


        De openingsrondes op het supersnelle circuit van Monza verliepen spectaculair. Richting de eerste chicane kwam de naast Verstappen (pole position) gestarte Norris in het gras terecht, maar hij kon Verstappen in de binnenbocht alsnog aanvallen. De Nederlander sneed de bocht vervolgens af, behield daardoor weliswaar zijn eerste plek maar werd opgedragen die positie terug te geven.

        Dat deed Verstappen in het begin van de tweede ronde, maar hij hield de druk erop bij Norris en ging de Brit in de vierde ronde op fraaie wijze weer voorbij. Daarachter was WK-leider Piastri in een fel duel verwikkeld met Leclerc. De Australiër pakte de derde stek in de zesde ronde weer terug van de Ferrari-coureur. Diens teamgenoot, Lewis Hamilton, rukte in de beginfase ook flink op: van tien naar zes.

        Max Verstappen neemt het heft in handen


        Verstappen bouwde na zijn inhaalactie in ronde vier zijn voorsprong gestaag uit. Het hele weekend in Monza was al duidelijk dat McLaren - op een circuit waar met betrekkelijk weinig neerwaartse druk wordt gereden - niet zo dominant was als op veel andere circuits. Maar óók dat Red Bull, en zeker Verstappen, er telkens dicht bij zat en al snel de goede richting had gevonden bij het vinden van de juiste afstelling.

        Regerend wereldkampioen Verstappen kwam na ronde 37 (van de in totaal 53 rondjes) naar binnen voor zijn pitstop en stapte over van de medium- op de harde band. Hij kwam daardoor achter beide McLaren-coureurs terecht. Niet veel later raakten Carlos Sainz (Williams) en Oliver Bearman (Haas) elkaar, maar beiden konden hun weg vervolgen en een safety car was dus niet noodzakelijk.

        McLaren-coureurs rijden langer door


        Na de pitstop van Verstappen reden de McLaren-coureurs allebei langer door. De Limburger verkleinde het gat snel, om er zo voor te zorgen dat hij bij een eventuele safety car-situatie niet de pisang zou zijn. Piastri kwam na ronde 45 naar binnen, Norris een ronde later.

        De stop van Norris verliep echter dramatisch (5,9 seconden), waardoor de Brit terugviel naar de derde plek. McLaren droeg Piastri vervolgens op om hem de tweede plaats terug te geven en stelde dat ze daarna vrij waren om te racen, tot onvrede van Piastri. Norris behield vervolgens de tweede plek en liep drie puntjes in, in de strijd om de wereldtitel. Verstappen kwam ver daarvoor totaal niet meer in de problemen en haalde zijn 66e Formule 1-overwinning binnen.

        Comment


        • https://www.telegraaf.nl/sport/autos.../91802689.html


          Max Verstappen kende een positieve derde vrije training in Baku. © Getty ImagesMax Verstappen doet goed mee in Baku: tweede tijd in laatste vrije training

          BAKU- Max Verstappen heeft tijdens de derde en laatste vrije training voor de Grand Prix van Azerbeidzjan de tweede tijd gereden. Alleen Lando Norris (McLaren) was sneller op het stratencircuit in Baku.

          Comment


          • https://www.ad.nl/formule-1/max-vers...ggen~ae63fc45/

            Vlnr: Carlos Sainz, Max Verstappen en Liam Lawson. © REUTERS
            Max Verstappen pakt sensationele poleposition in Bakoe na chaotische kwalificatie met zes rode vlaggen


            met video

            Chaos, windvlagen, miezer, zes rode vlaggen (!), de kwalificatie van de GP van Azerbeidzjan was een rommeltje. En juist in die extreem uitdagende omstandigheden greep Max Verstappen in de absolute slotfase zijn eerste poleposition in Azerbeidzjan, voor verrassing Carlos Sainz.

            WK-leider Oscar Piastri in de muur, dat kon er ook nog wel bij in Bakoe, waar een van de meest chaotische kwalificaties uit de recente F1-historie werd afgewerkt. Een slagveld was het al geweest, toen Piastri tachtig minuten na de start van de kwalificatie diep in Q3 voor de zesde rode vlag (!) van de middag zorgde. Charles Leclerc, de laatste vier edities steeds op pole in Azerbeidzjan, gleed even eerder vanwege een gebrek aan grip ook al de muur in, in bocht 15.

            Bakoe, het blijft een uitdager van jewelste voor de beste coureurs van de wereld. Lange rechte stukken, maar ook die smalle, bochtige omgang van de oude stad. En dan ook nog eens op een baan vol blaadjes en gruis, vanwege de altijd aanwezige zeewind. En dus deze zaterdag ook wat spetters, die niet overal even snel opdrogen.

            Daar leek Carlos Sainz lang, heel lang de spekkoper van te worden. Vroeg in Q3 noteerde Sainz in de Williams 1.14,595. Vervolgens ging het harder regenen en tekende Leclerc met zijn klapper voor veel vertraging.

            Sainz en de hele Williams-stal zaten een kwartier lang te bidden voor meer regen, want de laatste pole van Williams was in Oostenrijk 2014 (Felipe Massa). Maar met een zonnetje erbij was het asfalt ook zo weer droog in de havenstad aan de Kaspische Zee. Vervolgens leken de vaste namen met nog zeven minuten op de klok uit te gaan maken wie met pole aan de haal ging: de McLaren-coureurs versus Max Verstappen.

            Verstappen was hard op weg naar een snelle tijd, maar moest vanwege de rode vlag van Piastri in extremis zijn ronde afbreken, net als Norris. Waarmee Williams uiteraard nieuwe hoop kreeg.

            Verstappen verpest Williams-feestje


            Nog 3.41 minuut op de klok, toen nog acht coureurs met functionerende auto’s voor pole mochten vechten, na de zoveelste vertraging. En wat kwam daar weer terug: nog meer spetters. In die laatste paar minuten redde Norris het niet, de Brit die een gouden zaak in het WK had kunnen doen vanwege de teruggeslagen Piastri, moest zijn auto uit de muur redden na een slipper en eindigde slechts als zevende.

            Nee, Verstappen was de enige die op verse set rubber nog onder de tijd van de mazzelende Sainz (en die van Liam Lawson, die als derde mag starten) dook en weer eens liet zien wie ook onder extreem uitdagende omstandigheden net even iets meer kan.

            Zijn eerste pole in Bakoe, een van de weinig circuits waar Verstappen nog nooit op pole stond, naast Singapore en Las Vegas. „Yes, yes, yes guys. Ongelofelijk. Heel sterk gedaan met al die rode vlaggen”, jubelde hij over de boordradio. En later: „Het was zo lastig om een snel rondje voor elkaar te krijgen, een héél lastige sessie was dit. Dus ik ben héél blij met hoe het is afgelopen.”

            Ja, Sainz had lang gerekend op pole, bekende de coureur van Williams. ,,We wisten ook wel dat we vier, vijf tienden achterop zouden raken als een van de topauto’s een snel rondje aan elkaar kon knopen. Maar gelukkig bleek alleen Max daar toe in staat”, reageerde de Spanjaard, die natuurlijk dik tevreden was met P2. ,,Plan voor morgen? Ik ga alles geven om Williams naar het podium te brengen.”

            Comment


            • Verstappen magistraal van start tot finish, wint de GP van Baku

              Comment


              • zou hij vanuit onmogelijke positie nu nog mee kunnen doen voor de WK titel denken jullie?

                Comment


                • Lijkt me sterk, komende race in Singapore wordt mi cruciaal. Als hij daar bij kan blijven kun je wel stellen dat het lek bij RB boven is en kan hij denk ik mee blijven doen om het kampioenschap maar ben wel bang dat het tij te laat gekeerd is.

                  Comment


                  • https://www.telegraaf.nl/sport/autos.../92004155.html


                    Christian Horner en Red Bull zijn definitief uit elkaar. © Getty Images
                    Red Bull en ontslagen teambaas Christian Horner nu definitief uit elkaar: Brit krijgt enorme afkoopsom mee

                    Red Bull en Christian Horner zijn het eens geworden over het ontbinden van het contract van de Engelsman, die in juli na ruim twintig jaar werd ontslagen als teambaas en CEO van het Formule 1-team.

                    Inhoudelijk worden er door beide partijen geen mededelingen gedaan, maar het is duidelijk dat Horner (51) een enorme afkoopsom meekrijgt.

                    De voormalige teambaas werd in juli daags na de Grand Prix van Groot-Brittannië ontslagen bij het team van Max Verstappen, maar had nog een doorlopend contract tot en met 2030. Naar verluidt krijgt Horner zestig miljoen euro mee, maar dat is een onbevestigd bedrag.

                    Duidelijke afspraken met Christian Horner


                    Ook zijn er afspraken gemaakt over het moment wanneer de Engelsman weer elders aan de slag mag gaan. Die zogenaamde gardening leave zou zo’n negen maanden in beslag nemen, vanaf het moment van ontslag. Dat betekent dat Horner in 2026 voor de zomer weer eventueel elders een contract kan tekenen.

                    Horner was de teambaas van Red Bull Racing sinds de start van dat team in de Formule 1, in 2005. Onder zijn leiding won de renstal onder meer acht wereldtitels bij de coureurs: vier voor Verstappen en vier voor Sebastian Vettel. Horner raakte begin 2024 in opspraak, nadat een medewerkster hem betichtte van seksueel grensoverschrijdend gedrag. Toen werd ook duidelijk dat er een flinke machtsstrijd woedde binnen de Red Bull-top.

                    Hoe gaat het nu verder met rechtszaak?


                    Horner werd intern tot twee keer toe vrijgepleit, maar de vrouw in kwestie heeft na haar ontslag een zaak aangespannen bij de Britse arbeidsrechter. Die zaak staat voor januari 2026 op de rol, maar achter de schermen wordt gesproken over een schikking. De toenmalige medewerkster van Red Bull werkt inmiddels voor het nieuwe Formule 1-team van Cadillac.


                    Verklaringen Christian Horner en Oliver Mintzlaff


                    Horner zelf noemt het zelf in een verklaring een ’eer en een voorrecht’ dat hij Red Bull Racing zo lang heeft mogen leiden. „Ik ben ongelooflijk trots op wat we als team hebben bereikt door records te verbreken en hoogtes te bereiken die niemand ooit voor mogelijk had gehouden, en dat zal ik altijd met me meedragen. Ik wens Laurent, Max, Yuki en de hele Red Bull Technology Group het allerbeste voor de toekomst.”

                    De Brit bedankt ook de sponsoren, partners en de aandeelhouders van Red Bull voor zijn tijd bij het team. Sportbaas Oliver Mintzlaff stelt: „We willen Christian bedanken voor zijn uitzonderlijke werk in de afgelopen 20 jaar. Met zijn tomeloze inzet, ervaring, expertise en innovatieve denkvermogen heeft hij een belangrijke rol gespeeld bij het vestigen van Red Bull Racing als een van de meest succesvolle en aantrekkelijke teams in de Formule 1. Bedankt voor alles, Christian, en je zult voor altijd een belangrijk onderdeel blijven van onze teamgeschiedenis.”

                    Comment


                    • https://www.ad.nl/formule-1/max-vers...eerd~a422b222/

                      Max Verstappen in Singapore. © AFP
                      Max Verstappen opnieuw bij de snelsten in rommelige tweede training: ‘De auto ging niet verkeerd’


                      Max Verstappen heeft een prima eerste dag achter de rug in Singapore. Na zijn derde tijd eerder vandaag was hij ook een van de snelsten in de tweede training. Alleen Oscar Piastri en Isack Hadjar bleven de Nederlander voor. George Russell en Liam Lawson zorgden beiden voor een rode vlag door de muur in te gaan.

                      Het eerste deel van de sessie, waarbij nagenoeg iedereen op de mediumband rondreed, was duidelijk voor McLaren. Beide coureurs losten elkaar af met de snelste tijd, terwijl Verstappen het tempo nog niet kon evenaren.

                      Juist op het moment toen de Nederlander aanzette, kwam er een rode vlag. De training lag een kleine tien minuten stil vanwege een crash van Russell. Die ging frontaal de muur in, met veel rommel op de baan tot gevolg. De Brit kon nog naar de pits rijden, maar zijn training zat erop.


                      Met nog een halfuur te gaan, gingen de lichten weer op groen. Maar al vrij snel was er opnieuw een rode vlagsituatie. In de een na laatste bocht raakte de Nieuw-Zeelander de muur en reed zijn rechterbanden de vernieling in.

                      Norris en Leclerc raken elkaar


                      Toen het tijd werd om weer te gaan racen, ging het bij de herstart opnieuw mis, nu in de pitsstraat. Net toen Lando Norris was weggereden bij zijn pitbox, werd ook Charles Leclerc op pad gestuurd en die tikte Norris de pitmuur in. Een duur geintje, want de voorvleugel van de Brit kon de prullenbak in. De zogeheten unsafe release zal Ferrari ongetwijfeld ook een flinke boete opleveren.

                      In de laatste tien minuten was simuleren voor de kwalificatie van morgen het devies. Op de rode banden een zo snel mogelijke tijd neerzetten. En dat ging Piastri het beste af. Hadjar had het ook op zijn heupen en was in de laatste minuten nog net iets sneller dan Verstappen, die een prima eerste dag daarmee afsloot op de derde plek.

                      Toch had de Nederlander net als zijn collega’s ongetwijfeld meer tijd op de baan willen hebben, aangezien de tweede training de belangrijkste van het weekend was. Morgen volgt nog een derde trainingssessie, maar die vindt in tegenstelling tot de kwalificatie en race in daglicht plaats. Totaal andere omstandigheden dan het rijden in de avond onder kunstlicht.
                      Reactie Verstappen


                      „De auto ging niet verkeerd’’, liet Verstappen na de tweede training in Singapore optekenen op zijn eigen website. „Ik denk dat de eerste vrije training goed verliep. De auto was niet slecht, een beetje zoals de laatste twee weekenden dus zonder grote problemen.

                      „In de tweede vrije training hebben we wat dingen geprobeerd en over het algemeen ben ik best tevreden, maar we hebben wat meer snelheid nodig om aan de kop van het veld te kunnen vechten. Er zijn een paar dingen die we beter willen doen. We zullen het morgen zien of dat goed genoeg is om voor de pole te kunnen gaan.”

                      Comment


                      • https://www.telegraaf.nl/sport/autos.../95097266.html


                        Max Verstappen. © Getty ImagesMax Verstappen laakt hinderende Lando Norris: ’Dat zullen we onthouden’

                        George Russell was de sterkste tijdens kwalificatie voor de Grand Prix van Singapore. De Brit bleef Max Verstappen en Oscar Piastri voor. Ze werden na afloop gelijktijdig geïnterviewd en van die ongebruikelijke situatie maakte Verstappen gebruik.

                        De Nederlander brak zijn laatste poging af, nadat hij in de derde sector gehinderd werd door Lando Norris. De McLaren-coureur was al klaar en reed langzaam naar de pits. „Ik had dichter bij pole kunnen zitten”, zo meende Verstappen. „Maar ja, dit gebeurt er als een auto voor je 2 seconden voor je uitrijdt. Dus dat is genoteerd en zullen we ook onthouden.”

                        Toen hem werd gevraagd, wie er hem precies in de weg zat, wees Verstappen naar de naast hem staande Piastri. „Nou, niet Oscar.”

                        Red Bull-engineer Gianpiero Lambiase liet zich direct nadat Verstappen zijn ronde had moeten afbreken ook al op cynische wijze uit over Norris via de boordradio. „Je moet je vriend daarvoor bedanken.”

                        Tevreden Max Verstappen


                        Verder was Verstappen overigens tevreden over de kwalificatie. „Heel het weekend is tot dusver heel goed verlopen. De auto is competatief, dus om hier tweede te zijn is prima.”

                        Comment


                        • Russel wint, Verstappen knap 2e voor Norris en Piastri

                          Comment


                          • https://www.telegraaf.nl/sport/autos.../95151134.html


                            De rechtszaak naar aanleiding van de ’zaak-Horner’ is na een schikking van de baan. © Getty Images
                            Banden tussen Red Bull en Christian Horner nu helemaal doorgesneden: rechtszaak van de baan na miljoenenschikking

                            SINGAPORE- Red Bull en de in juli weggestuurde Christian Horner hebben definitief niets meer met elkaar van doen. De Brit (51) kreeg een enorme afkoopsom mee en inmiddels is duidelijk dat ook een op handen zijnde rechtszaak van de baan is, nu er een schikking is getroffen.

                            In februari 2024 kwam naar buiten dat Horner door een medewerkster werd beticht van seksueel grensoverschrijdend gedrag. In interne onderzoeken werd de toenmalige teambaas en CEO tot twee keer toe vrijgepleit, terwijl de vrouw in kwestie op non-actief werd gezet en uiteindelijk werd ontslagen.

                            De Telegraaf kon begin dit jaar onthullen dat de medewerkster het er niet bij liet zitten en een zaak had aangespannen bij de Britse arbeidsrechter, het employment tribunal. Die zaak stond voor januari 2026 op de rol. Engelse media mogen – zo werd toen ook duidelijk – al sinds april 2024 niets meer schrijven over de hele saga vanwege een zogeheten Reporting Restriction Order (RRO) van de rechtbank, die op verzoek van het kamp-Horner is uitgegeven in het Verenigd Koninkrijk. Die is nog steeds van kracht.

                            Miljoenen gemoeid met schikking


                            Inmiddels is duidelijk geworden dat er een schikking is getroffen en de door de vrouw aangespannen rechtszaak naar aanleiding van de kwestie-Horner van de baan is. Was de zaak doorgezet, dan zou in de rechtszitting de hele geschiedenis tussen de twee en bijvoorbeeld al het telefoonverkeer met Horner inhoudelijk worden behandeld. Kortom: alles zou weer worden opgerakeld.

                            Hoeveel geld er met de schikking is gemoeid is onbekend, maar zeker is dat het om een bedrag van enkele miljoenen euro’s gaat. Daarbij aangetekend dat de vrouw – die inmiddels aan de slag is gegaan bij Cadillac – in de loop der tijd ook een aanzienlijk bedrag aan advocaatkosten heeft moeten ophoesten.

                            Twee weken geleden werd duidelijk dat Horner en Red Bull overeenstemming hebben bereikt over de afwikkeling van zijn ontslag en het afkopen van zijn nog tot en met 2030 lopende contract. Verschillende bronnen meldden dat de Engelsman een bedrag van ongeveer zestig miljoen euro meekrijgt en nog voor de zomer van 2026 eventueel bij een ander Formule 1-team aan de slag kan gaan.

                            Keert Christian Horner terug in Formule 1?


                            Horner zou graag weer terug willen keren in de koningsklasse, maar niet meer ’alleen’ als teambaas maar als (mede-)eigenaar van een renstal. Zo is Toto Wolff bij Mercedes bijvoorbeeld niet alleen teambaas, maar ook voor een derde eigenaar van die renstal. De laatste weken is Horner in verband gebracht met tal van teams. Aston Martin-teambaas Andy Cowell zei in Singapore zelfs dat Horner ’zo’n beetje elke teameigenaar’ opbelt. Bronnen rond Horner doen dat dan weer af als onzin.

                            De Fransman Laurent Mekies heeft Horner opgevolgd als teambaas van het vlaggenschip van Red Bull. Inmiddels staat hij zes races aan het roer. Van de laatste vier wedstrijden won Max Verstappen er twee en eindigde hij twee keer als tweede.

                            Comment


                            • https://www.ad.nl/formule-1/max-vers...stop~a75c8cc6/

                              De verschillen op de ranglijst. © AFP, DPG MediaMax Verstappen nadert titelrivalen in rap tempo: dit zijn de verschillen sinds de zomerstop


                              Max Verstappen leek kansloos voor de titel in de Formule 1, maar komt de laatste weken in rap tempo dichter bij concurrenten Oscar Piastri en Lando Norris. Dit zijn de verschillen sinds de zomerstop.

                              Na de Grand Prix van Hongarije, de laatste voor de zomerbreak van een kleine maand, keek Verstappen nog tegen een achterstand van 97 punten aan ten opzichte van Oscar Piastri. Na de race in Nederland was het verschil met de Australiër van McLaren zelfs 104 punten.

                              Alles wees erop dat de coureur van Red Bull onttroond zou worden, maar de afgelopen weken maakte hij een groot deel van zijn achterstand goed.




                              Verstappen won in Italië en Azerbeidzjan, waar Norris en Piastri juist veel punten lieten liggen. In de eerste race na de zomerstop, de Grand Prix van Nederland, pakte hij ook nog 18 punten door als tweede te finishen. Met zijn tweede plek in Singapore maakte hij afgelopen weekend nog wat extra terrein goed.

                              Verstappen heeft nog zes races om alsnog zijn vijfde wereldtitel te veroveren. Er wordt nog geracet in de Verenigde Staten, Mexico, Brazilië, nogmaals de VS (Las Vegas), Qatar en Abu Dhabi.

                              Comment


                              • Zou bizar zijn als ie de wk titel alsnog zou kunnen pakken...

                                Comment


                                • Dan moeten Piastri en anorris nog wel beide minimaal 1x uitvallen.

                                  Comment

                                  Working...
                                  X