Banner mainpage

Collapse

Announcement

Collapse
No announcement yet.

Woke, de nieuwe maat van wie?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • klopt maar kan ook een x fout gaan, mensen zijn geen robotten,

    chauffeurs maken ook wel eens ongelukken terwijl ze beroepschauffeurs zijn

    Comment


    • Eigenlijk geeft het meer het zoveelste falen aan van het systeem in Amerika en misschien niet eens zozeer van deze agente zelf. Opleiding van politie is daar gewoon waardeloos. In Nederland gaat ook niet alles goed natuurlijk, maar het is in Amerika best wel extreem.

      Comment


      • Ik heb geen idee of de opleiding daar waardeloos is. Hoeveel agenten werken er in de USA, en hoeveel aanhoudingen per jaar en hoeveel doden door fouten onder welke omstandigheden?

        Denk dat vooral het feit dat veel mensen daar wapens hebben en met name bepaalde groepen die aan de onderkant vd maatschappij zitten die ook nog vaak onder invloed zijn of op geweld uit zijn etc een grote oorzaak zijn van deze ellende. Je kan daar niet als agent ff rustig een aanhouding doen zonder enige dreiging. En als iemand niet luistert of onverwachte beweging maakt dan kan je als agent niet eerst rustig afwachten of het gewoon een beweging is of dat er een wapen gepakt wordt etc.? En ga dan maar in een flits van een seconde handelen. Van de hoeveel situaties per jaar gaat dit fout? Er worden ook ieder jaar in de USA tientallen agenten gedood, vergeet dat ook niet.

        Comment


        • Wat ik ook nog wel interessant vind, na de dood van deze burger braken er 'BLM' rellen uit. Nu blijkt dat het niet om racisme ging maar om een fout gebruik van wapen. Gaan de BLM demonstranten er altijd uit dat bij een aanhouding van een donker persoon het direct racisme is? Of zullen die personen ook grotendeels zijn aangehouden vanwege een strafbaar feit, overtreding, controle op iets? Er zijn trouwens ook donkere mensen door donkere agenten aangehouden of doodgeschoten, is dat dan ook racisme? En als een blanke burger wordt aangehouden is dat dan weer altijd anders, of ook eerst vanwege controle, overtreding etc. Dat er racisme is is duidelijk, maar niet iedere aanhouding etc is racisme.

          Dus er zijn nu onterecht rellen uitgebroken in naam van BLM terwijl dat dus niet het geval was (of tenminste totaal niet zeker is)

          Comment


          • https://www.telegraaf.nl/nieuws/1145...d-george-floyd Zo die agent is schuldig bevonden, nu kijken hoeveel jaar ie krijgt en hopen dat rellen uit blijven.

            Comment


            • Oei dan wordt ie agent jarenlang genomen in de douches door grote potente en groot geschapen donkere mannen denk ik

              Comment


              • https://www.ad.nl/buitenland/ongewap...rukt~a642b4b6/

                weer iemand overleden in de USA door nekklem, maar nu geen donker gekleurd iemand en dan is er geen grote ophef.... hoe moeten we dat zien? Is iedere donkere dode door politie automatisch racisme?

                Comment


                • Je wilt toch niet suggereren dat men een blanke dode minder erg vindt en een blank leven minder waard is omdat er geen 'ophef' is?

                  Comment


                  • Nee zeker niet, maar het is toch wel wonderlijk hoe dat werkt? Een nekklem is een nekklem en als ie verkeerd uitgevoerd wordt is het dus een drama. Maar zodra het een gekleurd iemand is dan staat heel de wereld in brand en zijn er massa demonstraties en plunderingen en rellen. En nu is het gewoon een nieuws artikel.

                    Comment


                    • https://www.trouw.nl/religie-filosof...nij~be3fb1eda/

                      Kun je je schuldig voelen over slavernij?

                      Maaike van Houten26 april 2021

                      Door mijn schuld, door mijn schuld, door mijn grote schuld: die woorden uit de schuldbelijdenis zijn in vrijzinnige kringen niet populair, schrijft Tjaard Barnard in het voorwoord van remonstrants tijdschrift Adrem. “We willen ons alleen maar schuldig voelen over wat we zelf misdaan hebben. Een collectieve schuldbelijdenis, het zit niet in ons systeem.”

                      En toch hangt dat in de lucht, schrijft Barnard. Amsterdam en Rotterdam overwegen immers excuses te maken, ook al voelt premier Rutte er niet voor en met hem 55 procent van de Nederlanders, zo wees een Trouw-enquête uit.

                      In Nederlandse kerken komt het gesprek over de slavernijgeschiedenis voorzichtig op gang. De Lutherse kerk in Amsterdam heeft in een dienst schuld beleden voor het aandeel dat haar verre voorgangers hadden in de slavernij. Museum Catharijneconvent stelt het thema aan de orde bij de expositie over gospelmuziek in het kader van de uitbreiding van de collectie met erfgoed van migrantenkerken. Maar of het nou in de kerk is of daarbuiten, overal duikt in de discussie het woord schuld op: “Moet ík me schuldig voelen voor iets waar ik part noch deel aan had, voor iets wat onze verre voorvaderen hebben gedaan of nagelaten?”

                      Precies deze vraag legden oud-Kamerlid Kathleen Ferrier en remonstrants predikant Joost Röselaers voor aan een aantal mensen die zij spraken over hun voorstel voor een waarheids- en verzoeningscommissie over het slavernijverleden. “Dat is niet de vraag waar het uiteindelijk om zou moeten gaan”, vindt historicus Karwan Fatah Black over de schuldvraag. “Niemand vraagt je om je schuldig te voelen over iets wat lang geleden gebeurd is en wat jij zelf niet gedaan hebt. Wat wel gevraagd wordt, is dat wat er gebeurd is niet te bagatelliseren. Mensen vragen om erkenning van wat er gebeurd is, niet om je schuldig te voelen. En toch is steeds de primaire reactie: jullie willen dat ik mij schuldig voel ... Burgemeester Halsema van Amsterdam zegt het mooi: als we het verleden niet erkennen voegen we een nieuw pijnlijk hoofdstuk toe.”

                      Collectieve morele verantwoordelijkheid


                      Artiest en activist Pravini Barboeram denkt evenmin in termen van schuld: “Voor mij gaat het niet om schuld maar om verantwoordelijkheid. Het is lastig aan te tonen of je schuld hebt als het om iets collectiefs gaat. Maar ook al heb jij zelf niet direct schuld, je hebt wel profijt gehad van onrecht dat nooit is gecorrigeerd. Voor mij gaat het dan ook om verschuiving van het concept schuld naar collectieve morele verantwoordelijkheid, om te doen wat juist is.” Zij wijst daarom allereerst naar de staat. Maar ook de nazaten van mensen die hun welvaart hebben te danken aan de slavernij moeten in haar ogen verantwoordelijkheid nemen.

                      Daar is Paul Cliteur het totaal mee oneens. De jurist, filosoof en oud-senator voor Forum voor Democratie zegt er dit over: “Je kan alleen schuldig zijn voor je eigen handelingen. Nooit voor die van een ander. Niet voor je ouders, je voorouders. Al zijn je ouders NSB’ers geweest, dat maakt jou nog geen NSB’er. Natuurlijk kan je je wel schuldig ‘voelen’ over wat je ouders hebben gedaan. Je kan het ook betreuren. Maar een verstandig mens kan zich daar niet ‘schuldig’ over voelen. De slavernij kan je betreuren, maar als je daar zelf niet bij betrokken bent geweest kan je je daar niet schuldig over voelen.”

                      In hetzelfde interview waarschuwt hij ook voor wat hij noemt ‘het oprakelen’ van het slavernijverleden. “Dat is zwaar polariserend en iedereen wordt daar ongelukkig van.” Röselaers en Ferrier willen polarisatie juist voorkomen met een waarheids- en verzoeningscommissie. Maar daar moet het verleden wél op tafel komen – of zo u wilt: opgerakeld worden.

                      Comment


                      • https://www.ad.nl/show/waar-broccoli...over~a216f57d/

                        Waar 'broccoli-lied' songfestival écht over gaat? 'Dáár heeft Nederland het liever niet over’


                        You don’t like broccoli? Terwijl Twitter dubbel lag om die verhaspeling in het songfestivallied van Jeangu Macrooy, groeit in de Surinaams-Nederlandse gemeenschap trots. Eindelijk een podium voor hun taal, het Sranantongo.

                        Dat veel Nederlanders de Surinaamse uitdrukking yu no man broko mi (je kan me niet breken) in het songfestivallied niet kennen, vindt Mitchell Esajas niet erg. ,,De meeste mensen kennen natuurlijk geen Surinaams, behalve een paar straattaalwoorden als mati, duku of barki.’’ En, ja, Esajas kan er best mee leven dat er na de lancering van het lied Birth Of A New Age allerlei vreemde versies circuleerden. ,,Ik begrijp best dat je in die Surinaamse zin you don’t like broccoli of you are my broccoli kan horen als je de taal niet kent.’’

                        Wat Esajas, medeoprichter van The Black Archives en een van de gezichten van de strijd tegen Zwarte Piet, wél enorm stoort: dat het na alle hilariteit stil bleef. ,,Ik hoopte dat er na alle geintjes een discussie op gang zou komen over wat die zin dan wél voor Surinamers betekent en dat gebeurde in de internationale songfestivalgemeenschap wel een beetje. Maar hier: niks. Het lijkt alsof de meeste Nederlanders, net als bij Zwarte Piet, liever grappen maken dan zich in een onderwerp verdiepen.’’



                        Commerciële belangen zegevieren


                        Dubbele ergernis: de ongevoeligheid van Nederlandse winkels. Albert Heijn zette in de week van de broccoli-lolligheid de groente voor 89 cent in de etalage met de tekst ‘Ook zo’n trek gekregen na het horen van ons songfestivalliedje?’ En een Brabantse groenteboer gaf gratis stronken weg als klanten het nummer zongen.

                        Esajas. ,,Net als in het begin van de Zwarte-Pietdiscussie doen bedrijven alsof er niks aan de hand is. Commerciële belangen zegevieren, de gevoelens van zwarte mensen worden genegeerd.’’

                        In Suriname en de Surinaamse gemeenschap in Nederland was de reactie op het nummer totaal anders. Er was een ‘groot gevoel van trots’, vertelt Darryl Veldman, schrijver, cultureel ondernemer en tourmanager van Ronnie Flex. ,,We zijn niet alleen trots omdat Jeangu een Surinamer is. Iemand als Ruth Jacott stond natuurlijk ook al op het songfestival. Nee, we zijn trots op dit nummer. Het is een tribute aan Suriname, de geschiedenis, de cultuur en het Sranantongo, de Surinaamse taal.’’

                        Brandstapel


                        Niemand kan er volgens Michiel van Kempen, hoogleraar Nederlands-Caraïbische Letteren, omheen dat een passage als they burned your heroes at the stake (ze gooiden je helden op de brandstapel) in Birth Of A New Age expliciet over de slavernij in de voormalige Nederlandse kolonie gaat. ,,Bij brandstapel zullen alle Surinamers direct denken aan de terechtstelling van Cojo, Mentor en Present in Paramaribo in 1832, slaven die inmiddels als vrijheidsstrijders worden gezien.’’

                        En die ene zin, waarover op sociale media zo lollig werd gedaan? Een overduidelijke verwijzing naar een volk dat de ketenen afwerpt. Taalkenner Kwasi Koorndijk: ,,Yu no man broko mi, mi na afu sensi is een bekende Surinaamse uitdrukking die letterlijk ‘je kan me niet wisselen, ik ben een halve cent’ betekent. Die halve cent was de kleinste Surinaamse munt en dus een munt die je niet kon verdelen. De figuurlijke betekenis ligt voor de hand: je kan me niet raken, ik ben wie ik ben.’’

                        ‘Negerengels’ werd taboe


                        Dat Jeangu het Sranan in dit nummer verweeft, zegt volgens hoogleraar Van Kempen alles over de herwaardering van een taal met een lange pijnlijke geschiedenis. Ontstaan als communicatiemiddel tussen Afrikaanse volkeren op slavenschepen werd het Sranan in het vroege koloniale Suriname een van de belangrijkste talen. Toen Nederland het overzeese gebiedsdeel meer en meer als een provincie ging zien, werd het ‘negerengels’ echter taboe verklaard. Esajas: ,,Het verbod had natuurlijk alles te maken met de manier waarop tegen zwarte mensen werd aangekeken. Zij waren inferieur en hun cultuur en taal ook.’’

                        Afro-Surinamers bleven het ondanks het verbod spreken, maar Sranan kreeg wel een andere lading dan het Nederlands. Van Kempen: ,,Het bleef lange tijd een informele taal die eerder werd gesproken dan geschreven.’’ Cabaretier Roué Verveer die er in Suriname mee opgroeide: ,,Ik sprak de taal altijd met vrienden. Als mijn vader dat hoorde, zei hij: praat Nederlands. Als je goed Nederlands sprak, betekende dat dat je ontwikkeld was.’’



                        Dat Sranan nu een revival doormaakt, is opmerkelijk genoeg vooral te danken aan een generatie jonge Surinaamse Nederlanders die de taal thuis niet of nauwelijks meekregen. Zo leerde kunstenaar Jaasir Linger (29) zichzelf de taal aan. ,,Mijn ouders die hier in de jaren 70 kwamen, spraken het niet. Ik hoorde het alleen op verjaardagsfeestjes.’’ Ook cultureel ondernemer Veldman (32) verdiepte zich pas later in de finesses. ,,Ik dacht dat ik het wel kon, tot ik het in een voorstelling verwerkte en erop gewezen werd dat de spelling totaal niet klopte.’’ Veldman brengt de taal nu met strips, quizzen en boeken als Mijn eerste woordjes in het Sranan onder jongeren aan de man.
                        Trots op achtergrond


                        De opleving is volgens hoogleraar Van Kempen niet los te koppelen van de strijd van jonge Surinamers voor meer erkenning voor het slavernijverleden: de roep om onderwijs over de duistere kanten van de Gouden Eeuw, de roep om het opschonen van museumcollecties, om het weghalen van monumenten voor koloniale kopstukken als Jan Pieterszoon Coen, om de afschaffing van Zwarte Piet. ,,Taal is deel van de identiteit. Wie taal van iemand afpakt, pakt een deel van de identiteit af. Dus, nee, het is niet raar dat deze generatie de taal weer wil leren.’’

                        Volgens Koorndijk heeft het ook alles te maken met de opkomst van emancipatiebewegingen als Black Lives Matter en Black Pride. ,,Het is direct gekoppeld aan de strijd tegen racisme: als je je hier niet thuis voelt, ga je op zoek naar houvast, je eigen wortels.’’ Veldman: ,,De generatie voor ons zag zichzelf nog vaak als ‘te gast’ in Nederland. Wij zien onszelf als Nederlanders en we claimen onze plek in de geschiedenis terug.’’

                        Esajas hoopt dat het Sranan ooit een officiële taal wordt die, net als het Fries, ook op school wordt onderwezen. ,,Maar ik besef: zo ver is het nog niet. Zelfs in Suriname is het onderwijs nog volledig in het Nederlands.’’ Dat de taal op 22 mei wel in een internationale tv-show met 180 miljoen kijkers te horen is, vindt kunstenaar Linger niet minder dan een klein wonder. ,,Het is heel powerful dat Jeangu dit doet en ook best een dikke middelvinger. Zo van: ik ben trots op mijn achtergrond en draag dit stuk geschiedenis dus wel uit.’’

                        Clip expres in voormalig Koloniaal Museum

                        De officiële videoclip van songfestivalinzending Birth Of A New Age, gemaakt door kunstenaar/filmmaker Kevin Osepa, zit vol verwijzingen naar de geschiedenis van Suriname en andere overzeese gebiedsdelen. Zo is de clip deels opgenomen in het Rijksmuseum en het Tropenmuseum (voormalig Koloniaal Museum); instituten waar lang alleen aandacht was voor de pracht en praal van de koloniën.

                        Osepa, geboren op Curaçao: ,,Door de clip hier te draaien, laten we zien: onze kant van het verhaal doet ertoe, wij zijn onderdeel van de vaderlandse geschiedenis.’’ Er komen verschillende winti-rituelen langs: de wasi’s (rituele reinigingen) en het insmeren met blauw wasmiddel (afweren van het boze oog). Winti was onder het koloniale bewind van de 19de eeuw taboe. Osepa: ,,Ook mijn moeder smeerde me in met blauw poeder. Het was voor mij een liefdevol gebaar: een manier waarop moeders hun kinderen beschermen.’’

                        Wie goed oplet, ziet ook wat terug van Jeangu Macrooy, de zanger. ,,Jeangu’s tweelingbroer Xillan en Jeangu’s beste vriendin Milaisa zitten in de clip en ook zijn tante Debbie speelt een rol. Zij staat, samen met anderen, symbool voor de schouders van de sterke vrouwen waar wij, jongeren, op staan.’’

                        Bekijk hieronder de clip van Birth of a New Age.

                        https://www.youtube.com/watch?v=p4Fag4yajxk

                        Comment


                        • https://www.ad.nl/show/omroep-zwart-...oien~a913307a/

                          ‘Omroep Zwart moet de naam veranderen en Akwasi eruit gooien’


                          MEDIA PODCASTDe finale van De Verraders bevat nog wel wat schoonheidsfoutjes, het is niemand ontgaan dat de krant haar 75ste verjaardag viert - wordt Angela de nieuwe hoofdredactrice?! - en Even Tot Hier verdient een pluim en een Nipkow-schijf. Zomaar wat ingrediënten uit deze aflevering van de AD Mediapodcast.

                          En dan moet het drie-gangen-diner nog opgediend worden met een verhitte discussie over de aspirant-omroepen Ongehoord Nederland en Omroep Zwart. Die laatste moet haar naam veranderen en voorman Akwasi aan de kant zetten - want: te polariserend voor een omroep die verbinding predikt.



                          Het vaste panel buigt zich ook over de vierde miskleun van NPO1: De Bluffer. Na Tik 'm aan, Showcolade en Dino's Bezorgservice kan de grootste zender van het land kwartetten met programma's die niet op het hoofdpodium horen. En er is verdeeldheid over de commerciële vissers uit Volendam die eerdergenoemde zender met hun ABBA-docu van de ondergang redden.

                          Dat en meer in de wekelijkse AD Mediapodcast, waarin TV-columniste Angela de Jong en verslaggevers Dennis Jansen en Mark den Blanken alle hoofd-, rand-, en bijzaken bespreken op het gebied van media. De presentatie is in handen van Manuel Venderbos.

                          Liever luisteren via Spotify? Dat kan!

                          Comment


                          • De VN heeft nu ook de Belgische politie van racisme beticht. Maar zou dat vrijwel niet overal in de wereld aan de hand zijn?

                            Comment


                            • Ach natuurlijk worden bepaalde groepen meer in de gaten gehouden, omdat ze ook in die overlast en crimaliteit dominant aanwezig zijn.

                              Comment


                              • https://www.parool.nl/kunst-media/al...mmer~b461b8f4/ say no words...

                                Comment


                                • Ik vind een BLM onderwerp inmiddels wel deels ander onderwerpen overlappen zoals genderneutraal etc, religie, geaardheid, overal waar mensen of groepen zich voelen achter gesteld. Vallen Marokkanen en Turken bijvoorbeeld onder BLM of moeten die hun heil ergens anders zoeken?

                                  Comment


                                  • https://www.telegraaf.nl/watuzegt/98...hetzelfde-zijn

                                    Waarom blank en wit niet hetzelfde zijn

                                    Toen ik op de parlementaire redactie werkte, reed ik op weg naar het Binnenhof dagelijks langs het Malieveld. Soms was er een kermis, soms een circus. Maar demonstraties? Mensen leken niet in beweging te krijgen. Was dit het gevolg van de westerse hang naar individualisme? Trendwatchers meenden dat protesten zich hadden verplaatst van de straat naar sociale media. Niets bleek minder waar.



                                    Protest en activisme zijn de laatste jaren herrezen uit de maatschappelijke dood: van klimaatdemo’s tot coronaverzet en van landelijke boerenacties tot black lives matter-bijeenkomsten.

                                    Journalistiek is dit fascinerend. Maatschappelijk is het tevens zorgelijk, en dan heb ik het over de uit Amerika overgewaaide BLM-beweging en de daarmee samenhangende identiteitspolitiek, een radicale ideologie die in onze maatschappij doorsijpelt via goedbedoelde containerbegrippen als inclusie en diversiteit. De media staan vol met berichten die alle alarmbellen zouden moeten doen afgaan: zoals de rel rond de vertaalopdracht aan een Nederlandse blanke schrijfster omdat het werk in kwestie van een zwarte dichteres was; of het besluit van de universiteit van Hull om in het streven naar ’dekolonisatie van het onderwijs’ studenten niet langer te corrigeren op gebrekkig Engels.

                                    Mccarthyisme van de 21e eeuw


                                    Identiteitspolitiek is hard op weg het Mccarthyisme van de 21e eeuw te worden. Een dwingende ideologie, die mensen verdacht maakt als ze zich niet conformeren. De tv-ster Sharon Osbourne weet er alles van. Zij verloor haar baan bij de Amerikaanse CBS-show The Talk nadat ze het had opgenomen voor de van racisme beschuldigde Britse presentator Piers Morgan. Of vraag maar aan Ron Jans, de voetbaltrainer die zijn functie in de VS vaarwel kon zeggen nadat hij had meegezongen met een rapnummer waarin het n-woord werd gebruikt. Vroeger werd je gecanceld als vermeende communist, nu als vermeende racist.

                                    Zo erg is het in Nederland nog niet, al moesten de beroepsprovocateurs van Voetbal Inside na een slechte Zwarte Piet-grap over rapper Akwasi door een politiek correct hoepeltje springen om hun programma veilig te stellen.

                                    Gelijke kansen


                                    Hoe staat De Telegraaf in dit verhitte maatschappelijke debat? Het is absoluut noodzakelijk dat racisme in onze samenleving wordt benoemd en bestreden. Tegelijkertijd maken wij de radicale en raciale agenda van de identiteitspolitiek niet de onze.

                                    Derhalve was er discussie op de redactie toen een voetbalverhaal over diversiteit binnen Oranje met de term ’wit’ de voorpagina haalde. Het strookt niet met het redactionele beleid waar bewust van ’blank’ wordt gesproken, juist omdat de term ’wit’ exponent is van bovenbeschreven radicale ideologie. Die houden wij op afstand. Want De T. is voor gelijke kansen, maar niet voor gelijke uitkomsten.

                                    Comment


                                    • Het is allemaal een beetje overdreven, denk dat er altijd mensen zijn die zich niet gezien voelen of wat dan ook, dat is nu eenmaal zo, en dat zal altijd zo blijven. Kwestie van hard werken dan is er voor iedereen een kans in het leven.

                                      Comment


                                      • https://www.ad.nl/show/tom-cruise-ge...teit~aa87086c/

                                        Dat kan ook, maar las als bijzin dat ie ook Golden Globe heeft gewonnen voor zijn rol in Magnolia, een prachtige aparte film die je gezien moet hebben

                                        Comment


                                        • https://www.ad.nl/buitenland/rechter...-cel~af89b454/ kunnen ze weer aan de bak

                                          Comment


                                          • https://www.telegraaf.nl/nieuws/1130...e-journalisten oooooo omgekeerde wereld

                                            Comment


                                            • https://www.telegraaf.nl/nieuws/2032...-blm-activiste

                                              18 jaar dat is toch ook wel weer een extra triest feit

                                              Comment


                                              • https://www.ad.nl/nijmegen/slavernij...rnij~ad1e3ac1/

                                                Slavernijtentoonstelling in Afrika Museum krijgt Gelders tintje: ‘Welke gebouwen in de regio zouden er nooit zijn geweest zonder slavernij?’


                                                BERG EN DAL - De tentoonstelling ‘Heden van het slavernijverleden’ verhuist komende maand van het Amsterdamse Tropenmuseum naar het Afrika Museum in Berg en Dal. De expositie wordt in de maanden daarna steeds ‘Gelderser’ gemaakt. Daarbij wordt ook de hulp van het publiek ingeroepen.



                                                Heden van het Slavernijverleden gaat in op manieren waarop het Nederlandse kolonialisme in vroeger eeuwen nog steeds doorwerkt in de maatschappij van nu, bijvoorbeeld in de vorm van racisme, discriminatie en stereotyperingen. Daarbij ligt de nadruk op het verleden in de ‘West’: de Antillen en Suriname. De expositie bestaat, onder meer, uit attributen en kunst uit de slavernijperiode, verhalen over het verzet tegen kolonialisme in de twintigste eeuw, video’s met ervaringsverhalen en muziek en spoken word-dichtkunst.

                                                De tentoonstelling in Amsterdam sloot afgelopen week na een looptijd van ruim drieënhalf jaar. Vanaf 17 juni is ze, als de musea open mogen, te bezoeken in Berg en Dal. De officiële opening is echter pas ergens in oktober. In de tussenliggende maanden vindt een uitgebreide actualisatie plaats.

                                                BLM


                                                ,,Er is veel gebeurd, de afgelopen jaren”, zegt Coromandel Brombacher, woordvoerder van het Nationaal Museum van Wereldculturen, waarvan het Tropenmuseum en het Afrika Museum deel uitmaken. ,,De Black Lives Matter-beweging krijgt natuurlijk een prominente plek. Het hele idee is dat we de huidige debatten beter leren te begrijpen door onze geschiedenis te kennen.”

                                                Behalve een algehele opfrisbeurt, krijgt de tentoonstelling in het Afrika Museum ook een Gelderse component. ,,Het perspectief is nu nog wat randstedelijk”, aldus Brombacher. ,,We willen in Berg en Dal ook het Gelderse verhaal van het slavernijverleden laten zien. Wat zijn bijvoorbeeld gebouwen in de regio die er nooit zouden zijn geweest zonder slavernij?”

                                                Hoe het Gelderse verhaal precies vorm krijgt, is nog onduidelijk. De komende maanden wordt daarvoor, onder meer, samengewerkt met Erfgoed Gelderland, een club waarin meer dan 200 erfgoedorganisaties samenwerken. Ook artiesten uit de regio wordt gevraagd een bijdrage te leveren.

                                                Ervaringen


                                                Niet alleen professionals helpen mee met het ‘vergeldersen’ van de slavernijtentoonstelling, zo is het idee. Publiek uit de regio worden binnenkort uitgenodigd om zelf ook bij te dragen. Daarbij vraagt het museum mensen met name ook om hun ervaringen met de Black Lives Matter-beweging. De samenstellers van de expositie willen persfoto’s laten zien van de demonstraties die er in Arnhem en Nijmegen waren, maar hopen dat ook bezoekers hun foto’s insturen.

                                                Er is momenteel geen plan om het Afrika Museum zélf in de expositie te bespreken, aldus Brombacher. Het museum ligt de laatste jaren onder een vergrootglas. Vorig jaar staakte het nog een promotiecampagne waarin een wit stel luchtig sprak over ‘leuk dagje Ghana’, zonder verwijzing naar het Nederlandse slavernijverleden in dat land. Vorig jaar trokken Franse activisten de aandacht met de publieke diefstal van een Congolees grafbeeld. Die ‘roofkunst’ hoorde volgens hen thuis in Afrika.

                                                Het Afrika Museum benadrukt dat het een veelzijdig beeld van het continent toont en dat het een vooruitstrevend beleid voert, als het gaat om restitutie van kunstvoorwerpen.

                                                Comment


                                                • https://www.telegraaf.nl/nieuws/1301...ls-een-parodie

                                                  Instelling wil gaan afrekenen met het ’witte perspectief’
                                                  Kritiek op rapport slavernijmuseum: ’Dit plan leest als een parodie’

                                                  AMSTERDAM - De zoektocht naar een locatie voor een nieuw nationaal slavernijmuseum heeft Amsterdam bijna drie ton gekost. Drie keer zoveel als begroot. De instelling wil gaan afrekenen met het ’witte perspectief’ op de slavernij.



                                                  De Amsterdamse gemeenteraad vroeg in 2017 om een speciale verkenning voor deze nationale ’museale voorziening’. Doel: het zoeken naar een geschikte locatie en draagvlak inventariseren. Aanvankelijk was er 100.000 euro gereserveerd. Dat bleek onvoldoende nadat een achtkoppige commissie onder leiding van oud-CDA-Kamerlid Ferrier een ’verdiepingsslag’ had geadviseerd.

                                                  De Amsterdamse gemeenteraad vroeg in 2017 om een speciale verkenning voor deze nationale ’museale voorziening’. Doel: het zoeken naar een geschikte locatie en draagvlak inventariseren. Aanvankelijk was er 100.000 euro gereserveerd. Dat bleek onvoldoende nadat een achtkoppige commissie onder leiding van oud-CDA-Kamerlid Ferrier een ’verdiepingsslag’ had geadviseerd.

                                                  En dus werd het budget opgerekt naar 238.000 euro, bevestigt een woordvoerder van wethouder Rutger Groot Wassink (GroenLinks) eerder aan De Telegraaf. Wederom onvoldoende, omdat de rapporteurs meer tijd nodig hadden voor het uitwerken van de plannen, bevestigt de wethouder. De eindafrekening is nu 295.000 euro.

                                                  Onder meer museum- en diversiteitsexperts werkten mee. Oud-PvdA-Kamerlid John Leerdam en oud-PvdA-wethouder Freek Ossel waren als consultant betrokken. Belangenorganisaties konden hun zegje doen tijdens consultatiesessies.

                                                  Het resultaat is een lijvig rapport waarin gepleit wordt voor een nieuw te bouwen Nationaal Trans-Atlantisch Slavernijmuseum aan het IJ in Noord van zo’n zevenduizend vierkante meter. Met aandacht voor het Nederlandse aandeel in de trans-Atlantische slavenhandel. ’Het witte perspectief’ en de Eurocentrische blik gaan volgens de rapporteurs overboord.

                                                  Kritisch


                                                  Hoogleraar slavernijgeschiedenis Piet Emmer is kritisch. Er is volgens hem nauwelijks aandacht voor ’een van de belangrijkste oorzaken’ van de Atlantische slavenhandel: het aanbod van slaven in Afrika door Afrikanen. „Het museum lijkt te willen verzwijgen dat de slaven in Afrika niet alleen bestemd waren voor de koloniale slavenhandel, maar ook voor de interne en Arabische slavenmarkt. Juist als je wilt afrekenen met de witte blik, zou je daaraan uitgebreid aandacht moeten besteden.”

                                                  In het rapport staan verder opvallende suggesties. Alleen bedrijven die een ’substantieel aantal’ stage- en werkervaringsplekken verzorgen aan ’zwarte jongeren’, zouden de instelling mogen bouwen. Ook wordt gepleit voor een ’parkachtige buitenruimte’ voor ’spirituele ceremonies’, een cursus ’kruiden en Afro-natuurgeneeswijzen’ en safe space voor ’emotionele interacties tussen Nederlanders’.

                                                  Het museum moet bovendien een plaats zijn waar ’bestaande machtsverhoudingen worden doorbroken’. Door ’nieuwe taal helpen maken en nieuwe sociale omgangsvormen te bedenken’.

                                                  ’Parodie’


                                                  „Dit plan leest bijna als een parodie”, zegt JA21-raadslid Annabel Nanninga, die het ’racistische personeelsbeleid’ en het negeren van veel grotere vormen van slavernij minder grappig vindt. „Maar ja, dat past niet lekker in het anti-blanke narratief van de beroepsslachtoffers en ultradeugers. Wat JA21 betreft is er geen behoefte aan zo’n kwalijk eenzijdig museum in Amsterdam.”

                                                  Volgens CDA-gemeenteraadslid Diederik Boomsma stijgt er uit de plannen een geur op van identiteitspolitiek: mensen categoriseren op basis van huidskleur en achtergrond. Zo wordt het woord ’zwarte’ vaak met een hoofdletter geschreven en ’witte’ doorgaans niet. Ook moet het museum een ’dekoloniaal symbool’ worden. „Dit activistische discours zal veel mensen niet aanspreken. Hierdoor kun je potentiële bezoekers afstoten. Dat is erg zonde.”

                                                  Die angst is volgens hoogleraar niet-westerse geschiedenis en rapporteur Alex van Stipriaan ongegrond. Het museum zal zich primair op het onderwijs richten. Het gebruik van de hoofdletter z vindt de hoogleraar gerechtvaardigd. Omdat dit refereert aan een gedeelde geschiedenis van mensen afkomstig uit Afrika of de Afrikaanse diaspora. Blanke mensen hebben dat niet, meent hij. Volgens de rapporteur zal er ook aandacht komen voor de rol van Afrikaanse slavenhandelaren.

                                                  Het plan wordt nu voorgelegd aan de Amsterdamse kunstraad en de Raad voor Cultuur. Het ministerie van OCW heeft voor de komende vier jaar 4 miljoen euro uitgetrokken.


                                                  Comment


                                                  • https://www.telegraaf.nl/sport/17893...-is-definitief

                                                    Zozo Wijnaldum gaat voor het bloedgeld van Quatar. De principes tegen slavenarbeid zijn snel overboord gezet

                                                    Comment

                                                    Working...
                                                    X