Banner mainpage

Collapse

Announcement

Collapse
No announcement yet.

Formule 1

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • F1 gaat volgend jaar in Las Vegas racen. En ze gaan echt over de beroemde 'Strip' waar alle bekende grote hotels en casino's zitten. Wordt best een lang circuit ook, ruim 6 kilometer met een heel lang recht stuk, verwachting is dat de F1 auto's daar over de 340 kmh gaan halen.

    Wedstrijd zal op zaterdag-avond worden gereden, prime-time voor de Amerikanen dus. Voor ons betekent het vroeg op staan.

    Comment


    • Audi lijkt zich te gaan inkopen bij McLaren, en Porsche bij Red Bull voor het seizoen 2026. Beide merken zijn van de Volkswagen Group.

      Zou het wel jammer vinden, liever dat ze één nieuw team starten zodat er meer coureurs op de grid staan.

      Comment


      • Met welk doel doen ze dat?

        Comment


        • Porsche gaat zich niet inkopen, maar wordt waarschijnlijk motorleverancier. Ze willen nog even afwachten hoe het motoren-reglement er uit gaat zien, dat is nog niet officieel gemaakt.

          Waarom Audi zich wil inkopen? Het is goedkoper en makkelijker dan een nieuw team starten. Tegenwoordig wordt het nieuwe teams enorm lastig gemaakt om toe te treden. Dat is ten dele omdat ze zekerheid willen hebben dat je valide financiën hebt en serieus wil meedoen in de competitie. In het verleden zijn er nog wat 'cowboys' geweest die teams starten en kansloos achteraan reden en de sport meer kwaad dan goed deden.

          Aan de andere kant is het ook een commercieel punt. De TV inkomsten worden verdeeld over alle teams. Hoe meer teams erbij komen, hoe minder er per team overblijft... De teams zelf hebben veel zeggenschap in de regels voor een nieuwe deelnemer, en ze hebben 1 of 2 jaar geleden de lat enorm hoog gelegd. Vooral uit eigen belang heb ik het idee. Beetje het 'superleague' principe uit voetbal.

          Daar zou F1 als sport wel iets aan moeten doen om de competitie te laten groeien. Met een bedrijf als Audi zou je een geweldige extra aanwinst hebben. En ook Andretti uit Amerika is een serieuze partij die een team wil starten, maar er niet doorheen komt.

          Comment


          • Ferrari was weer de snelste in beide trainingen vanochtend in Melbourne, Red Bull kan aanhaken maar lijkt wel een kleine achterstand te hebben.

            Comment


            • Hahaha 5000 euro boete voor Vettel, omdat hij op de baan reed met een scooter: https://nl.motorsport.com/f1/news/se...-park/9716518/

              Comment


              • Reed ie te hard?🤣

                Comment


                • https://www.telegraaf.nl/sport/25179...-veel-te-groot

                  Verstappen en Red Bull komen om in de problemen
                  Max Verstappen gelooft niet in titel: ’Gat veel te groot’

                  MELBOURNE - Drie races onderweg en het vertrouwen in titelprolongatie is gedaald tot het nulpunt. Max Verstappen denkt nu al niet meer aan het winnen van het wereldkampioenschap na een tweede deceptie. De grootste optimist zal zeggen dat er nog twintig Grand Prixs te gaan zijn, maar het is een utopie om te denken dat Red Bull alle problemen direct kan oplossen. Ten opzichte van Ferrari is de RB18 nog niet snel en bovenal niet betrouwbaar genoeg.



                  Veel groter kan het contrast zondag niet zijn, als de avond valt in Melbourne. Bij de hospitality-ruimte van Ferrari is het een drukte van belang, wanneer Charles Leclerc na zijn tweede zege van het seizoen arriveert voor de traditionele winnaarsfoto. Bij de buren van Red Bull likken ze de wonden. Oké, Sergio Pérez finisht op Albert Park als tweede, maar de uitvalbeurt van Max Verstappen komt hard aan.

                  46 punten, dat is na drie races het verschil tussen Leclerc en Verstappen. Een hard gelag voor de Nederlander. Twee keer een probleem met het brandstofsysteem in zijn RB18 hebben hem zeker 36 punten gekost. „Het is nog een lang seizoen, maar op deze manier heb ik 45 races nodig”, zegt Verstappen met gevoel voor zelfspot. „Ik denk nu niet aan het kampioenschap. Op dit moment heeft het geen zin om te geloven in de titel.”

                  Duidelijke taal


                  Duidelijke taal van de Limburger, die na een volgende mokerslag overigens een volwassen indruk maakt. Ook in Melbourne gaat hij na afloop geen (moeilijke) vraag uit de weg. „Natuurlijk ben ik gefrustreerd, maar er is niets dat ik kan doen. Dat ik kan veranderen. Als je wil vechten voor de titel, mogen dit soort dingen niet gebeuren. Het gat is nu al veel te groot. Het lijkt er ook niet op dat er één duidelijke of makkelijke oplossing is.”

                  [img]https://www.telegraaf.nl/images/1043x587/filters:format(jpeg):quality(50)/cdn-kiosk-api.telegraaf.nl/917d14f8-b8e2-11ec-9043-02d2fb1aa1d7.jpg[img]

                  Extra probleem voor Verstappen en Red Bull is dat het hoofdpijndossier uitpuilt. Betrouwbaarheid is één ding, maar ten opzichte van Ferrari is de RB18 vooralsnog ook simpelweg niet snel genoeg. Verstappen heeft in Melbourne veel meer last van bandendegradatie dan zijn concurrent uit Monaco. En dan is de Nederlander ook nog totaal niet te spreken over de balans van zijn auto. Na de kwalificatie op zaterdag spreekt hij al uit dat hij zich soms een ’idioot’ voelt in de auto.

                  Bedrogen


                  De verwachting dat Red Bull tijdens de race wél sterk is, komt ook nog eens bedrogen uit. „Dit is een groot probleem”, erkent Verstappen. „We zijn niet goed genoeg. Ik worstel enorm veel in deze auto. Natuurlijk, normaal gezien was ik gewoon tweede geworden. Maar als we willen vechten voor het kampioenschap moeten we vóór Ferrari zitten. En het is duidelijk dat zij het op veel gebieden momenteel beter voor elkaar hebben.”

                  Er zijn verzachtende omstandigheden bij Red Bull, dat zich veel minder lang heeft kunnen focussen op de nieuwe auto dan Ferrari, het team dat de voorbije jaren zo is tegengevallen. Zo kan Mercedes het tempo van zowel Ferrari als Red Bull duidelijk nog niet volgen. Maar George Russell (derde in Melbourne) en Lewis Hamilton (vierde) finishen wél en doen dus aan damage control.

                  Niet denken aan titelgevecht


                  Dat kan van Red Bull, waar voor aanvang van de Grand Prix in het drukke en sfeervolle Melbourne al bezorgdheid was over de betrouwbaarheid van Verstappens auto, niet gezegd worden. Als de Nederlander in ronde 39 opeens benzine ruikt, is het klaar. Weer moet hij de auto veel eerder dan gepland parkeren. Een auto die ook snel overtollige kilo’s kwijt moet zien te raken.

                  „We moeten betrouwbaarder worden, sneller worden en beter kunnen omgaan met de banden. Er zijn dus nogal wat dingen waar we naar moeten kijken”, vat Verstappen samen. „We moeten het er als team over hebben en zorgen dat we het oplossen. Voor mijn motivatie maakt dit niet uit, ik probeer de volgende race er gewoon weer het beste uit te halen. Aan het titelgevecht denk ik niet. Ik wil natuurlijk proberen om races te winnen, maar allereerst ook om te finishen…”


                  Comment


                  • Was weer een fraaie wedstrijd, ontzettend jammer voor Max wel. Wordt een lastig jaar, de motor van Red Bull is nu de onbetrouwbaarste van het hele veld. Dat is vast op de lossen, maar niet van de ene op de andere dag. En Ferrari heeft ook op snelheid de overhand en Leclerc rijdt gewoon sterk.

                    Comment


                    • https://www.telegraaf.nl/sport/13187...e-kwalificatie

                      Comment


                      • ben benieuwd of Max nog wat kan doen, of eerder zijn auto, Hamilton is er al klaar mee

                        Comment


                        • Max wint de GP van Emilia Romagna voor teamgenoot Sergio Perez en Lando Norris

                          Comment


                          • Jaaaaa, die auto kan het nog en Max ook:

                            https://www.ad.nl/formule-1/onbedrei...rijd~a4890784/

                            Onbedreigde zege en flater Charles Leclerc brengen Max Verstappen dichterbij in titelstrijd


                            GP VAN EMILIA-ROMAGNAMax Verstappen heeft zijn tweede overwinning van 2022 te pakken. De Nederlander was in Imola een klasse apart en zag zijn grootste concurrenten falen. Hij maakte maar liefst achttien punten goed op WK-leider Charles Leclerc. Achter Verstappen werd zijn teamgenoot Sergio Pérez tweede en Lando Norris derde.

                            De rollen waren omgedraaid aan het begin van de Grand Prix van Emilia-Romagna. Waar Max Verstappen bij de start van de sprintrace nog uiterst moeizaam wegkwam vanaf pole position en Charles Leclerc hem eenvoudig voorbij reed, was het nu de Monegask die slecht startte. De leider van het wereldkampioenschap werd ingehaald door Verstappens teamgenoot Sergio Perez én McLaren-coureur Lando Norris.

                            Daarachter zorgde een clash tussen de andere Ferrari en de andere McLaren voor een snelle safetycar-situatie en de tweede opeenvolgende uitvalbeurt van Carlos Sainz. De Spanjaard, die het weekend in Imola inging met een contractverlenging bij de Italiaanse renstal, kon er dit keer weinig aan doen. Hij werd aangetikt door Daniel Ricciardo, spinde en viel uit.

                            Het gebeurde allemaal op intermediate-banden. Want hoewel het vlak voor de start van de race droog was geworden op het Autodromo Internazionale Enzo e Dino Ferrari, was het circuit na veel regenbuien nog flink nat. In die omstandigheden duurde het even voordat het verwachte duel kwam tussen Ferrari en Red Bull. Dat ging echter niet tussen Verstappen en Leclerc. Daarvoor reed de Nederlander te snel en te makkelijk weg. Het werd voor Leclerc een strijd om plek twee met Perez.

                            Het was niet waar hij voorafgaand aan het weekend in Italië naar op zoek was. Hij wilde zijn thuispubliek verwennen met een mooie overwinning in Imola, net zoals hij in 2019 had gedaan. Maar het liep anders. Want ook in dat gevecht om plek 2 maakte hij vrijwel geen kans. Er waren wel wat momentjes waarop hij aandrong en Perez in leek te kunnen halen, maar hij kreeg zijn Ferrari er nooit voorbij. Sterker nog: toen de pitstop waarin er naar slickbanden werd gewisseld voor hem veel beter uitpakte en hij voor Perez uitkwam, haalde de Mexicaan hem snel weer in. Om vervolgens gestaag uit te lopen.

                            Verstappen deed intussen vrolijk zijn eigen ding. Hij kon in een vlekkeloze rit een gigantische tik uitdelen aan zijn grootste concurrent van dit jaar én die van vorig jaar. Want een veelzeggend moment voor de nieuwe krachtsverhoudingen kwam er na tweederde van de race. Lewis Hamilton, zijn Mercedes-rivaal van afgelopen najaar, kreeg een blauwe vlag. Hij, ver buiten de punten finishend op plek 13 (hij kwam als veertiende over de streep, maar Esteban Ocon kreeg nog een tijdstraf), werd op een ronde achterstand gezet door Verstappen.

                            En het feest werd voor de Nederlander vervolgens nog groter. Ferrari probeerde een tactische truc uit te halen om Leclerc terug te brengen in de strijd om plek 2, toen de Monegask nog een pitstop deed en naar zachte banden ging. Perez en Verstappen reageerden door hetzelfde te doen, waarna Leclerc in de jacht op de Mexicaan ineens een stuurfout maakte en in aanraking kwam met de muur. Zijn misser leverde hem niet al te veel schade aan zijn Ferrari op en hij kon na een pitstop de race uitrijden, maar verder dan een schamele zesde plek kwam hij voor eigen publiek niet.

                            Zo maakte Verstappen, die ook nog de snelste raceronde reed, in één klap achttien punten goed op Leclerc. In een weekend bovendien waarin hij meerdere malen heeft aangetoond dat de Red Bull nu in ieder geval niet meer trager is dan de Ferrari.

                            Comment


                            • Hij ligt nog wel 28 punten achter op Leclerc.

                              Comment


                              • Zonder te willen bashen is het me ook met deze 2022 auto opgevallen dat de Mercedes niet makkelijk door verkeer komt. HAM was helemaal nergens te vinden, iets dat ik vaker hoorde afgelopen jaren: zonder een goede auto is HAM niet zo goed.
                                Iedereen heeft daar natuurlijk een eigen kijk op en dat is prima. Het viel me alleen op dat RUS het met deze wagen beter lijkt te doen. PER lijkt ook beter met de RB te kunnen scheuren dan met het 2021 type.

                                Tot nu toe vind ik 2022 een leuk begin hebbe. De picking order is door elkaar gegooid en nu zie je een MAG en VET en TSU opeens goede punten halen 👍🏻

                                Comment


                                • Het is nog maar net begonnen en te kort om te kunnen zeggen of iemand goed is qua rijden met een bepaalde bolide nog los vh feit dat die bolide zelf betrouwbaar is. Zet Verstappen in die Mercedes en hij presteert ook weinig.

                                  Comment


                                  • Ik heb genoten vandaag, ook op homebasis Van de Ferraris zo toeslaan is lekker.

                                    Comment


                                    • Van mij mag de DRS wel wat meer races lang dicht blijven. Zaten goede gevechten tussen!

                                      Comment


                                      • Geweldige race en resultaat van beide RB coureurs.
                                        Zat niet tegen dat Leclerc de fout in ging ()ja, de druk is nu al voelbaar bij hem).
                                        Ben wel; benieuwd in hoeverre de baan condities in het voordeel van Verstappen waren, was niet te heen en een tikje nat en dat is sowieso in zijn voordeel.
                                        Volgende race naar Miami, daar zal het wel erg heet kunnen worden en zal Ferrari een upgrade meenemen dus kijken hoe het er dan voor staat.

                                        Comment


                                        • Hoe zal die Hamilton zich nu voelen?

                                          Comment


                                          • https://www.telegraaf.nl/sport/20825...-de-grand-prix

                                            Jan Lammers na uitspraak Zandvoort: ’We kunnen ons weer focussen op de Grand Prix’

                                            mooi, dachten die milieugekkies ook weer een stokje voor te kunnen steken. Als het aan hun ligt hele land op slot voor iets wat geen effect heeft.

                                            Comment


                                            • https://www.telegraaf.nl/sport/61290...eluik-in-china

                                              ’Niet alleen in Shanghai racen, maar ook in Peking’
                                              Mercedes-baas Toto Wolff hoopt op drieluik in China



                                              Als het aan Mercedes-baas Toto Wolff ligt, reist het Formule 1-circus binnenkort drie keer per jaar naar China, zoals het vanaf komend seizoen ook drie keer per seizoen naar de Verenigde Staten trekt. Dat heeft de 50-jarige Oostenrijk gezegd in gesprek met het Chinese persbureau Xinhua.

                                              De koningsklasse laat China dit seizoen voor het derde jaar op een rij links liggen, nadat in 2020 de coronapandemie uitbrak. „We zijn vaak in Shanghai geweest. We hebben daar de afgelopen twee jaar niet kunnen racen, maar China blijft een belangrijke markt voor alle fabrikanten die betrokken zijn bij F1.”

                                              Mede daarom ziet Wolff, die afgelopen weekeinde aanwezig bij de Formule E-race in Monaco, een Chinees drieluik wel zitten. „Ik zou niet alleen in Shanghai willen racen, maar bijvoorbeeld ook in Peking”, voegde hij eraan toe. „We hebben nu drie races in de Verenigde Staten en als we hetzelfde kunnen doen in China, zou dat geweldig zijn. China is een fantastische markt voor ons.”

                                              Het is echter al langere tijd dringen geblazen op de F1-kalender, die momenteel 23(!) races telt. Waar Zandvoort in een luxepositie zit, is de kans aanzienlijk dat het vermaarde Spa-Francorchamps na dit jaar van de kalender verdwijnt. Hetzelfde geldt voor het Franse Paul Ricard.


                                              Formule 1-CEO Stefano Domenicali liet eerder zelfs al doorschemeren dat sommige circuits op de huidige kalender moeten vrezen voor hun plek, of dat er gebruik wordt gemaakt van een roulatiesysteem.

                                              Comment


                                              • Op die rare nep-haven na, ziet het er in Miami wel heel goed uit. Hoop spektakel verwacht dit weekend voor de eerste GP daar ooit.

                                                Comment


                                                • https://www.telegraaf.nl/sport/72953...treem-pijnlijk

                                                  Comment


                                                  • Max start in Miami vanaf plek 3 achter de 2 Feraris

                                                    Comment

                                                    Working...
                                                    X